Discussie: Brandverzekering

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Brandverzekering

Hallo,

Ik verhuis binnenkort naar een appartement (90m2) en moet bijgevolg dus een verplichte brandverzekering afsluiten. Ik heb een eerste offerte laten maken door mijn vaste bank (Belfius).
    Totale kostprijs voor de brandverzekering was 230€ (brandverzekering gebouw/inhoud, natuurrampen, diefstal, rechtsbijstand) en ze boden ook een familiale verzekering aan voor 82€ (verzekering, rechtsbijstand).
    Mijn vraag is of het loont om verder te zoeken en bij verschillende verzekerings instanties offertes aan te vragen? Zit er veel prijsverschil tussen de verschillende maatschappijen of liggen de prijzen overal ongeveer even hoog?
    Belangrijk is natuurlijk ook dat in geval van brand/diefstal ik. ook goed verder geholpen wordt.

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bij yuzu kan je online een prijs laten maken door gewoon in te vullen. Dan heb je een idee van alternatieve premie
    https://www.yuzzu.be/nl/woningverzek...xoCtqEQAvD_BwE
    Als je het best wilt geholpen worden ingeval van problemen kun je best bij uw bank of een makelaar uit de buurt gaan.
    Ikzelf ben bij ethias al sinds het nog OMOB was, heel tevreden van. Eens stormschade gehad en het dak was stuk.(eigen woning) mailtje gestuurd en vroegen foto's en offerte.
    Alles doorgestuurd en iets later stond het geld erop.
    Ook met de ethias afrekening eens naar mijn bank geweest ( zelfstandig Argenta kantoor) maakten een offerte op basis van de ethias afrekening en konden aan die prijs niet aan.
    Zelfs niet na het laten vallen van hun eigen premie op die offerte.
    Maar iedereen zal zo wel zelf zijn eigen ervaringen hebben met hun verzekering.
    Belangrijk is dat ze transparant met de voorwaarden en goed aanspreekbaar (mail of fysiek) zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ben je zeker dat je een "brandverzekering gebouw" nodig hebt? Meestal is dit gemeenschappelijk in een appartementsgebouw, en moet je zelf enkel een brandverzekering voor de inboedel afsluiten.

Kostprijs bij Hellobank (BNP) momenteel €14,31 per maand (80m² appartement met 2 slaapkamers, enkel inboedel). Verzekering gebouw zit bij Baloise en is gemeenschappelijk.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jorn184 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ben je zeker dat je een "brandverzekering gebouw" nodig hebt? Meestal is dit gemeenschappelijk in een appartementsgebouw, en moet je zelf enkel een brandverzekering voor de inboedel afsluiten.

Kostprijs bij Hellobank (BNP) momenteel €14,31 per maand (80m² appartement met 2 slaapkamers, enkel inboedel). Verzekering gebouw zit bij Baloise en is gemeenschappelijk.
    Niet elk appartement heeft een blokpolis. Dat is meestal enkel bij 1 met een syndicus.

Mike's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Niet elk appartement heeft een blokpolis. Dat is meestal enkel bij 1 met een syndicus.
    Ik heb geen syndicus en heb toch ook een blokpolis moeten nemen we zijn maar met 2 appartementen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik betaal bij Belfius €205,91/jaar voor de brand- en familiale verzekering. De optie 'diefstal' heb ik niet genomen. Appartement van 135m².

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    97 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thueske Bekijk bericht
    Hallo,

Ik verhuis binnenkort naar een appartement (90m2) en moet bijgevolg dus een verplichte brandverzekering afsluiten. Ik heb een eerste offerte laten maken door mijn vaste bank (Belfius).
    Totale kostprijs voor de brandverzekering was 230€ (brandverzekering gebouw/inhoud, natuurrampen, diefstal, rechtsbijstand) en ze boden ook een familiale verzekering aan voor 82€ (verzekering, rechtsbijstand).
    Mijn vraag is of het loont om verder te zoeken en bij verschillende verzekerings instanties offertes aan te vragen? Zit er veel prijsverschil tussen de verschillende maatschappijen of liggen de prijzen overal ongeveer even hoog?
    Belangrijk is natuurlijk ook dat in geval van brand/diefstal ik. ook goed verder geholpen wordt.
    1) Huurder of eigenaar? Als huurder heb je een lagere dekking nodig dan als eigenaar, verzeker je dus niet teveel.

2) zie hierboven: blokpolis kan ook al een deel dekken. Die is niet verplicht, maar wel gebruikelijk.

3) Niet letten op prijzen van anderen: de indeling van je woning (aantal kamers,...) is vaak belangrijker dan de oppervlakte van je appartement. Je moet dus individueel kijken.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    16 Post(s)
    Zoals aangehaald, zorg dat je bij een verzekeraar terecht kan waar je kan verzekerd worden op basis van het aantal ruimtes. Dit zorgt steeds voor afschaffing van de evenredigheidsregel, indien je bvb. 40.000 EUR inhoud verzekert maar blijkt dat je voor 60.000 EUR of meer aan inhoud had, kan de verzekeraar mogelijk de evenredigheidsregel toepassen, wat niet kan met een verzekering op basis van het aantal plaatsen.

Als huurder dek je het huurgevaar af, wat gelijk staat aan het verzekeren van je gebouw maar wel verminderd met slijtage (indien je appartement bvb. 200.000 EUR heropbouwwaarde heeft, zal je als huurgevaar ongeveer 160.000 EUR moeten afdekken), als eigenaar dek je het gebouw af in heropbouwwaarde, maar idd even checken of er een blokpolis actief is dan.

Vaak vragen mensen zich af waarom de familiale nodig is, indien je schade berokkent aan je onderburen/buren naast je/... (wat al wel is kan op een appartement) is het niet je dekking huurgevaar/brandverzekering die hier voor moet optreden maar je familiale gezien schade aan derden. Waterschade is hier het meest voorkomende voorbeeld van.

Tip, investeer in een goede onafhankelijke rechtsbijstandsdekking, momenteel is Euromex het beste product op de markt. Ook Belfius werkt met diens eigen rechtsbijstandsafdeling, ben ik nooit fan van geweest om bij de eigen verzekeraar ook nog je rechtsbijstand te nemen (stel er is een conflict met je brandverzekeraar/autoverzekeraar/..., is het de rechtsbijstandsdekking die aan jouw kant moet staan en je hierin moet helpen, vreemd als dit gewoon een andere afdeling is van diezelfde verzekeraar). Kost van rechtsbijstand apart voor privéleven (stukje van de familiale) en na-brand is 72 EUR.
    \0/

Regels voor berichten