Pagina 15 van 15 Eerste ... 51112131415

Discussie: Erfenisbelasting

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Het lijkt er op dat de betekenis van meerwaarde steeds uitgebreider lijkt te worden hoe langer deze discussie duurt. Ik zie nog altijd niet hoe verkeersbelasting een meerwaarde is. Hetgene waar het geld aan gespendeert wordt heeft toch niets te maken met meerwaarde?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janusderoose Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat doe je met een persoon die in Cyprus woont en aandelen Apple heeft?

Hoe is die vennootschapsbelasting die toekomt aan de Amerikaanse overheid een soort voorafbetaling als de helft van de dividendbelasting bij Cyprus terecht komt?
    Er werd toch geen meerwaarde in Cyprus gecreëerd in hoofde van de Cypriotische eigenaar?

En dan bijkomend: Cyprus heft geen dividendbelasting...

Hoe strookt dit met jouw theorie dat vennootschap en eigenaar dezelfde persoon en dus belasting zijn terwijl de belastingsbevoegdheden toekomen aan verschillende overheden?
    Dat was gewoon een illustratief voorbeeld van hoe vennootschapsbelastingen ontstaan zijn. Ik vermoed dat roerende voorheffing op dividenden toen ook gewoon volledig in het land van de uitbetalende vennootschap betaalt werden zoals nu nog steeds de default situatie is bij afwezigheid van een dubbelbelastingverdrag, en afhankelijk van de wetgeving van de woonstaat eventueel ook nog eens in die woonstaat. Maar da's maar een assumptie.

Maar voor een eigenaar maakt het eigenlijk weinig uit of hij nu via vennootschapsbelastingen op via roerende voorheffing belast wordt. De belastbare grondslag is dezelfde, uiteraard is het wel belangrijk als de tarieven anders, wat nu het geval is en is er ook tijdscomponent die belangrijk is. Dat zie je ook in hoe eigenaars van een vennootschap naar belastingen kijken, die gaan nooit zeggen dat ze slechts aan 15% belast worden. Die worden belast aan vennootschapsbelasting tarief + (1-vennootschapsbelastingstarief)*tarief RV. Bij beursgenoteerde bedrijven en kleinere beleggers is dat anders omdat die vennootschapsbelastingen behandelen net zoals andere kosten maar dat neemt niet weg dat dat nog steeds in de grond hetzelfde is wat er gebeurd. Die vennootschapsbelasting wordt door hen betaald, net zoals de roerende voorheffing.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Het lijkt er op dat de betekenis van meerwaarde steeds uitgebreider lijkt te worden hoe langer deze discussie duurt. Ik zie nog altijd niet hoe verkeersbelasting een meerwaarde is. Hetgene waar het geld aan gespendeert wordt heeft toch niets te maken met meerwaarde?
    Ja zo wordt het moeilijk discussiëren als je dat al niet wilt begrijpen.
    Je betaalt voor het gebruik van de wegen. Anders kan je niet veel meer dan je auto in de garage laten, of ergens naar vervoeren op een aanhangwagen.
    Dus heb je een meerwaarde als je verkeersbelastingen betaalt.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Je betaalt voor het gebruik van de wegen. Anders kan je niet veel meer dan je auto in de garage laten, of ergens naar vervoeren op een aanhangwagen.
    Je betaalt voor de overdracht van het geld op uw naam en het recht om dat geld te mogen uitgeven/gebruiken voor aankopen. Anders kan je niet veel meer dan het geld op de rekening laten staan of overlaten aan de overheid.
    Dus heb je een meerwaarde als je erfenisrechten betaalt.

tada.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Klopt, verkeer is geen directe economische meerwaarde , ze faciliteren slechts onrechtstreeks meerwaardecreatie (pendelen, goederenvervoer, taxi service) maar wegen zijn wel een onderhoudskost van de overheid.
    Dit in tegenstelling tot een overschrijving van bankrekening A naar B.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    En importtaxen, onroerende voorheffing, provinciebelasting, ...

Maar dan nog, het gaat daar helemaal niet om.

Goed dan, ik ga mee met jullie. Maar jullie redenering geeft eigenlijk nog een betere reden:

Is het maatschappelijk niet beter om ook geld te belasten dat zomaar verkregen werd door iemand zonder meerwaarde te creëren?
    En om daarmee de belastingen op arbeid te laten dalen, aangezien deze zeer hoog zijn en daar directe meerwaarde voor de maatschappij gecreëerd wordt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    90 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Nineshots, als er iemand het begrip meerwaarde verkracht, ben jij het wel .
    Je betaalt voor het gebruik van een erfenis. Als je erfenisrechten betaalt heb je ook een meerwaarde (de erfenis).
    -----

Voor alle duidelijkheid: dit is niet de meerwaarde zoals die begrepen wordt bij BTW en dergelijke.

Ik kan me er echter wel volledig in vinden hoor, dat er enkel een belasting is op meerwaarde die gecreëerd wordt. Laten we dan de aandelen en dergelijk ook belasten, want die hebben regelmatig een meerwaarde (de belasting op minderwaarde mag ook afgetrokken dan natuurlijk). En een meerwaarde op spaargeld, obligaties, ... (ook volledig te belasten) etc.

Of laten we het eens anders interpreteren: iedereen vertrekt van het principe dat een overledene zijn geld kan weggeven aan wie hij wil. Echter, die persoon is al dood. Het gebeurt zelden dat mensen nog een daad kunnen stellen NA hun overlijden. Laten we dat rare gebruik dus afschaffen. En dan kijken wat dit van nadelen oplevert: mensen die hun huis voor de helft kwijt zijn, dus die geven we nog iets. Iets, maar niet alles.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Niet te communistisch worden hè JPV Het is niet omdat de eigenaar gestorven is dat alles opeens aan de Staat behoort om naar goeddunken uit te delen.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Niet te communistisch worden hè JPV Het is niet omdat de eigenaar gestorven is dat alles opeens aan de Staat behoort om naar goeddunken uit te delen.
    Dat lees ik niet in zijn post.
    En ik hoop toch uit de grond van mijn hart niet dat hij dit bedoelt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    90 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Dat lees ik niet in zijn post.
    En ik hoop toch uit de grond van mijn hart niet dat hij dit bedoelt.
    Zeker niet . Maar het omdraaien van het principe toont wel dat het principe meerwaarde weinig waarde heeft imho.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Regels voor berichten