Discussie: Voorschot op ring

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Voorschot op ring

Gegroet

In december 2012 heeft mijn vader een ring willen kopen voor mijn moeder twv 6 700 EUR. Er is toen een voorschot van 1K EUR betaald. Ik ben gisteren (1 februari 2014) met mijn moeder naar die juwelier geweest, om te vragen of het nog mogelijk is om het resterende bedrag nog te betalen en de ring te bemachtigen (de juwelier heeft de ring dus sinds de betaling van het voorschot in bewaring gehouden).

Sindsdien is de prijs van die ring reeds 2 maal opgeslagen en zou het 4 februari nog eens stijgen tot iets boven de 8 000 EUR.

Ik vermoed dat de rest van die ring niet betaald is omdat ze te lui zijn om naar daar te gaan en die ring eigenlijk niet echt nodig hebben (dus eerder een impulsaankoop).

Hoe zit het nu met die 1 000 EUR? Valt die terug te krijgen min eventuele kost voor opslag oid? Niet dat het echt iets uitmaakt, maar ik had het graag geweten.

Bedankt
    no votes  

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BorisdK Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gegroet

In december 2012 heeft mijn vader een ring willen kopen voor mijn moeder twv 6 700 EUR. Er is toen een voorschot van 1K EUR betaald. Ik ben gisteren (1 februari 2014) met mijn moeder naar die juwelier geweest, om te vragen of het nog mogelijk is om het resterende bedrag nog te betalen en de ring te bemachtigen (de juwelier heeft de ring dus sinds de betaling van het voorschot in bewaring gehouden).

Sindsdien is de prijs van die ring reeds 2 maal opgeslagen en zou het 4 februari nog eens stijgen tot iets boven de 8 000 EUR.

Ik vermoed dat de rest van die ring niet betaald is omdat ze te lui zijn om naar daar te gaan en die ring eigenlijk niet echt nodig hebben (dus eerder een impulsaankoop).

Hoe zit het nu met die 1 000 EUR? Valt die terug te krijgen min eventuele kost voor opslag oid? Niet dat het echt iets uitmaakt, maar ik had het graag geweten.

Bedankt
    not sure if trolling, maar als het écht niks uitmaakt, gelieve dat bedrag een paar keer op mijn rekening te storten?
    no votes  

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij het betalen van een voorschot is de overeenkomst gesloten en kunnen zij niet zomaar eenzijdig de prijs opslaan. Anderzijds kunt ge ook niet eenzijdig de koop meer opzeggen, de bedenkperiode is ook al lang verstreken.

Eventueel zou je kunnen claimen dat je de de koopovereenkomst verbreekt door het opslaan van de prijs en dat je je voorschot terugwilt.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Bij het betalen van een voorschot is de overeenkomst gesloten en kunnen zij niet zomaar eenzijdig de prijs opslaan. Anderzijds kunt ge ook niet eenzijdig de koop meer opzeggen, de bedenkperiode is ook al lang verstreken.

Eventueel zou je kunnen claimen dat je de de koopovereenkomst verbreekt door het opslaan van de prijs en dat je je voorschot terugwilt.
    Bedankt, mijnheer.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Bij het betalen van een voorschot is de overeenkomst gesloten en kunnen zij niet zomaar eenzijdig de prijs opslaan.
    hangt natuurlijk af van de verkoopsvoorwaarden, hé. Met de stijgende goudprijs lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er zo'n clausules bestaan. In hoeverre die wettelijk zijn, is iets anders.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    sorry ik ken er niks van ... succes met het vinden van een oplossing, echt waar!

maar holy fuck.... 8k voor een ring!!! :-p zootjes
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    hangt natuurlijk af van de verkoopsvoorwaarden, hé. Met de stijgende goudprijs lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er zo'n clausules bestaan. In hoeverre die wettelijk zijn, is iets anders.
    Daarachter vroeg ik ook. Er is geen contract opgesteld (of gelden die voorwaarden (als er al zijn) ook mondeling?).
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Als er, behalve bewijs van betaling voorschot (met vermelding van restbedrag), niks afgeleverd is, dan moet voor zover ik het consumentenrecht ken de ring verkocht worden tegen de afgesproken prijs. Weigert de verkoper dat, dan ziet hij af van de verkoopbelofte en moet hij het voorschot ("handgeld") dubbel terug geven.

Artikel 1590 BW:
    Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Indien er natuurlijk geen beschrijving is van de ring en de hoeveelheid goud etc, zit je in de problemen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

Regels voor berichten