iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XA4 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zo'n bestelling neem je volgens mij wel enkel op met een voorschot.
    En die BMW's krijg je nadien nog verkocht als stockwagen.
    Sowieso niet dat je 600k kwijt bent dan natuurlijk
    Maar goed, ik begrijp je voorbeeld wel.

Kan je je hier ook niet tegen verzekeren?
    Net zoals in de logistiek je je kan verzekeren tegen het versturen van een zending naar een fout adres? (ooit gehoord bij iemand die volledige ladingen per vliegtuig moest versturen. Kost handenvol geld als je daar een vergissing maakt)
    Dat geld ben je natuurlijk niet kwijt (datzelfde geldt bij bouwmaterialen), maar het probleem is dat je die factuur betaald hebt en dan plots de verwachte inkomsten die er tegenoverstaan niet komen. En dan wordt het lastig om uw vaste kosten te betalen...

Kan zijn dat je je er tegen kan verzekeren (want het is gewoon rot als je het voor hebt).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Waarom blindstaren op dat percentage 60%-40%? Op een gezamenlijk inkomen van 4.500 EUR waarbij de "vaste kosten" misschien al rekening houdt met hobby's/regelmatige activiteiten zoals op restaurant gaan of een pint pakken en in totaal 3.500 EUR vormen, dan heb je maandelijks 1.000 EUR "over" misschien. Ja, de lening is daar 2.350 EUR van, maar doe dat eraf en je hebt nog 2.150 EUR over... Denk dat vele mensen in België niet aan 2.150 EUR geraken resterend inkomen na het hebben afbetaald van de woonlening. Soit, er wordt ook gesproken over een maandelijkse uitgave aan de crèche van ca. 250 à 450 EUR, stel dat die kinderen bijna 2,5j zijn, dan zal het maandelijks budget weer 450 EUR bijkrijgen...

De Belg is in sé inderdaad gewoon extreem risico-avert op het vlak van geld lenen, zelfs voor woningen, ook al is dat al sinds mensenheugenis hetgeen waar je het best je geld in steekt (buiten die hoer en coke). Ons loon gaat jaar in jaar uit gemiddeld enkele procenten omhoog terwijl de lening vaak hetzelfde blijft, maar oh wee als je ongeveer de helft van je geld in je woning pompt!

Dat sandervdw dan al kan voorspellen dat dat gezin "gedoemd is om te falen"... Ik zou zelf zo geen torenhoge lening aangaan, maar zo iemand anders' rekening maken... Vreemd.

Ik vind het ook raar dat de belg hier zo risicoavers is. Er wordt vaak als reden gegeven om 30% te lenen "wat als een van de 2 zijn job verliest??", als we meer lenen kunnen we het niet meer betalen moest dat gebeuren. Echter nog niet zo heel lang geleden werkte slechts 1 van de partners, als die zijn job kwijt zou raken zou er niets meer overschieten. In zekere zin wil dit zeggen dat aangezien nu veel koppels lenen aan 30% van het inkomen, maar met 2 in plaats van met 1 vroeger, het risico omlaag is gegaan,wat vreemd genoeg niet tot een substantiële toename heeft geleid van het % dat geleend wordt.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Vandaag krijg ik op facebook van de Flair dit (vraag me niet waarom):
    https://www.flair.be/nl/lifestyle/11-vrouwen-uitgaven/

Geval 1 zet haar vriend int zak.
    Geval 2 heeft meer vaste kosten dan inkomsten
    Geval 3 zou financieel gezond kunnen leven, maar beslist om 1 of andere reden om een goed doel te spelen
    Dan zijn er een aantal die wel oké zitten, al moeten ze allemaal eens dringend met hun baas gaan spreken.

Geval 8: Die afspraak wil ik wel eens graag in praktijk zien, die man is volgens mij hét voorbeeld van iemand die bedrogen wordt.

Maar dan, geval 11
    gezinsinkomen tussen €3700 en €4500 (waarvan een €1200-€2000 uit zelfstandige partner). Vaste kosten van €3500 (waarvan 2350€ aan hypotheek).
    Ik hoop ten zéérste dat die zelfstandige zijn dividend hier niet is bijgerekend, want anders is dat een gezin dat gedoemd is om onderuit te gaan. Hoe krijg je in godsnaam ook zo'n hoge lening vast?
    Nooit gesnapt waarom sommige koppels verschillende bedragen betalen voor gemeenschappelijke zaken.
    Vb dat persoon X: a, b & c betaalt en persoon Y: d, e & f. Is toch niet moeilijk om de totale gemeenschappelijke kosten te delen door 2 eh. Niks ongelijkheid op die manier.

Ook onlangs van een koppel volgend scenario gehoord: man verdient 60% van het totaalbudget, de vrouw 40%. Gemeenschappelijke kosten werden ook opgedeeld in 60-40
    Waarom zou ge dat doen? Het is toch niet dat de man/vrouw meer/minder gaat verbruiken/eten/...

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Nooit gesnapt waarom sommige koppels verschillende bedragen betalen voor gemeenschappelijke zaken.
    Vb dat persoon X: a, b & c betaalt en persoon Y: d, e & f. Is toch niet moeilijk om de totale gemeenschappelijke kosten te delen door 2 eh. Niks ongelijkheid op die manier.

Ook onlangs van een koppel volgend scenario gehoord: man verdient 60% van het totaalbudget, de vrouw 40%. Gemeenschappelijke kosten werden ook opgedeeld in 60-40
    Waarom zou ge dat doen? Het is toch niet dat de man/vrouw meer/minder gaat verbruiken/eten/...
    De vrouw neemt misschien meer lasten op in het gezin? Waarom zouden de betalingen wel perfect 50-50 verdeeld moeten worden als er misschien tientallen andere factoren zijn waarin één partner ook meer bijdraagt dan de andere?

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik (ik!) zou me eigenlijk geen relatie kunnen voorstellen zonder gemeenschappelijke rekening. Laat dan nog zijn dat de bedragen niet 50-50 zijn, maar dat werkt toch altijd het makkelijkste en eerlijkste.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 63

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    De vrouw neemt misschien meer lasten op in het gezin? Waarom zouden de betalingen wel perfect 50-50 verdeeld moeten worden als er misschien tientallen andere factoren zijn waarin één partner ook meer bijdraagt dan de andere?
    Is toch geen beginnen aan om alles naar euro's te waarderen en dan de peer in 2 te doen. Ik zie me dat ook echt niet doen: "ik leg hier €1000 meer op tafel per maand dus jij doet de was!"

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Is toch geen beginnen aan om alles naar euro's te waarderen en dan de peer in 2 te doen. Ik zie me dat ook echt niet doen: "ik leg hier €1000 meer op tafel per maand dus jij doet de was!"
    Nee dat inderdaad niet. Maar een andere verdeelsleutel dan 50/50 hanteren onder het motief van dat de andere partner meer doet in het huishouden is toch niet zo gek?
    Soms heeft het ook een reden waarom één partner meer verdiend dan de andere, omdat de andere partner hem/ haar de kans geeft hen meer toe te leggen op zijn of haar job. En dit door bijvoorbeeld de kinderen te gaan halen of de was en de plas te doen.

Soms is het ook moeilijker dan dat. Het gebeurt nog wel eens dat de keuze voor een hogere lening van diegene komt die een hoger inkomen heeft. Dan kan je wel zeggen van ok we doen 50/50. Maar zo snijd je misschien wel in je partner zijn "foliekes".

Het probleem is ook dat mensen te vaak uitgaan van het scenario "wat als we uit elkaar gaan". Ja dan sluit je onmiddelijk al veel deuren. Of dat goed of slecht is, daar kan je veel over zeggen natuurlijk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Een slimme zelfstandige zal dat inderdaad doen. Maar een slimme zelfstandige zorgt er ook voor dat hij nooit failliet gaat, maar de faillisementcijfers in België bewijzen iets anders he. Hoe loopt een "Gewaarborgd inkomen" trouwens na faillissement, lijkt me niet dat je daar dan iets van krijgt.
    Het verschil dat uw uitspraak (wederom) volledig nutteloos maakt zit hem in het feit dat uzelf beschermen enkel en alleen van jezelf af hangt. JIJ beslist of je een gewaarborgd inkomen hebt, JIJ beslist of je een schuldsaldoverzekering afsluit, etc...

Of je zaak failliet gaat of niet heb je gewoon zelf niet (altijd) in hand. Je klantenportefeuille groter maken, kortingen verkrijgen bij je leveranciers om de marges te vergroten, etc... zijn zaken waarbij je van een derde afhangt. Niet te vergelijken dus.
    \0/

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Welke lasten zou de vrouw meer hebben?
    In mijn situatie (samenwonend, geen kinderen) doen we echt alles samen.
    Koken: afwisselend, naar gelang wie het eerste naar huis komt
    Kuis: altijd samen
    Strijk: ik
    Inkopen: ik

Mijn opmerking was natuurlijk op basis van mijn huidige situatie. Mocht de vrouw kinderen hebben en daardoor deeltijds werken om voor de kinderen te zorgen, is het natuurlijk iets anders

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Kijk hé vega, uw laatste zin invalideert de rest volledig. Wanneer jij, iemand die het risico probeert te justifiëren, al zegt dat je het zelf niet zou doen. Dan kun je moeilijk gaan argumenteren dat het iets is wat wij als belg misschien beter wel zouden doen.
    Hoezo? Het enige wat mijn laatste zin zegt over mezelf is dat ons gezin zelf risico avers is en geen hoge risico's zal aangaan. Heb ik gezegd hoe de Belg zich moet gaan gedragen? Neen, dat is net heel the point van mijn post, maak iemand anders zijn of haar rekening niet! U volledig ontgaan precies. Er is ook zo'n uitdrukking "Do as I say, not as I do".
    \0/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Hoeveel toeleveranciers heb je niet die voor 1 fabriek werken? Zie sluiten van autofabrieken
    Hoeveel 'zelfstandige' consultants heb je niet die jaren voor 1 opdrachtgever werken?
    Dit zijn schijnzelfstandigen en kan je moeilijk gaan vergelijken met een "normale" zelfstandige.
    \0/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XA4 Bekijk bericht
    Zo'n bestelling neem je volgens mij wel enkel op met een voorschot.
    En die BMW's krijg je nadien nog verkocht als stockwagen.
    Sowieso niet dat je 600k kwijt bent dan natuurlijk
    Maar goed, ik begrijp je voorbeeld wel.

Kan je je hier ook niet tegen verzekeren?
    Net zoals in de logistiek je je kan verzekeren tegen het versturen van een zending naar een fout adres? (ooit gehoord bij iemand die volledige ladingen per vliegtuig moest versturen. Kost handenvol geld als je daar een vergissing maakt)
    Kan je perfect opvangen met een kredietverzekering, al is dit geen populaire verzekering vanwege zeer duur...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Ik vind het ook raar dat de belg hier zo risicoavers is. Er wordt vaak als reden gegeven om 30% te lenen "wat als een van de 2 zijn job verliest??", als we meer lenen kunnen we het niet meer betalen moest dat gebeuren. Echter nog niet zo heel lang geleden werkte slechts 1 van de partners, als die zijn job kwijt zou raken zou er niets meer overschieten. In zekere zin wil dit zeggen dat aangezien nu veel koppels lenen aan 30% van het inkomen, maar met 2 in plaats van met 1 vroeger, het risico omlaag is gegaan,wat vreemd genoeg niet tot een substantiële toename heeft geleid van het % dat geleend wordt.
    Exact.... We zijn niet voor niets de kampioenen in het vetten van onze spaarrekeningen.
    Laatst gewijzigd door Vega; 16 januari 2020 om 18:45
    \0/

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ook 50/50 verdelen is een beslissing die net zo verkeerd kan zijn dan 60/40. da's er ook een slag inslaan. Het kan bvb zijn dat één van de twee bijvoorbeeld altijd de kinderen gaat ophalen zodat de andere op het werk kan blijven om de carrière vooruit te helpen. Als ie dan daardoor werkelijk meer verdient is dat eerder een gezamenlijke verdienste dan enkel een verdienste van hem. Da's trouwens ook hoe de wet het default ziet, als je niets speciaal afspreekt in je huwelijkscontract draag je beide bij in verhouding tot je inkomen, niet 50/50.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    De ideale vorm van gemeenschappelijke kosten is een gemeenschappelijk inkomen.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Hoezo? Het enige wat mijn laatste zin zegt over mezelf is dat ons gezin zelf risico avers is en geen hoge risico's zal aangaan. Heb ik gezegd hoe de Belg zich moet gaan gedragen? Neen, dat is net heel the point van mijn post, maak iemand anders zijn of haar rekening niet! U volledig ontgaan precies. Er is ook zo'n uitdrukking "Do as I say, not as I do".
    En het is u ontgaan dat het hier een discussieforum is zoals in diezelfde post gezet. Waardoor als wij geen kritiek mogen leveren dan schiet er niet veel om te discussiëren over.

Wanneer de persoon die het tegenovergestelde predikt, dat dat toch wel normaal is om 60% aan uw lening af te betalen van uw inkomen. Maar al stoemelings zegt, jama ik doe het niet want ik vond dat toch wel te risicovol... Dan schiet er niet veel meer over van de geloofwaardigheid dat het een goed idee was. Of dat je het diepgaander stoffeert.

Dat is mijn opinie in de discussie. Voor de rest, iedereen doet WAt ie niet laten kan.

Pagina 253 van 270 Eerste ... 153203243249250251252253254255256257263 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten