Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Aannemer werkt niet volgens eigen offerte -> schade -> Wat nu gedaan?

Hey beste forumleden,

Mijn partner bevindt zich op dit ogenblik in een erg moeilijke en tijdkritische situatie bij de afwerking van haar nieuwe commercieel pand. Eind september moet ze haar zaak verhuizen van haar huidige locatie naar haar nieuwe pand. Helaas stelden andere professionele werkers recent vast dat de aannemer die instaat voor het plaatsen van alle wanden (binnenmuren, plafonds, deuren, omlijsten van alle ramen, allerhande afwerkingen,...) de muren niet op een correcte manier plaatste. Zo zou hij voor het maken van binnenmuren, alsook voor de valse plafond en afwerking van de buitenmuren Gyproc moeten gebruiken. Helaas constateerden een 2-tal weken geleden andere werkers dat er geen Gyproc, maar Gyplat gebruikt werd voor het plaatsen van alle muren.

Deze Gyplat wordt blijkbaar wel gebruikt voor de afwerking onder houten vloeren en daken, maar dus helemaal niet voor muren. Deze panelen kunnen ook niet geschilderd worden (zoals Gyrpoc) wat wel degelijk de bedoeling was.

We zouden deze panelen kunnen laten bepleisteren, maar dan lopen we meerdere maanden vertraging op en dient mijn partner haar zaak nog gemakkelijk een 3-tal maanden te sluiten (met zwaar inkomstenverlies tot gevolg).

Een andere aangereikte oplossing bestaat eruit om alle Gyplat wanden te laten afwerken met vliesbehang, waarna deze wel overschilderd kunnen worden. De meerprijs hiervan schommelt rond €8.000 (onvoorziene onkost door gebruik Gyplat)

Op zijn offerte refereert de aannemer wel de hele tijd naar het gebruik van Gyproc. (ik kopieer hier even enkele van de uit te voeren werken volgens zijn offerte, inclusief het tarief).

*Leveren en plaatsen van Gyproc en een metaalstruktuur voor de muren -> 9200 euro
    *Leveren en plaatsen van Gyproc op de gemetste muren waar geen kasten -> 1250 euro
    *Voegen Gyproc schildersklaar -> 6045 euro (DIT GEBEURDE NOG NIET!)
    *Verhogen Gyproc lokalen tot 3280mm -> 820 euro
    *Leveren en plaatsen van een plafond in Gyproc op metalstud -> 5890 euro

Momenteel kreeg deze aannemer al een €22.000 betaald voor voornamelijk een standaard afwerking met Gyproc, maar er werd uiteindelijk geen Gyproc gebruikt. Het herstellen van de schade of deze toestand rechttrekken zal sowieso leiden tot:

1. een commerciële zaak die onvoorzien zal moeten sluiten (want pand niet op tijd in orde) en dus commercieel verlies. Die aannemer wist dat mijn partner haar zaak ten laatste eind september had moeten kunnen verhuizen. Een deadline stond niet op papier.
    2. een meerprijs door allerhande extra werken (minimum raming situeert zich nu al op €8.000

Wat kunnen we deze aannemer maken? Gerechtelijke stappen zijn niet wenselijk, omdat het afwerken van het pand dan mogelijks nog meer vertraging zou oplopen en het commerciële verlies nog groter.

Bovendien zou deze aannemer nog instaan voor het plaatsen van alle deuren in het pand alsook het voegen van de 'zogezegde Gyproc'.

Kunnen wij hem nu vragen te stoppen met werken, zonder dat hij mijn partner de kosten van de nog uit te voeren werken kan vragen te betalen (de nog uit te voeren werken zouden nog eens een €12.000 bedragen)? Het spreekt voor zich dat we deze amateur liever niet meer in het pand zien werken, maar we weten niet of we dit zomaar kunnen eisen zonder juridische stappen.

Jullie advies wordt bij deze ontzettend hard geapprecieerd. We zijn namelijk ten einde raad.

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Heb je de aannemer al eens voor uitleg gevraagd?
    Ben zelf geen kenner maar op het vorig bedrijf en huidig bedrijf waar ik werk zijn het dubbele platen op elkaar. Das steviger en ik vermoed dat het ook te maken heeft met de brandveiligheid.
    Kan het niet zijn dat hij nog gyproc platen bovenop de Gyplat gaat plaatsen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zijn werkwijze werd meermaals in vraag gesteld de afgelopen 2 weken, maar hij beweert zo al jaren zijn werken uit te voeren (of dit klopt weten we natuurlijk niet). Hij beweert dat er perfect over deze platen geschilderd kan worden. Onze schilder weigert dan weer om hierover te schilderen omdat alles met zekerheid zal gaan scheuren. De andere professionals die in het pand werken bevestigen dit allemaal.

Voor die aannemer is die Gyplat dus de finale afwerking (voor de schilderbeurt). Er was trouwens nog een ruimte die hij moest afwerken en toen mijn vriendin hem vroeg dan tenminste deze ruimte wel met Gyproc af te werken zei hij: 'Ik heb met al het geld Gyplat gekocht en kan geen Gyproc meer kopen.' Het komt er dus op neer dat indien we nog een afwerking met Gyproc willen, we deze ook volledig extra moeten betalen, ondanks al wat er op de offerte betreffende Gyproc vermeld stond.

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Er lijken me 2 oplossingen te zijn:
    Gyplat afwerken zoals het hoort: bezetten
    Gyproc bovenop de gyplat bevestigen.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik snap niet wat die mens bezield heeft, gyplat dient om nog bezet te worden, niets anders.

deathsythe's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gyzmoke Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hey beste forumleden,

Jullie advies wordt bij deze ontzettend hard geapprecieerd. We zijn namelijk ten einde raad.
    zo snel mogelijk aangetekend 'officieel' ingebreke stellen.
    de vaststelling laten doen door een gerechtsdeurwaarder/ expert.
    Gear: Denon X1100 | 2 x Sync Xtrm 1 | 2 x Reloop RMP1 | NI F1 | NI X1 | NI S2 |NI Maschine MKII | NI Audio 8 DJ | Sennheiser HD25

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Sowieso uitvoering volgens offerte eisen en aangetekend protest.
    En kiezen welke weg ge op wilt. Verlies slikken en meerkost voor plakwerk en hopen zo vlug mogelijk (misschien zelfs op tijd) klaar te raken OF voet bij stuk houden maar dat gaat een lange lijdensweg worden vrees ik.

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zou plakwerk op de Gyplat mogelijk zijn gezien het gewicht en niet wetende welke onderconstructie hij geplaatst heeft?
    Vermoedelijk is deze niet voorzien om het extra gewicht te dragen.
    Het veiligste lijkt me dat er gyproc tegen geplaatst wordt maar das meer iets voor experten te beoordelen.
    Tijd speelt een grote rol dus een lijdensweg van ingebrekestelling lijkt me niet het beste pad.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er lijken inderdaad verschillende mogelijkheden te zijn. Gelet op het feit dat haar commerciële zaak eind september het huidige pand moet verlaten en we verplicht moeten verhuizen, verkiezen we de snelste optie.

-Alles laten beplakken en laten opdrogen zal ons pakweg 2 maand extra vertraging bezorgen. Commercieel is de schade dan te groot. (ik denk ook aan de nood aan stockageruimte voor de ganse praktijk gedurende de 2 extra maanden) Ik ken de prijs niet van plakkerij noch van stockages.

-Overal gyproc over de gyplat zetten zal ook geen optie zijn. De helft van het pand krijgt op maat gemaakte inbouwkasten (deze zijn al gemaakt en ik dacht ook betaald). De extra dikte van de gyproc zal problemen veroorzaken met de kasten. Ik weet ook niet hoe lang dit zou duren of wat de meerprijs hiervan zou zijn.

-De enige oplossing die zowel in tijdsbestek als praktisch mogelijk lijkt, is overal vliesbehang hangen dat wel overschilderd kan worden. Onze schilder zou dit kunnen uitvoeren voor een meerprijs van een €8.000.

Ik veronderstel dat we inderdaad niet anders kunnen dat die €8.000 verlies zelf te slikken. Aan de andere kant moeten we die 'Gyproc plaatser' nog €12.000 voor nog uit te voeren werken (in zijn offerte staat bijvoorbeeld: 'Voegen Gyproc schildersklaar' waarvoor hij alleen al +€6000 aanrekent) en als we hem die niet meer hoeven te betalen kunnen we hiermee de extra €8.000 toch al laten uitvoeren.

De hamvraag is: mag dit wel? Kunnen we die man vragen om nu te stoppen? Kan hij die nog uit te voeren werken dan toch nog factureren of heeft hij geen poot om op te staan?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat een prutser, maar aangezien gyplat een onderdeel is van het gyproc-gamma, heb je hier dan juridisch een poot om op te staan?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    - Officieel in gebreke stellen met aangetekende brief
    - Voldoende foto's als bewijsmateriaal nemen
    - Elke toekomstige betaling aan die prutser stop zetten tot er een oplossing is waarmee jullie kunnen leven
    - Uw offerte en contract met die aannemer eens goed nalezen: staat daar gyproc of gyplat op vermeld?
    - BETAAL NOOIT ÉÉN CENT VOORSCHOT IN DE BOUW!!

Hebben jullie geen architect? Die zou zoiets toch meteen moeten zien voor het te laat is...?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eerst en vooral ga eens bij een advocaat horen.

Een aannemer moet eerst en vooral zijn werk goed uitvoeren dus daar gaat hij al in de fout. Hou hem aansprakelijk, stel hem in gebreke. Stel ook de architect in gebreke indien er is 1 is. Aanvaard alleszins de oplevering niet zou ik zeggen.
    gelieve niet te struikelen over mijn dt-fouten

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarK-OnE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    - Officieel in gebreke stellen met aangetekende brief
    - Voldoende foto's als bewijsmateriaal nemen
    - Elke toekomstige betaling aan die prutser stop zetten tot er een oplossing is waarmee jullie kunnen leven
    - Uw offerte en contract met die aannemer eens goed nalezen: staat daar gyproc of gyplat op vermeld?
    - BETAAL NOOIT ÉÉN CENT VOORSCHOT IN DE BOUW!!

Hebben jullie geen architect? Die zou zoiets toch meteen moeten zien voor het te laat is...?
    Als er materialen moet aangekocht worden, kan je daar toch niet rond? Mij werd altijd gezegd: "voorschot is de materiaalkost, slotfactuur zijn de werkuren."
    Ik weet niet welke aannemer gaat afkomen zonder voorschot.

Advocaat van den duivel aan het spelen hier:
    is de officiële benaming van het product niet: "Gyproc® Gyplat® platen"
    Kan wel een discussie vormen als er in de offerte enkel Gyproc staat.
    https://pro.gyproc.be/nl/pro/product...rie_prof%3A621
    Meer dan 1 plaat die Gyproc heet.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn vriendin en ik hebben recent gebouwd en wij hebben geen cent voorschot betaald gedurende gans de bouw. Betaling gebeurt bij oplevering indien het kleine werkjes zijn (bv plaatsen alarm) of in schijven indien het langer durende werken zijn (bv ruwbouw zetten). Vergeet niet dat een voorschot ook niet bindend is. Uw contract met uw aannemer is bindend. Aannemer failliet = centjes kwijt.

Ik heb geen idee wat de officiële benaming is.

Hebben jullie geen architect?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het pand werd casco gekocht. Er werd alleen beroep gedaan op een architecte om de ruimtelijke indelingen uit te tekenen. Mijn partner had eigenlijk al wat ervaring (door een bouw met haar ex-partner vroeger) en kon zo haar vroegere tegelaar, technieker, kastenbouwer, schilder, ... inschakelen om het project normaal af te werken. Allemaal erg goede vakmensen trouwens. Het waren ook deze gasten die één voor één opmerkingen begonnen te geven over 'de man van de Gyproc'. Deze laatste werd haar helaas een 10 maanden geleden geadviseerd om te contacteren.
    Ik zelf ken absoluut niets van een bouw en liet mijn vriending ook maar begaan. Het is bovendien ook haar commercieel pand en haar zaak wist ze 10 jaar geleden ook alleen succesvol uit de grond te stampen. Wie ben ik dan om me met haar beslissingen te bemoeien. Achteraf gezien....hadden we het beter anders aangepakt.

We gaan proberen om met deze aannemer een (vriendschappelijk) akkoord te sluiten (op papier welteverstaan). Hij verlaat het pand, voert geen werken meer uit en laat ook de €12.000 voor nog uit te voeren werken vallen en wij vragen hem niet om zijn ellende op te lossen. Dat zal iemand anders op onze kosten doen.

Hopelijk gaat hij hiermee akkoord en moeten we geen juridische procedure opstarten die ons alleen maar meer tijd, geld en miserie zal kosten.

Regels voor berichten