Pagina 1 van 8 12345 ... Laatste
    KaasKroket's schermafbeelding
    iTrader
    0

Nog maar eens een vaste of variabele rente vraag

Hallo,

Ik ben momenteel aan het onderhandelen met verschillende banken om een hypothecaire lening te kunnen afsluiten. Zoals iedereen ondertussen al weet wordt er, aangezien de huidige stand van de referte index, aangeraden om voor een vaste rente te gaan.

Gisteren had ik een gesprek met Argenta en zij doen niet in vaste rentes. Hij zweerde bij de variabele rente en ging ons ook laten inzien waarom. We staan echter nog niet ver in de onderhandelingen en het beste (en tevens ook het eerste) voorstel dat we hebben gekregen is 3,9 % vast op 25 jaar voor 240.000 te lenen (quotiteit 73%) bij BNP. Bij Argenta stelde de man een 5/3/3 oplossing voor tegen 2,85% (en dus een cap van 2,85%) waarbij hij de lening opslitste in 140.000 voor de fiscaliteit en 100.000 om dit fiscaal niet interessant bedrag zo snel mogelijk en goedkoper te kunnen aflossen. Tevens zou dit laatste gebruikt kunnen worden voor een mandaatkorting. Daarna berekende hij 2 scenario's. Een scenario waarbij de rentevoet constant bleef en een worst case scenario (stijging van 2,85% na 5 jaar). T.o.v. het bod van BNP (vast, 25 jaar, 3,9%) scheelde het eerste scenario 50.000 euro aan betaalde rente en het worst case scenario was 7000 euro duurder dan het bod van BNP.
    80.000 (Argenta VAR =) > 130.000 (BNP VAST) > 137.000 (Argenta VAR Max)

Verder ondersteunde hij zijn verhaal dat de referteindex op de laatste 30 jaar alleen maar gedaald is. Het heeft wel zijn sprongen gehad, maar globaal gezien is het alleen maar naar beneden gegaan. Hij vewacht dus ook niet dat de referteindex zal stijgen omdat de vraag naar geld alleen maar minder is omdat de industrie uitbesteed wordt. Dat de referte index niet meer ging dalen, daar was hij mee akkoord, maar stijgen zag hij niet gebeuren. Ik hoop dat ik het een beetje correct vertaal, dat was toch wat ik begrepen had. Hij zag alleszins het nut niet om voor een duurdere vaste rente lening te gaan.

Dit was het beste bod dat Argenta kon geven en dit geldde voor iedereen (2,85% 5/3/3). Zij waren dus verder ook niet geïnteresseerd in het feit dat ik al heel mijn leven bij hen gespaard had. Het bod van BNP is zeker niet het beste dus daar zit zeker nog speling op maar ik ben toch een beetje verschoten dat je minder kan verliezen in worst case scenario dan je kan winnen in een 'normaal' scenario. Dat er toch een groot verschil is qua meerprijs tussen een vaste- en een variabele rente.

Wat is jullie mening? Waarom hoor ik hier niemand praten over een variabele lening op dit moment? Verwacht iedereen dan dat de referte index zo snel gaat stijgen en je onmiddellijk al aan het maximum zit?

Alvast bedankt!
    no votes  

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dat die index niet zal stijgen, dat is bullshit. Die kans zit er zeker in over een termijn van vele jaren. Maar zelfs als die stijgt lijkt dit aanbod toch wel interessant ja.

Wel vreemd dat ze bij Argenta niet aan vaste voeten doen. Een vriend van mij werkte daar en hij vertelde mij eens dat hij vooral variabele leningen verkoopt. Dat zou toch impliceren dat er ook leningen met een vaste voet verkocht worden.
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 4 januari 2013 om 14:03
    no votes  

KaasKroket's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het kan zijn dat Argenta wel vaste rentes doet, maar ze promoten dat niet echt omdat ze er zelf niet in geloven. Ze kunnen ook niet concurreren met de huidige vaste rente voorstellen van andere banken.
    no votes  

Kronanbourg's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    De keuze blijft altijd moeilijk. De index kan niet blijven dalen maar of ze zal stijgen dat is maar de vraag.

Ik kan je in ieder geval zeggen dat je nog lager kan in het variabele percent. Tot ongeveer 2,50 moet je wel geraken; en dan zit je sowieso lager dan die vaste rentevoet.
    no votes  

iTrader
    0
    Simulatie hypothecaire lening - Spaargids.be
    via deze simulator kan je zelf je situatie simuleren, in de rechterkant staan nu de rentevoeten voor het worst case van 5/3/3 +2,85/-2,85 maar je kan zelf die rentes aanpassen en dan zien hoe snel de kosten zakken
    no votes  

iTrader
    0
    Het argument dat de rentes al 30j dalen is voor mij persoonlijk net de reden om t niet te doen.

Dat de FED ZEGT het opkopen van staatpapier zal stilleggen (geld drukken) kan er in de toekomst op wijzen dat de rentes niet meer verder zullen dalen. Wat is usa gebeurt kan ook hier (met vertraging)

Tweede argument vind ik is dat de vaste rentes al terug een ietsiepietsie hoger beginnen te worden. (of zeker niet meer dalen)

3,9 op 25j is niet slecht. Al es bij ing geweest? Bij renteopdevoet.be zie ik toch npaar goeie tarieven vast. Blijkb nu hun dossierkes ah binnenhalen.
    no votes  

Crevice's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Toen wij gingen bouwen zijn we ook bij Argenta langsgeweest en toen stelden zij ook een variabele rente voor .. en jawel het appeltje voor de dorst verhaal kwam weer naar boven. Uiteindelijk zeer gunstig vast rentetarief gekregen bij KBC en ook nog andere gunstige voorwaarden ('goedkope' ssv voor beide partijen).

Mocht ik jullie zijn zou ik gaan voor een vaste rentevoet. Een quotiteit van 73 % is niet slecht en het moet zeker en vast haalbaar zijn om onder de 3,5 % te duiken mits wat goed onderhandelen. Houd wel rekening met de tarieven van de schuldsaldoverzekering ook die de bank je dan biedt, want bij een lage intrest durven ze dat dan ook wat de hoogte injagen vergeet dat ook niet te vergelijken. Ik zou gaan voor een vaste rente. Het is nu zeer aantrekkelijk om aan lage vaste tarieven geld te lenen. Laat je niks wijs maken door de praatjes van bankiers.
    no votes  

iTrader
    22 (100%)
    Damn zeg, nu durven beweren dat de referteindex niet zal stijgen (of dat de kans niet groot is) is pure oplichterij.
    no votes  

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat de referte index niet meer ging dalen, daar was hij mee akkoord, maar stijgen zag hij niet gebeuren. Ik hoop dat ik het een beetje correct vertaal, dat was toch wat ik begrepen had. Hij zag alleszins het nut niet om voor een duurdere vaste rente lening te gaan.
    Je moet het maar durven verkondigen aan je klanten. Voor hetzelfde geld stijgt die rente de komende 30 jaar aan een stuk door.

Wat betreft variabel of vast, dat hangt van jezelf af. Je moet voor de variabele rentevoeten de worst case scenario's berekenen en dan de vergelijking maken met de totale kost van een vaste rentevoet. Ik zou met dat voorstel van Argenta richting andere banken gaan en kijken of zij eronder kunnen (BNPP, KBC, ING, ...).
    no votes  

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat de referte index niet meer ging dalen, daar was hij mee akkoord, maar stijgen zag hij niet gebeuren. Ik hoop dat ik het een beetje correct vertaal, dat was toch wat ik begrepen had. Hij zag alleszins het nut niet om voor een duurdere vaste rente lening te gaan.
    Je moet het maar durven verkondigen aan je klanten. Voor hetzelfde geld stijgt die rente de komende 30 jaar aan een stuk door.

Wat betreft variabel of vast, dat hangt van jezelf af. Je moet voor de variabele rentevoeten de worst case scenario's berekenen en dan de vergelijking maken met de totale kost van een vaste rentevoet. Ik zou met dat voorstel van Argenta richting andere banken gaan en kijken of zij eronder kunnen (BNPP, KBC, ING, ...).
    no votes  

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    91 (99%)
    Ik heb het op dit forum al een paar keren gepost, maar ik ga het nogmaals doen omdat het voor mij ook een eye opener was...

Niet enkel bij de banken gaan horen, ga ook eens langs bij een immotheker of hypotheekwinkel... Ik zat in een gelijkaardige situatie waar BNP een behoorlijk tarief aanbood (3,30 met 5/5/5 cap van 3%) en Argenta daar net onder zat (3,25 met 10/5/5 cap van 3%), bij de hypotheekwinkel dan uiteindelijk net een lening afgesloten aan 3,09 voor een 10/5/5 met een cap van 2%, dit hebbende een quotiteit van ca. 85%.....

Maar dat Argenta geen vaste rentevoeten zou aanbieden is niet correct, ik kreeg bij Argenta ook een offerte voor een vaste rente, deze promoten ze natuurlijk niet al te vaak doordat ze zelf perfect weten dat over 5 jaar de index hoogstwaarschijnlijk niet zo laag zal staan.
    \0/
    no votes  

Jnk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Wij hebben vandaag onze lening vast gelegd, variable aan 3,44% 3/3/3 +2/-2.
    Daar wij een 100% lening nodig hadden kon de vaste nooit op tegenover de variabele die voor ons op 4,66 stond. ( over 30jaar ). Wij hebben het gesimuleerd en zelfs als wij 3x op rij een worst case scenario van +2 tegemoet gaan doen wij al winst tegenover de vaste, vandaar dat onze keuze snel gemaakt was.
    no votes  

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Niet enkel bij de banken gaan horen, ga ook eens langs bij een immotheker of hypotheekwinkel...
    Dit. Niet alleen een tarief bekomen waar banken stelden niet meer onder te kunnen, maar ook een deftige uitleg en een goede formule.

Zonder de immotheker waren we waarschijnlijk nooit bij een accordeonlening uitgekomen en na 5 jaar afbetalen kunnen we al zeggen dat dat een gouden lening is.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KaasKroket Bekijk bericht
    Hallo,
    Gisteren had ik een gesprek met Argenta en zij doen niet in vaste rentes. Hij zweerde bij de variabele rente en ging ons ook laten inzien waarom. We staan echter nog niet ver in de onderhandelingen en het beste (en tevens ook het eerste) voorstel dat we hebben gekregen is 3,9 % vast op 25 jaar voor 240.000 te lenen (quotiteit 73%) bij BNP. Bij Argenta stelde de man een 5/3/3 oplossing voor tegen 2,85% (en dus een cap van 2,85%) waarbij hij de lening opslitste in 140.000 voor de fiscaliteit en 100.000 om dit fiscaal niet interessant bedrag zo snel mogelijk en goedkoper te kunnen aflossen. Tevens zou dit laatste gebruikt kunnen worden voor een mandaatkorting. Daarna berekende hij 2 scenario's. Een scenario waarbij de rentevoet constant bleef en een worst case scenario (stijging van 2,85% na 5 jaar). T.o.v. het bod van BNP (vast, 25 jaar, 3,9%) scheelde het eerste scenario 50.000 euro aan betaalde rente en het worst case scenario was 7000 euro duurder dan het bod van BNP.
    80.000 (Argenta VAR =) > 130.000 (BNP VAST) > 137.000 (Argenta VAR Max)
    belangrijk bij dit verhaal is hoe hij de looptijd van die 2 leningen van Argenta ziet. Zijn ze beide ook op 25 jaar? Of heeft hij er "toevallig" eentje op 20 jaar geplaatst? geen wonder dat hij dan lager uitkomt qua totale aflossing . Zoiets kan je evengoed bij BNP doen.

Als ik even de 2 volgende situaties bereken:
    - 25 jaar 240k aan 3,9% vast: totaal afbetaald bedrag: 373238 euro
    - 25 jaar 240k aan 2,85% variabel 5-3-3 (wcs): 405931 euro

Het "naakte" verschil is dus een stuk groter dan hij zegt. Wss camoufleert hij dit door het voordeel van een mandaat in te rekenen (iets wat bij BNP ook kan), ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskroket
    Dat de referte index niet meer ging dalen, daar was hij mee akkoord, maar stijgen zag hij niet gebeuren.
    dit is wel grappig als je weet hoe hoog de referteindex nu staat (voor een 1-1-1): aan 0,061%. Logisch dat hij denkt dat die niet veel meer zal kunnen dalen... En hij ziet het niet meer dalen, maar ook niet meer stijgen. Wat zal het dan doen, 30 jaar ongeveer gelijk blijven? dat gelooft niemand.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje
    no votes  

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Wat zal het dan doen, 30 jaar ongeveer gelijk blijven? dat gelooft niemand.
    Diegenen die 4-5 jaar geleden 1/1/1 of accordeon zijn gegaan zouden wel de deal van hun leven doen
    no votes  

Pagina 1 van 8 12345 ... Laatste

Regels voor berichten