Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Belastingen en grensarbeid

Ik besef dat het een vrij specifieke vraag betreft en dat ik de informatie dan ook best bij de betrokken instanties ga halen. Dit proces is reeds bezig, maar zoals het al eens durft gaan duurt dit betrekkelijk lang.

De situatie is als volgt;

Vanaf januari 2012 tot en met juni 2012 werkte ik in België als leerkracht. Mijn loon kwam dus van de Vlaamse overheid en ook in juli en augustus kreeg ik van hen loon.

Vanaf 1 augstus ben ik echter fulltime werkzaam in Nederland als docent Engels. Dit wil in principe zeggen dat ik onder het Nederlands belastingsstelsel val. Voor mensen in het onderwijs is er echter een uitzonderingsmaatregel die gedurende de eerste twee jaar van kracht is.

Gedurende die twee jaar ben ik belastingplichting aan België. Toch wordt mijn loon volledig belast in Nederland. Mijn vraag is dan ook drieledig;

1) Zal ik bijkomende belasting moeten betalen op mijn arbeid omwille van mijn belastingsplicht in België?

2) Is het nog steeds mogelijk om bepaalde onkosten (computer, vakliteratuur, pensioensparen ...) op mijn Belgische belastingsaangifte in te brengen? (Deze zal ik ongeacht van die twee jaar, blijven krijgen, daar ik inwoner van België ben) In Nederland zijn deze kosten niet meer in te brengen voor leerkrachten.

3) Valt een "zorgverzekering" - die daar verplicht is voor buitenlandse werknemers (en binnenlandse, overigens) eventueel onder de noemer van beroepskosten zodat deze in te brengen valt in de belastingen? Daar het zonder die zorgverzekering niet mogelijk is om aan de slag te gaan in NL (in principe kan het wel, het is enkel tegen de wet, niet mogelijk maw.)

Alvast bedankt!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerath Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik besef dat het een vrij specifieke vraag betreft en dat ik de informatie dan ook best bij de betrokken instanties ga halen. Dit proces is reeds bezig, maar zoals het al eens durft gaan duurt dit betrekkelijk lang.

Vanaf januari 2012 tot en met juni 2012 werkte ik in België als leerkracht. Mijn loon kwam dus van de Vlaamse overheid en ook in juli en augustus kreeg ik van hen loon.

Vanaf 1 augstus ben ik echter fulltime werkzaam in Nederland als docent Engels. Dit wil in principe zeggen dat ik onder het Nederlands belastingsstelsel val. Voor mensen in het onderwijs is er echter een uitzonderingsmaatregel die gedurende de eerste twee jaar van kracht is.

Gedurende die twee jaar ben ik belastingplichting aan België. Toch wordt mijn loon volledig belast in Nederland. Mijn vraag is dan ook drieledig;

1) Zal ik bijkomende belasting moeten betalen op mijn arbeid omwille van mijn belastingsplicht in België?

2) Is het nog steeds mogelijk om bepaalde onkosten (computer, vakliteratuur, pensioensparen ...) op mijn Belgische belastingsaangifte in te brengen? (Deze zal ik ongeacht van die twee jaar, blijven krijgen, daar ik inwoner van België ben) In Nederland zijn deze kosten niet meer in te brengen voor leerkrachten.

3) Valt een "zorgverzekering" - die daar verplicht is voor buitenlandse werknemers (en binnenlandse, overigens) eventueel onder de noemer van beroepskosten zodat deze in te brengen valt in de belastingen? Daar het zonder die zorgverzekering niet mogelijk is om aan de slag te gaan in NL (in principe kan het wel, het is enkel tegen de wet, niet mogelijk maw.)

Alvast bedankt!
    ik kan enkel info geven op nr3, kan je niet inbrengen onder beroepskosten, heb hetzelf ook reeds geprobeerd.
    Ik heb het nu zo opgelost dat ik ook een stuk in Belgie werk en daardoor ook hier belastingen moet betalen en zo onder die zorgverzekering kan uitkomen, want die zijn verdorie pokkeduur
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    66 Post(s)
    Ik durf me over grensarbeid slechts zelden uit te spreken. Dé mensen met kennis van zaken zijn de EURES-consulenten van Scheldemond, ik stel voor dat je eens met een van die mensen contact opneemt:

Karel Detant
    Organisation:
    Scheldemond (BE-NL)
    Adres:
    Lange Kruisstraat 7
    BE-9000 Gent
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32 (0)92354938
    Fax:
    +32 (0)92259413
    E-mailadres:
    karel.detant@sofimov.be
    Taalkennis:
    English (en), français (fr), Nederlands (nl)
    Frank Heylen
    Organisation:
    ACV-CSC - Algemeen Christelijk Vakverbond / Confédération des Syndicats Chrétiens , Scheldemond (BE-NL)
    Adres:
    Mgr. Broekxplein 6
    BE-3500 Hasselt
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32 11 30 60 00
    Fax:
    +32 11 30 69 99
    E-mailadres:
    frank.heylen@acv-csc.be
    Taalkennis:
    français (fr), Nederlands (nl)
    Wim Keygnaert
    Organisation:
    Chambre de Commerce et de l'Industrie - Belgique (Chamber of Commerce and Industry - Belgium) , Scheldemond (BE-NL)
    Adres:
    Martelaarslaan 49
    BE-9000 Gent
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32 9 266 14 42
    Fax:
    +32 9 266 14 41
    E-mailadres:
    wim.keygnaert@voka.be
    Taalkennis:
    Deutsch (de), English (en)
    Antoni Van der Veen
    Organisation:
    Scheldemond (BE-NL) , VDAB: Werk en opleidingen in Vlaanderen
    Adres:
    Somersstraat 22
    BE-2018 Antwerpen
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32.32.02.18.77
    Fax:
    +32.32.02.18.76
    E-mailadres:
    antoni.vanderveen@vdab.be
    Taalkennis:
    Deutsch (de), English (en), Nederlands (nl)
    Annie Vanseveren
    Organisation:
    Scheldemond (BE-NL) , VDAB: Werk en opleidingen in Vlaanderen
    Adres:
    Kongostraat 7
    BE-9000 Gent
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32 9 265 47 31
    Fax:
    +32.9.233.04.16
    E-mailadres:
    annie.vanseveren@vdab.be
    Taalkennis:
    Kyra Veldkamp
    Organisation:
    VDAB: Werk en opleidingen in Vlaanderen , Scheldemond (BE-NL)
    Adres:
    Somersstraat 22
    BE-2018 Antwerpen
    Land:
    België
    Telefoon:
    +32.32.02.18.27
    Fax:
    +32.32.02.18.76
    E-mailadres:
    kyra.veldkamp@vdab.be
    Taalkennis:
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Off-topic:

Het is als poster k niet nodig om poster k-1 te quoten. Zeker niet ingevalle die post vrij lang is.

Yes, didi2, I'm talking to you .
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Alvast bedankt!
    1) Als het belastingverdrag de heffingsbevoegdheid aan België toekent, zal je enkel belastingen in België moeten betalen. Als je nu toch loonheffing (=bedrijfsvoorheffing in Nederland) betaalt zal je het deel dat betrekking heeft op de inkomstenbelastingen kunnen terugeisen.

2) Ja, het feit dat je in Nederland werkt maakt daar geen verschil uit.

3) Hier durf ik niet met 100% zekerheid op antwoorden maar ik denk van wel. De algemene regel is denk ik dat buitenlandse sociale zekerheidspremies die verplicht betaald moeten worden aftrekbaar zijn en dat degene die vrijwillig betaald worden niet aftrekbaar zijn.
    Laatst gewijzigd door Ewiler; 27 september 2012 om 21:55
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Alvast bedankt!
    1) Je moet het vrijstellen in je Belgische aangifte volgens het dubbelbelastingverdrag afgesloten tussen België en Nederland, waarbij België de heffingsbevoegheid zal toekennen aan Nederland en dus het inkomen zal vrijstellen onder progressievoorbehoud.

2)Dit is een principiële vraag. Mijn mening is dat deze niet aftrekbaar zijn in je Belgische aangifte aangezien deze kosten te maken hebben met een in Nederland belaste activiteit.

3)Een zorgverzekering mag je van je belastbaar salaris aftrekken.

NL Inkomen
    - Nominale zorg premie (sociale zekerheid)
    ----------
    Belastbaar NL inkomen

-> dit stel je vrij.

PS: Dit is de algemene uitleg, dat een docent een specifiek systeem heeft lijkt mij raar (wat je zegt is trouwes het algemeen principe). Indien je redelijk wat geld hebt kan je altijd bij een BigFour vragen om je aangifte te laten maken. Het is wrs goedkoper om een klein boekhoudkantoor te zoeken in de grensstreek.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik durf me over grensarbeid slechts zelden uit te spreken. Dé mensen met kennis van zaken zijn de EURES-consulenten van Scheldemond, ik stel voor dat je eens met een van die mensen contact opneemt:
    Naar mijn weten helpen deze vooral met algemene vragen? Ik denk dat zij zelf verder verwijzen naar belastingconsulenten.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    66 Post(s)
    ik weet dat mijn collega (EURES Vlaanderen-Wallonië-Frankrijk) zich daar alvast mee bezighoudt.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rbn- Bekijk bericht
    1) Je moet het vrijstellen in je Belgische aangifte volgens het dubbelbelastingverdrag afgesloten tussen België en Nederland, waarbij België de heffingsbevoegheid zal toekennen aan Nederland en dus het inkomen zal vrijstellen onder progressievoorbehoud.

2)Dit is een principiële vraag. Mijn mening is dat deze niet aftrekbaar zijn in je Belgische aangifte aangezien deze kosten te maken hebben met een in Nederland belaste activiteit.

1)Nederland heeft de heffingsbevoegdheid de eerste twee jaar. Je zal het dus moeten laten vrijstellen in Nederland en niet in België.De uitzondering voor leraren (en studenten) is van toepassing op het dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland.

2) In de Belgische aangifte personenbelasting zijn de gewone beroepskosten aftrekbaar net zoals je kosten aftrekbaar zouden zijn moest je in België werken. Als België het bedrag zou vrijstellen (wat hier niet het geval zal zijn de eerste twee jaar) dan heeft dit natuurlijk geen invloed op de belastbare basis maar enkel op het belastingtarief via het systeem van progressievoorbehoud.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ewiler Bekijk bericht
    1)Nederland heeft de heffingsbevoegdheid de eerste twee jaar. Je zal het dus moeten laten vrijstellen in Nederland en niet in België.De uitzondering voor leraren (en studenten) is van toepassing op het dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland.

2) In de Belgische aangifte personenbelasting zijn de gewone beroepskosten aftrekbaar net zoals je kosten aftrekbaar zouden zijn moest je in België werken. Als België het bedrag zou vrijstellen (wat hier niet het geval zal zijn de eerste twee jaar) dan heeft dit natuurlijk geen invloed op de belastbare basis maar enkel op het belastingtarief via het systeem van progressievoorbehoud.
    Is deze vrijstelling niet enkel indien men op voorhand al weet dat die persoon er maximum 2 jaar zal werken?

"Artikel 20. Hoogleraren, leraren en onderwijzers.

Vergoedingen die een hoogleraar, leraar of onderwijzer, die inwoner is van een van de Staten en die in de andere Staat verblijft om aldaar gedurende een tijdvak van ten hoogste twee jaar onderwijs te geven aan een universiteit, hogeschool of andere inrichting voor onderwijs, voor dat onderwijs ontvangt, zijn slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar."

Indien het inderdaad van toepassing is, is jou versie correct. Maar ik dacht dat de op zijn intentie was er langer dan 2 jaar te werken. Waardoor Artikel 20 niet speelt. Buiten als je dit de eerste 2 jaar inroept en daarna niet meer, maar dan is dat een andere interpretatie dan de mijne.

Edit: Blijkbaar wordt het administratief inderdaad ook aanvaard om het toch te gebruiken de eerste 2 jaar indien de intentie er is om langer te blijven. In de plaats van dan direct hun DBV juist te formuleren... (http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs...iscaliteit.htm)
    Laatst gewijzigd door rbn-; 30 september 2012 om 14:13
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De versie van artikel 20 die jij gequoted hebt is die van het verdrag van (van 1970). Je hebt gelijk dat dit verwarrend was, ze hebben het dan ook aangepast in het nieuwe verdrag tussen België en Nederland van 2001. In het nieuwe verdrag luidt het artikel zo:

"1. Beloningen, van welke aard ook, van hoogleraren en andere leden van het onderwijzend personeel, die inwoner zijn van een verdragsluitende Staat en in de andere verdragsluitende Staat verblijven om aldaar aan een universiteit of een andere officieel erkende onderwijsinrichting, onderwijs te geven of zich met wetenschappelijk onderzoek bezig te houden, zijn in die andere Staat vrijgesteld van belasting gedurende een tijdvak van ten hoogste twee jaar vanaf de datum van de feitelijke aanvang van die functie door die personen in de andere Staat."

Nu is het dus duidelijk dat de termijn er niet meer toe doet.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ah ok, ik had snel gekeken in het verdrag dat ik hier had liggen . Mea Culpa!
    no votes  

Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dank voor de informatie! Samen met de informatie van de mensen van de bevoegde instanties begint er al het één en ander duidelijk te worden
    no votes  

Regels voor berichten