Lakigigar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Cinematografie / D.O.P.'s

Uit welke films vinden jullie de cinematografie goed? Welke D.O.P's of cinematografen volgen jullie?

https://www.youtube.com/watch?v=jWTY...ature=youtu.be

Dit is de showcase van een talentvolle Rus die ik volg.
    Cry. Cut. Rinse. Repeat.
    no votes  

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb erg veel favorieten, maar diegenen die er voor mij persoonlijk bovenuit steken zijn o.a.:
    Jack Cardiff (Black Narcissus, The Red Shoes - eigenlijk al zijn Technicolor werk met Powell & Pressburger - maar ook Pandora & the Flying Dutchman en The Barefoot Contessa zijn zwaar de, moeite)
    Raoul Coutard (zijn samenwerking met Godard is for the ages: Une femme est une femme, Pierrot le fou, Une femme marriée, Le mépris - on-ge-loof-lijk)
    Vilmos Zsigmond (hoe vaak kan je licht zo goed en duidelijk zien als bij Zsigmond? Dat, en die eerste beelden van McCabe & Mrs Miller zijn al beter en ooier dan de carrière van vele andere DOP's)
    Vittorio Storaro (een van die cameramannen die van gekleurd licht een spektakel op zich kon maken, zijn Bertolucci- en Coppola-films zijn musts)
    Robby Müller (zijn werk met Wim Wenders en Jim Jarmusch is top notch, zijn Lars Von Trier werk heb ik nog niet gezien)
    Roger Deakins (veel cinematografen die fantastische beelden kunnen schieten, maar niemand die de dramaturgie van licht, lens en camerabeweging zo goed beheerst als deze man)
    Christopher Doyle (de films die hij deed met Wong Kar Wai zijn legendarisch, maar ik kon bvb ook wel smulen to the max van Limits of Control)
    Harris Sevides (was een van de meest getalenteerde cameramannen uit het moderne Hollywood, wat nergens duidelijker was dan in Birth en Zodiac)
    Benoit Debie (de anti-Deakins, in zekere zin, maar even heerlijk om zijn werk te bewonderen, zeker zijn voorliefde voor hevig gesatureerde kleuren en fluorescent/neon belichting, op zijn best te bewonderen in Enter the Void en Spring Breakers)
    Laatst gewijzigd door PBR Streetgang; 20 september 2016 om 00:51
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

HelpYouFall's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heel veel liefde voor onze eigen Nicolas Karakatsanis.
    Ik ben net als PBR ook heel grote fan van Deakins en Müller. Verder Lubezki (obviously), John Toll (maar dan weer niet al zijn werk) en uiteraard Janusz Kamiński.

Minder bekend, maar imo zeker een aanrader is deze clip onder leiding van Sander Vandenbroucke. Zo jammer dat het maar in 360p is, zitten echt waanzinnig coole beelden in imo.
    You are a can.
    no votes  

bram4815162342's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Robert Elswit: de go-to-man van PTA die eveneens geweldige plaatjes leverde voor o.m. Nightcrawler
    En Mihai Malaimare Jr., louter en alleen al voor zijn werk voor The Master
    Hoyte van Hoytema levert ook consequent sterk werk af

Rond een monument als Deakins kan je zoals hierboven reeds aangehaald ook niet heen.
    En inderdaad onze Benoît Debie!
    no votes  

willy_wonka's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Freddie Francis en Frederick Elmes.

Leveren altijd fantastisch werk af als ze met David Lynch samenwerken. Blue Velvet (Elmes) in het bijzonder.
    I'm just on my way up to Clavius.
    no votes  

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Right, right, Kaminski moet er bij.

Trouwens, ik dacht voor een vrij lange tijd dat Deakins ok de cinematografie deed foor Inside Lewyn Davis. Aangezien ze er zo lang mee samenwerkten, leek het me voor de hand liggend dat Roger ol' chap achter de camera zou staan. Ik was dan ook enorm versteld dat de film zo'n totaal andere visuele signatuur had. Maar blijkt dus dat Bruno Delbonnel daar DOP was. En wat een fantastisch werk leverde hij!
    Gezien de grijze, troebele stijl van ILD verbaasde het me niet dat hij ook DOP was voor Sokurovs Faust en Francofonia. Hij werkt nu ook samen met Tim Burton sinds Dark Shadows, maar nog niets van hun samenwerking gezien.
    no votes  

HelpYouFall's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Much love for ILD, yessir
    You are a can.
    no votes  

Regels voor berichten