Pagina 26 van 41 Eerste ... 1622232425262728293036 ... Laatste
    Obi Wan Kenobi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hij bedoelt uiteraard dat iedereen kan fietsen, lopen en zwemmen. Dus hij spreekt zichzelf niet tegen.

Bij voetbal/basket/hockey... spelen teamwork, balgevoel en spelinzicht ook een heel grote rol naast het fysieke aspect. Messi is niet de beste speler van de wereld omdat hij fysiek zo goed is, maar omdat hij technisch een wonderkind is en altijd weet waar hij moet lopen.

Dat hoeft volgens mij geen betoog al gaan er altijd wel mensen zijn die hun afkeer voor voetbal niet kunnen wegsteken.

Een sprinter (lopen) moet veel minder technieken beheersen dan een voetballer/basketter/wielrenner/rugbyspeler etc.
    Daar zal niemand over twijfelen. Hetzelfde kan je zeggen van een wielrenner tegenover een voetballer.

Ja er zijn wel wat teamaspecten bij wielrennen, maar toch veel minder dan bij voetbal (of basket of rugby of ...)
    Mag ik u uitnodigen om uw 400m te filmen uit startblokken (en/of in aflossingen) en door te sturen naar een gediplomeerde trainer (hij zal u waarschijnlijk een volledig A4 blad kunnen geven met technische verbeteringen), je zal nog verschieten hoeveel technische factoren er aanwezig zijn in de spurt

Dat er minder techniek nodig is dan in sommige andere sporten (zoals gymnastiek) Zeker , maar je onderschat het hard.
    In atletiek als in wielrennen komt zeker evenveel techniek aan de pas
    Anakin, how many times have I told you to stay away from the power couplings.

straight_six's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hij bedoelt uiteraard dat iedereen kan fietsen, lopen en zwemmen. Dus hij spreekt zichzelf niet tegen.

Bij voetbal/basket/hockey... spelen teamwork, balgevoel en spelinzicht ook een heel grote rol naast het fysieke aspect. Messi is niet de beste speler van de wereld omdat hij fysiek zo goed is, maar omdat hij technisch een wonderkind is en altijd weet waar hij moet lopen.

Dat hoeft volgens mij geen betoog al gaan er altijd wel mensen zijn die hun afkeer voor voetbal niet kunnen wegsteken.

Een sprinter (lopen) moet veel minder technieken beheersen dan een voetballer/basketter/wielrenner/rugbyspeler etc.
    Daar zal niemand over twijfelen. Hetzelfde kan je zeggen van een wielrenner tegenover een voetballer.

Ja er zijn wel wat teamaspecten bij wielrennen, maar toch veel minder dan bij voetbal (of basket of rugby of ...)
    Als een wielrenner niet op het juiste moment op de juiste plek zit dan mag hij het ook vergeten. Kijk maar naar waaierkoersen waar soms alles aan flarden wordt gereden en de grote favorieten er niet aan te pas geraken omdat ze op dat moment 1 seconde niet aan het opletten waren en niet in de waaier zaten.

En de stuurkunst die je in een peleton moet hebben om in ieder gaatje te duiken. Observeer maar eens een sagan en je gaat zien waarom die zo goed is en dat is ook niet iedereen gegeven.

Iedereen kan lopen, iedereen kan fietsen, iedereen kan zwemmen, maar ook iedereen kan basketten, voetballen, zolang ze 2 handen en 2 voeten hebben.

De discussie gaat daar trouwens ook helemaal niet over. De discussie is dat degene die er meest voor moeten werken het minst betaald worden. En dat heeft geen 1 voetballer in de hand, dat is gewoon de wereld die zo in elkaar zit maar dat maakt het niet meer of minder juist.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Obi Wan Kenobi Bekijk bericht
    Mag ik u uitnodigen om uw 400m te filmen uit startblokken (en/of in aflossingen) en door te sturen naar een gediplomeerde trainer (hij zal u waarschijnlijk een volledig A4 blad kunnen geven met technische verbeteringen), je zal nog verschieten hoeveel technische factoren er aanwezig zijn in de spurt

Dat er minder techniek nodig is dan in sommige andere sporten (zoals gymnastiek) Zeker , maar je onderschat het hard.
    In atletiek als in wielrennen komt zeker evenveel techniek aan de pas
    Dat lijdt geen twijfel... maar dat doet ook helemaal geen afbreuk aan wat ik zeg.

Ik onderschat helemaal niets, dat maak jij er uit op. Het enige wat is zeg is dat een voetballer meer verschillende dingen moet beheersen dan een wielrenner en een loper. Het teamspel alleen al is een grote factor, die is onbestaande bij atletiek, misschien minimaal bij estafette, maar dan nog niet te vergelijken met een echte teamsport. Die is er ook bij het wielrennen, maar toch minder dan bij voetbal/volleybal/basket/rugby...

Ik zeg nergens dat een loper niet veel moet kunnen. Wel dat die aan minder zaken moet werken dan een voetballer.

Als een wielrenner niet op het juiste moment op de juiste plek zit dan mag hij het ook vergeten. Kijk maar naar waaierkoersen waar soms alles aan flarden wordt gereden en de grote favorieten er niet aan te pas geraken omdat ze op dat moment 1 seconde niet aan het opletten waren en niet in de waaier zaten.

En de stuurkunst die je in een peleton moet hebben om in ieder gaatje te duiken. Observeer maar eens een sagan en je gaat zien waarom die zo goed is en dat is ook niet iedereen gegeven.

Iedereen kan lopen, iedereen kan fietsen, iedereen kan zwemmen, maar ook iedereen kan basketten, voetballen, zolang ze 2 handen en 2 voeten hebben.
    Ook hier... ik zeg niet dat een wielrenner niet veel moet beheersen, maar sowieso minder dan een voetballer.
    Als jij vindt van niet... ook goed, maar dat begrijp ik echt niet.

disclaimer: ik ben zelf een fietser en kijk geen voetbal

straight_six's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat lijdt geen twijfel... maar dat doet ook helemaal geen afbreuk aan wat ik zeg.

Ik onderschat helemaal niets, dat maak jij er uit op. Het enige wat is zeg is dat een voetballer meer verschillende dingen moet beheersen dan een wielrenner en een loper. Het teamspel alleen al is een grote factor, die is onbestaande bij atletiek, misschien minimaal bij estafette, maar dan nog niet te vergelijken met een echte teamsport. Die is er ook bij het wielrennen, maar toch minder dan bij voetbal/volleybal/basket/rugby...

Ik zeg nergens dat een loper niet veel moet kunnen. Wel dat die aan minder zaken moet werken dan een voetballer.

Ook hier... ik zeg niet dat een wielrenner niet veel moet beheersen, maar sowieso minder dan een voetballer.
    Als jij vindt van niet... ook goed, maar dat begrijp ik echt niet.

disclaimer: ik ben zelf een fietser en kijk geen voetbal
    En dat heb ik ook nergens gezegd, integendeel. Ik zeg juist dat je met talent in voetbal veel verder geraakt dan met hard werk.

Maver!ck's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door straight_six Bekijk bericht
    En dat heb ik ook nergens gezegd, integendeel. Ik zeg juist dat je met talent in voetbal veel verder geraakt dan met hard werk.

Is dat zo?

Om de top te bereiken bij voetbal zal je enorm hard moeten werken. Het is de populairste sport ter wereld. Er is veel meer competitie dan pakweg in atletiek.

Je zal wel sneller je brood verdienen met voetbal. Speel maar in de 10de beste liga ter wereld en je verdient al goed u brood.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nooit krachtsport gedaan (vroeger wel voetbal), ik doe een bureaujob, en deze week voor het eerst bij een kameraad gaan fitnessen. Een benchpress-reeks gedaan van 56 kilo zonder veel problemen (al vergt het stabiel houden nog het meeste moeite, wat je bij dat toestel in de container al niet hebt). Ik zie mij op zo'n toestel makkelijk nog een pak meer pakken, zeker als ik enkele weken zou trainen.

Archaos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maver!ck Bekijk bericht
    Is dat zo?

Om de top te bereiken bij voetbal zal je enorm hard moeten werken. Het is de populairste sport ter wereld. Er is veel meer competitie dan pakweg in atletiek.

Je zal wel sneller je brood verdienen met voetbal. Speel maar in de 10de beste liga ter wereld en je verdient al goed u brood.
    Het één heft het ander wel deels op

In de amateurreeksen in België zullen er ook voetballers zijn die er een mooie cent aan overhouden. Hoeveel sporters die aan atletiek doen, kunnen er hier in België van leven?

Denk dat dat allemaal weinig verschil maakt. Als je aan de top wil geraken in een sport moet je er hard voor werken. Wat dat hard werken inhoudt, verschilt ook gewoon van sport tot sport.

Maver!ck's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archaos Bekijk bericht
    Het één heft het ander wel deels op

In de amateurreeksen in België zullen er ook voetballers zijn die er een mooie cent aan overhouden. Hoeveel sporters die aan atletiek doen, kunnen er hier in België van leven?

Denk dat dat allemaal weinig verschil maakt. Als je aan de top wil geraken in een sport moet je er hard voor werken. Wat dat hard werken inhoudt, verschilt ook gewoon van sport tot sport.
    Welja het gaat hier over het werk dat ze moeten brengen niet de vergoeding daartegenover.

Het is niet omdat je veel betaald wordt dat het geleverde werk plots minder is.

Het grootste verschil zit hem voornamelijk dat atletiekkers naar 1 groot tornooi per jaar werken soms zelf naar 1 tornooi over meerdere jaren. Bij voetballers is dat anders die moeten dag in dag uit scherp staan.

Een atletieker zal op de olympische spelen harder gewerkt hebben dan de meeste voetballers. Maar ik denk niet dat een atletieker 10-15 jaar aan dat ritme zou kunnen leven.

Atletiekkers leven echt naar een piek toe. Mocht je nu plots onverwacht de olympische spelen laten doorgaan. De resultaten zouden echt slecht zijn ivg met de vorige edities.

Als men morgen weer zou voetballen zou men vrij snel terug op het niveau van voorheen zitten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er wordt hier gezegd dat met estafette zeer veel techniek gemoeid is. Dat geloof ik goed, maar volgens mij kan (bijna) iedereen deze techniek wel aanleren. Hoeveel lopers halen de top niet die toch de juiste fysiek hadden, maar niet beschikken over de juiste techniek? Dat zijn er volgens mij niet veel?
    Bij voetbal is het net omgekeerd, daar zal (bijna) iedereen mits voldoende training wel genoeg fysiek kunnen kweken om de top te halen. Alleen is hier de grootste drempel de techniek.
    En dat is net wat sommige hier willen aanhalen, dat je voor voetbal over genoeg technisch talent zal moeten beschikken om de top te bereiken.
    Bij lopen of fietsen zal dat het fysieke talent zijn, die techniek leer je vanzelf doordat je de sport jaren gaat beoefenen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Nah, als je je snelheid niet kan omzetten in goede techniek kom je in het lopen nergens hoor. Zullen genoeg topsporters zijn die qua pure snelheid niet veel moeten onderdoen voor lopers, maar technisch veel te matig zijn om ook maar in de buurt te komen van toplopers. Dus hoeveel halen er de top niet in het lopen doordat ze technisch niet goed zijn? Veel, niet in het minst in de kortere nummers.

Alé bedoel gaan we nu echt doen alsof voetbal technisch een uitermate moeilijke en bijzondere sport is? Ik heb het hier al gezegd maar er zijn quasi géén sporten te noemen waarin je zonder goede techniek de top haalt. Ik ben echt aan het denken geweest en ik kan er geen enkele opnoemen.

Ik heb de indruk dat lopen hier qua techniek énorm onderschat wordt, ik wil niet weten hoe hard de Borlees gewerkt hebben aan betere bochtentechniek en gewoon ideale looptechniek, frequentie, ... . Dat is jaaaaren iedere training (bijna) van dat en daar twijfel ik geen seconde aan.

Edit: Ik raad mensen bijvoorbeeld aflevering 1 van het (zeer aan te raden voor sportliefhebbers) programma wereldrecord aan over Usain Bolt, kom dan eens terug om te zeggen dat techniek niet of minder belangrijk is in lopen. De laatste over Van Niekerk zijn wereldrecord op de 400m is ook zeer aan te raden. Techniek is héél veel voor die mannen.

Edit 2: Of zelfs die over het (toenmalige) wereldrecord marathon van Kimetto zelfs in de marathon draait het om techniek en tactiek voor een goed deel.

Edit 3: Laatste edit I promise, of kijk gewoon het hele programma, twee seizoenen lang zeer verschillende sporten, geen één waarin techniek niet een aanzienlijk deel van de aflevering inneemt.
    Laatst gewijzigd door AreVee; 15 mei 2020 om 14:07
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is hier toch ook niemand die beweert dat daar geen techniek voor nodig is? En al helemaal niet dat ze daar niet heel hard op moeten trainen.
    Hetgeen dat ik met mijn vorige reactie probeerde te zeggen is dat er niet zoveel talent nodig is om die techniek van het lopen onder de knie te krijgen. Uiteraard zullen die lopers hier vele uren per week op trainen om iedere milliseconde te kunnen winnen, maar dat is toch niet het belangrijkste bij het lopen? Volgens mij is het belangrijkste nog altijd dat je over de fysieke capaciteiten beschikt, dat is dan weer voor enkelingen weg gelegd.
    Bij voetbal is het zo dat 99,9% de top niet zal halen omdat ze niet genoeg talent hebben op technisch vlak. Bij lopen lijkt het mij net andersom, daar is de valdrempel net het fysieke vlak.. die techniek zullen de meeste wel kunnen aanleren doordat ze uren en uren per week trainen zoals jij zegt.
    Of denk jij dat vele lopers die de juiste fysiek hebben de top niet zullen halen doordat ze niet beschikken over genoeg talent op technisch vlak? Ik kan me vergissen maar dat lijkt mij toch niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Vandaar dat de Borlees nog steeds regelmatig sukkelen met de ideale techniek en dat je daar Sacoor (die ook bv al de memorial kon winnen en WK juniores is) enorm ziet afzien in bv wereldrecord tot echt quasi overgeven omdat die keer na keer een bocht moet lopen van coach Borlee om zijn techniek te verbeteren? Lijken mij toch ook wel over enig talent te beschikken dergelijke namen. Het is net zoals in het voetbal he (en nogmaals zoals in veel andere sporten), wil jij een cva loper of voetballer zijn en je hebt een beetje talent dan zal er wel voldoende techniek snel komen. Wil je de top bereiken, ja dan zal je eerst en vooral veel talent moeten hebben en dan daar bovenop nog eens enorm moeten werken om die techniek nog te verbeteren. Een echte looptechniek is verder ook absoluut niet iets wat iemand natuurlijk doet als hij of zij voor het eerst loopt, dus nee dat komt niet zomaar daar wordt zelfs door wereldtoppers constant aan geschaaft dus ja ik zie niet echt in hoe je dan kan spreken over minder talent nodig om onder de knie te krijgen nee. Op basis niveau ja maar dat geldt voor veel sporten, op topniveau? nee maar ook dat geldt voor veel sporten.

Is het fysieke belangrijk, ja t zal wel, als niet gespierd broekventje of te dikke papzak of iemand die te weinig traint op zijn fysieke uithouding en explosiviteit mag je het absoluut vergeten als loper, zeker en vast. Maar als iemand die technisch een nul is en blijft, ook. Combinatie van de twee lijkt mij dus onontbeerlijk om ook maar kans te hebben om een goeie loper te worden. En ja net als in het voetbal zullen er zijn die iets meer op fysiek teren en iets minder op techniek en vice versa, maar beiden moeten in grote mate aanwezig zijn wil je het maken.

Ik ben niet de grootste voetbalkenner maar ook in het voetbal zie je toch mensen zonder echt perfecte techniek, ik heb Per Mertesacker nooit een fatsoenlijke pas weten geven maar als verdediger stond die er fysiek wel enorm en kreeg je die niet van de bal gezet, kopsterk was die ook, hell zelfs Lukaku is in de eerste plaats een enorme beer en daarna iemand met uiteraard goede techniek maar niks wereldschokkends ook niet. Dus zeggen dat 99,9% de top niet bereikt door gebrek aan technisch kunnen, ik twijfel daar dan ook aan (maar kan me vergissen).

Over de lopers die dan andersom zouden zijn de meeste zouden het fysiek niet halen? Niet dat het simpel is om zo'n toplijf te halen maar als jij er echt voorgaat kunnen de meeste dat toch? Talent en techniek om dat lijft optimaal te gebruiken in een loopnummer, dat is iets anders dat zal sommige nooit lukken, vele wrsch.

Dus ja samengevat: Niet zoveel talent nodig om techniek onder de knie te krijgen in het lopen? Niet akkoord op niveau. Fysieke capaciteiten voor enkelingen? Meh twijfelachtig vind ik, of je moet over bepaalde genetische voordelen beginnen die zwarte lopers hebben, daar is het lopen een uitzondering in maar die hebben capaciteiten die hen fysiek veelal boven blanken zetten. Maar verder, meh twijfel. Over je laatste vraag, ja daar geloof ik absoluut in. Er vallen er bij de jeugd altijd af die bij de jeugd op puur fysiek kunnen toppen scheren maar nadien als de rest fysiek is bijgebeend afvallen door gebrek aan techniek, echt looptalent (en ongetwijfeld ook andere zaken als verlies van interesse, niet diep en hard genoeg willen trainen, ...).

Enfin soit, ieder mag van mij denken wat hij wil, ik ben het er alleen wel sterk mee oneens dat lopers hun techniek op één-twee-drie aanleren of dat het daar een minder belangrijk deel van zou zijn van hun prestaties.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ben het toch nog met een heel deel dingen niet met u eens zoals lukaku, op wereldtop niveau lijkt die inderdaad technisch beperkt. Die moet het dan ook vooral hebben van zijn fysieke kwaliteiten, maar zelfs hij heeft vergeleken met die andere 99,9% nog steeds een zeer goede techniek en technisch inzicht.

Ook dat gedeelte waar je aanhaalt dat verschillende lopers in de jeugd die het zeer goed doen na een paar jaar toch afvallen doordat de fysiek van de rest is bijgebeend. Dat wil niet zeggen dat die meer talent hadden op fysiek vlak he, die waren gewoon wat eerder volgroeid.. Maar goed daar kun je over bezig blijven natuurlijk.

Wat ik wel niet snap is dat jij vindt dat die lopers niet zoveel talent nodig hebben op fysiek vlak. Het is toch algemeen geweten dat lopers (wel eerder lange afstand) of wielrenners een zeer hoge vo2 max hebben? Die is uiteraard ook voor een gedeelte te trainen, maar ik zal nog zo hard mogen trainen als ik wil, ik zal nooit dezelfde vo2 max halen als bijvoorbeeld Evenepoel. Dat is toch ook een vorm van fysiek talent. Bij

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik heb nooit gezegd niet veel fysiek talent nodig denk ik, wel dat techniek en fysiek allebei belangrijk zijn. Fysiek is zeker belangrijk, bij lopers volledig akkoord. Fysiek talent zal er ook wel bijzetten he absoluut (en ik was dus misschien wat kort door de bocht door te zeggen "iedereen kan zo'n lijf behalen"). Maar techniek vind ik even belangrijk wel (en zeker zo moeilijk te bereiken).

Lukaku, ja ik kan daar niet echt in detail over meespreken dan als zeer modale voetballiefhebber vind ik die technisch beperkt, maar dat dat relatief is tov vele andere voetballers wil ik aannemen. Ten opzichte van veel collega's toppers lijkt mij die beperkt en daardoor zou ik denken dat techniek belangrijk is maar niet zo belangrijk als sommige hier durven stellen.

Goh ja over de jeugd, dat kan dan nog dat die uiteindelijk meer fysiek talent hebben, maar toch je ziet regelmatig toch de meest sterke fysieke lopers die er om bepaalde redenen ook niet echt helemaal komen en die je wel op de puur fysieke testen top ziet zijn.

Nu goed, ik ga het afsluiten met te zeggen, ik geloof absoluut dat voetballers op topniveau véél techniek én veel fysiek nodig hebben. Maar ik geloof dat dat voor lopers en quasi alle sporten (op diegene waar je met techniek alleen echt ver komt genre darts of snooker na) geldt en ik geloof niet dat voetbal er op technisch vlak enorm bovenuit zou steken.

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    De meeste van mijn vrienden zijn voetballers. We hadden eens discussie op café. Kickboks vs. voetbal, techniek. Voetbal vergt veel meer techniek dan boks zeiden ze allemaal. 'Iedereen kan zijnen arm strekken en slaan hé'. Tot ze effectief op de matten staan met handschoenen aan. 'Amai, daar komt nogal het één en ander bij kijken hé'. Grappig.

Ik moest daaraan denken door die appels met peren discussie hier.
    Don't think you are, know you are...

Regels voor berichten