Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Discussie: samen woning kopen

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janusderoose Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    3 huizen dan?
    De meesten trekken dan halftijd terug in het ouderlijk huis.

Wij hebben 4 slaapkamers dus in principe gaat dat in hetzelfde huis. Dan wordt het eigenlijk cohousing.

Nu, we hebben in de familie al birdnesting gezien. Viel toch niet zo goed mee. Om de 2 weken ruzie wie er niet of slecht het huis gekuisd of opgeruimd had. Ze zijn er dan ook mee gestopt.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Heb je ook niet het probleem dat degene met de woning die verhuurd wordt de huurder er maar niet van de ene dag op de andere kan uitkegelen?
    dat ook al

3 huizen dan?
    1,2 of 3 huizen:

3 huizen indien je het kan permitteren en/of het deels samenleven (co-housing) al niet meer lukt
    2 huizen indien je het mss minder kan permitteren of indien co-housing tussen de ex-partners niet lukt
    1 huis indien beide al een andere partner hebben waarmee ze een woning delen (ok, blijft 3 huizen dan, maar is maar 1 huis waar enkel de voormalige gezinsleden in wonen)

In ons geval zijn de kinderen nu 6 en 10. In de veronderstelling dat ze zullen verderstuderen (wat natuurlijk absoluut nog niet zeker is), heeft de jongste nog 11 à 12 en de oudste 8 jaar extra voor de boeg om hier fulltime thuis te wonen. Als je maar 11/12 jaar een extra woning moet hebben, is dat voor ons beide financieel haalbaar. Duur: ja. Maar het zijn WIJ die zouden beslissen om uit elkaar te gaan, niet de kinderen.

Tenzij de ruzie bij een scheiding het samen beslissen over een woning met kinderen erin onmogelijk zou maken, lijkt dat ons beide de meest logische optie: wij dragen de last (eventueel wat bijwerken op de kinderloze dagen mocht dat financieel nodig zijn), niet de kinderen.

(voor alle duidelijkheid: scheiden is niet aan de orde )
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    3 huizen dan?
    In principe 1 huis en 1 appartement, de ouders wisselen wekelijks tussen huis en appartement, de kinderen blijven.
    Appartement kan ook perfect in de woning zelf zijn bvb boven de garage, verbouwde zolder,...

Heel mooi in theorie maar slechts weinigen gegund om het ook goed uit te voeren.
    Bvb als je een nieuwe partner (misschien ook met kinderen?) hebt, verhuist die dan week om week mee? En wat met die kinderen van die partner dan weer?

Ook praktisch: wat als de ene altijd alles vuil achter laat, leuk voor de ander om telkens de rommel op te moeten blijven kuisen (kon je evengoed samen gebleven zijn....). Je moet al verdomd goed met elkaar blijven communiceren om dat ècht te laten werken.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Wij hebben 4 slaapkamers dus in principe gaat dat in hetzelfde huis. Dan wordt het eigenlijk cohousing.

Nu, we hebben in de familie al birdnesting gezien. Viel toch niet zo goed mee. Om de 2 weken ruzie wie er niet of slecht het huis gekuisd of opgeruimd had. Ze zijn er dan ook mee gestopt.
    Is zeker geen evidentie, laat dat duidelijk zijn. Het hoeft niet voor iedereen een goeie oplossing te zijn.
    Mij nodig? Tag me @JPV

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    We hebben het hier trouwens ook overwogen, ofwel een ruim huis met apart appartement aan, ofwel een bouwgrond met elk zijn huis/tiny house op.
    Relatietherapeut heeft het ons heel sterk afgeraden: verwarrend signaal naar onze dochter toe (Mama en papa zijn niet meer bij elkaar maar wonen wel nog samen, alles lijkt vlot te lopen, dus de valse hoop dat mama en papa terug samen gaan komen), niet gezond voor onszelf (gevoel dat de ander nog "controleert" of van verantwoording af te moeten leggen) en ook nog eens een extra hindernis naar het aangaan van nieuwe relaties toe.

Ondertussen al wat stappen verder in het proces en heel blij dat er letterlijk afstand tussen ons zal komen!

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Dat klopt, maar als een koppel gaat scheiden kan je ook niet van de ene dag op de andere je (ex) partner op straat kegelen. Geldt dus voor alle betrokken partijen, niet enkel de huurder.
    Misschien maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen 1 van de twee het zelf wil afbollen. Als dat dan degenen is met het verhuurhuis dan is het pijnlijk om zelf te moeten gaan huren
    *** Also sprach Zarathustra ***

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    Misschien maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen 1 van de twee het zelf wil afbollen. Als dat dan degenen is met het verhuurhuis dan is het pijnlijk om zelf te moeten gaan huren
    Absoluut! Maar dan heb je wel nog de huurinkomsten waardoor het financieel iets minder pijnlijk is.

iTrader
    0
    Mentioned
    12 Post(s)
    Dat klopt, maar als een koppel gaat scheiden kan je ook niet van de ene dag op de andere je (ex) partner op straat kegelen. Geldt dus voor alle betrokken partijen, niet enkel de huurder.
    Een huurder in een huurcontract van 9 jaar kan altijd uitgezet worden met een opzeg van 6 maand als het is omdat de verhuurder er zelf in wilt gaan wonen (voor minstens 2 jaar).
    Huurcontracten op de korte termijn zijn vaak 1-jarige contracten dus daar zal het ook wel gemiddeld 6 maand duren eer de verhuurder er in kan gaan wonen.
    Dat zal ook wel ongeveer dezelfde termijn zijn die je moet hanteren als je uw partner uit uw eigen huis wil kegelen. Dus aan dat aspect is weinig oneerlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Is zeker geen evidentie, laat dat duidelijk zijn. Het hoeft niet voor iedereen een goeie oplossing te zijn.
    Het was vooral geen goede oplossing voor de kinderen want die bleven op die manier in de continue sfeer van ruzie zitten. Birdnesting doe je sowieso in de eerste plaats voor de kinderen. Als die er al niets aan hebben, kun je het beter niet doen.

Bij koppels die uiteengaan, meestal in ruzie, zie ik toch vaak dat hoe meer contact en rekening die met elkaar moeten onderhouden, hoe groter de kans op escalatie.
    Ik kan mij voorstellen hoe die vervallen komkommer in de groentenbak genoeg is om bij wissel tegen elkaar te tieren.
    Je leeft dan wel niet meer samen, maar je blijft in elkaars sporen en ergernissen leven terwijl je dat net wil achterlaten.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Het was vooral geen goede oplossing voor de kinderen want die bleven op die manier in de continue sfeer van ruzie zitten. Birdnesting doe je sowieso in de eerste plaats voor de kinderen. Als die er al niets aan hebben, kun je het beter niet doen.
    Als, ja, maar dat is niet noodzakelijk zo.
    Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    Een huurder in een huurcontract van 9 jaar kan altijd uitgezet worden met een opzeg van 6 maand als het is omdat de verhuurder er zelf in wilt gaan wonen (voor minstens 2 jaar).
    Huurcontracten op de korte termijn zijn vaak 1-jarige contracten dus daar zal het ook wel gemiddeld 6 maand duren eer de verhuurder er in kan gaan wonen.
    Dat zal ook wel ongeveer dezelfde termijn zijn die je moet hanteren als je uw partner uit uw eigen huis wil kegelen. Dus aan dat aspect is weinig oneerlijk.
    behalve dat die persoon 2 jaar in de woning moet blijven wonen (zelfs al heeft hij een nieuwe relatie), tenzij de ex-partner mee de boete wil betalen?
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Als, ja, maar dat is niet noodzakelijk zo.
    De enige garantie die je hebt is dat echtelijke ruzies voor kinderen altijd een shit situatie zijn. En hoe je die schade voor hen probeert te beperken zal altijd een keuze tussen shit choices zijn waar geval per geval zal moeten gezocht worden wat voor de kinderen het minst gemene kwaad is.
    In ieder geval was in onze familiale anekdote dat 'birdnesting' experiment erger dan co-ouderschap, ondanks de voordelen die dat systeem misschien nu op papier heeft.

Scheiden zou ik vanuit mijn kant sowieso nooit willen. Van zodra er kinderen zijn is dat voor mij een no-option tot het moment ze hun studies afgemaakt hebben. Ik heb voor kinderen gekozen en dan is dat een verbintenis voor minstens 20 jaar waarbij echtelijke frustraties of buitenechtelijke liefde van ondergeschikt belang zijn. Kiezen is verliezen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Scheiden zou ik vanuit mijn kant sowieso nooit willen. Van zodra er kinderen zijn is dat voor mij een no-option tot het moment ze hun studies afgemaakt hebben. Ik heb voor kinderen gekozen en dan is dat een verbintenis voor minstens 20 jaar waarbij echtelijke frustraties of buitenechtelijke liefde van ondergeschikt belang zijn. Kiezen is verliezen.
    Bij elkaar blijven als een scheiding logisch zou zijn is vaak nog slechter. Mama of papa die zich ganse dagen ergert aan de andere levert én de kinderen die die confrontaties zien levert nog slechtere oplossingen op.
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    12 Post(s)
    Bedoel je dat
    - je niet zou scheiden indien uw vrouw er regelmatig buitenechtelijke relaties op nahoudt?
    - je wel in staat bent een buitenechtelijke liefde erop na te houden maar die wel verborgen zal houden tot de kinderen afgestudeerd zijn?
    Klinkt wel als gemakkelijk gezegd "scheiden is een no-option de komende 20 jaar".

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fabke_1 Bekijk bericht
    welke nadelen (of voordelen) zijn er als je samen met je partner een woning koopt waarvan de ene persoon bijv 70 % inbrengt en de andere 30%.
    En zou je het zelf doen?
    Ik ben toch blij dat ik mijn eigen inbreng die meer was door de notaris heb laten bevestigen in akte. Ik zit nu zelf in een scheiding en heb hier écht wel veel aan.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten