Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Question Schouw buur stinkt enorm, welke oplossing?

Hallo,

Ik had eens een vraagje en ik denk dat dit hier thuishoort.

Onze buur verbouwt al een tijdje zijn huis en sinds 2 jaar heeft hij ook zelf een kachel geïnstalleerd.
    Omdat het al vd eerste keer serieus stonk, heeft hij hier vriendelijk nog een inox buis opgeplaatst na dit te vragen en zelf te komen ruiken.

Conclusie is dat dit helemaal niets uitdoet: het stinkt nog steeds even hard. Nu dat het weer kouder wordt, kunnen wij dus weer geen ramen of deuren laten openstaan (verluchten, dieren binnen/buiten kunnen) of er hangt een verbrande geur in ons huis rond. En nu, midden september, doen toch nog vele mensen dit denk ik. Wij zouden dus meer dan 7 maand alles moeten sluiten voor de geur.

Volgens mij is de schouw helemaal niet 'volgens de wet', ze komt niet boven de nok van het dak uit en het is al het laagste huis in de rij.
    Neem daar nog eens bij dat de windrichting bijna constant naar onze woning waait die een verdieping meer telt (dit is ook te bewijzen aan het feit dat de bomen van de buren overhellen naar ons toe) (zie ook deze website voor meeste windrichting Welke windrichting komt in België het vaakst voor? | Geen windmolenpark van 145 meter hoog in onze prachtige gemeente LILLE!).
    Onze buur heeft er dus eigenlijk geen last van (heeft geen kamers en dus geen ramen gericht op de tuin, wij wel, plus alle rook wordt van hem weggewaaid).
    Ik denk ook niet dat hij enkel zuiver hout stookt, maar dat kunnen wij niet weten natuurlijk. Vroeger viel het al eens voor dat er ineens veel dikke zwarte rook met een specifiekere geur uitkwam, maar dat is nu al gebeterd.
    De rook lijkt ook niet echt op te stijgen, hij valt gewoon naar beneden en vliegt daarna bij ons waar hij gevangen blijft hangen in de hoek. Als er geen wind is lijkt hij terplaatse te blijven hangen aan de buis.

Wij komen goed overeen met onze lieve buren en hebben zelf een kachel (alleen heeft niemand hier enige last van onze schouw) omdat het gezellig is en dus begrijpen we dit, maar dit kan niet gezond zijn voor ons. Belachelijk dat je omwille van zoiets, jezelf moet opsluiten in je huis of al niet meer op het koertje wilt komen, dit zou toch niet mogen...

We willen dus echt géén ruzie maar we vragen ons af wat we hiertegen kunnen doen?
    1.Het nog eens vragen om de schouw een stuk te verhogen, weet ik niet of dit wel gaat helpen qua geur. 2.Of het volledig laten uitkomen boven de nok, lijkt mij niet echt al te veilig (zal toch snel een buis van 7m gaan zijn die volledig vrijstaat in de wind)?
    Wat mij nog zorgen baart qua veiligheid is dat de schouw door een polycarbonaat plafond gaat, de kachel staat dus in hun 'veranda', wat logisch lijkt dat ze dan zoveel moet branden. Dit is niet bepaald een brandveilig materiaal en is daar ook om gekend, zeker als het om oudere versies van dat product gaat... Ik vraag me zelfs af of dit mag?
    3.En als laatste, wat als ze niets serieus willen aanpassen of als het niet betert, wat kunnen we dan juist doen?

Wat een brief, maar het is zoiets dom wat toch zorgt voor enorme ergernissen en we hopen dat er een oplossing komt want we willen hier liever geen zaak van maken!

Ik had graag wat foto's toegevoegd om het duidelijker te maken, maar dit lukt enkel via een link!
    no votes  

iTrader
    0
    Kijk hier eens:

Rookkanalen en wetgeving Uwrookkanalen

En probeer hem te betrappen op onregelmatigheden waarmee ge u klacht kunt staven.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    "Bij gebrek aan Belgische wetgeving op dit gebied "

maw: negeer deze tekst volledig, die doen gewoon geen moeite.

Al iets meer zal je hier vinden: Schoorstenen

maar zo'n zaken zijn zo vaak onderhevig aan extra bouwkundige voorschriften dat je best eens je gemeente/stad contacteert.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje
    no votes  

L0k1-'s schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Wij hebben ook net een huis gekocht met een houtkachel. Na een gesprek met onze buren bleken zij ook last te ondervinden van de schoorsteen van de houtkachel, aangezien hij niet boven de nok van het huis van de buren uitkomt. Zij krijgen dus door gebrek aan wind regelmatig de as van de schoorsteen op hun terras.

Heb hen dan maar beloofd dat ik ging kijken om die schoorsteen te verhogen, wil achteraf geen gedoe krijgen met het vredegerecht of boze buren
    no votes  

iTrader
    6 (100%)
    Wij hebben in de zomer, als er geen kachels branden, een bouwgrond gekocht, en helaas in de herfst/winter moeten vaststellen dat de overbuurman en zijn buur (maar dat komt minder in onze richting) er ook wel wat van kan. Het gaat om een oud, laag huis, en vrees dat het ook niet alleen hout is.

Alleen moeilijk in te schatten hoeveel last we hier van zullen hebben, aangezien het gaat om de overbuur, en het huis op 10 meter van straat komt te staan. Daarnaast is garage en bureau vooraan, en dan pas de living.

Was toch iets waar we niet aan hadden gedacht, maar het ging ook om een openbare verkoop in de zomer.

Edit: heb al even rond gezocht, maar een echte oplossing is er niet.
    Laatst gewijzigd door jeff_tw; 18 september 2013 om 00:50
    no votes  

den oscar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dit fenomeen is nu wel een beetje overal aan de orde meer en meer houtkachels die altijd bij mist sterk gaan ruiken !

Ik weet niet als er daar gemeente reglementen over bestaan.
    no votes  

iTrader
    0
    Jij klaagt voor zoiets?
    Ons gezin heeft een nieuw huis gebouwd een 15 jaar terug. Dit huis lag omsingeld door oudere huizen en ligt temidden van een woonwijk. Al die oudere huizen hebben "klommel achterbouwtjes" die veel lager zijn. Daarin hebben ze een stookkot gecreëerd en via een ingenieus systeem stoken ze er alles in op. De warmte komt in hun huis... De geur bij ons. Mind you, ze stoken lang niet enkel hout! Al hun afval wordt opgestookt! Alles! Hoe denk je dat dat ruikt?
    Na onderzoek van de milieudienst (op mijn vraag gestart) blijkt dat minstens 7 gezinnen hun afval nooit gezien is: wordt niet opgehaald, wordt niet in het containerpark afgeleverd.

Wij hebben niet veel geld voor stookkosten. Het gevolg is dat wij zelf amper kunnen stoken in de winter. We hebben hier wel een houtkachel maar we hebben ook geen hout en omdat die in de living staat en we zo al moeilijkheden hebben met het verdragen van gestookte geur, kunnen we die niet gebruiken. Of het komt omdat het in ons huis kouder is, of omdat het een relatief nieuw gebouw is en er dus ventilatie ingebouwd is (het is heel goed geïsoleerd maar zoals geweten, hoe beter een huis is geïsoleerd, hoe meer tocht of ventilatie er moet zijn met de buitenlucht om schimmelvorming/vochtproblemen te voorkomen (hier hebben wij dan ook geen last van).

Het resultaat is dat die stooklucht niet enkel buitenhangt en we inderdaad al jààààren heel veel maanden geen raam of deur kunnen openzetten of niet van onze tuin kunnen genieten (en ook in de zomer, zelfs bij 35° afgelopen zomer heb ik gehoord, stoken deze mensen nog regelmatig! Ahja, hun afval moet worden verbrand hé! Jij mag dan naar binnen lopen om er te kunnen ademen en kasten van je huis opentrekken in de hoop er nog wat "frisse" lucht te vinden. :-S) maar die geur ook gewoon rechtstreeks naar binnenkomt!!
    Volgens allerhande diensten die ik heb ingeschakeld is dit normaal. De schoorstenen van al die mensen staan inderdaad veel te laag (daar ze dus op achterbouwseltjes staan), veel lager dan ons huis wat ook nog 1 meter hoger licht dan de rest. Die rook zou daardoor niet hoog genoeg komen en daardoor al vrij snel neerslaan... Bij ons dus... Omdat die lucht zo vervuild is, is ze zwaarder en kan ze helemaal niet omhoog of wegtrekken.
    Het resultaat is dat het vaak in ons huis niet uit te houden is van de stank. Het maakt je misselijk, geeft je braakneigingen, het doet je ogen branden en pieken en op den duur ook tranen, je slijmvliezen in neus en keel voelen heel ruw en gaan na een tijdje ook branden en pieken, je begint te hoesten, je longen voelen "bedoempt" en je voelt je volledig gaar.
    Vluchten kan niet ...W ij zouden al een hotel moeten inhuren waar we kunnen slapen.... Je eten proef je nog nauwelijks, want je ruikt vooral die zeer penetrante stookgeur...
    En tegelijkertijd zit je in de koude, en je buren lekker in de warmte!

Wij hebben reeds allerhande diensten gecontacteerd hiervoor (LOGO, milieupolitie, milieudienst gemeente, stedenbouwkundige dienst gemeente, heel vaak wijkagent erop afgestuurd, gesprekken gehad met buren (die uiteraard alles ontkennen en beweren rekening te zullen houden met ons en niet te stoken als de wind onze richting uitkomt en van die onzin :-/ ze beweren tevens dat hun schoorsteen vroeger 4 meter hoger was - reglementair - maar deze toen is omgewaaid vlak langs hun huis en ze een herhaling hiervan willen voorkomen, ...)

Resultaat is dat wij allen astma hebben, hoesten, kuchen, mijn longen zijn chronisch geïrriteerd, iedere arts vraagt me hoelang ik al rook na mijn longfoto's gezien te hebben, en allicht zijn we er erger aan toe dan mensen in een naburige fabriek die metaal produceert na 30 jaar ervaring. En wij krijgen geen risicopremie om in dat gevaar te zitten!
    De longkanker rond ons 30e à 40e zullen we er gratis bijkrijgen. Ik zou hun graag de rekening van de begrafenis en de kist opsturen. Probleem is dat die mensen dan normaal gezien zelf al lang onder de zoden liggen...

Vreselijk, want in je eigen huis moet meemaken... Gewoon omdat mensen te giérig zijn om mazout te stoken!! Iets wat ze overigens allemaal met gemak kunnen betalen, iets wat wij nooit hebben kunnen zeggen!!! (De temperatuur in ons huis in de winter is dan ook vaak net boven de 10 graden, alsjeblieft!!!!).

En in de zomer beginnen ze trouwens allemaal te barbequen. Het is een schande... Echt een schande.
    no votes  

iTrader
    0
    Soit voor ons heeft geen enkele dienst of instantie iets kunnen doen. Moeder heeft altijd geweigerd hun voor het vredegerecht te slepen. Het probleem is ook dat het niet duidelijk is van wie het exact allemaal komt (al weten we het van een gezin of vijf heel zeker en is het ook heel duidelijk), en de gehele buurt voordagen als weduwe, alleenstaande vrouw met kinderen (al zijn die inmiddels al opgegroeid) ziet ze niet zitten...

Hier staat overigens een luchtreiniger van 1500 euro op onze kosten... waarvan de filters die normaal gezien in het geval van extreme rokers al om de 4 jaar moeten vervangen worden. Bij ons kunnen we ze na drie maanden al weggooien. Raad eens hoeveel dat kost?

Die mensen hebben al onze kansen op een gezond leven afgenomen..

Ze maken overigens ook dat ik aan zee moet gaan wonen (daar hebben veel van onze buren ironisch genoeg een buitenverblijf, ze gaan er regelmatig naartoe voor de schone lucht ... - terwijl zij overigens in hun huis géén enkele last van stank hebben! Niéts!! We zijn er al vaak geweest terwijl wij half plat lagen in ons huis van de stank en afspraken met mensen moesten afzeggen omdat we ze onmogelijk binnen konden laten in ons huis. )
    no votes  

iTrader
    0
    Wat je concreet kan doen is trouwens het volgende:

- milieupolitie contacteren
    - milieudienst contacteren
    - stedenbouwkundige dienst zoals JPV zegt die bouwvoorschriften zullen hebben en kunnen ingrijpen bij overtredingen

laatste stap: vrederechter.

Probleem: begin stank maar eens aan te tonen, of gezondheidsproblemen, en link causaal de gezondheidsproblemen aan de stank. Hoe ga je dat doen?
    Zie daar wat ons ook doet beseffen dat we geen kant op kunnen... Al heeft een dokter hier zelf vastgesteld dat er hier iets hangt wat enorm op je adem pakt en duidelijk luchtwegen irriteert.

Bovendien heeft iedere inwoner van dit huis astma. Hoe zou dat toch komen. :-/
    no votes  

eS's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    ^TLDR: bij Soekie ist altijd nog heel wat erger
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eS Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ^TLDR: bij Soekie ist altijd nog heel wat erger
    Ik heb het op dit forum al vaker spontaan gehad over dat probleem...

Believe me, dat wil je niet meemaken. Dat huis is eigenlijk gewoon onbewoonbaar, puur door de geur alleen al. Eigenlijk zou er eens een meting moeten gebeuren van de luchtverontreiniging, maar dat kost handenvol geld.

Mijn familieleden gaan zelfs slapen met een munt-karmel in hun mond, om het leefbaar te houden...
    no votes  

iTrader
    6 (100%)
    Soekie, je huis verkopen? Was jij niet degene wiens huis te koop stond, zonder op veel websites te staan? Op hoeveel meter staan deze schouwen dan van jullie huis?

Aangezien ik vermoedelijk met hetzelfde probleem te maken ga hebben, heb ik me al voorgenomen om te bouwen, en dan te zien hoe het effectief is. Bevalt het me niet, dan ga ik op zoek naar iets anders. Ben er nu wel in de zomer al verschillende keren geweest, en bij goed weer niets van last. In de achtertuin is dan weer weiland, en dus geen buren.
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soekie Bekijk bericht
    Jij klaagt voor zoiets?
    Mag de rest van de 9livers ook af en toe eens klagen?!
    no votes  

Yo-Han's schermafbeelding
    iTrader
    0
    In mijn vorige woning, een appartement in Gent ook last van gehad. Woonde daar 4 jaar toen het begon. Aan buur vriendelijk gevraagd iets te proberen doen, hij zei ja doe ik nog iets aan... hij deed uiteindelijk niks. Nog es gevraagd een jaar later en hij reageerde heel bot en egoistisch. Dus ik naar stedenbouw. Staat de schouw op 4m van uw muur meneer? -> Geen wettelijk probleem. Met hoogte hielden ze weinig rekening precies in Gent zolang het ook niet onder een minimum kwam(niet zo extreem hoog). Maar van cijfers en reglementen ben ik nu zeker niet meer op de hoogte. Zeker navragen bij stedenbouw (bij gemeente/stad)! Politie er es bijgehaald dan(was eens echt extreem erg, die buur was ook waarschijnlijk toen zooi aan het verbranden) die konden er ook niks doen... of wouden niet en vonden het blijkbaar onnozel. Ik woonde op gelijkvloers. De mensen op het 1ste en 2de verdiep hadden er ook last van, maar wachtten tot ik zelf stappen ondernam. Ben niet veel langer verhuisd, twas me daar toch te klein geworden.

Als je stedenbouwkundig niets kan aantonen, doen zou ik ze toch op milieuwetten proberen pakken. Afval verbranden mag niet als particulier. Bvb geverfd hout verbranden ed, mag al helemaal niet.

Geurproblemen kunnen lastig te behandelen zijn, tenzij het echt extreem is en overduidelijk. (en dan nog soms)
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeff_tw Bekijk bericht
    Soekie, je huis verkopen? Was jij niet degene wiens huis te koop stond, zonder op veel websites te staan? Op hoeveel meter staan deze schouwen dan van jullie huis?

Aangezien ik vermoedelijk met hetzelfde probleem te maken ga hebben, heb ik me al voorgenomen om te bouwen, en dan te zien hoe het effectief is. Bevalt het me niet, dan ga ik op zoek naar iets anders. Ben er nu wel in de zomer al verschillende keren geweest, en bij goed weer niets van last. In de achtertuin is dan weer weiland, en dus geen buren.
    Maarja, wat moet je doen in zo'n geval?

Daarvoor verhuizen? Je verhuist dan om gezondheidsredenen/ probleem van luchtkwaliteit.
    Ik zou dat zelf ook doen. Maar veel andere mensen vinden dat ruimschoots overdreven... (Meestal kennen die mensen de situatie dan wel niet. In ons geval zijn er bij ons thuis artsen geweest (de huisarts en mijn ex was ook een arts) die toch ook meteen wisten wat dit zou impliceren voor onze gezondheid, maarja. Het is grof dat je verjaagd wordt door een buur die te gierig/egoïstisch/dom/... is.
    Nja in het geval van de meeste buren is het 100% genot wat zij ervan hebben (gratis warmte) en 0% last (je ruikt echt niets in hun huis ervan - dat klopt ook met hoe de wind meestal staat en het feit dat die rook wat verder neerslaat).
    no votes  

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten