Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Openbare dronkenschap - onrechtvaardig behandeld?

Beste lezer

Voor ik begin, dit is een nieuw account, ik was vroeger actief op 9lives maar nu al vele jaren niet meer, ik zit met een verhaal die er gewoon uit mijn lijf moet en ik wist niet onmiddelijk waar ik er mee terecht kon.
    Ik (33,m) loop al twee dagen nerveus rond en kan al 2 dagen niet slapen omdat ik vind dat ik onrechtvaardig behandeld geweest ben. Mijn excuses voor de lange tekst, ik hoop dat ik jullie hiermee niet afschrik, ik wil gewoon het hele verhaal duidelijk maken en ik denk dat ik voor mijzelf gewoon alles wil uitschrijven

Zaterdagavond ben ik met enkele vrienden voetbal gaan kijken op café, waarbij er uiteraard wat pintjes bij betrokken waren. Na sluiting van het cafe om 1u op mijn weg naar huis wandel ik door een park en merk ik wat commotie op. Ik zie 2 meisjes staan, duidelijk over hun toeren. Ik vraag hen wat er verkeerd is, ze zeggen iets van hun vrienden maar maken hun zin niet af, op straat wordt er gevochten. Ik zeg dat ze beter vertrekken (een goeie raad die ik beter zelf had opgevolgd), waarna één van hun vrienden komt aangelopen en ze samen weglopen. Onmiddelijk daarna komen er 2 meisjes en een kerel op mij afgestormd. Ze roepen naar mij. Ik probeer onmiddelijk duidelijk te maken dat ik er niets mee te maken heb, dat ik gewoon passeerde. Het heeft geen nut, het ene meisje slaat met haar vuist op mijn oog terwijl ze blijft roepen. Ik sla niet terug (Ik ben een pacifist, ik veracht geweld). Na de 2e slag pak ik haar hand vast en probeer ik haar nog maar eens duidelijk te maken dat ik er niets mee te maken heb en dat ze normaal moet doen. Ze is niet voor rede vatbaar, ze slaat ng een paar keer. Haar vriend probeert haar tegen te houden, waarna er nog een duw volgt en ik over een klein muurtje struikel. Ze lopen weg, ik denk dat ze de andere partij hebben gezien en er weer achter lopen.

Ik sta recht, neem mijn gsm en denk er aan om te politie te bellen. Ik besluit om het niet te doen, niet de moeite waard. Op dat moment zie ik in de verte blauwe zwaailichten. Ideaal denk ik, dan kan ik onmiddelijk klacht indienen en een verklaring afleggen (Big mistake). Ik wandel naar de combi, waar ik die twee meisjes en die kerel zie staan, die onmiddelijk naar mij beginnen te wijzen en te roepen "die kerel was er ook bij". Ik spreek de agent aan op een normale toon "Ik zou graag klacht indienen en een verklaring afleggen". Zonder dat ik verder iets kan zeggen zegt die iets in de aard van "jij komt mee met ons een nachtje in de bak voor openbare dronkenschap, je stinkt naar de alcohol", waarna hij mijn handen neemt en mij in de boeien slaat. Ik ben verdwaasd, ik werk niet tegen, ik was rustig en had niemand aangevallen, noch verbaal noch fysiek. Ik ga niet in discussie, ik weet dat er tegen zo'n types weinig te discussiëren valt, en ik had wel degelijk gedronken. Ik vraag "en mijn verklaring dan?", hij antwoord "dat mag je morgenochtend doen" waarna hij me in de combi steekt. Buiten discussiëren de agenten nog een tiental minuten met de andere partij. Ik zeg niets de hele rit.

Op het kantoor moet ik mijn spullen afgeven. Ik zeg dat ik niets met dat hele incident te maken heb, en dat het goedkoop is om mij op te pakken voor openbare dronkenschap. Op een bepaald moment komt er nog een andere agente binnen (ik vermoed de overste?) die mij vraagt of ik gedronken heb, ik antwoord met een licht sarcastische "het is zaterdagavond". Ik vlieg in de cel. 2u later mag ik er weer uit. Geen verklaring, geen pv? Ze vragen mij of ik nog iets te zeggen heb. Ik zeg dat ik het jammer vind, jammer dat mijn verhaal niet aanhoord werd maar dat hij wel tijd had voor de andere partij hun verhaal. Ik wordt naar de uitgang geleid door de agent die mij opgepakt heeft. Hij vraagt mij of ik nog klacht wil indienen. Daar heb ik geen zin meer in, ik wil naar huis. Dan vraagt hij mij of ik akkoord ga met minnelijke schikking, ik zeg ja zeker, niet goed wetende wat dat inhoud. Daarna zegt hij nog "wel raar dat je zegt dat dat meisje 5x op uw oog geslaan heeft, maar dat je geen letsels hebt". Ik antwoord met "het was een meisje van 15/16..." Het kwam over alsof hij zichzelf probeerde goed te praten. Mijn bloed kookt, ik zeg niets meer, het is 4u ik mag nog een uur naar huis wandelen

Mijn vraag is nu aan jullie, wat zouden jullie doen in mijn plaats? Ik voel mij zo onrechtvaardig behandeld dat ik het niet kan laten zijn. Maar ik besef ook heel goed dat ik waarschijnlijk weinig kan doen. Ik denk er heel sterk aan om een klacht in te dienen bij comité P maar ik weet niet of dat nuttig is.
    Ik weet dat er enkelen zullen zijn die mijn verhaal in twijfel zullen trekken maar aan hen zou ik willen vragen om heel even je scepticisme opzij te zetten en te antwoorden alsof je in mijn plaats zou zijn.

Hieronder nog enkele puntjes waar ik mij serieus vragen bij stel.

*) Ik dacht dat men onschuldig was tot het tegendeel bewezen is. Maar ik word onmiddelijk in de boeien geslagen zonder dat ik verhaal mocht doen.
    Waarom mocht ik mijn verhaal niet doen? Waarom wordt dat wijf niet opgepakt die mij geslagen heeft? Mag die agent mij zomaar in de boeien gooien? Waar is het verslag van die avond? Waar is de pv die opgesteld geweest is?

*) Wat is openbare dronkenschap precies, ik heb het opgezocht en ik vond dit:
    Dronken is de persoon die zodanig onder de invloed van drank is (en dus niet van geneesmiddelen en dergelijke) dat hij of zij geen blijvende controle meer heeft over zijn of haar daden, zonder dat hij of zij noodzakelijk het bewustzijn over zijn doen en laten verloren heeft. De bedoeling is wel dat iedereen de dronkenschap duidelijk kan waarnemen.
    Ik vond niet dat ik geen controle meer had over mijn daden. Ik ben de hele tijd rustig gebleven, heb niemand aangevallen, noch verbaal noch fysiek. Het enige wat de agent kon opmerken is dat ik stonk naar de alcohol. Als je dan iedereen moet oppakken die de zaterdagavond om 2u snachts naar alcohol stinkt...

Momenteel ben ik wel van plan om akkoord te gaan met de minnelijke schikking, ik weet heel goed dat het mijn woord is tegen het zijne en dat ik dan weinig kans maak om dat voor de rechtbank te winnen. Ik heb ook geen geld voor een advocaat.

Alvast bedankt voor uw tijd

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Dat is een moeilijke.

Ik dacht dat men onschuldig was tot het tegendeel bewezen is.
    --> Alleen als het voor de rechtbank komt en er sprake is van strafrecht. Indien het geen strafrecht is, dan geldt net het omgekeerde en dan wint de eed van de agent het van jou.

Dus ja, je waart op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Dat is balen.

Heb je moeten blazen? Zo niet is het woord tegen woord hé. Ik vermoed dat ze je alleen een minnelijke schikking gaan geven en dat als je die betaalt dat de kous af is.
    Wens je die niet te betalen, dan moet je even aan de juristen onder ons bekijken of je zaak kans van slagen heeft. An sich zijn er namelijk weinig /geen bewijzen. (alleen een valse getuige)
    Laatst gewijzigd door makila; 7 september 2020 om 20:27

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niks van camera's die in je voordeel kunnen pleiten? Al was het maar je route van café naar het park waarop mss te zien is dat je niet straalbezopen aan het rondlopen was?

likes to kill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steffie39 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

*) Ik dacht dat men onschuldig was tot het tegendeel bewezen is. Maar ik word onmiddelijk in de boeien geslagen zonder dat ik verhaal mocht doen.
    Waarom mocht ik mijn verhaal niet doen? Waarom wordt dat wijf niet opgepakt die mij geslagen heeft? Mag die agent mij zomaar in de boeien gooien? Waar is het verslag van die avond? Waar is de pv die opgesteld geweest is?

*) Wat is openbare dronkenschap precies, ik heb het opgezocht en ik vond dit:
    Dronken is de persoon die zodanig onder de invloed van drank is (en dus niet van geneesmiddelen en dergelijke) dat hij of zij geen blijvende controle meer heeft over zijn of haar daden, zonder dat hij of zij noodzakelijk het bewustzijn over zijn doen en laten verloren heeft. De bedoeling is wel dat iedereen de dronkenschap duidelijk kan waarnemen.
    Ik vond niet dat ik geen controle meer had over mijn daden. Ik ben de hele tijd rustig gebleven, heb niemand aangevallen, noch verbaal noch fysiek. Het enige wat de agent kon opmerken is dat ik stonk naar de alcohol. Als je dan iedereen moet oppakken die de zaterdagavond om 2u snachts naar alcohol stinkt...

Momenteel ben ik wel van plan om akkoord te gaan met de minnelijke schikking, ik weet heel goed dat het mijn woord is tegen het zijne en dat ik dan weinig kans maak om dat voor de rechtbank te winnen. Ik heb ook geen geld voor een advocaat.

Alvast bedankt voor uw tijd
    Als de politie meent dat je openbaar dronken bent, mogen ze u in de boeien slaan. Het proces-verbaal wordt door de politie opgesteld en naar het Parket gestuurd. U ontvangt geen kopie.

Je geeft zelf het antwoord op je vraag over openbare dronkenschap. Je moet in het openbaar zijn en dronken. Kortweg ben je dronken als je een gevaar bent voor jezelf of anderen. Dit wordt dan meestal beschreven aan de hand van symptomen vb: kan niet meer op zijn benen staan, heeft geen besef van tijd of plaats, heeft stemmingswisseling, praat met dubbele tong...

Een verklaring zal men nooit afnemen als ze van mening zijn dat je dronken bent

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt allemaal voor jullie tijd en antwoorden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door likes to kill Bekijk bericht
    Als de politie meent dat je openbaar dronken bent, mogen ze u in de boeien slaan. Het proces-verbaal wordt door de politie opgesteld en naar het Parket gestuurd. U ontvangt geen kopie.

Je geeft zelf het antwoord op je vraag over openbare dronkenschap. Je moet in het openbaar zijn en dronken. Kortweg ben je dronken als je een gevaar bent voor jezelf of anderen. Dit wordt dan meestal beschreven aan de hand van symptomen vb: kan niet meer op zijn benen staan, heeft geen besef van tijd of plaats, heeft stemmingswisseling, praat met dubbele tong...

Een verklaring zal men nooit afnemen als ze van mening zijn dat je dronken bent
    Symptomen die ik allemaal niet vertoonde.
    De enigste manier om mij dus te verdedigen is voor de rechtbank, waar het woord tegen woord is en ik dus geen kans maak.
    Ik heb er mij al bij neergelegd, In't vervolg film ik elke interactie met de politie.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    ok, bye.

Een tip: niet meer stinken naar de drank kan helpen om zo'n zaken niet meer tegen te komen.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Nja, schrijf dan als Overpoort of een andere uitgaansbuurt terug open is ook iedereen op die een café buitenkomt hé...
    En de cafébazen ook, want alcohol geven aan een beschonken iemand is evengoed strafbaar.

Easy money voor de staat. Hypocriete wetgeving imo.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ok, bye.

Een tip: niet meer stinken naar de drank kan helpen om zo'n zaken niet meer tegen te komen.
    Ah dus ge moogt ook al geen alcohol meer gedronken hebben als ge te voet zijt?

Skoebiedoe's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Ah dus ge moogt ook al geen alcohol meer drinken als ge te voet zijt?
    Jawel maar je mag niet in beschonken toestand te voet op straat lopen .....

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Ah dus ge moogt ook al geen alcohol meer gedronken hebben als ge te voet zijt?
    Waar zeg ik dat het niet mag? Ik zeg enkel dat het niet slim is.

Al dan niet met eigen inbreng betrokken worden in een vechtpartij en daarna stinkend naar de drank op politie toestappen is 's nachts niet direct de slimste zet.

En op zich is er qua dronkenschap geen enkel verschil tussen te voet zijn of in de auto rijden. Enkel qua intoxicatie.
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ok, bye.

ok, bye?
    Een meer volwassen reactie had ook gemogen.
    En uw tip helpt mij ook geen zak vooruit, ik voel mij al slecht genoeg maar meneer vindt het nodig om nog wat zout in de wonde te strooien?

Waar zeg ik dat het niet mag? Ik zeg enkel dat het niet slim is.

Al dan niet met eigen inbreng betrokken worden in een vechtpartij en daarna stinkend naar de drank op politie toestappen is 's nachts niet direct de slimste zet.

En op zich is er qua dronkenschap geen enkel verschil tussen te voet zijn of in de auto rijden. Enkel qua intoxicatie.
    Dat het niet de slimste zet is is waar. Maar ik had net slaag gekregen, zonder aanleiding, zonder dat ik iets terug gedaan had, het feit dat ik gedronken had leek mij op dat moment maar een bijzaak. Zoals ik al zei ik wist nog heel goed wat ik deed, waar ik was, wat er gebeurd was. Ik liep nog normaal, ik praatte nog normaal, ik was rustig en sprak de agent aan op een normale toon, geen agressie, geen stemverheffing. Om dan onmiddelijk opgepakt te worden omdat ik stink naar de alcohol.. Ik snap het ergens wel gezien de aard van de situatie, maar dat neemt niet weg dat ik het ook onrechtvaardig vindt.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steffie39 Bekijk bericht
    . Ik liep nog normaal, ik praatte nog normaal, ik was rustig en sprak de agent aan op een normale toon, geen agressie, geen stemverheffing. Om dan onmiddelijk opgepakt te worden omdat ik stink naar de alcohol.. Ik snap het ergens wel gezien de aard van de situatie, maar dat neemt niet weg dat ik het ook onrechtvaardig vindt.
    dit is waar ik naartoe wou gaan. Je snapt het omwille van de situatie, maar de situatie zoals je die beschrijft is perfect normaal volgens jou.

Het feit dat we geen informatie krijgen waarom die 2 meisjes overstuur zijn, wat die kerel naar jou riep etc. maakt dat dit wel heel sterk lijkt als 'ik vertel mijn kant van het verhaal, de rest die me mss in de problemen brengt zeg ik niet. Als je daarna zo vlug je kar keert (tussen 'klacht bij comité p' en gewoon ondergaan na nauwelijks commentaar), leek me de beste reactie 'ok, bye'.
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    dit is waar ik naartoe wou gaan. Je snapt het omwille van de situatie, maar de situatie zoals je die beschrijft is perfect normaal volgens jou.

Het feit dat we geen informatie krijgen waarom die 2 meisjes overstuur zijn, wat die kerel naar jou riep etc. maakt dat dit wel heel sterk lijkt als 'ik vertel mijn kant van het verhaal, de rest die me mss in de problemen brengt zeg ik niet. Als je daarna zo vlug je kar keert (tussen 'klacht bij comité p' en gewoon ondergaan na nauwelijks commentaar), leek me de beste reactie 'ok, bye'.
    Waarom die 2 meisjes overstuur waren leek me wel duidelijk uit mijn verhaal. Hun vrienden waren op straat aan het vechten, met die andere partij, die dan naar mij kwam gelopen om mij te slaan.. Die kwamen aangelopen en waren dingen aan het roepen in de aard van "kgon ip je bek sloan, je moe nie van nietent geboaren, achterlijken" etc...
    De reden waarom ik zo snel mijn kar draai is omdat ik beseft hen dat wat ik ook doe, het maar weinig zal uithalen, want ik heb geen bewijzen.

Edit: sterk vermoeden trouwens dat zij indien zij aan een alcohol en/of drugstest onderworpen zouden geweest zijn zij er ook zouden aangehangen hebben.
    Laatst gewijzigd door steffie39; 9 september 2020 om 21:14

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ok, bye.

Allez zeg, dus als de kelner struikelt op restaurant en ik krijg een plateau drank over mij, mag de politie mij dus om die reden een nachtje houden. Dat is nu wel nieuwe informatie voor mij.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guazala Bekijk bericht
    Allez zeg, dus als de kelner struikelt op restaurant en ik krijg een plateau drank over mij, mag de politie mij dus om die reden een nachtje houden. Dat is nu wel nieuwe informatie voor mij.
    Ook voor mij. Kan je eens tonen waar iemand dit hier zegt?
    Mij nodig? Tag me @JPV

Regels voor berichten