Pagina 5 van 24 Eerste 12345678915 ... Laatste
    PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ah, the return of Lakigigar indeed...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ga me echt niet gaan bezig houden met één of andere diepzinnige of filosofische docu die me toch niet gaat liggen. En qua dat soort films doe ik het op mijn tempo. Embrace of the Serpent ligt onder andere klaar. En ik heb al genoeg "werk" met filmpjes als The Tree of Life enzovoort.
    Altijd fijn wanneer mensen vooraf al beslist hebben waar een film over zal gaan, beslissen dat ze die niet goed zullen vinden en voorbarige vergelijkingen maken met andere films (die ze overigens ook nog niet gezien hebben) waar bijna geen enkele overeenkomsten te vinden zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    lol, is zelfs getypeerd onder genre experimenteel (dus toegankelijk is die al zeker niet). Enja, maak je alvast geen zorgen om ondertitels, lol... er wordt dus geen woord in gesproken. Nu dat moet niet per se iets slechts betekenen. In bin-jip wordt er ook weinig gezegd en toch is het één van de mooiste films die ik heb gezien.
    Waarom klaagde je net over diepe en filosofische films terwijl je nu zegt dat Bin Jip een van je favorieten is? Zelf was ik geen fan, maar het leek me wel dat die film daar net naar op zoek ging.
    Anyway, Leviathan is dus zeker niet filosofisch. Hij triggert wel een gedachtestroom over wat juist een film is en kan zijn, misschien doet hij je ook nadenken over het leven van de vissers etc. Maar diep filosofisch? Not so much imo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Als het opzet van Leviathan het stimuleren van zeeziekte was is die in zijn opzet geslaagd. Nu zo'n films zijn moeilijk te beoordelen. Zelf heb ik er niet veel kunnen uithalen maar ik snap wel dat mensen die zich bijvoorbeeld volledig kunnen verliezen in de wilde kracht van de zee er wel heel wat kunnen uithalen.
    Wel, de filmmakers komen uit het Sensory Ethnographics Lab, en zijn dus bezig met een immersieve studies van bepaalde groepen mensen en hun activiteiten. Dat je zeeziek werd tijdens het bekijken van de film zie ik als een betreurenswaardig neveneffect. De filmmakers zijn dus enigszins geslaagd zijn in hun opzet!
    Agreed, Leviathan is desoriënterend en enigszins wat misselijkmakend, maar er zijn genoeg andere meesterwerken die dat ook zijn (ik denk hier aan sommige werken van Gaspar Noë, David Cronenberg, Harmony Korine en wellicht vele anderen) dus ik zie niet in waarom dat een minpunt hoeft te zijn. Ik hou er van wanneer een film me dingen kan doen voelen die niet zozeer brain activity stimuleren, maar een lichamelijke reactie die nieuwe perspectieven opent ivm nadenken over een film en zijn materie.
    Los hiervan kan je natuurlijk Leviathan ook zien als een vormelijk experiment, dat imo bijzonder geslaagd is want de camera's ziijn zodanig goed geplaatst, de angles zijn zo bevreemdend, de licht- en beeldkwaliteit is zo lo-fi dat je familiaire objecten ervaart als iets totaal nieuws, like a proper hallucinogen.

Een ietwat vage definite van deze, toegegeven, vage subtak van antropologie en etnografie volgens Sarah Pink: Sensory ethnography is the rethinking of ethnography in terms of senses. So that doesn't mean the ethnographic studyof the senses (although that could form part of a sensory ethnography project.) But sensory ethnography is a methodology. It's an approach to doing ethnography that takes account of sensory experience, sensory perception, and sensory categories that we use when we talk about our experiences and our everyday life.

En volgens de site van het Lab zelf: the development of creative work and research that is itself constitutively visual or acoustic — conducted through audiovisual media rather than purely verbal sign systems — and which may thus complement the human sciences’ and humanities’ almost exclusive reliance on the written word and quantification. It opposes the traditions of art that are not deeply infused with the real, those of documentary that are derived from broadcast journalism, and those of visual anthropology that mimic the discursive inclinations of their mother discipline.

Zie ook Sweetgrass (een docu over de laatste sheep drive over de heuvels en door de bergen van Montana) en People's Park (een one take docu waarin de camera zich begeeft door een groot publiek park in Chengu, China).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AreVee Bekijk bericht
    Bwa zoooo experimenteel is Mulholland Dr. nu toch ook niet? Ok een gemiddelde hollywoodthriller past nu ook niet als omschrijving bij die film. En ik vind Mullholland Dr. lichtjes overroepen maar experimenteel en Linch dan denk ik toch aan andere films als een Eraserhead, Rabbits of Inland Empire (die laatste zelf nog niet gezien tho maar die lijkt toch vrij "speciaal" te zijn).
    Die films zijn inderdaad heel wat abstracter en meer surreëel dan Mulholland Dr., maar ik vind die laatste zeker ook wel een interessant experiment. Het is een pilot voor een serie, recut tot een mysterieuze en elliptische langspeelfilm die ondanks zijn gebrek aan aanvullende materie en dus een coherent plot, nog steeds erg goed werkt en misschien wel een van de grootste eesterwerken uit deze eeuw is. Vraag maar aan Lakigigar!
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Als ik moet afgaan op andere films, dan is het juist eerder zo dat films die hier geroemd worden minder kans hebben om door mij als goed ervaren te worden, terwijl ik opvallend weinig liefde voor de films zie die ik als goed ervaar, omdat die er quasi allemaal al uit liggen of er nooit over gesproken word.

En wellicht zal je zelf ook wel al je vooroordelen hebben bij films die niet experimenteel, niet uitdagend of niet filosofisch genoeg zijn. En wat iedereen in een bepaalde film ziet, kan anders zijn. Jij ziet iets filosofisch in Bin-jip, ik vind die film mooi voor andere redenen. Zelfde geldt voor The Neon Demon en Spring Breakers. Velen zien daar ook iets in, terwijl ik die films voor andere redenen prachtig vind.
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Die films zijn inderdaad heel wat abstracter en meer surreëel dan Mulholland Dr., maar ik vind die laatste zeker ook wel een interessant experiment. Het is een pilot voor een serie, recut tot een mysterieuze en elliptische langspeelfilm die ondanks zijn gebrek aan aanvullende materie en dus een coherent plot, nog steeds erg goed werkt en misschien wel een van de grootste eesterwerken uit deze eeuw is. Vraag maar aan Lakigigar!
    Wat, vraag maar aan ik?

Daarbij, het wilt niet zeggen dat een film één van de grootste meesterwerken van de eeuw is, omdat die op 1 staat in de TSPDT lijst van deze eeuw. Door de werking van de lijst, heeft die film ook een bias naar films die al het langst uit zijn. Er staat amper een film van dit decennium in de lijst op The Tree of Life na, en alle zogezegde topfilms zijn van voor 2005.
    no votes  

Cerulean's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Wanneer ga je terug weg?

I guess I should know the limits of the world... There are moments I find myself not breathing at all
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Wat ja... ik ga echt niet films beginnen goed vinden omdat iedereen ze goed vind of omdat de grootste filmkenners dat vinden. En dat neerbuigend toontje mag je je achterwege laten. Tegen mij durf je je misschien wel zo opstellen omdat ik toch mega onpopulair ben. Maar tegen Sergio Conceicao, GETHEZ en Apple blijven we allemaal vrij beschaafd wanneer ze een zogezegde kutfilm hebben gezien. Iedereen mag toch kijken naar de films dat hij graag ziet. Ik vind de films die ik graag zie nu ook niet eens per se zo raar, maar ze doen het allemaal stuk voor stuk slecht toernooi achter toernooi (Mommy, In The Mood for Love, Spring Breakers, de films van Ki-duk Kim liggen er weer allemaal uit). Maar films als Tabu, Kis Uykusu, The Act of Killing en Silence zitten er nog allemaal in, en dat zijn allemaal filosofische films of films die je moeten laten nadenken over het leven, en daar ben ik gewoon niet aan. Ik kan alleen maar zeggen dat de films die men hier graag ziet ver afwijkt van wat ik graag zie, en dat ik daarom ook geen tips kan opdoen aan deze toernooien omdat de kans groter is dat ze tegenvallen, en ik ze op andere manier ophaal.

Ik doe gewoon een inspanning om de wat bekendere films te zien zoals No Country for Old Men bijvoorbeeld, maar de rest laat ik gewoon schieten.

Reacties van wanneer ga je toch weer terug weg, zijn ontzettend belerend en walgelijk. Heb ik ook gereportet. Misschien zou je de filosofie van de diepzinnige films die je bekijkt in de eerste plaats eens toepassen in je leven en je je niet als een klootzak gaan opstellen. Maar zo een mensen hoeven mij echt niets te zeggen. Daar wil ik liefst niets mee te maken hebben. Laat dat "ik voel me beter dan de rest" maar achterwege. Ik doe tenminste moeite om films te kijken. Ik heb er al vier gekeken sinds ik terug ben. En het is jammer dat ik daar geen echte favoriet bij heb kunnen ontdekken (en maar één film die ik goed vond), maar ik was wel van plan om er nog wel een paar te kijken.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 12 april 2018 om 14:25
    no votes  

iTrader
    0
    Als PBR Leviathan een mooie film, dan vindt hij dat een mooie film, en moet hij die zeker nomineren. Maar volgens mij is dat niet mijn genre, of als ik het verkeerd voor heb geen genre dat ik al ontdekt heb. Maar ik heb nog maar ik kon maar op 8 en nu op 10 battles v/d 32 battles. Dan denk ik niet dat het aan mij is om die film te gaan zien. En we moeten ook niet hypocriet doen. De meesten hadden ook al een oordeel over mijn film die ik had ingestuurd vooraleer ze eraan begonnen (op PBR na heeft niemand Kreuzweg gekeken, en was er al een reactie van: "wie heeft dat genomineerd?".) Ik vind het niet eens een obscure film. Het haalde met gemak de top 1000 op Moviemeter.

En misschien was mijn reactie tov die film niet correct (of had ik het voor mezelf moeten houden), maar dan is dat nog altijd verre van een reden die het gedrag van Cerulaen goedpraat.
    no votes  

DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Just be you laki. Het houdt de boel hier wat interessant en lokt meer discussie uit. ^^

Ik heb een zwak voor docus waarin niet gesproken wordt maar Leviathan ging voor mij een stap te ver omdat ik, in tegenstelling tot films zoals Our Daily Bread of Koya er geen narratief kon uithalen. Dat was zo te horen ook het opzet van de film. Leviathan tast de grenzen af van wat een film kan zijn maar voor mij ging hij daarin overboord (har har ). Ik heb hem hier al 2x opgezet maar dan als achtergrond tijdens een feestje met eigen soundtrack onder. Zo'n film actief bekijken lukt me niet want na het zoveelste kwakkelende shot van een vogel begin ik tegen de klok te worstelen. Al bij al kwam de film bij mij over als deadliest catch, the arty edition en dat sprak me niet echt aan.

Then again, als je zo'n film zou maken over het ISS of een loodraffinaderij zou ik waarschijnlijk aan het scherm gekluisterd hangen dus het onderwerp is hierin praktisch alles bepalend.

In conclusie, glad that it's out there, but it's not for me.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

Ricky Roma's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    1 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 0
    no votes  

Ceres09's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    2 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 0
    no votes  

Obi-Jan's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    2 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 1

Maar Interstellar mag van mij ook zeker doorgaan.
    Monads
    That which does not kill me only postpones the inevitable.
    De Metalnight.
    no votes  

picasso123's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    3 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 1

Vind beiden wel goed, maar zeker geen potentiele winnaars van dit doen tornooi imo.
    no votes  

iTrader
    0
    3 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 2

Allebei uitstekend en allebei 9/10. Ex Machina staat 24ste. Interstellar momenteel 37e. Ik vond beide films na herzieningen beter worden.
    no votes  

DwightSchrute's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    4 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 2

Interstellar in de cinema gezien en ik had echt wel een 'wow-gevoel'. Ex Machina lag me heel wat minder, vond die zelf tegenvallen.
    I'm not superstitious ... but I'm a little stitious.

Glory Glory Man United!
    no votes  

Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield's schermafbeelding
    iTrader
    0
    5 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 2
    no votes  

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    6 Interstellar (2014) vs. Ex Machina (2014) 2
    no votes