Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En het is u ontgaan dat het hier een discussieforum is zoals in diezelfde post gezet. Waardoor als wij geen kritiek mogen leveren dan schiet er niet veel om te discussiëren over.

Wanneer de persoon die het tegenovergestelde predikt, dat dat toch wel normaal is om 60% aan uw lening af te betalen van uw inkomen. Maar al stoemelings zegt, jama ik doe het niet want ik vond dat toch wel te risicovol... Dan schiet er niet veel meer over van de geloofwaardigheid dat het een goed idee was. Of dat je het diepgaander stoffeert.

Dat is mijn opinie in de discussie. Voor de rest, iedereen doet WAt ie niet laten kan.
    Geen probleem mee dat je een mening hebt over wat slim is of best gedaan kan worden met je geld. Maar voor alle duidelijkheid zei die persoon dat een gezin "gedoemd was om onderuit te gaan". Hoe de fok kan je van een artikeltje van de Flair zodanig oordelen over iemand zijn kroost, dat het gedoemd is om onderuit te gaan?

Ter info, toen we onze huidige lening aangingen was het op dat moment 43% van ons inkomen, momenteel is datzelfde bedrag 31%, stel dat we destijds een grotere lening zouden aangegaan zijn en we hadden destijds 60% van ons inkomen geleend zouden we nu in een groter huis wonen en zou dat nu nog 44% van ons inkomen zijn. Achteraf gekeken, zou het "interessanter" geweest zijn om 60% van ons loon in een woonlening te steken? Ja, het verschil tussen 43% en 60% is een bedrag dat we gemakkelijk spaarden per maand, achteraf bekeken zou dat dus het, financieel bekeken, slimmer geweest zijn om 60% van ons inkomen aan een woonlening af te betalen.

Toch zou sandervdw destijds gezegd hebben dat die situatie gedoemd was om te falen... Maar als ik hem daarop wijs, ben ik de persoon die niet geloofwaardig is puur en alleen omdat ik zeg dat ik zo'n risico's niet neem? Vreemde redenering, dus als ik tegen mijn kameraad, die graag wandelt, buiten is en nogal een rustig type is zeg dat hij golf eens moet proberen omdat mijn zus een gelijkaardig type is en golf geweldig vindt, mag hij zeggen "alé, gij speelt zelf niet eens golf, maar zegt dat ik het leuk zou vinden? Ge hebt toch helemaal geen geloofwaardigheid ze"...
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoeveel toeleveranciers heb je niet die voor 1 fabriek werken? Zie sluiten van autofabrieken
    Hoeveel 'zelfstandige' consultants heb je niet die jaren voor 1 opdrachtgever werken?
    Er is een groot verschil tussen deze twee, ook juridisch.
    En dat is het begrip "economische afhankelijkheid".

Een toeleverancier of een zelfstandige is economische afhankelijk, indien zij voor hun inkomsten afhankelijk zijn van één partij.
    Zonder die inkomsten zitten zij in de problemen.

Echter de meeste zelfstandige consultants krijgen elke dag jobs naar hun kop gesmeten,
    Zij werken niet *uit noodzaak* voor één klant, maar eerder omwille van gemak.
    Indien de inkomsten van die ene partij stoppen, staat er meteen wel een andere partij klaar om hun diensten af te nemen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben onlangs in het bezit gekomen van mijn vader zijn erfenis. Dat maakt dat ik nu een 130k euro op mijn bankrekening heb staan wat niet mis is. Ik heb geen werk en woon nog thuis. Ik heb al 8000 euro in crypto gestoken. Wat zou ik nog het beste met dit geld doen?

DM_Nova's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @Carmaniac

25% in crypto
    25% in Tesla
    25% in Biotech
    25% in cash
    what is seen and what is unseen

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Ook 50/50 verdelen is een beslissing die net zo verkeerd kan zijn dan 60/40. da's er ook een slag inslaan. Het kan bvb zijn dat één van de twee bijvoorbeeld altijd de kinderen gaat ophalen zodat de andere op het werk kan blijven om de carrière vooruit te helpen. Als ie dan daardoor werkelijk meer verdient is dat eerder een gezamenlijke verdienste dan enkel een verdienste van hem. Da's trouwens ook hoe de wet het default ziet, als je niets speciaal afspreekt in je huwelijkscontract draag je beide bij in verhouding tot je inkomen, niet 50/50.
    Volledig mee akkoord hoor. Vandaar dat wij al heel snel tot de conclusie kwamen dat het voor ons het meest zinvol was om een eenvoudige "verdeelsleutel" te gebruiken: alles in 1 pot. Wij hebben niet eens aparte rekeningen. Want het is zoals je zegt: ik draag dan misschien meer bij tot het gezinsinkomen, dat komt ook voor een niet onaardig deel dankzij de job van de vrouw waardoor ik nooit rekening heb moeten houden met "beperkingen" vanuit het gezin.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Je eerste argument houdt al geen steek. Voor mij is "op grotere voet leven" even goed een grotere/duurdere woning kopen zonder dat je opeens EN een grotere woning moet gaan kopen EN als extra elke week 2x op restaurant gaan en opeens alles in de Delhaize gaan kopen ipv in de Aldi (niet dat er met Aldi iets mis is). Denk dat mensen die een zware woonlening afsluiten heus slim genoeg zijn om niet te zorgen dat ze op het einde van elke maand amper geld op de zichtrekening hebben staan...
    Ik zie in mijn omgeving juist het omgekeerde dus daar ga ik niet in mee.
    Mensen die relatief gesproken diep in de buidel tasten voor een luxueuze woonst gaan geen disproportioneel lagere levensstandaarden aanvaardbaar vinden wat de rest van hun consumptiegedrag betreft. Je koopt geen dure villa om vervolgens te compenseren door dat met Ikea meubels vol te douwen, iedere week naar de aldi te rijden, iedere dag ne boterham met choco te eten en je jaarlijkse vliegreizen op te geven om met de bus naar de Moezel streek te trekken. Die mensen gaan bv. ook zelden zelf renoveren maar besteden dat allemaal uit aan vakmannen, wat duurder is. Die mensen betalen in het algemeen voor alles meer omdat ze meer kwaliteit willen.

En als ik met zo'n mensen praat is het van 'ja, ons huis is duur maar eigenlijk is dat een investering' dat mijn ogen uit mijn kassen draaien. Dat is geen blijk van een hogere financiële intelligentie. Netto zullen die mensen maandelijks meer over houden bv. om te kunnen sparen, en ze zouden dat ook moeten doen, maar netto gesproken zullen die meestal ook meer euro's uitgeven aan dezelfde levensbehoeften dan iemand met een lager loon wat maakt dat 2000€ 'minder waard' is wanneer je 6k verdient dan wanneer je maar 3k zou verdienen. En dat was mijn punt.

Je tweede argument bewijst net dat wat ik bedoel over dat we als Belgen enorm risico avert zijn. Hoeveel cases ken jij waarbij een goed boerend gezin plots op slechts de helft van het inkomen kwam te staan (en bovendien ook geen centen had om bvb. een jaar of twee te overbruggen op 1 inkomen)?? We wonen hier in het aards paradijs als het gaat over opvangnetten. Ben je zwaar ziek en kan je een jaar niet gaan werken? Geen probleem, je eerste maandloon wordt uitbetaald, daarna val je terug op 60% van je bruto inkomen, heb je een arbeidsongeval? Geen probleem, je arbeidsongevallenverzekeraar vangt je loonverlies grotendeels op, ben je ontslagen? Hey, waarom zorgen maken, je mag een werkloosheidsuitkering ontvangen de komende maanden. Partner overleden? Je schuldsaldoverzekering betaalt minimum je partner zijn/haar deel van de woonlening af, misschien heb je chance en is het huis ineens afbetaald!

Dus het scenario dat jij voorschrijft, opeens op een half inkomen moeten terugvallen komt quasi nooit voor, tenzij je bvb. zelf je job beu bent en je opzegging geeft, dat is natuurlijk iets anders maar dan ook je eigen keuze (kan je perfect opvangen door op voorhand al te gaan solliciteren en zorgen dat je al een nieuwe job hebt). ALS het wel voorkomt zijn de mensen waarbij het uitgavenpatroon aan de hoge kant is meestal ook slim genoeg om een mooie reserve te hebben om toch minimum een jaar zonder job te kunnen overbruggen.
    De reden dat die horrorscenario's zich amper voor, is niet alleen omdat we daar sociale vangnetten voor hebben maar ook net omdat wij Belgen zo risico avers zijn. Die vangnetten zijn berekend op het aantal horrorscenario's dat onze samenleving kan dragen. Je kan dus onmogelijk stellen dat die (te) hoge risico aversie een minpunt zou zijn.
    We kunnen het ook omdraaien. Eerder dan dat je je huis moet verkopen omdat je zonder werk valt, is de kans dat je je huis door een echtscheiding moet verkopen vele malen groter en wel reëel.
    De leenlast is voor jongen koppels namelijk zo zwaar dat geen van beide ex-partners kapitaal krachtig genoeg zijn om uit te kopen / over te nemen.
    En de grootste oorzaak voor een echtscheiding is .... financiële stress/problemen wat oa. voortkomt uit (veel te) hoge hypothecaire schulden. Vastgoed is veruit de grootste uitgave die een gezin aangaa en een echtscheiding betekent voor de meeste partners een stamp naar een trap lager op de socio-economische ladder.

Je ziet het, de schuldencrisis ligt intussen 12 jaar achter ons en we zijn ze alweer vergeten.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Geen probleem mee dat je een mening hebt over wat slim is of best gedaan kan worden met je geld. Maar voor alle duidelijkheid zei die persoon dat een gezin "gedoemd was om onderuit te gaan". Hoe de fok kan je van een artikeltje van de Flair zodanig oordelen over iemand zijn kroost, dat het gedoemd is om onderuit te gaan?
    Het is geen oordeel, het is een mening. En zoals al gezegd leek het mij evident dat hij het al wat straffer had gezegd. Het is in ieder geval niet iets dat veel voorkomt of wat je snel zal tegenkomen bij een modaal gezin. En ja er is een bepaald risico.

Ter info, toen we onze huidige lening aangingen was het op dat moment 43% van ons inkomen, momenteel is datzelfde bedrag 31%, stel dat we destijds een grotere lening zouden aangegaan zijn en we hadden destijds 60% van ons inkomen geleend zouden we nu in een groter huis wonen en zou dat nu nog 44% van ons inkomen zijn. Achteraf gekeken, zou het "interessanter" geweest zijn om 60% van ons loon in een woonlening te steken? Ja, het verschil tussen 43% en 60% is een bedrag dat we gemakkelijk spaarden per maand, achteraf bekeken zou dat dus het, financieel bekeken, slimmer geweest zijn om 60% van ons inkomen aan een woonlening af te betalen.
    Kijk, dat hangt er dus enorm vanaf hé. Als je 44% hebt van 3000€ terwijl jullie beiden een master hebben, dan is dat risico een pak beperkter dan wanneer je aan 4000€ netto zit. Bij het eerste zit je onder de mediaan waardoor het enorm logisch is dat je op korte en lange termijn in loon gaat stijgen. Terwijl in de laatste je effectief al op of voorbij de mediaan zit. Waardoor dat allemaal niet zo evident is. Het kan hé, maar evident is het allemaal niet.
    Toen ik mijn lening aanging zat ik op 43% (906 op 2100€ netto). Ik kon dat gerust aan en meer waarschijnlijk ook. Totdat ik een paar onverwachte kosten voorgeschoteld kreeg (zoals ineens een extra belasting van 3000€, een paar verrekeningen... dat was toch even pijnlijk... al heb ik er mij doorgewerkt door op iets anders te besparen of iets anders uit te stellen) desondanks 4 jaar later zit ik op 9.3%. Ik had dus eigenlijk voor iets groters kunnen gaan, al voelde dat zo niet aan op dat moment. En ik zou dat zelfs niet willen, het is al groot genoeg voor mij alleen... Al moet ik eerlijk zijn dat dit ook komt omdat ik een uitgave die ik initieel had gebudgetteerd op 20k euro ondertussen al 3 jaar heb uitgesteld... en dan maar dat geld heb gebruikt om een groot stuk van mijn lening terug te betalen.
    Maar of dat financieel interessanter was geweest, dat zou ik toen niet hebben kunnen zeggen. Nu misschien wel, toen echter niet.
    Ik zit momenteel op iets van een 3k netto (naar boven afgerond hé). Als ik nu een lening zou aangaan op mijn eentje van 60%, dan schiet er nog 1200€ over. Ik zou dat misschien wel aankunnen, maar ik zou mij gegarandeerd ongemakkelijk voelen voor de rest van de termijn. Er komen op termijn ook nog kosten aan hé. En zo'n bedrag 20 jaar vastleggen, terwijl mijn groeimarge beperkter is, is niet niets. Ik moet namelijk niet direct verwachten dat ik op 10 jaar tijd vlot de 4k ga aantikken. Ik mag blij zijn indien ik bij de 3.4k ga zitten. En ik zou het normaal vinden wanneer mensen tegen mij zouden zeggen, zou je dat wel doen. En ik zou het helemaal niet abnormaal vinden dat iemand zegt dat is een recept om te mislukken. Want voor de meesten zal dat ook wel het geval zijn, maar misschien niet voor mij.

Toch zou sandervdw destijds gezegd hebben dat die situatie gedoemd was om te falen... Maar als ik hem daarop wijs, ben ik de persoon die niet geloofwaardig is puur en alleen omdat ik zeg dat ik zo'n risico's niet neem? Vreemde redenering, dus als ik tegen mijn kameraad, die graag wandelt, buiten is en nogal een rustig type is zeg dat hij golf eens moet proberen omdat mijn zus een gelijkaardig type is en golf geweldig vindt, mag hij zeggen "alé, gij speelt zelf niet eens golf, maar zegt dat ik het leuk zou vinden? Ge hebt toch helemaal geen geloofwaardigheid ze"...
    Neen, het kwam over alsof je zegt kijk je moet burgerlijk ingenieur doen, want dat is eigenlijk poepsimpel al leek het mij te moeilijk om het te proberen. Terwijl alle indicaties aantonen dat het een moeilijke opleiding is (die indicaties in uw post waren het feit dat banken strikte eisen hebben). Geloofwaardigheid dat die opleiding poepsimpel is, lijkt mij dan laag. Correct ?

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Ik zie in mijn omgeving juist het omgekeerde dus daar ga ik niet in mee.
    Mensen die relatief gesproken diep in de buidel tasten voor een luxueuze woonst gaan geen disproportioneel lagere levensstandaarden aanvaardbaar vinden wat de rest van hun consumptiegedrag betreft. Je koopt geen dure villa om vervolgens te compenseren door dat met Ikea meubels vol te douwen, iedere week naar de aldi te rijden en je jaarlijkse vliegreizen op te geven om met de bus naar de Moezel streek te trekken. Die mensen gaan bv. ook zelden zelf renoveren maar besteden dat allemaal uit aan vakmannen, wat duurder is. Die mensen betalen in het algemeen voor alles meer omdat ze meer kwaliteit willen.
    Akkoord, maar zij gaan dan ook niet zorgen dat ze na de woonkrediet te hebben betaald nog maar 40% van hun inkomen hebben hé? Het gaat om mensen die voor de aankoop van hun duurdere woning een bepaalde levensstijl hadden, dat ze die levensstijl zullen behouden, niet dat ze de levensstijl opeens omlaag halen om maar hun woningkrediet te betalen he... Maar dat ze hun levensstijl automatisch omhoog gaan trekken ten opzichte van voor de dure woning, puur en alleen omdat ze een duurdere woning hebben... Niet mee akkoord (toch niet voor die selectie die aan een 60/40 lening zit waar hier over gaat).

En als ik met zo'n mensen praat is het van 'ja, ons huis is duur maar eigenlijk is dat een investering' dat mijn ogen uit mijn kassen draaien. Dat is geen blijk van een hogere financiële intelligentie. Netto zullen die mensen maandelijks meer over houden bv. om te kunnen sparen, en ze zouden dat ook moeten doen, maar netto gesproken zullen die meestal ook meer euro's uitgeven aan dezelfde levensbehoeften dan iemand met een lager loon wat maakt dat 2000€ 'minder waard' is wanneer je 6k verdient dan wanneer je maar 3k zou verdienen. En dat was mijn punt.
    Hier vertrek je weer vanuit het standpunt dat iemand met een huis van 300.000 EUR een levensstandaard heeft die automatisch omhoog zou schieten als diezelfde persoon een huis van 600.000 EUR koopt... Ik snap nog altijd de relatie tussen beide niet.

De reden dat die horrorscenario's zich amper voor, is niet alleen omdat we daar sociale vangnetten voor hebben maar ook net omdat wij Belgen zo risico avers zijn. Die vangnetten zijn berekend op het aantal horrorscenario's dat onze samenleving kan dragen. Je kan dus onmogelijk stellen dat die (te) hoge risico aversie een minpunt zou zijn.
    We kunnen het ook omdraaien. Eerder dan dat je je huis moet verkopen omdat je zonder werk valt, is de kans dat je je huis door een echtscheiding moet verkopen vele malen groter en wel reëel.
    De leenlast is voor jongen koppels namelijk zo zwaar dat geen van beide ex-partners kapitaal krachtig genoeg zijn om uit te kopen / over te nemen.
    En de grootste oorzaak voor een echtscheiding is .... financiële stress/problemen wat oa. voortkomt uit (veel te) hoge hypothecaire schulden. Vastgoed is veruit de grootste uitgave die een gezin aangaa en een echtscheiding betekent voor de meeste partners een stamp naar een trap lager op de socio-economische ladder.

Je ziet het, de schuldencrisis ligt intussen 12 jaar achter ons en we zijn ze alweer vergeten.
    Hahaha, schuldencrisis heeft wel de oorsprong in Amerika gevonden waar er kredieten werden afgesloten aan meer dan 90% van de inkomens werden afgesloten, de rommelkredieten hier in België hebben echt zo geen Amerikaanse proporties aangenomen...

Heb je trouwens ergens cijfers die je bewering over "redenen van echtscheidingen" staaft? Als ik naar mijn persoonlijke omgeving kijk zijn quasi alle scheidingen door redenen zoals bedrogen worden, de "vonk" is eruit, elkaar niet meer graag zien, etc... Geen enkel koppel die ik ken is vanwege financiële redenen uit elkaar gegaan.

En uiteraard, van zodra een koppel scheidt dient heel vaak de woning verkocht te worden omdat 1 inkomen het niet kan dragen... MOET dit dan? MOET je per sé in een eengezinswoning blijven wonen met 4 slaapkamers, garageplek voor 2 auto's en een grote tuin? Neen, sowieso moet 1 van beide partijen verhuizen, wat is er dan mis als de woning verkocht wordt en elks iets kleiners koopt? Als er na bvb. 2 jaar een nieuwe relatie begonnen wordt zal die nieuwe relatie zelden of nooit in dezelfde woning aangegaan worden, hoe vaak hoor je niet dat ze toch een andere woning gaan zoeken want "zo is het écht van ons allebei". Dus ook dat snap ik niet, waarom per sé een woning moeten kunnen aanhouden als een relatie op de klippen loopt...

50 jaar geleden toen het "allemaal nog vele beter was" kon er niet gescheiden worden want de vrouw had geen inkomen en bleven koppels dus soms verzuurd samen tot hun dood, vandaag de dag moet je volgens sommigen oftewel een woonlening van max. 25% van je inkomen aangaan voor in het geval de relatie op de klippen loopt of samen blijven omdat je anders je huis moet verkopen...

Denk dat beseffen dat een woning ook dat maar is, ergens waar je woont, en geen verlenging van je lichaam voor velen een probleem zou oplossen. Als je als relatie uit elkaar gaat zijn er ergere dingen dan moeten verhuizen....
    \0/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Het is geen oordeel, het is een mening. En zoals al gezegd leek het mij evident dat hij het al wat straffer had gezegd. Het is in ieder geval niet iets dat veel voorkomt of wat je snel zal tegenkomen bij een modaal gezin. En ja er is een bepaald risico.
    Klopt.

Kijk, dat hangt er dus enorm vanaf hé. Als je 44% hebt van 3000€ terwijl jullie beiden een master hebben, dan is dat risico een pak beperkter dan wanneer je aan 4000€ netto zit. Bij het eerste zit je onder de mediaan waardoor het enorm logisch is dat je op korte en lange termijn in loon gaat stijgen. Terwijl in de laatste je effectief al op of voorbij de mediaan zit. Waardoor dat allemaal niet zo evident is. Het kan hé, maar evident is het allemaal niet.
    Toen ik mijn lening aanging zat ik op 43% (906 op 2100€ netto). Ik kon dat gerust aan en meer waarschijnlijk ook. Totdat ik een paar onverwachte kosten voorgeschoteld kreeg (zoals ineens een extra belasting van 3000€, een paar verrekeningen... dat was toch even pijnlijk... al heb ik er mij doorgewerkt door op iets anders te besparen of iets anders uit te stellen) desondanks 4 jaar later zit ik op 9.3%. Ik had dus eigenlijk voor iets groters kunnen gaan, al voelde dat zo niet aan op dat moment. En ik zou dat zelfs niet willen, het is al groot genoeg voor mij alleen... Al moet ik eerlijk zijn dat dit ook komt omdat ik een uitgave die ik initieel had gebudgetteerd op 20k euro ondertussen al 3 jaar heb uitgesteld... en dan maar dat geld heb gebruikt om een groot stuk van mijn lening terug te betalen.
    Maar of dat financieel interessanter was geweest, dat zou ik toen niet hebben kunnen zeggen. Nu misschien wel, toen echter niet.
    Ik zit momenteel op iets van een 3k netto (naar boven afgerond hé). Als ik nu een lening zou aangaan op mijn eentje van 60%, dan schiet er nog 1200€ over. Ik zou dat misschien wel aankunnen, maar ik zou mij gegarandeerd ongemakkelijk voelen voor de rest van de termijn. Er komen op termijn ook nog kosten aan hé. En zo'n bedrag 20 jaar vastleggen, terwijl mijn groeimarge beperkter is, is niet niets. Ik moet namelijk niet direct verwachten dat ik op 10 jaar tijd vlot de 4k ga aantikken. Ik mag blij zijn indien ik bij de 3.4k ga zitten. En ik zou het normaal vinden wanneer mensen tegen mij zouden zeggen, zou je dat wel doen. En ik zou het helemaal niet abnormaal vinden dat iemand zegt dat is een recept om te mislukken. Want voor de meesten zal dat ook wel het geval zijn, maar misschien niet voor mij.
    Hoezo, is je levensstandaard dan omhoog gegaan? Want als je 1.200 EUR netto overhoudt zit je gewoon weer op het niveau van 4 jaar geleden waar je ook ca. 1.200 EUR overhield op je inkomen na de woonkrediet, toen voelde je wel dat dat comfortabel was... Bij een lening van 1.800 EUR momenteel zou je allicht een ferme(re) woning kunnen aanschaffen en zal je misschien wat meer vaste kosten hebben (gas/elektra omhoog) of je onroerende belasting die omhoog gaat, maar buiten dat... Je kon met 1.200 EUR zelfs nog sparen zodat je een deel van de lening kon afbetalen, waarom zou je dat in het nieuwe scenario met datzelfde bedrag dat overschiet niet kunnen doen?

Neen, het kwam over alsof je zegt kijk je moet burgerlijk ingenieur doen, want dat is eigenlijk poepsimpel al leek het mij te moeilijk om het te proberen. Terwijl alle indicaties aantonen dat het een moeilijke opleiding is (die indicaties in uw post waren het feit dat banken strikte eisen hebben). Geloofwaardigheid dat die opleiding poepsimpel is, lijkt mij dan laag. Correct ?
    Het zal een combinatie geweest zijn, nl. dat ik zeg dat als iemand voor burgerlijk ingenieur wilt gaan, die dat moet doen als hij/zij denkt dat die het aankan, ook al is dat (uiteraard) een moeilijke opleiding en dat sandervdw zei "burgerlijk ingenieur? Dien is gedoemd om te falen want hij heeft maar Handel gestudeerd"... De kern van mijn boodschap was nog steeds (ik herhaal), maak de rekening van een ander niet. Ja, dat is zijn mening, al wat ik heb gezegd is om over zijn mening na te denken en om even buiten zijn eigen leefwereld na te denken.
    \0/

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hoezo, is je levensstandaard dan omhoog gegaan? Want als je 1.200 EUR netto overhoudt zit je gewoon weer op het niveau van 4 jaar geleden waar je ook ca. 1.200 EUR overhield op je inkomen na de woonkrediet, toen voelde je wel dat dat comfortabel was... Bij een lening van 1.800 EUR momenteel zou je allicht een ferme(re) woning kunnen aanschaffen en zal je misschien wat meer vaste kosten hebben (gas/elektra omhoog) of je onroerende belasting die omhoog gaat, maar buiten dat... Je kon met 1.200 EUR zelfs nog sparen zodat je een deel van de lening kon afbetalen, waarom zou je dat in het nieuwe scenario met datzelfde bedrag dat overschiet niet kunnen doen?
    Neen, het was niet comfortabel, het ging. Dat eerste jaar was stresserend... Ik heb moeten opletten op vanalles en nog wat. Ik heb mijn woning niet ingericht zoals ik het normaal zou inrichten zoals ik nu ben begonnen nu dat ik nog maar 9% afbetaal. Daarnaast is mijn loon op die 4 jaar met 900€ netto omhoog gegaan, grofweg hé. Gedeeltelijk wegens hoger bruto, en anderzijds door de taxshift die niet afgedekt is en waar we mogen verwachten op termijn dat er wel ergens extra belastingen gaan gehoffen moeten worden. DAT heeft het comfortabel gemaakt. De groeimarge, niet de buffer die ik had overgelaten. En had ik 20 jaar lang die stress gehad... ik zou dat echt niet leuk gevonden hebben om zo te leven. En dat zou in het geval van een relatie perfect 1 van de redenen voor het opbreken van de relatie kunnen zijn...

Het zal een combinatie geweest zijn, nl. dat ik zeg dat als iemand voor burgerlijk ingenieur wilt gaan, die dat moet doen als hij/zij denkt dat die het aankan, ook al is dat (uiteraard) een moeilijke opleiding en dat sandervdw zei "burgerlijk ingenieur? Dien is gedoemd om te falen want hij heeft maar Handel gestudeerd"... De kern van mijn boodschap was nog steeds (ik herhaal), maak de rekening van een ander niet. Ja, dat is zijn mening, al wat ik heb gezegd is om over zijn mening na te denken en om even buiten zijn eigen leefwereld na te denken.
    En als je al de posts die je tegenkomt op dit forum gaat nakijken, dan ga je gegarandeerd een plethora aan posts tegenkomen waar exact DAT gezegd wordt. Je volgt handel en jij wilt burgerlijk ingenieur beginnen... bezint eer je begint. Je zal misschien hier en daar eens 1 tegenkomen die zegt, als je echt echt echt echt echt echt echt veel doorzettingsvermogen hebt en ervoor gaat dan haal je het wel.
    Maar dan zullen de cijfers weer zeggen dat dit de witte raaf is of de eenhoorn en dat 99% van de anderen effectief gedoemd is om te falen.
    En dat is dan ook gewoon de realiteit. En wij mogen perfect die raad / mening / opinie geven. Wat iemand met die mening doet, is zijn prerogatief. Als die zegt van kijk ik ga die idioten op 9lives eens ongelijk bewijzen en ik haal dat diploma perfect. Is dat echter mja, misschien dat ik toch eerst industrieel ingenieur begin, dat is dan ook perfect. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen mening en beslissing.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carmaniac4 Bekijk bericht
    Ik ben onlangs in het bezit gekomen van mijn vader zijn erfenis. Dat maakt dat ik nu een 130k euro op mijn bankrekening heb staan wat niet mis is. Ik heb geen werk en woon nog thuis. Ik heb al 8000 euro in crypto gestoken. Wat zou ik nog het beste met dit geld doen?
    Beslis wat je van plan bent in de toekomst.
    Indien je op korte termijn een eigen woning wenst, dan kun je dit geld best op een spaarrekening laten staan
    Heb je geen belangrijke plannen, dan zet je dit op iets lange termijn geïnspireerd. Dat redelijk veilig is.
    Enkel met geld dat je bereid bent om te verliezen, dus dat het u niet uitmaakt indien die 130k na 10 jaar 80k waard is (of eventueel 180k), dat zet je op de beurs. Maar je moet overweg kunnen met die onzekerheid. Of zoals je gedaan hebt 8k ervan steek je in crypto en voor hetzelfde geld is dat binnen 10 jaar 80k waard, of 2k. Als je daarmee kunt leven... dat is het belangrijkste.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 17 januari 2020 om 12:10

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Akkoord, maar zij gaan dan ook niet zorgen dat ze na de woonkrediet te hebben betaald nog maar 40% van hun inkomen hebben hé? Het gaat om mensen die voor de aankoop van hun duurdere woning een bepaalde levensstijl hadden, dat ze die levensstijl zullen behouden, niet dat ze de levensstijl opeens omlaag halen om maar hun woningkrediet te betalen he... Maar dat ze hun levensstijl automatisch omhoog gaan trekken ten opzichte van voor de dure woning, puur en alleen omdat ze een duurdere woning hebben... Niet mee akkoord (toch niet voor die selectie die aan een 60/40 lening zit waar hier over gaat).
    Ik maak daar zo geen causaal verband van. Het gaat erom dat sommige mensen big spenders zijn die graag boven hun stand leven. Dat is een levensstijl op zich die zich niet alleen manifesteert in het aangaan van hoge schulden voor vastgoed maar hun consumptiegedrag in een notendop is. Als iemand zonder verpinken 50% van zijn loon wil uitgeven aan een hypothecaire lening voor zijn huis, dan kan ik al raden wat die met de rest van zijn maandloon zal doen, ongeacht de som. Het woord risico staat niet in die hun woordenboek.

Hier vertrek je weer vanuit het standpunt dat iemand met een huis van 300.000 EUR een levensstandaard heeft die automatisch omhoog zou schieten als diezelfde persoon een huis van 600.000 EUR koopt... Ik snap nog altijd de relatie tussen beide niet.
    Ze noemen dat de lifestyle inflation:
    https://debeleggersgids.be/geld/uitg...yle-inflation/
    Hoe meer je verdient, hoe meer je uitgeeft. Het huis heeft daar niets oorzakelijks mee te maken, maar is wel een indicator.

Hahaha, schuldencrisis heeft wel de oorsprong in Amerika gevonden waar er kredieten werden afgesloten aan meer dan 90% van de inkomens werden afgesloten, de rommelkredieten hier in België hebben echt zo geen Amerikaanse proporties aangenomen...
    Ja ... omdat Belgen gelukkig maar zo risico avers waren . Amerikanen zijn dat niet, die hebben gemiddeld maar 500$ op hun spaarboekje staan ofzo. En de reden dat men in Amerika zoveel rommelkredieten had, was net omdat deze vol staken met risicovolle hypothecaire leningen van sukkelaars die boven hun stand geleend hadden en die dat nooit zouden kunnen afbetalen. Vandaar de verstrenging van de regels voor kredieten, ook in Europa.

Heb je trouwens ergens cijfers die je bewering over "redenen van echtscheidingen" staaft? Als ik naar mijn persoonlijke omgeving kijk zijn quasi alle scheidingen door redenen zoals bedrogen worden, de "vonk" is eruit, elkaar niet meer graag zien, etc... Geen enkel koppel die ik ken is vanwege financiële redenen uit elkaar gegaan.
    Onlangs ergens gelezen dat geld en bedrog samen de voornaamste redenen voor de echtscheiding zijn. En als je partner geen nagel meer heeft om aan zijn gat te krabben, dan zal de kans op bedrog ook veel groter zijn.

En uiteraard, van zodra een koppel scheidt dient heel vaak de woning verkocht te worden omdat 1 inkomen het niet kan dragen... MOET dit dan? MOET je per sé in een eengezinswoning blijven wonen met 4 slaapkamers, garageplek voor 2 auto's en een grote tuin? Neen, sowieso moet 1 van beide partijen verhuizen, wat is er dan mis als de woning verkocht wordt en elks iets kleiners koopt? Als er na bvb. 2 jaar een nieuwe relatie begonnen wordt zal die nieuwe relatie zelden of nooit in dezelfde woning aangegaan worden, hoe vaak hoor je niet dat ze toch een andere woning gaan zoeken want "zo is het écht van ons allebei". Dus ook dat snap ik niet, waarom per sé een woning moeten kunnen aanhouden als een relatie op de klippen loopt...

50 jaar geleden toen het "allemaal nog vele beter was" kon er niet gescheiden worden want de vrouw had geen inkomen en bleven koppels dus soms verzuurd samen tot hun dood, vandaag de dag moet je volgens sommigen oftewel een woonlening van max. 25% van je inkomen aangaan voor in het geval de relatie op de klippen loopt of samen blijven omdat je anders je huis moet verkopen...

Denk dat beseffen dat een woning ook dat maar is, ergens waar je woont, en geen verlenging van je lichaam voor velen een probleem zou oplossen. Als je als relatie uit elkaar gaat zijn er ergere dingen dan moeten verhuizen....
    Uiteraard MOET je als single niet in een eengezonswoning met 4 slaapkamers blijven wonen. Luxe draait juist om alles dat NIET moet, maar bijkomend leuk is om te hebben.
    Moest ik scheiden, ik zou mijn vrouw kunnen uitkopen en me die luxe wel kunnen veroorloven, net omdat ik in de eerste plaats nooit zo geen zot hoog aandeel van mijn loon in schuldenlast gestoken heb.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Pelt -

Hij komt rond met nauwelijks 1.000 euro per maand, spaarde vorig jaar 30.000 euro bij elkaar en haalt maandelijks zo’n 400 euro op via de beurs. “Over tien jaar wil ik financieel onafhankelijk zijn”, zegt financieel expert Stefan Willems, die de Vlaming in 2020 bewuster met zijn geld gaat leren omgaan.

“99 procent van de mensen heeft geen flauw benul hoe hij zijn geld kan laten renderen. Daar wil ik verandering in brengen.” Aan ambitie geen gebrek bij Overpeltenaar Stefan Willems (26), die in 2017 een master Handelswetenschappen aan de KU Leuven behaalde. Sindsdien timmert hij hard aan zijn carrière als financieel expert. “De afgelopen jaren in de eerste plaats als freelance journalist voor gespecialiseerde media, maar in 2020 focus ik op de resterende 99 procent van de mensen. Via concrete tips wil ik de financiële geletterdheid van de Vlaming verbeteren”, vertelt Willems.

Om geld te laten renderen, moet je het hebben. Op jouw website lezen we dat je dit jaar je maandelijkse uitgaven onder de 1.000 euro wil houden. Lukt dat?

“Vorig jaar ben ik op 1.020 euro gestrand, dus die 1.000 euro is niet zo onhaalbaar als het voor veel mensen wellicht klinkt. En daarvoor boet ik echt niet aan levenskwaliteit in. Integendeel: in vergelijking met pakweg vijf jaar geleden zit ik vandaag een stuk beter in mijn vel. Uitgaven die mij niet gelukkig maakten, heb ik geschrapt.”

Heel concreet: hoe kan ik, met een hypotheek van 750 euro en twee kinderen, in hemelsnaam met de resterende 250 euro rondkomen?

“In zo’n geval is 1.000 euro geen realistisch doel. Eenmaal je een hypotheek afsluit, verandert alles. Maar ik weet zeker dat je een flink deel van je uitgaven kan schrappen. Zelf hou ik élke uitgave, hoe klein ook, bij in een app. Na een tijdje ontdek je patronen en zal je zelf zien waar je potentiële winst zit. Bij mij was dat onder meer mijn veel te duur en groot appartement. Dat heb ik ingeruild voor een kamertje in een woning met huisgenoten. Zo is het aan iedereen om te kijken waar hij zijn uitgaven kan terugschroeven, zonder dat je daarvoor het brood uit de mond moet sparen. Ik ben bijvoorbeeld een rasechte Bourgondiër die graag en veel op restaurant gaat. Tot wel vier keer per week, maar altijd heel bewust. Ik laat mij niet leiden door impulsen, maar wel door aanbiedingen via onder meer kortingwebsites. Op die manier betaal ik gemiddeld 7 euro voor een maaltijd, waar een ander 25 euro moet ophoesten.”

“Nog een belangrijke tip: leer je behoefte uitstellen. We leven in een maatschappij die constant aanzet tot consumeren, maar mij zal je zelden een koffie van 3 euro op een snelwegparking zien kopen. Dan wacht ik liever tot op mijn bestemming, waar datzelfde drankje nog maar een fractie kost. Discipline loont, want op het einde van de maand betekenen al die kleine beetjes een serieus verschil.”

Hoeveel hou je maandelijks over?

“Twee derde van mijn inkomsten. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik verschillende jobs combineer, zeven dagen op zeven werk en met niets of niemand rekening hoef te houden. Maar zelfs wie maar een paar honderd euro overhoudt, kan dat laten renderen. Helaas heeft 99 procent van de Vlamingen een heilige schrik van de beurs en beschouwen ze het als een ver-van-mijn-bedshow voor de happy few. Het gevolg is dat Vlamingen hun centen massaal op spaarrekeningen parkeren, waar hun geld elke dag ietsje minder waard wordt. Nochtans is een bedrag van pakweg 500 euro genoeg om iets moois mee te doen.”

Hoe dan?

“Door zelf te beleggen in plaats van je lot in de handen van een bankier te leggen. Een bank gaat al snel met een derde van de winst lopen, terwijl jij alle risico draagt. Bovendien is aandelen kopen echt niet moeilijk of duur. Wie voor 500 euro aandelen wil, is welgeteld vijf euro aan transactiekosten kwijt. Maar bijna niemand weet hoe. Met mijn blog wil ik die wereld openen voor de man in de straat. Ik werk aan een online beurshandleiding, samen met persoonlijke beurstips. Vandaag zijn mijn beleggingen goed voor een gemiddeld rendement van zo’n 400 euro per maand. Dat is uiteraard het resultaat van jarenlang nauwgezet de beurs te volgen. Die info wil ik met de mensen delen. Een beetje zoals Paul D’Hoore vroeger beleggingstips gaf aan het einde van het journaal.”

Op de beurs kan je toch ook veel verliezen?

“Op korte termijn is de beurs een casino, op lange termijn een levensverzekering. Eentje met een rendement van gemiddeld 5 à 7 procent. Pas op: ik heb in het begin ook fouten gemaakt. Vijf jaar geleden heb ik in twee dagen 11.000 euro verloren, 60 procent van mijn totale vermogen. Ik was de controle over mijn emoties kwijt en lapte alle regels van goed beheer aan mijn laars. Die fout maak ik niet meer.”

Hoe groot is jouw financiële reserve intussen?

Dankzij mijn zuinige levensstijl en slim beleggen heb ik intussen 70.000 euro bij elkaar gespaard. Eind dit jaar hoop ik de kaap van 100.000 euro te ronden. Mijn doel is om zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te worden. Niet om onder een palmboom te gaan liggen luieren, maar wel om te doen wat ik graag doe, zonder financiële restricties. Als ik verder ga op dit pad, kan ik op mijn 34ste probleemloos halftijds gaan werken. Dan blijft er nog meer tijd over om de Vlaming meer financiële geletterdheid bij te brengen. Want ik ben ervan overtuigd dat financiële onafhankelijkheid vandaag voor elke jonge twintiger met een gemiddeld inkomen binnen handbereik ligt als hij slim consumeren combineert met een beter en bewust kapitaalbeheer.”

403 Forbidden
    beetje overmoedig om zichzelf al financieel expert te noemen na wat op Amerikaanse FI blogs te lezen natuurlijk ;-)
    Laatst gewijzigd door Herman De Croo; 18 januari 2020 om 15:51
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    beetje overmoedig om zichzelf al financieel expert te noemen na wat op Amerikaanse FI blogs te lezen natuurlijk ;-)
    Langs de andere kant vereist het slechts een kleine tijdsinvestering in (bijna) gelijk welke discipline om meer te weten dan 90-99% van de totale bevolking.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Langs de andere kant vereist het slechts een kleine tijdsinvestering in (bijna) gelijk welke discipline om meer te weten dan 90-99% van de totale bevolking.
    Maar langs nog een andere kant is expert zijn niet hetzelfde als meer weten dan de meerderheid van de bevolking
    *** Also sprach Zarathustra ***

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Dat is natuurlijk niet de definitie van een expert zijn.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Pagina 254 van 270 Eerste ... 154204244250251252253254255256257258264 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten