Filmsites en dergelijke

1. Bart Religion
    Bart Religion
    Iemand tips voor goede filmsites of eventueel boeken die wat dieper op de zaak ingaan?
  2. PBR Streetgang
    PBR Streetgang
    hellz yeah nigga
    Voor websites: belangrijkste is zeker
    They Shoot Pictures, Don't They? (heel erg goede website, heeft heel veel invloed gehad op de films die ik kijk en hoe ik ze benader)
    ForiegnMoviesDDL (because... you know... Maar zorg wel dat je een degelijke pop up blocker hebt want anders is dat blijkbaar een kutsite)
    Goodfella's Movie Blog (een movie-review blog van iemand waar ik vroeger veel mee over film praatte, maar nu besteed hij al z'n tijd gewoon aan deze erg interessante blog)

Voor boeken: Film Noir (uitgegeven door Taschen, maar je zal het tweedehands moeten kopen, zoals ik heb gedaan want ze drukken het niet meer)
    Transcendental Style in Film (van Paul Schrader is ook wel een aanrader, maar dat raakt misschien niet aan het aspect van cinema dat je zelf wil verkennen. Het alleszins zeer interessant en een invloedrijk boek ook. Paul Schrader schreef zelf ook de scenarios voor Taxi Driver en Raging Bull)
    1001 Movies You Have To See Before You Die (Lame cover wel voor de nieuwste editie daarvan... Degene die ik heb is met Janet Leigh in Psycho op de cover... Maar heel erg goed voor recommendations. Beste toilet-literatuur ooit!)
    Film Art (van Bordwell; het is mijn handboek voor Filmgeschiedenis. Het is gewoon een puur theoretisch boek over de algemene waarde van film in termen van stijl, vorm, inhoud en product)
  3. boogje
    boogje
    Verdomme, ik dacht die Film Noir een jaar geleden te kopen voor 9 euro in Leuven. Vorige maand me ziek achter gezocht in de boekenwinkels hier, maar nergens meer verkrijgbaar.
  4. FreakyJP
    FreakyJP
    Websites

Senses of Cinema - online wetenschappelijk tijdschrift

The Film Journal - idem

Boeken

The Story of Film (M. Cousins) heel overzichtelijk en interessant boek over de wereldgeschiedenis van de film

Figures Traced in Light: On Cinematic Staging (D Bordwell) Een van de betere werken over mise-en-scene in film.

Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980 (A. Kovacs) Voor als de dieper wil ingaan op de cinema van Bergman, Tarkovsky, Godard, Fellini, Antonioni, ... Het werk bij uitstek over de Europese kunstfilm van de jaren '50-'80.

Reflecties: Film en Filosofie
    (J. Swinnen) Title says it all, aan de hand van 7 interviews met filosofen rond een aantal films, onder andere Magnolia, The 7th Seal, Adaptation, The Great Dictator en L'Année Dernière à Marienbad

Sculpting in Time: Reflections on the Cinema Film als kunst vanuit de ogen van Tarkovsky.

Notes on the Cinematographer
    (R. Bresson) Mocht je ooit een film willen zien van Robert Bresson, is het essentieel dat je dit boekje erbij leest.

Lessen van Hitchcock: een inleiding in mediatheorie (P. Pisters) Een overzicht van de filmtheorieën aan de hand van Hitchock zijn films. Het boek is trouwens integraal te vinden op Google books

Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis (K. Thompson) Een van de betere werken over filmanalyse.

@ Tommo, ik heb die 1001 Movies You Have To See Before You Die met Jack Nocholson uit The Shining op de cover En ja, Film Art van Bordwell is echt zo'n klassieker he.
  5. Bart Religion
    Bart Religion
    tnx

Genoeg spul om eens te checken. Hier in de bib hebben ze nog een vrij uitgebreide selectie met boeken over films. Zal wel wat goed spul tussen zitten.
  6. drancas
    drancas
    inderdaad interessant. kga zeker ies checken
  7. boogje
    boogje
    Bedankt Freaky, het boek over Hitchcock is inderdaad (klik op de 'inderdaad') op google books volledig verkrijgbaar. Wel jammer dat ik niet veel zin heb om 381 pagina's af te drukken.
  8. FreakyJP
    FreakyJP
    Lees gewoon op u computer
  9. boogje
    boogje
    Dat is zo goed als onmogelijk voor me. Ik moet dat echt op papier hebben staan. Ach ja, ik vind wel een bedrijf van vrienden/waar familie bij werkt die deze kosten graag op zich zullen nemen.
  10. FreakyJP
    FreakyJP
    Internet Archive Search: collection:moviesandfilms

Website waar je films kan downloaden die tot het publieke domein behoren.
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
Pagina 1 van 2 12 Laatste

Inloggen

Inloggen