iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Unhappy Weigering banklening mogelijk???

Hallo,

Even de situatie schetsen...

M'n partner heeft in het verleden een hoop pech gehad dankzij een roekeloze ex-partner. Dit ging om aankopen van panden. Inmiddels is alles sinds 2 jaar vereffend via schuldbemiddeling, overbruggingskrediet etc. Kortom, geen schulden meer aan banken of dergelijke. Helemaal clean verklaard. In die periode kreeg ze ook een brief met de melding dat ze op de zwarte lijst stond. Nogmaals, ik spreek van 2 jaar terug.

Na wat opzoekingswerk via google de bevestiging gekregen dat de schrapping van de zwarte lijst automatisch gebeurd 1 jaar na het hele circusgedoe.

Wijzelf hebben inmiddels een huis gekocht. We hebben al het nodige gedaan via immotheker en notaris.
    Leningaanvraag is aangevraagd bij Fortis. Immotheek vond ons een sterk dossier hebben, gezien onze koopkracht, weddes. Kortom, niks op aan te merken. Nu kregen we een telefoontje van de immotheker dat ze op de zwarte lijst staat. Wij inmiddels het nodige gedaan, via een ID-card reader gegevens opgevraagd bij de Nationale Bank. Wat blijkt, geen van ons beide staat met iets negatiefs geregistreerd.

Ons vermoeden is dat er iets foutgelopen is met de schrapping van de zwarte lijst toen, en dat Fortis over deze foute informatie beschikt. Al zou ik het vreemd vinden als ze onze gegevens niet gecheckt zouden hebben via de Nationale Bank.

Maar we zitten dus wel met de handen in het haar nu. We hebben immers nog maar een 9tal dagen de tijd tot de overeenkomst in de compromis verloopt...

Mijn feitelijke vraag: Kan het zijn dat Fortis de lening tegenhoudt omwille van het verleden, ook al staan we niet op de zwarte lijst? Mogen zij dat?
    no votes  

RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Probeer eens bij een andere bank?
    no votes  

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien hebben ze bij Fortis een aparte zwarte lijst die ze zelf bijhouden. Of dat legaal is weet ik niet.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat ruikt dan toch wel erg naar discriminatie...

Als het zo blijkt te zijn gaan we vast en zeker naar een andere bank.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tuurlijk. Als zij jullie verleden kennen (door bvb vroegere leningen), kunnen ze dit gebruiken als negatief element.

Ga zo vlug mogelijk naar een andere bank, waar ze haar verleden NIET kennen.

Zijn overigens ALLE schulden afbetaald, ook deze waarvoor ze eventueel vermindering had gekregen via (een eventuele) collectieve schuldenregeling?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maloni Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat ruikt dan toch wel erg naar discriminatie...
    waarom discriminatie? ze hebben een objectief feit om aan de kredietwaardigheid van je vriendin te twijfelen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mja discriminatie is wellicht niet het woord, ergens wel te begrijpen vanuit het standpunt van de bank.

Alle schulden zijn effectief afgehandeld, op geen enkel gebied nog ergens een schuld. Geldt zowel voor haar als mij.

Ik denk dat zo snel mogelijk iets bekomen bij een andere bank de beste oplossing zal zijn helaas...

Alvast bedankt voor jullie reakties allemaal!
    no votes  

iTrader
    63 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn verschillende zwarte lijsten!

De enige officiële is die van de NBB, maar de meeste banken en kredietinstellingen zullen ook hun eigen data bekijken, alsook de verzekeringsmaatschappijen waar zij hun kredieten verzekeren. Zoals bijvoorbeeld Atradius.
    no votes  

den oscar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Er zijn verschillende zwarte lijsten!

De enige officiële is die van de NBB, maar de meeste banken en kredietinstellingen zullen ook hun eigen data bekijken, alsook de verzekeringsmaatschappijen waar zij hun kredieten verzekeren. Zoals bijvoorbeeld Atradius.

Dit is het, de kredietverzekeraars houden dit zeer lang bij, ook personen die verschoonbaar verklaart worden, na een faillissement duurt het 5 a 7 jaar eer ze nog eens een lening kunnen krijgen.
    En naar een andere bank gaan dit help niet.

En ja dit mogen banken, want niemand kan hun verplichten aan u te lenen.
    no votes  

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maloni Bekijk bericht
    Inmiddels is alles sinds 2 jaar vereffend via schuldbemiddeling, overbruggingskrediet etc. Kortom, geen schulden meer aan banken of dergelijke. Helemaal clean verklaard.
    Was een van die vorige banken Fortis? Het is niet omdat je via schuldbemiddeling e.d. van je schulden vanaf bent, en/of je geschrapt bent, dat de bank in kwestie geen verlies heeft geleden door een gedeelte van de schuld af te moeten schrijven omdat ze na verkoop van de panden het hen meer zou kosten om nog minder te recuperen.

Naar een andere bank eens informeren dus.
    no votes  

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn zus heeft in een vergelijkbare situatie gezeten, kan u niet het juiste tijdsverloop zeggen, maar ik weet wel dat het een pak langer dan 2 jaar heeft geduurd eer ze overal terug "echt" schuldenvrij werd verklaard.

Het is niet omdat er bv na een schuldbemiddeling een gedeelte schulden zijn kwijt gescholden dat je zomaar opnieuw kan beginnen, zou handig zijn anders.
    Nee, ik weet ook niet alles.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeff_tw Bekijk bericht
    Was een van die vorige banken Fortis? Het is niet omdat je via schuldbemiddeling e.d. van je schulden vanaf bent, en/of je geschrapt bent, dat de bank in kwestie geen verlies heeft geleden door een gedeelte van de schuld af te moeten schrijven omdat ze na verkoop van de panden het hen meer zou kosten om nog minder te recuperen.

Naar een andere bank eens informeren dus.
    Jeff, inderdaad. Fortis was ook betrokken partij in het verleden.

Ik voel me momenteel "een kieken" dat ik ingestemd heb het nog eens bij hen te proberen, in de wetenschap van het verleden van m'n partner.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beemer036 Bekijk bericht
    Mijn zus heeft in een vergelijkbare situatie gezeten, kan u niet het juiste tijdsverloop zeggen, maar ik weet wel dat het een pak langer dan 2 jaar heeft geduurd eer ze overal terug "echt" schuldenvrij werd verklaard.

Het is niet omdat er bv na een schuldbemiddeling een gedeelte schulden zijn kwijt gescholden dat je zomaar opnieuw kan beginnen, zou handig zijn anders.
    Snap ik.

Maar ik denk dat er iets anders speelt. Een deel van de schulden van m'n partner is inderdaad weggevallen. Waarom?
    Fortis was van plan deze schulden op m'n partner te verhalen, ware het niet dat ze te laat waren met de aanvraag om dit wettelijk te doen. En dus hoefde ze deze niét meer te betalen. Deze schuld wordt nu verhaald op haar ex-partner, en deze heeft daar nog geen cent van betaald. Hier kan m'n vriendin uiteraard niks aan doen.

In elk geval, morgen (maandag) zal er al veel duidelijk worden en weten we wellicht waar we staan... zucht
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten