Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Verzekeringen... waar te beginnen?

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik (definitief) een werkende mens en dat betekent ook een hoop administratie die in orde gebracht moet worden. Verzekeringen zijn daar een onderdeel van. Probleem is dat ik daar geen zak verstand van heb. Momenteel kan ik enkel met zekerheid zeggen dat ik een autoverzekering heb. Verder? Geen flauw idee. Hospitalisatieverzekering, beroepsaansprakelijkheid, pensioensparen,... Moet ik allemaal nog in orde brengen.

Hoe pak ik zoiets best aan? Ik zit zelf met al m'n geld (vele tientallen miljoenen euro's uiteraard ) bij KBC en mijn ouders zitten met hun financiën én verzekeringen ook bij KBC. Kan ik dan best ook is een afspraak maken met de verzekeringsmakelaar van mijn ouders en alles is op 't gemak overlopen? Die kent mijn ouders al heel lang en ik heb daar nog nooit klachten over gehoord dus 't zou mij verbazen moest die mij een kloot afdraaien (ondanks dat hij het zou kunnen waar ik bij sta zonder dat ik iets merk...).

Via Test-aankoop kan je natuurlijk ook het goedkoopste/beste gaan opsnorren maar eerlijk gezegd heb ik weinig zin om alles te spreiden over 10 verschillende plaatsen om zo 100€ uit te sparen op een jaar. Dan betaal ik liever 100€ meer om alles netjes bij één bank/kantoor te centraliseren. Misschien is dat lui/dom van mij maar zo denk ik er momenteel over. Bij 500€/jaar zou een mens natuurlijk al wel gaan twijfelen.

Kortom, hoe hebben jullie zo'n zaken allemaal aangepakt toen de dag daar was?

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

B.T.
    no votes  

Sibi's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    KBC is géén verzekeringsmakelaar, maar een verzekeringsagent. Bij een schadegeval moet jouw KBC-mannetje gaan onderhandelen met KBC... een neutraler tussenpersoon (een makelaar, geen agent) zal jouw belangen veel beter willen/durven verdedigen.
    Je moet inderdaad niet gaan rondhoppen en spreiden om wat euro's te winnen... ga bij een échte makelaar binnen, zeg wat je nodig hebt, en die zal u van verschillende verzekeringsinstellingen een voorstel geven. Aan jou om dan daaruit te kiezen (AG, Axa, Generali, Allianz, Vivium, ...).
    no votes  

Inco's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Veel heb je niet nodig hoor:

* Autoverzekering als je een auto hebt
    * Brandverzekering als je een huis hebt
    * Familiale verzekering = schade aan derden
    * Hospitalisatieverzekering = hospitalisatiekosten vanaf een bepaalde franchise((niet verplicht, wordt soms door de werkgever verschaft)

De KBC makelaar zal je niet persee een kloot afdraaien, je kan er wel op rekenen dat je niet noodzakelijk het goedkoopst/best aanbod zal voorgeschoteld krijgen. Het kan een goed startpunt zijn om een idee te krijgen waarna je zelf wat research kan verrichten.

Pensioensparen is een surplus, elke jaar kan je een zekere som storten (deze ligt voor 2013 vast op 940 euro) die je hierna in je belastingen kan inbrengen (fiscaal voordeel tot 282 euro). Er zijn evenwel ook nadelen aan verbonden, je geld is pas opneembaar vanaf je 60ste & je betaald op je 60ste een belasting van 10% op het totaal waarbij een jaarlijkse fictieve interestvoet van 3.75 gehanteerd wordt.
    PSN id: Rstohr
    Currently Playing: Rainbow Six: Siege (PS4) - Destiny (PS4)
    no votes  

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik ben ook gewoon naar de makelaar van mijn ouders geweest. Als je ouders niet klagen (ondanks dat ze al eens gebruik hebben moeten maken van een verzekering) dan is het waarschijnlijk wel een goede.

Nu liggen al onze verzekeringen via makelaar van Record-bank. Maar dat is niet omdat ik niet meer tevreden was van mijn vorige makelaar, maar door te verhuizen naar een andere streek.
    no votes  

dacuba
    Guest
    Nog even een vraagje daartoe: zijn er behalve de pensioenspaarfonds/verzekering, nog verzekeringen die fiscaal interessant zijn?
    no votes  

Inco's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacuba Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nog even een vraagje daartoe: zijn er behalve de pensioenspaarfonds/verzekering, nog verzekeringen die fiscaal interessant zijn?
    Als je momenteel geen lening afbetaald kan langetermijn sparen(meestal een levensverzekering) fiscaal interessant zijn. Concreet kan je in 2013 hierbij tot 2260 euro inbrengen in je belastingen en 678 euro terugtrekken, het exact cijfer hangt af van je belastbaar inkomen. Dit geldt natuurlijk alleen op voorwaarde dat je niet reeds een lening afbetaald die deze aftrekkorf reeds vult.
    Verder moet je ook nagaan of er geen andere interessante belegingsmogelijkheden zijn waarvan je gebruik kan maken die niet aan tijdsvoorwaarden verbonden zijn.
    no votes  

Inco's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zie ook Langetermijnsparen | Fiscaalsparen.be voor meer informatie
    no votes  

Sibi's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    LTS kan je ook fiscaal inbrengen. Als je geen hypothecaire aftrekt tenminste.
    no votes  

dacuba
    Guest
    Dank! Die LTS kunt ge bij een hyp. lening ook in een ss-verzekering omzetten, als ik me niet vergis?
    no votes  

Sibi's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, maar dan zet ge uw eigen vast om bij de instelling waar je je LTS gedaan hebt, ook je SSV af te sluiten. En die gaan dat ook weten en u niet 't beste voorstel geven.
    no votes  

dacuba
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sibi Bekijk bericht
    Ja, maar dan zet ge uw eigen vast om bij de instelling waar je je LTS gedaan hebt, ook je SSV af te sluiten. En die gaan dat ook weten en u niet 't beste voorstel geven.
    En ik lees net via bovenstaande link dat je bij LTS ook weer vasthangt aan 60j/pensioenleeftijd om het terug te vorderen. Dat wil ik graag vermijden.

Sorry Brick Top, verdere informatie zoek ik wel via Google of PM uit!
    no votes  

Inco's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En ik lees net via bovenstaande link dat je bij LTS ook weer vasthangt aan 60j/pensioenleeftijd om het terug te vorderen. Dat wil ik graag vermijden.

Sorry Brick Top, verdere informatie zoek ik wel via Google of PM uit!
    Je zet je niet noodzakelijk vast om daar je SSV af te sluiten hoor, er zijn meerdere banken die LTS + fiscale voordeel aanbieden zonder de verplichting om SSV af te sluiten.
    Ik dacht ook dat die voorwaarde in een contract vervalt zodra een bank zijn algemene voorwaarden wijzigt (dixit JVP) maar hier ben ik niet zeker van.

De beperking van tijd (vast tot je 60ste) is voor mij in elk geval een grote NO-GO op jonge leeftijd. Het is in mijn ogen alleen nuttig om 1-2j te sparen via dit systeem tot je een bedrag aan de kant hebt waarmee je in de toekomst je SSV kan aflossen bij de aankoop van een woning.
    no votes  

Preske's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    KBC is géén verzekeringsmakelaar, maar een verzekeringsagent. Bij een schadegeval moet jouw KBC-mannetje gaan onderhandelen met KBC... een neutraler tussenpersoon (een makelaar, geen agent) zal jouw belangen veel beter willen/durven verdedigen.
    Je moet inderdaad niet gaan rondhoppen en spreiden om wat euro's te winnen... ga bij een échte makelaar binnen, zeg wat je nodig hebt, en die zal u van verschillende verzekeringsinstellingen een voorstel geven. Aan jou om dan daaruit te kiezen (AG, Axa, Generali, Allianz, Vivium, ...).
    KBC is een bank- en verzekeringsmaatschappij. Als je een goede KBC-agent hebt, zal die even hard zijn best doen voor jou als "de neutrale makelaar".

Nog iets wat weinig mensen weten, ga bij verschillende agenten/makelaars langs zelfs al werken ze voor de zelfde maatschappij. Een kantoor in Antwerpen kan bij voorbeeld u 100-200 meer laten betalen dan eentje ergens in het hol van pluto.

Als je ouders al met alles daar zitten kan je absoluut een betere prijs bekomen. Maar kom niet af zoals deze held, ge zult waarschijnlijk naar de pomp gestuurd worden dan.
    QUOTE by Killer Queen : Thanks.. Das, Gij zijt misschien gedocumenteerd, maar ik maak dat goed door ervaring.
    People say I have a big ego, but really my ego is tiny in comparison with my enormous talented genius
    no votes  

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een basispakket voor de meeste mensen is het volgende:

- autoverzekering (verplicht uiteraard als je een auto hebt)
    - brandverzekering (huren of als je een huis hebt, niet als je bij je ouders woont)
    - familiale verzekering voor schade aan derden (tenzij je nog onder die van je ouders valt, dit is niet het geval als je elders gedomicilieerd bent)
    - hospitalisatieverzekering voor wanneer je in het ziekenhuis belandt

LTS en pensioensparen is absoluut niet verplicht.

Wij hebben al die verzekeringen bij KBC en dan doen ze er serieus wat korting op. Ook omdat mijn vriendin voor de KUL werkt en we dus sowieso 12% korting krijgen, wat het natuurlijk helemaal interessant maakt.
    no votes  

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Inco Bekijk bericht
    Pensioensparen is een surplus, elke jaar kan je een zekere som storten (deze ligt voor 2013 vast op 940 euro) die je hierna in je belastingen kan inbrengen (fiscaal voordeel tot 282 euro). Er zijn evenwel ook nadelen aan verbonden, je geld is pas opneembaar vanaf je 60ste & je betaald op je 60ste een belasting van 10% op het totaal waarbij een jaarlijkse fictieve interestvoet van 3.75 gehanteerd wordt.
    4.75%
    no votes  

Regels voor berichten