Pegasus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    The Lighthouse - 8/10 (Robert Eggers, 2019)

Ja, 't is een speciaal beestje. Zoals te verwachten van Eggers was het weeral een triomf van productieontwerp boordevol gestileerde dialoog gebaseerd op authentieke bronnen. Ook is het weer een 'from bad to worse'-verhaal, aangezien de omstandigheden waarin de personages zich aan het begin van de film bevinden, niet bepaald optimaal waren. Maar dat is lang voordat de neerwaartse spiralen in gang schieten... Het audio-ontwerp van The Lighthouse is erg cool en toepasselijk in dit genre, maar misschien wat te veel gebruikt in de film om de mentale fragmentering van de personages weer te geven. Dat lag er soms wat dik op, net als de hele tweede act die te lang was voor zijn eigen goed en maar bleef doorgaan ook al waren zijn punten allang gemaakt. De visuele stijl is zeer uitgepuurd, met contrastrijke zwartwitcinematografie, gefilmd in een wel zeer smalle aspect ratio (Movietone, of 1,19:1) die de claustrofobische sfeer van de locatie benadrukt en tegelijkertijd ook de band met stille film versterkt. Meer bepaald films als Jean Epsteins Finis terrae en Jean Grémillons Gardiens de phare. Maar The Lighthouse roept evenzeer herinneringen op van de fetisjistische psychodrama's van Guy Maddin, die zich ook in ver afgelegen locaties afspelen zoals in Careful, hoog in de Beierse bergen, en in Archangel, ver in het noorden van Rusland. Ook is het onmogelijk om niet aan de films van Ingmar Bergman te denken die hij opnam op zijn geliefkoosde Fårö, met de horrorfilm Hour of the Wolf als uitschieter omdat die ook diep graaft in de psychologische toestand van zijn personages. De film toont twee mannen die moeten vechten tegen de storm die hen op het verre eilandje vasthoudt, maar de interne strubbelingen zijn waar het uiteindelijk om draait. Ook al is de setting compleet anders, is The Servant van Joseph Losey misschien wel de ultieme invloed: niet enkel de meester/bediende configuratie die hier ook de focus van de plot wordt, maar ook de bittere, histrionische dialogen doen denken aan de theater achtergrond van The Servant's scenarist Harold Pinter. Pattinson en Dafoe spelen allebei de pannen van het dak en hoewel het moeilijk is om het succes van hun accenten in de film te meten, klinken hun conversaties als muziek in de oren, vooral wanneer ze boos en/of dronken zijn. Vaak genoeg dus, al een chance.

Net zoals bij Us na Get Out, voelde ik hier niet meteen diezelfde klik als bij The VVitch, en misschien zal hetzelfde gebeuren bij Midsommar na Hereditary. Hoewel ik mee was met de film, zijn stijl en zijn tempo, had ik moeite met mij volledig in zijn wereld onder te dompelen. Was het te lang? Te repetitief? Had ik andere verwachtingen? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik weet wel dat ik erg genoten heb, veel over de film heb nagedacht en dat in de komende dagen nog zal blijven doen. Ik hoop oprecht op een wijde release van de film want dit is er echt een dieop het grote scherm gezien moet worden, en hopelijk ook in een volle zaal, om de brede waaier aan publieksreacties te ervaren.
    kom hier wat laat op terug, maar gezien ik ticket voor deze op't filmfestival heb gewonnen: is het aan te raden eerst 'the vvitch' te bekijken of zou je me gewoon aan deze laten beginnen zonder echte voorkennis van Eggers?

Fredddy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Midsommar. Echt wel een aanrader.

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pegasus Bekijk bericht
    kom hier wat laat op terug, maar gezien ik ticket voor deze op't filmfestival heb gewonnen: is het aan te raden eerst 'the vvitch' te bekijken of zou je me gewoon aan deze laten beginnen zonder echte voorkennis van Eggers?
    Ik zou je vooral aanraden om The VVitch te kijken omdat ik het een fantastische film vind. Niet per se nodig als voorbereiding voor The Lighthouse. De volgorde waarin je ze bekijkt is om het even.

Also, niet 100% mee met de Ad Astra hype. Ja, het is een zeer goede film met absolute prachtbeelden, een mooi verhaal en een uitstekende centrale acteerprestatie. Maar de film slaagt er noot in om voldoende afstand van zijn invloeden te nemen
    Spoiler:
    , komt nergens onverwacht uit de hoek buiten de imo ietwat misplaatste hit-and-run actiemomenten
    Spoiler:
    en houdt enkele belangrijke momenten achter, zowel in drama als actie, waardoor niet alles geloofwaardig was.
    Spoiler:
    Ik ga de film wel zo snel mogelijk herbekijken om te zien of ik niet way off ben.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

hjs666's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hector 6,5/10

Koko Flanel was leuker en beter

Vraagje:waarom wordt Parasite alleen maar om 14h en in de week afgespeeld in kinepolis ?
    Ik vind dit zeer opvallend,moet toch reden voor zijn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Edenian's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjs666 Bekijk bericht
    Hector 6,5/10

Koko Flanel was leuker en beter

Vraagje:waarom wordt Parasite alleen maar om 14h en in de week afgespeeld in kinepolis ?
    Ik vind dit zeer opvallend,moet toch reden voor zijn.
    Verwachten dat enkel mensen op pensioen die film gaan zien...
    No Guts, No Glory
    PSN: Edenian

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Enemy (met Gyllenhaal): geen recente film maar sowieso de beste film die ik dit jaar gezien heb :0

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kaiser chief Bekijk bericht
    Shadow: natuurlijk stukken beter dan the great wall en enkele coole scenes, maar het verhaal is te veel een slechte soap opera.
    Haha ik vond dat echt een zalige film. Eindelijk terug Zhang Yimou in vorm.

Spandi's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    A matter of life and death. Mijn derde Archers film en tot hiertoe mijn favoriet. Topfilm.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Enemy (met Gyllenhaal): geen recente film maar sowieso de beste film die ik dit jaar gezien heb :0
    Heeft toch geen verpletterende indruk op mij gemaakt .

Gisteren naar AD Astra gaan zien
    Persoonlijk vind ik de storyline maar magertjes maar qua beeldvorming en acteerprestaties goed.
    Dus een 7/10 voor mij.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    PBR ik heb Sunset Song ooit eens door u up mijn watchlist gezet denk ik en je had verdomme gelijk wat een meesterwerk.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, he? Ik herinner me dat ik met m'n vriendin in Dublin was voor een weekend en de eerste avond gingen we naar de cinema (IFI ) voor Carol. Onderweg terug naar het hotel konden we niet zwijgen over hoe fantastisch die film was. De avond erna weer naar de cinema gegaan voor Sunset Song en oh my god, als dat niet nog een beter was. Waarschijnlijk Terence Davies' beste werk sinds The Long Day Closes (wat nog wel zijn meesterwerk blijft imo).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    La Vie d'Adèle 7/10

Misschien beetje te lang maar geeft toch goed de emotionele rollercoaster weer van ontdekkende seksualiteit,liefdesverdriet,....

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    218 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Aladdin(2019)

Rekening houdende dat zowel Robin Williams en Gilbert Gottfried onmogelijk overtroffen zouden worden door Smith en err, some guy? was deze Guy Ritchie prinsessenfilm nog best vermakelijk. Veel kleur, humor en Ritchie's typische vlotte regie maken het geheel best respectabel. Voelt soms alsof je een stageplay aan het zien bent.

Ifyouinthemoodforsomecheesysonganddancetypemovie/10

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjs666 Bekijk bericht
    Hector 6,5/10
    Ah komaan, Hector is toch pakken leuker dan Koko Chanel?
    "oh nee, een weeeeeeesvisjuh?!"

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koonut Bekijk bericht
    Aladdin(2019)

Rekening houdende dat zowel Robin Williams en Gilbert Gottfried onmogelijk overtroffen zouden worden door Smith en err, some guy? was deze Guy Ritchie prinsessenfilm nog best vermakelijk. Veel kleur, humor en Ritchie's typische vlotte regie maken het geheel best respectabel. Voelt soms alsof je een stageplay aan het zien bent.
    Ik heb nooit die fascinatie met Robin Williams gesnapt? Wij hadden hier sowieso toch aan gedubde versie van de Disney animatie films? En ik denk dat het merendeel van de landen een eigen, gedubde versie had in die tijd voor tekenfilms.
    Hell must be empty, all the devils are here.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt, maar Robin Williams' rol in deze film was zo legendarisch dat velen hun nostalgie even opzij schoven om de originele (en allicht ook superieure) versie van Aladdin te bekijken. Zelf heb ik nooit de Nl versie gezien want had deze enkel in een UK VHS kopie. Het was mijn favoriete film als kind, en die tape is zodanig versleten dat de huidskleur van Aladdin en zijn vestje pretty much dezelfde kleur hebben nu. Misschien bekijk ik ooit wel eens de gerestaureerde versie. In het Engels, uiteraard.

Pagina 205 van 213 Eerste ... 105155195201202203204205206207208209 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten