Pagina 1 van 10 12345 ... Laatste

Discussie: Erfenisbelasting

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Erfenisbelasting

Ik zag dit passeren bij de discussie over het notariaat, waarbij dit door een paar mensen werd aangehaald.

"Het moet hoger zijn."
    en
    "Het moet lager zijn."

Wat vinden jullie dat een faire erfenisbelasting is?
    Moet deze de hoogte in, of zelfs volledig afgeschaft?
    Zoja, zonee, waarom, en welke andere fiscale maatregelen zou men moeten nemen als men dit budgetneutraal wilt houden (voor de overheid).

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Het moet lager zijn. Genoeg ouders die keihard werken zodat hun kinderen of andere mensen waar ze enorm veel om geven daar ooit de vruchten van kunnen plukken.

En ook naar broers en zussen toe is dat echt ongelofelijk unfair, als ik nu zou sterven zou mijn vermogen naar hen gaan en de staat zou daar een gigantisch groot deel van afpakken.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    0%, bij de meesten is dat geld al (zwaar) belast geweest.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GC23 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    0%, bij de meesten is dat geld al (zwaar) belast geweest.
    Aha, de 'het is al belast geweest' fallacy.

Geld is altijd al belast geweest, behalve bij initiële creatie door centrale of commerciële bank.

Ik koop vandaag een auto en weiger btw te betalen.
    Want ja, dat geld komt van mijn loon en is al belast geweest.
    Daarna weigert de autoverkoper vennootschapsbelasting te betalen, want ja, die auto's zijn gekocht met geld dat al belast geweest is.
    Hij weigert ook de bedrijfsvoorheffing van zijn personeel te betalen, want ja,...

Geld circuleert conceptueel zoals in een cirkel, waar de overheid af en toe injecteert en af en toe terug uithaalt via belastingen.

De maatschappelijke vraag is: waar in de cirkel belasten ze het best?

Daarenboven, bovenstaande 'het is al belast geweest' is eigenlijk van toepassing op pure vermogensbelasting.
    Bij erfbelasting hebben de verkrijgers effectief nog nooit belasting betaald op het verkregene.

Successiebelasting laat toe om belasting op arbeid of registratierechten ed. te verminderen.
    Zo kan je sneller vermogen verzamelen of een hogere levensstandaard bereiken.
    Hogere arbeidsmobiliteit, economie op hogere toeren (want hoge vermogens die het meest baat hebben bij lage successiebelastingen hebben lagere marginale neiging om geld uit te geven), meer sociale mobiliteit etc...

Langs de andere kant zullen kinderen en volgende generaties zelf wat meer voor hun geld moeten zorgen ipv het in de schoot geworpen te krijgen van papa.
    Meer meritocratie dus.

What's not to like?
    Laatst gewijzigd door janusderoose; 8 augustus 2020 om 10:18

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het grootste probleem met deze 'belasting', is de unfaire verdeling. Als je slim genoeg bent kan je ze ontlopen, als je pech hebt dan betaal je de volle pot. Dat is niet hoe een land zou mogen functioneren. De één kan ze ontlopen, de andere niet. En ja: waarom moet ik meer dan de helft afgeven aan de staat als mijn neef sterft? Wat is de bedoeling daar van feitelijk?

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Het grootste probleem met deze 'belasting', is de unfaire verdeling. Als je slim genoeg bent kan je ze ontlopen, als je pech hebt dan betaal je de volle pot. Dat is niet hoe een land zou mogen functioneren. De één kan ze ontlopen, de andere niet. En ja: waarom moet ik meer dan de helft afgeven aan de staat als mijn neef sterft? Wat is de bedoeling daar van feitelijk?
    Simpel, wet aanpassen zodat ze niet te ontlopen is.

Deze discussie gaat echter eerder over het wenselijk zijn van een hogere erfenisbelasting, niet over de implementatie.
    Want ik kan je garanderen dat dat een apart draadje zou worden :-)

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Het moet lager zijn. Genoeg ouders die keihard werken zodat hun kinderen of andere mensen waar ze enorm veel om geven daar ooit de vruchten van kunnen plukken.

En ook naar broers en zussen toe is dat echt ongelofelijk unfair, als ik nu zou sterven zou mijn vermogen naar hen gaan en de staat zou daar een gigantisch groot deel van afpakken.
    Alé, goed zullen we zelf de discussie eens op gang gooien :

Op welke manier is dat onfair? Eender welke transactie in onze maatschappij is belast (tot zwaar belast). Je koopt iets : 6-21% btw. Je biedt een dienst? Als werknemer is het werkgeversbijdrage, RSZ, ... zelfs voordat je nog maar aan je gewone belastingen komt.

Dus zeker de opmerking van GC23 vind ik (niet persoonlijk opvatten he ) ronduit belachelijk. Maar ik snap het sentiment wel. Maar de grote erfenissen, dat zijn niet degenen waar, percentueel, al veel belastingen op betaald zijn. En daarnaast, waarom is het zo vanzelfsprekend dat men zonder meer de vruchten mag plukken van wat er bv. 3 generaties terug gebeurd is. Heeft eigenlijk niks met u als persoon te maken en is zelfs nefast voor de maatschappij, structurele ongelijkheid.

Anyway, wilt zeker niet zeggen dat er niks door mag komen natuurlijk. Maar een sterk progressieve erfenisbelasting is wel op zijn plaats. Een, heel snel bedacht, voorbeeld. Maar eerst de huidige tarieven ter referentie :

Schijf in euro %
    vanaf 0.01 tot en met 50.000 3
    vanaf 50.000,01 tot en met 250.000 9
    vanaf 250.000,01 27

En voor broers/zussen :
    Schijf in euro %
    vanaf 0,01 tot en met 35.000 25
    vanaf 35.000,01 tot en met 75.000 30
    vanaf 75.000,01 55

Tussen andere personen :
    Schijf in euro %
    vanaf 0,01 tot en met 35.000 25
    vanaf 35.000,01 tot en met 75.000 45
    vanaf 75.000,01 55

Mijn (snel bedacht) voorbeeld :

Eerste schijf van 250k : 0% belasting
    Tweede schijf 250-500k : 25%
    500k-1M : 50%
    1M+ : 75%

En dit per persoon over diens levensduur. Dit zou dan wel geindexeerd moeten worden natuurlijk. Maar wat ik bedoel dat iedereen persoon op die manier belast wordt, ongeacht de bron van de erfenis en niet PER erfenis, maar cummulatief. Als je reeds eens 250k ge-erfd hebt, dan zul je daarna direct in de 25%-schaal vallen bij een volgende erfenis.

Al zijn hier ook heel wat valkuilen aan. Schenkingsbelasting moet ook bekeken worden. Net zoals alle vormen van venootschappen ed.

Hier staat tegenover, dat door een grotere inkomst uit erfenisbelasting, andere belastingen zoals op arbeid, mogelijks verlaagd kunnen worden.

Eens kijken of hiermee alvast de discussie wat verder op gang kunnen trekken.

Edit: Blijkbaar nog wat reacties gemist tijdens het typen : Persoonlijk vind ik de implementatie ook wel heel interessant, daar niet van. Want dat is, door de valkuilen, inderdaad nog een heel moeilijk staartje.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janusderoose Bekijk bericht
    Successiebelasting laat toe om belasting op arbeid of registratierechten ed. te verminderen.
    Hoeveel successiebelasting verwacht jij te bekomen?

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Meer meritocratie dus.

What's not to like?
    Tenzij je ouders genoeg hebben verdient en/of kennis van zaken hebben om via constructies en schenkingen veel van die belastingen te omzeilen.

Ook moet je eens opzoeken wat de percentages zijn als je van een oom of tante erft in Brussel. Ik vind dat er toch over. Ook zijn er redelijk wat landen zonder deze belasting, waaronder als ik mij niet vergis Zweden. (Lang geleden opgezocht https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inheritance_tax ). Ik zou toch graag bewijs zien voor meer meritocratie eigenlijk, want meer geld geven aan de staat lijkt mij daar niet noodzakelijk toe te leiden.

Voor mij komt het gewoon bij de berg aan belastingen die we al betalen, en dan op het slechtste moment. Wij hebben ons huis gekocht van mensen die het niet konden houden als ouderlijk huis wegens successierechten, leuk voor ons, maar minder voor hen. Mensen aanvaarden dat want het is nu eenmaal zo, maar internationaal blijkt dat niet zo te zijn.

Edit: denken jullie dat de successierechten zo hard bijdragen tot onze relatief lage ongelijkheid? De meesten erven pas als ze al wat ouder zijn.
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 8 augustus 2020 om 10:40
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Hawk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    De huidige tarieven broer/zus neef/nicht/tante/nonkel etc zijn redelijk hoog en zouden gerust nog wat mogen dalen.
    non plus ultra

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hawk Bekijk bericht
    De huidige tarieven broer/zus neef/nicht/tante/nonkel etc zijn redelijk hoog en zouden gerust nog wat mogen dalen.
    Of alle tarieven verhogen naar die tarieven en belasting op arbeid 10% omlaag ;-)

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Erfenisbelasting zou zo hoog mogelijk moeten zijn, belasting op arbeid zo laag mogelijk.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Of alle tarieven verhogen naar die tarieven en belasting op arbeid 10% omlaag ;-)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Erfenisbelasting zou zo hoog mogelijk moeten zijn, belasting op arbeid zo laag mogelijk.
    Hoe zien jullie dit concreter? Een vlakke erfenisbelasting voor iedereen?

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Aan de erfbelasting zal onze politieke elite niet snel iets doen, zeker niet aan de praktisch diefstal-tarieven voor alles wat niet in eerste lijn zit zoals broers, zussen of neven, laat staan vrienden.

Voor de vriendjes van onze politici die over veel geld beschikken zijn er immers al voldoende manieren om 0% erfbelasting te betalen, cfr. Albert Frère:https://www.apache.be/2018/12/07/bel...f679-193753147

Ik zou dan ook de erfbelasting afschaffen voor iedereen en vermogenstaksen invoeren die praktisch onmogelijk te vermijden zijn als je nog in België wilt blijven wonen. Een exponentiële belasting op vastgoed, ook te betalen door vennootschappen, e.d., zware verkeersbelastingen op luxewagens - inclusief bedrijfswagens -, een verhoogd BTW-tarief en accijnzen op bepaalde goederen, bijvoorbeeld dure wijnen boven een bepaalde prijs. Geen aftrekbare BTW-bonnetjes meer op dure restaurants, maar wel grondige controle op zwart geld in die sector.
    Dat geld maak je tenminste nog een kans om te kunnen innen. Erfbelastingen op de vermogens die ertoe doen, zullen toch ontweken worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik kan je garanderen dat als ik dictatoriale Europese leider ben, er niet veel erfbelasting ontweken zal worden :-)

Wereldwijde belastingheffing op basis van uw Europese paspoort, heffing is Europees en dus geen verschillende tarieven in EU landen.
    Bankgeheim weg zoals nu al met buitenlandse rekeningen.

Ontwijken? Ok, maar moet je afstand doen van uw EU nationaliteit, buiten-Europese nationaliteit aannemen en miserie om visum te krijgen als je wil bezoeken. (Dit is al zo in de USA!)

Is deze implementatie realistisch op korte termijn? Nee, want zelfs op 9lives is er al geen consensus, terwijl het ongelofelijk voordelig is voor iedereen met een vermogen van minder dan 3 mio euro of zo.

Vandaar dat het hier meer over het principe dan implementatie gaat.
    Want blijkbaar zijn niet-multimiljonairs al niet overtuigd van het principe, wat ik vreemd vind.

Regels voor berichten