iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

De grote spaarvermogen en spaargeld enquete!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Probleem is dat per definitie een bedrijf altijd enkel in het belang van het bedrijf zal denken. Aangezien hun enige doel is om winst te maken en de aandeelhouders tevreden houden. Ik mag hopen dat voor de meeste mensen hun eigen welzijn VEEL belangrijker is dan dat van het bedrijf. Behalve als je zelf aandeelhouder bent heeft het bedrijf geen enkel incentive om in uw belang te denken, nul.
    Uiteraard is het primaire doel van een bedrijf winst te maken en er zijn inderdaad heel wat bedrijven die geen moer geven om hun personeel. Maar er zijn er ook gelukkig ook die daarnaast goed beseffen dat (een deel van) hun personeel hun belangrijkste asset zijn. Uiteraard is dit voor een stuk ook afhankelijk van het type bedrijf.
    En dit zal de komende jaren nog een stuk belangrijker worden wanneer de babyboomgeneratie op pensioen zal gaan en er een schaarste zal onstaan aan goed personeel. Degenen die nu hun goeie personeelsleden niet in de watten leggen zullen in de komende jaren flink op hun bek gaan en zich tevreden moeten stellen met het kaf.
    Mijn werkgever (multinational) is daar nu al flink mee bezig en dat merk je ook. Als ik vergelijk met mijn vrouw, die bij een kmo werkt, dan is dat een wereld van verschil. Daar is nu al een flink verloop en dat zal hun de komende jaren zuur opbreken.
    En ja hoor, ik maak me geen illusies, ik zal ook van vandaag op morgen op straat staan als mijn werkgever dat nodig acht voor het bedrijf, maar hier worden we stevig verloond voor goede prestaties en worden we met respect behandeld.
    aRe YoU nOt EnTeRtAiNeD?

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @KerberosX
    Vakbonden zijn wel/beter vertegenwoordigd in grote bedrijven.
    Hebben de grote bedrijven praktisch allemaal een betere toekomstvisie of heeft de vakbondsvertegenwoordiging voor een betere werkomgeving gezorgd?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Probleem is dat dat voor mij gewoon allemaal klinkt als 'trots' en dat is imo niet iets om fier op te zien.
    Dat vind ik een vreemde uitspraak.
    Trots is bijna per definitie iets om fier op te zijn. Als je er niet fier zou op zijn, zou het ook niet bijdragen aan uw trots-gevoel.

Ik zal uw ene voorbeeld er uit halen.

Er is niks intelligent of rationeel aan iets doen dat iemand anders voor jou kan doen. Zeker van u had ik verwacht een rationeel argument te krijgen. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op een 'gevoel' van <vul random idee in>. Ik heb veel meer respect voor de persoon die een plan heeft en daar naar leeft, dan al diegenen die persé het huis uit willen omdat ze willen voelen dat ze het nu allemaal zelf doen. Dat is hetzelfde als die hoogbejaarden die nog thuis willen blijven ipv naar een rusthuis te gaan en dan een heup breken ofzoiets. Proficiat, uw trots heeft veel opgebracht. Klinkt allemaal gewoon dom. ( En dat is dan mijn mening)
    Welja, bedankt voor deze reactie want dat toont direct één van de grootste problemen aan in onze huidige maatschappij; een gebrek aan waarden en normen. Voortgestuwd uit een gebrek aan sociale controle.

Jouw redenering is exact dezelfde redenering die beroeps-doppers maken. Of mensen die onterecht aan de ziekenkas hangen. Ah ja, waarom zou je dat "nutteloze" trots-gevoel proberen nastreven, waarom zou je dat "nutteloze" zelfstandigheidsgevoel willen nastreven, ... wanneer (en ik citeer jou) "iemand anders dat voor jou kan doen"? Waarom zou je zelf instaan voor uw onderhoud wanneer je de maatschappij dat voor jou kan laten doen? Daar is toch niets rationeel aan? Kun je mij dan eens uitleggen in welk opzicht die redenering verschilt van de uwe?

Bah, wat een verwerpelijke gedachtegang. Nogmaals, ik nodig je uit om dit eens uit te leggen aan fysiek gehandicapte persoon, die een moord zou plegen om te KUNNEN onafhankelijk, zelfstandig en dus vrij te zijn. Ik hoop dat je je te pletter schaamt.

En ja, ik streef rationaliteit na als het om (politiek) beleid gaat, als het om technologie gaat, als het om wetenschappen gaat, ... Maar ik hoop dat iedereen daarnaast nog wat plaats heeft in zijn persoonlijke beleving voor wat normen en waarden. Een ijdele hoop voor sommigen, zo blijkt. "Daar hoef je je toch niets van aan te trekken" hoor ik sommigen al zeggen. Dat klopt als dat groepje beperkt blijft, maar gezien de maatschappelijke evolutie is dat blijkbaar niet zo. Mensen die het slechte voorbeeld van dit (voorlopig) beperkte groepje niet volgen, worden uit de markt geconcurreerd. En dus zal de maatschappij gedwongen zijn om onder deze slechte invloed mee te (d)evolueren. En op dat moment begin ik betrokken persoon te worden. Dus heb ik het recht om daar tegen te ageren.

(Een ander nadeel; Hoe minder die persoonlijke normen en waarden persoonlijk zullen nagestreefd worden, hoe meer wetgeving er zal gecreëerd moeten worden om die leemte op te vullen. En zo gaan we verder in de neerwaartse spiraal van regelneverij en verzuring. Maar dit is een discussie die heel erg uitzoomt en misschien beter ergens anders gevoerd wordt. Desalniettemin is het er rechtstreeks aan gekoppeld.)
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 25 april 2016 om 12:06

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Trots is bijna per definitie iets om fier op te zijn. Als je er niet fier zou op zijn, zou het ook niet bijdragen aan uw trots-gevoel.
    Wel de woordkeuze was niet ideaal, punt is dat ik niet vind dat trots uw leven moet bepalen.

Welja, bedankt voor deze reactie want dat toont direct één van de grootste problemen aan in onze huidige maatschappij; een gebrek aan waarden en normen. Voortgestuwd uit een gebrek aan sociale controle.
    Ik heb best wel normen en waarden, maar omdat ze niet de uwe zijn heb ik er geen? hah! Sociale controle op dit vlak is uiteindelijk gewoon een variant op 'keeping up with the Joneses' en daar doe ik inderdaad liever zo min mogelijk aan mee.

Jouw redenering is exact dezelfde redenering die beroeps-doppers maken. Of mensen die onterecht aan de ziekenkas hangen. Ah ja, waarom zou je dat "nutteloze" trots-gevoel proberen nastreven, waarom zou je dat "nutteloze" zelfstandigheidsgevoel willen nastreven, ... wanneer (en ik citeer jou) "iemand anders dat voor jou kan doen"? Waarom zou je zelf instaan voor uw onderhoud wanneer je de maatschappij dat voor jou kan laten doen? Daar is toch niets rationeel aan? Kun je mij dan eens uitleggen in welk opzicht die redenering verschilt van de uwe?

Bah, wat een verwerpelijke gedachtegang. Nogmaals, ik nodig je uit om dit eens uit te leggen aan fysiek gehandicapte persoon, die een moord zou plegen om te KUNNEN onafhankelijk, zelfstandig en dus vrij te zijn. Ik hoop dat je je te pletter schaamt.
    Ik argumenteer constant dat het verschil tussen werken en doppen VEEL groter zou moeten zijn en dat men indien mogelijk doppers zou moeten voorzien in levensonderhoud maar niet in cash. Want ik begrijp perfect dat als je pakweg 1000 euro voor niks ontvangt en het alternatief is 1100 euro voor een week werken dat je dan kiest voor het 'gratis geld'. Dat is de rationele keuze. Ik ga akkoord dat dat niet goed is voor de maatschappij maar het is het systeem dat slecht is, niet (meeste van) die mensen. En inderdaad een zelfstandigheidsgevoel, meer is dat ook niet. Het is veel logischer om iets reeël na te streven, misschien wil jeen mooi huis dus dan moet je daarvoor werken, maar als je dat niet wil waarom zou je dan hard werken? Iemand die perfect content is met whatever uitkering hij/zij krijgt.. waarom zou die werken? Iemand die perfect pakweg investmentbanker zou kunnen zijn, maar die content is met een postbode loon.. waarom zou die weken van 80 uren gaan draaien? Omdat mensen zoals jij vinden dat hij 'trots' moet kunnen zijn? Lijkt me niet verstandig om uw leven te verspillen gewoon om wat anderen denken. Dat is middelbare school denken.

Uw gehandicapte vergelijking is uiteraard irrelevant aangezien er is een verschil is tussen kunnen maar niet willen en willen maar niet kunnen. Die gehandicapte had geen keuze. Mensen -waar het hier over ging - die er voor kiezen om thuis te wonen hebben wel keuze, groot verschil.

En ja, ik streef rationaliteit na als het om (politiek) beleid gaat, als het om technologie gaat, als het om wetenschappen gaat, ... Maar ik hoop dat iedereen daarnaast nog wat plaats heeft in zijn persoonlijke beleving voor wat normen en waarden. Een ijdele hoop voor sommigen, zo blijkt. "Daar hoef je je toch niets van aan te trekken" hoor ik sommigen al zeggen. Dat klopt als dat groepje beperkt blijft, maar gezien de maatschappelijke evolutie is dat blijkbaar niet zo. Mensen die het slechte voorbeeld van dit (voorlopig) beperkte groepje niet volgen, worden uit de markt geconcurreerd. En dus zal de maatschappij gedwongen zijn om onder deze slechte invloed mee te (d)evolueren. En op dat moment begin ik betrokken persoon te worden. Dus heb ik het recht om daar tegen te ageren.

(Een ander nadeel; Hoe minder die persoonlijke normen en waarden persoonlijk zullen nagestreefd worden, hoe meer wetgeving er zal gecreëerd moeten worden om die leemte op te vullen. En zo gaan we verder in de neerwaartse spiraal van regelneverij en verzuring. Maar dit is een discussie die heel erg uitzoomt en misschien beter ergens anders gevoerd wordt. Desalniettemin is het er rechtstreeks aan gekoppeld.)
    Het feit dat je uit de markt geconcurreerd wordt duidt enkel aan wat ik hier zeg, dingen doen op basis van vage begrippen als 'trots' en 'zelfstandigheid' is niet efficiënt. Dat is natuurlijk uw keuze maar dan heb je de gevolgen daar van.
    Laatst gewijzigd door zarathustra; 25 april 2016 om 13:21
    *** Also sprach Zarathustra ***

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben fan van zaratoeter ^^ die neemt de moeite om het goed en duidelijk uit te typen wat ik ook vaak denk .

Ook kudos aan mac-bc voor steeds geanimeerde discussies en het doorspijzen van zijn replies met een neerbuigendheid ten opzichte van alles wat niet in zijn kraam of visie past.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Mac-bc, is stoort me iets behoorlijk aan uw redeneringen en uiteenzettingen.
    Ik ben het er mee eens dat het niet de bedoeling kan zijn dat je als kind eindeloos lang op de kap van uw ouders blijft mee profiteren.
    Je moet daarbij wel niet iedereen over dezelfde kam scheren. Het wil niet zeggen dat wanneer je nog thuis woont als je 30 bent, je daarom per se profiteert van je ouders.
    Er zijn genoeg van deze gevallen waarin men wel degelijk een faire prijs betaalt als kind aan de ouders om nog thuis te mogen wonen. Idem met de verdeling van de huishoudelijke "werklasten". Ik kan me goed voorstellen dat ouders vaak graag nog wat gezelschap hebben, een helpende hand in het huishouden, een financiële ondersteuning. Wanneer zowel ouders als kind(eren) dat prima vinden met elkaar, is daar toch helemaal niets mis mee?

Sommige mensen verkiezen het nu eenmaal om in gezelschap van familie te wonen i.p.v. helemaal alleen of met een huisgenoot waarmee men misschien niet die goede connectie heeft dan met familie.

En op zich heeft dat helemaal niets met zelfstandigheid te maken. Niet iedereen WIL alleen wonen. Niet iedereen heeft daar de nood toe.

Het zou mooi zijn moest iedereen dat eens lekker voor zichzelf mogen uitmaken.

Een aantal pagina's terug (kan de exacte post niet meer vinden) zeg je ergens dat het op zich een individuele beslissing is, maar als iedereen zo begint te handelen dat dit ook uw persoonlijk zou aanbelangen. Ik begrijp niet goed wat je daar mee bedoelt. Als men lekker lang thuis wil blijven wonen en iedereen is daarmee akkoord, is dat toch prima zo?

Ik heb vroeger 5 jaar op kot gezeten, daar ben ik wel zelfstandig geworden. Daarna nog een aantal jaren thuis gewoond. Nu woon ik al een tijdje alleen maar dat heeft echt geen invloed op mijn zelfstandigheidsgevoel. Ja ik kan nu zeggen dat ik alleen woon. De reden dat ik alleen ben gaan wonen is dat het nu wel een goede tijd is om wat spaargeld te investeren en dat het (bij deze weer overduidelijk) nog altijd sociaal onaanvaardbaar zou zijn om nog veel langer thuis te wonen. Ik ben helemaal niet alleen gaan wonen omdat ik mijn potje zelf WIL koken, dat ik mijne strijk zelf WIL doen of dat ik mijn appartement zelf WIL poetsen. Fucking hell ik haat alles van bovenstaande dus als ik deze dingen op een andere manier kan regelen die bevredigend is voor iedereen doe ik dat onmiddellijk.

Beetje minder stereotiep denken zou geen kwaad kunnen lijkt me.

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hij wordt benadeeld omdat anderen dan harder kunnen sparen dan hijzelf denk ik (althans, dat is zijn redenering).
    In dat opzicht is iedereen die rijker is dan mij mij ook aan't benadelen uiteraard.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wel de woordkeuze was niet ideaal, punt is dat ik niet vind dat trots uw leven moet bepalen.

Ik heb best wel normen en waarden, maar omdat ze niet de uwe zijn heb ik er geen? hah! Sociale controle op dit vlak is uiteindelijk gewoon een variant op 'keeping up with the Joneses' en daar doe ik inderdaad liever zo min mogelijk aan mee.
    Sociale controle zou er in dit geval voor kunnen zorgen dat uw gebrek aan bepaalde waarden en normen worden gecompenseerd.

Ik argumenteer constant dat het verschil tussen werken en doppen VEEL groter zou moeten zijn en dat men indien mogelijk doppers zou moeten voorzien in levensonderhoud maar niet in cash. Want ik begrijp perfect dat als je pakweg 1000 euro voor niks ontvangt en het alternatief is 1100 euro voor een week werken dat je dan kiest voor het 'gratis geld'. Dat is de rationele keuze. Ik ga akkoord dat dat niet goed is voor de maatschappij maar het is het systeem dat slecht is, niet (meeste van) die mensen.
    Goh, je zou ook kunnen stellen dat het systeem in se goed is. Het jammere is dat het een (te grote) opening laat om de mensen zonder normen en waarden ervan te laten profiteren. Dus wie of wat is er slecht? Het systeem of de mensen die ervan profiteren? Waarschijnlijk beiden; het systeem, maar enkel en alleen omdat er mensen zonder waarden en normen bestaan.

En inderdaad een zelfstandigheidsgevoel, meer is dat ook niet. Het is veel logischer om iets reeël na te streven, misschien wil jeen mooi huis dus dan moet je daarvoor werken, maar als je dat niet wil waarom zou je dan hard werken? Iemand die perfect content is met whatever uitkering hij/zij krijgt.. waarom zou die werken? Iemand die perfect pakweg investmentbanker zou kunnen zijn, maar die content is met een postbode loon.. waarom zou die weken van 80 uren gaan draaien? Omdat mensen zoals jij vinden dat hij 'trots' moet kunnen zijn? Lijkt me niet verstandig om uw leven te verspillen gewoon om wat anderen denken. Dat is middelbare school denken.
    Blijkbaar heb je zodanig weinig normbesef dat je denkt dat je normen en waarden moet nastreven omwille van de schone schijn naar de buitenwereld toe... Neen, zoals ik al eerder zei moet zoiets vanuit jezelf komen. De sociale controle zou pas op de tweede plaats moeten komen. Maar ook die sociale controle verdwijnt als sneeuw voor de zon. Vandaar dat ik daar zo zwaar aan til. Niets staat de verderfelijke mentaliteit nog in de weg. Niet hun eigen normbesef, noch de sociale controle.

Maar goed, ik onthou dat van zodra jij de kans krijgt om levenslang te doppen dat je het zal doen. Van zodra je de kans krijgt om uzelf ziek te laten verklaren, dat je het zal doen. Dat wanneer je een oud vrouwtje een briefje van 50 euro ziet laten vallen, dat je dat lekker voor uzelf houdt. Rationaliteit, weet je wel.

Het grappige is dat veel van die mama's kindjes dan zitten bashen op mensen die aan de baxter hangen van de overheid. Twee baxter-hangertjes die zitten schelden op elkaar dat ze lui zijn, dat ze alleen maar makkelijk geldgewin nastreven, dat ze beroep doen op steun die ze strikt genomen niet nodig hebben, ... Grappig om als buitenstaander naar te kijken.

Uw gehandicapte vergelijking is uiteraard irrelevant aangezien er is een verschil is tussen kunnen maar niet willen en willen maar niet kunnen. Die gehandicapte had geen keuze. Mensen -waar het hier over ging - die er voor kiezen om thuis te wonen hebben wel keuze, groot verschil.
    Dat is nu juist de kern van m'n "vergelijking". Het is eigenlijk geen vergelijking maar gewoon een verwijzing.

Een verwijzing naar de diepste verlangens van een mens. Zoals zeer vaak het geval is, komen die pas bovendrijven wanneer het geen kwestie meer is van een keuze maar van moetens. Zoals bij die fysiek gehandicapten, die als geen ander het belang beseffen van zelfstandigheid, zelfredzaamheid, ...
    Iets wat door de mama's kindjes ten stelligste tegengesproken wordt om zichzelf goed te praten, om zich bevestigd te zien in zijn keuzes.

Het feit dat je uit de markt geconcurreerd wordt duidt enkel aan wat ik hier zeg, dingen doen op basis van vage begrippen als 'trots' en 'zelfstandigheid' is niet efficiënt. Dat is natuurlijk uw keuze maar dan heb je de gevolgen daar van.
    Vage begrippen.
    Het is niet omdat iets niet tastbaar is, dat je er geen getalletje kunt op plakken zoals op uw spaarrekening, ... dat het plots een vaag begrip is. En dat trots, zelfstandigheid en vrijheid nastreven niet efficiënt is daar ben ik het volledig mee eens. Dat is zelfs een deel van mijn verhaal; sommigen zouden blijkbaar zelfs hun ziel verkopen voor het financiële rendement, en het is daartegen dat ik hier reageer.

Niet alleen om de ballonnetjes te doorprikken alsof trots, zelfstandigheid en vrijheid niet belangrijk zouden zijn in een mensenleven, maar ook omdat het een mentaliteit is die de maatschappij zal dwingen opdat iedereen eraan zou meedoen op termijn. Het is m.a.w. een vrijheidsbeperkende "ideologie", in eerste instantie voor uzelf maar op lange termijn voor iedereen. In tegenstelling tot mijn ideologie. Dus wie zei ook alweer dat ik dictatoriale trekjes had? Think again.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ga hier 1 reply ten gronde op geven maar ik ga eerst even alle instanties waar je het niet kan laten kleinerend, neerbuigend en ronduit beledigend te doen er uitlichten zodat ik daar verder geen woorden aan moet verspillen.

Goh, je zou ook kunnen stellen dat het systeem in se goed is. Het jammere is dat het een (te grote) opening laat om de mensen zonder normen en waarden ervan te laten profiteren. Dus wie of wat is er slecht? Het systeem of de mensen die ervan profiteren? Waarschijnlijk beiden; het systeem, maar enkel en alleen omdat er mensen zonder waarden en normen bestaan.

Blijkbaar heb je zodanig weinig normbesef dat je denkt dat je normen en waarden moet nastreven omwille van de schone schijn naar de buitenwereld toe... Neen, zoals ik al eerder zei moet zoiets vanuit jezelf komen. De sociale controle zou pas op de tweede plaats moeten komen. Maar ook die sociale controle verdwijnt als sneeuw voor de zon. Vandaar dat ik daar zo zwaar aan til. Niets staat de verderfelijke mentaliteit nog in de weg. Niet hun eigen normbesef, noch de sociale controle.

Het grappige is dat veel van die mama's kindjes dan zitten bashen op mensen die aan de baxter hangen van de overheid. Twee baxter-hangertjes die zitten schelden op elkaar dat ze lui zijn, dat ze alleen maar makkelijk geldgewin nastreven, dat ze beroep doen op steun die ze strikt genomen niet nodig hebben, ... Grappig om als buitenstaander naar te kijken.

Iets wat door de mama's kindjes ten stelligste tegengesproken wordt om zichzelf goed te praten, om zich bevestigd te zien in zijn keuzes.

" "
    Ik weet niet of dat de manier is om een gezonde discussie te bevorderen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sociale controle zou er in dit geval voor kunnen zorgen dat uw gebrek aan bepaalde waarden en normen worden gecompenseerd.

Hier wat verder stel je dat uw ideologie niet dictatoriaal is maar hier stel je dat sociale controle er voor zou zorgen dat mijn 'gebrek' aan waarden en normen wordt gecompenseerd. Dus je wil dat er 1 set van normen en waarden is die door iedereen na geleefd wordt op dit financiële vlak, hoe is dat niet dictatoriaal? Voor mij doet iedereen wat hij zelf het beste vindt voor zijn eigen situatie binnen het wettelijke kader.

Dat gezegd zijnde *jij* bent degene die waarde hecht aan sociale controle en daarmee komt aandraven. Ik heb dat nooit gezegd. Het enige dat jij zegt is dat 'het uit jezelf moet komen', maar voor zover ik het begrijp is het enkel goed wanneer hetgene dat uit mezelf komt hetzelfde is als hetgene dat uit u komt? Dus weerom, omdat ik niet dezelfde 'trots' heb in.. weet ik veel wat ( want dat heb je nog steeds niet gezegd) heb ik geen normen en waarden? Hah! Inderdaad werken om te werken, zelf dingen doen gewoon om ze zelf te doen, etc zitten daar inderdaad niet voor mij. Ik heb wel betere dingen te doen.

Maar goed, ik onthou dat van zodra jij de kans krijgt om levenslang te doppen dat je het zal doen. Van zodra je de kans krijgt om uzelf ziek te laten verklaren, dat je het zal doen. Dat wanneer je een oud vrouwtje een briefje van 50 euro ziet laten vallen, dat je dat lekker voor uzelf houdt. Rationaliteit, weet je wel.
    Voor zover ik weet kan je hier niet levenslang doppen en de levensstandaard die ik wens kan je niet bekomen op een uitkering dus.. waarschijnlijk niet nee. Moest ik morgen de lotto winnen ( al speel ik er niet op dus dat wordt moeilijk) dan stop ik waarschijnlijk ja. Weerom ik heb wel betere dingen te doen. Wat dat ziek verklaren erbij komt doen dat snap ik niet. Of wel ben je ziek, ofwel niet. Als ik echt ziek zou zijn dan zal ik uiteraard de correcte stappen nemen, maar als ik niet ziek ben ga ik niet valsspelen.. weerom kan je het niet laten om bij een verschil van mening de andere af te schilderen als krapuul. Zelfde met dat briefje van 50 euro.. even beleefd zijn <-> jarenlang iets doen dat je niet wil en moet doen. (proporties..)

Buitenstaander? En jij hangt niet ( net als ik) aan je job baxter? +/- iedereen hier hangt af van iets, de vraag is gewoon wat de minst pijnlijke of beste optie is voor ieder individu en dat is voor iedereen persoonlijk. En een optie kiezen die pijnlijker is dan nodig is gewoon.. vreemd voor mij.

Dat is nu juist de kern van m'n "vergelijking". Het is eigenlijk geen vergelijking maar gewoon een verwijzing.

Een verwijzing naar de diepste verlangens van een mens. Zoals zeer vaak het geval is, komen die pas bovendrijven wanneer het geen kwestie meer is van een keuze maar van moetens. Zoals bij die fysiek gehandicapten, die als geen ander het belang beseffen van zelfstandigheid, zelfredzaamheid, ...
    Jep maar die dingen hebben niks/weinig te maken met waar het hier over ging, alleen wonen, financieel zelfstandig zijn, etc. Het gaat 'agency' hebben, die gehandicapten zijn uiteraard waarschijnlijk vaak gefrustreerd aangezien ze geen keuze hadden in hun situatie. Maar ga naar het andere eind van het spectrum, de extreem rijken. Er zijn er weinig die er voor kiezen om zelf hun was en plas te doen eg. gewoon omdat het zelf doen beter zou zijn.

Vage begrippen.
    Het is niet omdat iets niet tastbaar is, dat je er geen getalletje kunt op plakken zoals op uw spaarrekening, ... dat het plots een vaag begrip is. En dat trots, zelfstandigheid en vrijheid nastreven niet efficiënt is daar ben ik het volledig mee eens. Dat is zelfs een deel van mijn verhaal; sommigen zouden blijkbaar zelfs hun ziel verkopen voor het financiële rendement, en het is daartegen dat ik hier reageer.

Niet alleen om de ballonnetjes te doorprikken alsof trots, zelfstandigheid en vrijheid niet belangrijk zouden zijn in een mensenleven, maar ook omdat het een mentaliteit is die de maatschappij zal dwingen opdat iedereen eraan zou meedoen op termijn. Het is m.a.w. een vrijheidsbeperkende "ideologie", in eerste instantie voor uzelf maar op lange termijn voor iedereen. In tegenstelling tot mijn ideologie. Dus wie zei ook alweer dat ik dictatoriale trekjes had? Think again.
    Denk dat het punt is dat het niet aan u of gelijk wie is om te bepalen wat belangrijk is in iemand anders zijn mensenleven.

Ciamician's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben 25 en werk nu ongeveer 1 jaar. Klopt het dat ik best ergens een pensioenspaarrekening open omdat dit fiscaal interessant is? Vervolgens dan jaarlijks de maximale bijdrage (nu is dit blijkbaar 940 EUR) storten. Zoniet wordt je blijkbaar nogal afgestraft door de belastingen?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderH_ Bekijk bericht
    Ik ben 25 en werk nu ongeveer 1 jaar. Klopt het dat ik best ergens een pensioenspaarrekening open omdat dit fiscaal interessant is? Vervolgens dan jaarlijks de maximale bijdrage (nu is dit blijkbaar 940 EUR) storten. Zoniet wordt je blijkbaar nogal afgestraft door de belastingen?
    Nee dit klopt niet. Als je loonberekening in orde is dan ga je gewoon niets terugtrekken maar ook niets betalen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ze zullen u dat aanraden omdat het fiscaal aftrekbaar is. Als je vertrouwt dat de overheid niet volgende redenering gaat volgen, kan je het doen:
    1) overheid maakt pensioensparen fiscaal aftrekbaar
    2) overheid beziet dit als: wij betalen daarvoor, dus wij hebben recht om dat geld te gebruiken
    3) overheid soepeert al het geld in pensioenspaarfondsen
    4) je gaat op pensioen, hebt heel uw leven uw geld op een rekening gezet, en krijgt er niks van terug.

Ik persoonlijk vertrouw geen enkele bank die zegt dat ik het geld dat ik er nu op zet binnen 45 jaar terug ga krijgen met winst.

Gonzo's schermafbeelding
    iTrader
    35 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ge wordt daar helemaal niet door afgestraft. Enkel als ge vroegtijdig uw geld terug wilt, wordt ge afgestraft.

Maar dus: ge krijgt een belastingvoordeel als ge aan pensioensparen doet. Wat neerkomt op het simpele feit dat ge uw geld voor X tijd compleet vastzet in beleggingen waar ge zelf niks aan te zeggen hebt, en in ruil daarvoor moogt ge ~30% van uw jaarlijkse bijdrage aftrekken. Hetgeen grof gesteld dus wil zeggen: in het slechtste geval zet ge jaarlijks EUR 940 vast voor een effectief voordeel van nog 282 euri, samen met 0 garantie op wat ge op het einde van de rit gaat terugkrijgen.

Volg de adviezen niet blind, lees u wat verder in over pensioensparen, hoe het werkt, wat de voor/nadelen zijn, etc. 't Is in uw eigen belang
    Laatst gewijzigd door Gonzo; 25 april 2016 om 17:56 Reden: fixed
    Hi, my name is Gonzo and I approve this message.

"Gonzo is the puppet master!" - Foxiie /// "Het is nog onduidelijk of en wanneer Gonzo op de markt komt, en tegen welke prijs" - Tweakers
    "Koop gewoon een pak smeltkaas. Kost 20 cent voor 10 schellen en smijt da tussen je bicky. wie betaalt er nu 50 cent extra voor een bicky cheese ?" - Nutteloze Micro-optimalisaties voor Gevorderden

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo Bekijk bericht
    Ge wordt daar helemaal niet door afgestraft. Enkel als ge vroegtijdig uw geld terug wilt, wordt ge afgestraft.

Maar dus: ge krijgt een belastingvoordeel als ge aan pensioensparen doet. Wat neerkomt op het simpele feit dat ge uw geld voor X tijd compleet vastzet in beleggingen waar ge zelf niks aan te zeggen hebt, en in ruil daarvoor moogt ge ~30% van uw jaarlijkse bijdrage aftrekken van uw totaal belastbaar inkomen. Hetgeen grof gesteld dus wil zeggen: als ge voor de max gaat en 940 stort, kunt ge 940 * 0.3 = 282 aftrekken van uw (ik zeg maar iets) 25k belastbaar inkomen. Dat betekent dus niet dat ge 282 euro bespaart, enkel dat ge op 24.7k belast gaat worden ipv op 25k. In het slechtste geval zet ge jaarlijks dus EUR 940 vast voor een effectief voordeel van nog geen 130 euri, samen met 0 garantie op wat ge op het einde van de rit gaat terugkrijgen.

Volg de adviezen niet blind, lees u wat verder in over pensioensparen, hoe het werkt, wat de voor/nadelen zijn, etc. 't Is in uw eigen belang
    Man man man. Als je zelf niet over de juiste kennis beschikt, gelieve dan niet zomaar aan iemand "uitleg" te geven.

De belastingvermindering bedraagt dus weldegelijk 30% op 940 euro (AJ 2016), of 282 euro dat je terug krijgt via de belastingen.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Pagina 105 van 243 Eerste ... 55595101102103104105106107108109115155205 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten