Discussie: Primes of zooms?

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Primes of zooms?

Binnenkort waag ik de overstap van een APS-C (Sony A77) naar een full frame (Sony A7III). Momenteel heb ik een Tamron 17-50 2.8 in mijn bezit en een Sony Zeiss 85 1.4 (Planar*). Die eerste is een ideale walk around lichtsterke lens, maar op een full frame ga ik die niet meer kunnen gebruiken omdat die gemaakt is voor APS-C-sensoren. Met een adapter (A-mount naar E-mount) kan ik de Zeiss wel gebruiken, al hoop ik niet teveel lichtstops te verliezen want dit is werkelijk een fantastische lens. Na wat rondkijken op internet ben ik aan het twijfelen tussen een deftige zoomlens die wat vergelijkbaar is met de Tamron die ik eerder had of gewoon een tweede prime, zijnde een 35mm. Het nadeel van Sony is dat hun "huismerk" behoorlijk duur is. 1500 voor een lens neertellen bovenop een aankoop van een full frame is me wat teveel van het goede. Gelukkig heeft Samyang nog lenzen in hun gamma die wel goede beoordelingen krijgt.

Hoe is jullie ervaring hiermee? En is het verschil tussen een 35 1.4 en een 35 2.8 zodanig groot dat het te overwegen waard is? Voor portretten zou ik vooral de 85 willen gebruiken, de 35 eerder als een walkaround groothoeklens.

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eerste vraag die ik me zou stellen is waarom je een FF wil als je gaat bezuinigen op de lenzen Is een high end crop dan niet beter?
    Overstap naar FF kan je best all-the-way doen. Anders zit je weer met 'minderwaardig' spul.

A great lens on an ok body will generally outperform an ok lens on a great body.
    Voor walk around op een fullframe wordt meestal een 50mm aangeraden. 35mm is voor op crop (omdat je dan ook op 50mm komt). Maar dat blijft voorkeur. Ik zou zeggen: sorteer in LR eens op brandpunt en kijk wat je het meeste trekt met straatfotografie (voor die 17-50). is het merendeel 17 (x1.5) = 24mm, 24mm -> 35mm en 35mm ->50mm.
    Tussen 1.4 en 2.8 zit toch een aardig verschil qua lichtsterkte, maar als je vooral overdag trekt, is dat nutteloos. Bovendien wil je bij straatfotografie meestal toch een zekere diepte in je foto's en dan ben je niets met de 1.4. Bovendien is de 1.4 ook zwaarder. Dus als je doel gewoon straatfotografie is en niet direct portretfotografie in het straat, zou ik gewoon voor de 2.8 gaan.
    https://www.dpreview.com/forums/thread/3972422
    Laatst gewijzigd door Tonerider; 9 december 2018 om 14:55

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    All the way voor dure, kwaliteitsvolle lenzen gaan wil ik uiteindelijk wel, maar met een trouw achter de rug en een huwelijksreis en aankoop van een huis in het verschiet is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een FF-lens van Sigma, Tamron of Samyang die volgens de reviews dezelfde kwaliteit levert voor de helft van de prijs is mij een aankoop waard. Met die 85 1.4 Zeiss heb ik al een zeer kwaliteitsvolle prime in mijn bezit, die ik op m'n cropcamera ook vaak gebruik (soms ook voor straatfotografie vanuit een discreter perspectief). Die is echter gemaakt voor full frame. Die Tamron 17-50 is ook niet bepaald high-end, maar ik ben wel tevreden hoever ik daarmee ben geraakt. Het gaat immers niet alleen om de body of de lens, maar ook wie beiden hanteert naar eigen kunnen.

Bedankt voor de tip om op LR eens te kijken welk brandpunt me het meeste ligt. Met 35 mm op FF heb ik nog de mogelijkheid gebouwen en landschappen te fotograferen, alsook straatfotografie en in beperkte mate portretten (die ik eerder zou maken met de 85 mm). De afgelopen tijd heb ik toch wel wat websites bekeken waar de 35 mm wordt geprezen. Walk around-gewijs is dat bereik voor mij interessanter op FF dan een 50 mm. De 2.8 of 1.4 laat ik voorlopig nog in het ongewisse. Met een Samyang 35 mm 2.8 heb ik een kleine pancakelens die zeer licht is en goede kwaliteitsfoto's zou opleveren volgens de reviewsites. Op reis is zoiets aangenamer dan een zware lens van bijna een kilogram.

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sigma prime lenzen vallen ook goed mee van prijs
    Heb zelf een Sony a6500 backup camera (sigma 30mm 1.4- Sony 18-105mm f4) & een Sony a7riii , ik moet wel zeggen dat ik vooral film.

In mijn rugzak zitten 3 prime lenzen ( waarvan 1 macro ) - en 1 zoom , de Sony 24-105 f4 ( fucking scherpe lens )
    Voor de f4 moet je geen schrik hebben want de Sony kan perfect overweg met hoge iso

Ik zou voor persoonlijk voor de Sony 24-105 f4 gaan ( als je zoom lens wilt ) , en voor de rest zou ik prime nemen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk te gaan voor een Sigma Art 35 mm 1.4 als aanvulling voor de Zeiss 85mm 1.4. Komt neer op zo'n 800 euro, tenzij ik een tweedehands kan aanschaffen. Het zal bij aanvang wennen zijn om af te stappen van het gemak om te zoomen, maar als ik de foto's van de Tamron 17-50 leg naast de Zeis 85 levert de laatste toch wel de beste foto's. Ik gebruik die niet enkel voor portretten, maar ook voor straatfotografie (maar dat is natuurlijk een heel rekbare, subjectieve term) maar omdat het bereik beperkt is vind ik een groothoek toch wel onontbeerlijk. Die Samyang 35 2.8 is een compacte pancake, maar die wat groter uitgevallen Sigma krijgt zeer goede reviews.

Het gaat wel wennen worden om enkel met primes rond te wandelen, maar in het slechtste geval kan ik wel wat croppen als ik niet dichterbij kan geraken.

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Valt goed mee hoor , met primes moet je wat meer zoeken , naar de juiste foto ( compesitie ) , en moet je u eigen meer uitdagen om toch die mooie of sprekende foto te maken .

En een lens wisselen duurt ook maar 5 - 10 sec .

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik denk te gaan voor een Sigma Art 35 mm 1.4 als aanvulling voor de Zeiss 85mm 1.4. Komt neer op zo'n 800 euro, tenzij ik een tweedehands kan aanschaffen. Het zal bij aanvang wennen zijn om af te stappen van het gemak om te zoomen, maar als ik de foto's van de Tamron 17-50 leg naast de Zeis 85 levert de laatste toch wel de beste foto's. Ik gebruik die niet enkel voor portretten, maar ook voor straatfotografie (maar dat is natuurlijk een heel rekbare, subjectieve term) maar omdat het bereik beperkt is vind ik een groothoek toch wel onontbeerlijk. Die Samyang 35 2.8 is een compacte pancake, maar die wat groter uitgevallen Sigma krijgt zeer goede reviews.

Het gaat wel wennen worden om enkel met primes rond te wandelen, maar in het slechtste geval kan ik wel wat croppen als ik niet dichterbij kan geraken.
    Momenteel in aanbieding op Amazon: https://www.amazon.de/Sigma-Objektiv...AKR8XB7XF&th=1
    755€ met kortingscoupon van 50€

Heb zelf al 2 keer een lens bij amazon gekocht. Was niet echt goed verpakt, maar mankeerde niets en je hebt toch gratis retour.

Regels voor berichten