Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Tandvlees's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Prijs die je vraagt voor een affiche/flyer

Hallo,
    ik heb het proberen te zoeken maar ik vind niet echt concreet een antwoord op de volgende vraag: "Hoeveel euro kan je vragen voor het ontwerpen van een affiche voor een evenement (geen groot evenement?)".

Het gaat dus enkel om het ontwerpen en leveren van een printklare .pdf bestand.

Ik heb net besloten om wat freelance opdrachtjes te doen, dus ik kan zeker niet vragen wat professionals vragen, ik heb immers nog niet genoeg praktische ervaring.

Mvg,
    T.
    no votes  

Marsmillo
    Guest
    Op welke manier wil je gaan werken?
    Via een kunstenaars statuut (ook wel SBK'tjes genoemd door sommige) of ...
    no votes  

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    da zal wel in 't zwart zijne h
    Cast your votes, watch them shed their skin.
    no votes  

iTrader
    7 (100%)
    Een muziekgroep organiseren een muziek evenement waarvan ik het affiche/flyer maak. In contact gekomen via een vriend, dus voorlopig is dat nog "in't zwart".
    no votes  

LunchBox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    er is niet zoiets als: een affiche kost gewoonlijk bedrag_x en een flyer kost gewoonlijk bedrag_y, alles hangt af van hoelang je daaraan bezig bent. prijzen berekenen is eigenlijk niet meer dan een planning opstellen - en dus een breakdown doen van de stappen die nodig zijn en hoelang je daarover zou doen - en daaraan een geldelijke waarde koppelen.. al dan niet variabel aan het werk dat je uitvoert.

bv. het drukklaar maken hoeft niet persé evenveel te kosten dan het ontwerpen zelf. (de stijl van het werk is ook vrij belangrijk, eenvoudige vector of fullblown 3d gedoe - dat scheelt allemaal in tijd en kostprijs van programma's)

schat dus (realistisch) in hoeveel uur ge'r mee bezig zult zijn en doe dat maal vijftien à twintig euro. als je dan nog wat free tickets loskrijgt en een paar drankbonnen ben je gesteld. bezorg hen ook die breakdown zodat ze op de hoogte zijn van de volgorde waarin het werk gebeurt.. maar vermeld er niet bij hoelang je aan elke stap bezig zal zijn. (als het dan eens meer tijd vroeg heb je pech, maar als het dan eens minder uren zijn vragen ze geen tegoed) als je iets niet zeker weet kan je met een onder-en bovengrens werken.. (bv. iets duurt tussen de 2-4u) en bijvoorbeeld de bovengrens verrekenen of iets ertussenin, dan zit je toch nog met een zekere onderhandelings-marge.

je vraagt nu aan de klant een "vast bedrag" dus hoef je hen de tijdsplanning ook niet te overhandigen "ter controle" - maar hou wel altijd voor jezelf bij hoelang iets duurt, zodat je't de volgende keer beter kan inschatten. da's van "onschatbare waarde" als je prijscalculaties doet. een klant weet immers graag op voorhand hoeveel iets hem gaat kosten.. tis niet dat je overal en altijd kan zeggen: "ik zet mijn timer op en we zien wel hoe duur het voor je wordt". vermeld ook wat ze krijgen voor dat bedrag zodat er nadien geen misverstanden zijn als ze nog met extra's afkomen. aanpassingen moeten zowieso kunnen dus calculeer die mee in (1 of 2 ronden), maar een nieuwe - al dan niet afgeleide - affiche/flyer erbovenop is uiteraard niet inbegrepen in je berekening.

ps: zwartwerk is verboden, dus de vermelding ervan op het internet lijkt mij persoonlijk niet zo heel erg slim.

pss: er zijn er die voor alles met afgeronde hoge bedragen in hun hoofd zitten.. oh dat kost toch dik 500 euro, en ooh dat zeker 750 euro.. maar da's allemaal kwatsch. werk volgens een afgelijnd tijdsschema, en je zal loon naar werk ontvangen. (iets dat een klant zeker weet te appreciëren) schakel je dan over naar wit moet je zeker btw in rekening brengen, en ook andere belastingen op het ontvangen bedrag. (daar schiet niveel meer van over dan als je dezelfde bedragen hanteert - vandaar dat het uurloon van een beginnend freelancer algouw begint aan 50€/u - en de 21% BTW komt gewoonlijk helemaal op het einde pas bovenop het factuurbedrag dat hij had berekend volgens bovenvermelde stappen)
    Laatst gewijzigd door LunchBox; 25 juli 2010 om 01:56
    no votes  

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LunchBox Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    er is niet zoiets als: een affiche kost gewoonlijk bedrag_x en een flyer kost gewoonlijk bedrag_y, alles hangt af van hoelang je daaraan bezig bent. prijzen berekenen is eigenlijk niet meer dan een planning opstellen - en dus een breakdown doen van de stappen die nodig zijn en hoelang je daarover zou doen - en daaraan een geldelijke waarde koppelen.. al dan niet variabel aan het werk dat je uitvoert.

bv. het drukklaar maken hoeft niet persé evenveel te kosten dan het ontwerpen zelf. (de stijl van het werk is ook vrij belangrijk, eenvoudige vector of fullblown 3d gedoe - dat scheelt allemaal in tijd en kostprijs van programma's)

schat dus (realistisch) in hoeveel uur ge'r mee bezig zult zijn en doe dat maal vijftien à twintig euro. als je dan nog wat free tickets loskrijgt en een paar drankbonnen ben je gesteld. bezorg hen ook die breakdown zodat ze op de hoogte zijn van de volgorde waarin het werk gebeurt.. maar vermeld er niet bij hoelang je aan elke stap bezig zal zijn. (als het dan eens meer tijd vroeg heb je pech, maar als het dan eens minder uren zijn vragen ze geen tegoed) als je iets niet zeker weet kan je met een onder-en bovengrens werken.. (bv. iets duurt tussen de 2-4u) en bijvoorbeeld de bovengrens verrekenen of iets ertussenin, dan zit je toch nog met een zekere onderhandelings-marge.

je vraagt nu aan de klant een "vast bedrag" dus hoef je hen de tijdsplanning ook niet te overhandigen "ter controle" - maar hou wel altijd voor jezelf bij hoelang iets duurt, zodat je't de volgende keer beter kan inschatten. da's van "onschatbare waarde" als je prijscalculaties doet. een klant weet immers graag op voorhand hoeveel iets hem gaat kosten.. tis niet dat je overal en altijd kan zeggen: "ik zet mijn timer op en we zien wel hoe duur het voor je wordt". vermeld ook wat ze krijgen voor dat bedrag zodat er nadien geen misverstanden zijn als ze nog met extra's afkomen. aanpassingen moeten zowieso kunnen dus calculeer die mee in (1 of 2 ronden), maar een nieuwe - al dan niet afgeleide - affiche/flyer erbovenop is uiteraard niet inbegrepen in je berekening.

ps: zwartwerk is verboden, dus de vermelding ervan op het internet lijkt mij persoonlijk niet zo heel erg slim.

pss: er zijn er die voor alles met afgeronde hoge bedragen in hun hoofd zitten.. oh dat kost toch dik 500 euro, en ooh dat zeker 750 euro.. maar da's allemaal kwatsch. werk volgens een afgelijnd tijdsschema, en je zal loon naar werk ontvangen. (iets dat een klant zeker weet te appreciëren) schakel je dan over naar wit moet je zeker btw in rekening brengen, en ook andere belastingen op het ontvangen bedrag. (daar schiet niveel meer van over dan als je dezelfde bedragen hanteert - vandaar dat het uurloon van een beginnend freelancer algouw begint aan 50€/u - en de 21% BTW komt gewoonlijk helemaal op het einde pas bovenop het factuurbedrag dat hij had berekend volgens bovenvermelde stappen)
    klaarduidelijk en genuanceerd antwoord dat ik nodig had! Merci!

En natuurlijk is het de bedoeling om over te schakelen naar een geregistreerde btw nummer, dus uw p.s.s was dan ook zeer nuttig. Ik vermelde dat het in zwart was omdat ik op voorhand wist dat ie prijzen verschillen. En btw, wie van de designers op deze subfora heeft nooit in het zwart jobkes gedaan (zeker in het begin?) .
    no votes  

dresse's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Uiteraard zal er iemand al wel in het zwart gewerkt hebben, maar dat doet niks af aan het feit dat het onverstandig is om dat op het internet te verkondigen. Als ik fotografen zie verkondigen dat ze meermaals in het zwart werken zal ik niet twijfelen om een anoniem telefoontje te plegen naar de fiscus. Zwartwerk is oneerlijke concurrentie...
    no votes  

Marsmillo
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dresse Bekijk bericht
    Uiteraard zal er iemand al wel in het zwart gewerkt hebben, maar dat doet niks af aan het feit dat het onverstandig is om dat op het internet te verkondigen. Als ik fotografen zie verkondigen dat ze meermaals in het zwart werken zal ik niet twijfelen om een anoniem telefoontje te plegen naar de fiscus. Zwartwerk is oneerlijke concurrentie...
    En groot gelijk heb je!
    Was ook de reden waarom ik ernaar vroeg.

Ikzelf werk meestal via het kunstenaars statuut. Ja, ik verlies een hoop geld, tussen de 31.60% en 46.60% van de gage (alle kosten samen gerekend en afhankelijk van activiteit en BTW regeling). Maar het telt mee voor mijn pension, sociale zekerheid e.d en is volledig legaal. Het is ook nog eens super gemakkelijk dus geen echte excuses om het niet te gebruiken.
    no votes  

profound's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dresse Bekijk bericht
    Als ik fotografen zie verkondigen dat ze meermaals in het zwart werken zal ik niet twijfelen om een anoniem telefoontje te plegen naar de fiscus.
    get a life zou ek zo zegge
    no votes  

Darkgnome's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
    Die man betaald wel zijn kosten met zijn werk.
    Werk dat aangegeven is bij de fiscus etc.
    Dus mensen die in het zwart werken plegen broodroof voor hem...
    Het is trouwens zijn plicht dit te melden eigenlijk.
    no votes  

ZombieRobots's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht

Idioot.

Zo gaat het nu eenmaal. Productiebedrijfjes die weet hebben dat een ander productiebedrijf geen licenties voor hun software heeft, bellen naar de inspectie. Fotografen die weten van andere fotografen dat ze in het zwart werken, bellen naar inspectie. Niet meer dan logisch.

En zeker niet als je weet dat er voor flyers enzo een kleine artistieke vergoeding bestaat, waardoor zwartwerk echt dwaas wordt.
    All you need for a movie is a gun and a girl.

- Jean-Luc Godard
    no votes  

Marsmillo
    Guest
    Lijkt mij toch logisch dat je je oneerlijke concurrentie de kop wilt indrukken, de sector is al hard en moeilijk genoeg. Daarbij zijn er zoals ZombieRobots al zei, manieren genoeg om het op een legale manier te doen.
    no votes  

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Ge moet het zo bekijken, mensen die iemand in het zwart inhuren, ofwel kennen ze deze persoon, of het is de zoon/dochter van de nicht ofzo, en anders zouden ze wss het geld niet gehad hebben of willen uitgeven omdat iemand die met z'n statuut meer gaat vragen omdat 'm anders netto niets meer over houdt.

Ma aangeven is gewoon idioot, want dan kunde praktisch iedereen met ne reflexcamera gaan aangeven want iedereen met zo'n toestel zal ooit wel eens langs links of rechts gevraagd worden om voor 20 euro ne keer foto's te komen maken.
    Cast your votes, watch them shed their skin.
    no votes  

ZombieRobots's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb medelijden als ik fotografen zie die 70% korting moeten geven voor een communie-shoot omdat tegenwoordig iedereen met een camera (zelfs niet noodzakelijk een reflex) zijn kleinen in den hof zet met zijn schoon kleren aan, er een foto van trekt, via een site er met comic sans "Plegtige Komunie van Jan" over zetten om dan een minderwaardige print te bestellen.

Of misschien is dat een andere discussie.
    All you need for a movie is a gun and a girl.

- Jean-Luc Godard
    no votes  

dresse's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Ge moet het zo bekijken, mensen die iemand in het zwart inhuren, ofwel kennen ze deze persoon, of het is de zoon/dochter van de nicht ofzo, en anders zouden ze wss het geld niet gehad hebben of willen uitgeven omdat iemand die met z'n statuut meer gaat vragen omdat 'm anders netto niets meer over houdt.

Ma aangeven is gewoon idioot, want dan kunde praktisch iedereen met ne reflexcamera gaan aangeven want iedereen met zo'n toestel zal ooit wel eens langs links of rechts gevraagd worden om voor 20 euro ne keer foto's te komen maken.
    daarom zei ik ook dat ik fotografen aangeef die regelmatig in het zwart werken. Niks tegen een nonkel die eenmalig wat foto's komt pakken voor 100Euro met zijn d60 en kitlens. Want dan weet het koppel ook dat ze een risico nemen want zo'n personen hebben het materiaal en de ervaring niet om zekerheid te kunnen bieden. Zij zijn geen concurrentie. Ik heb wel iets tegen fotografen die het op regelmatige basis in het zwart doen met topmateriaal en er meer voor vragen dan wat ik netto overhoud...
    Laatst gewijzigd door dresse; 25 juli 2010 om 19:25
    no votes  

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten