Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Financiële buffer:hoeveel?

Hallo,

Ik ga in oktober/november de akte tekenen voor een huis dat ik gekocht heb met als doel om deze te verhuren. Ik moet volgende week aan de bank laten weten hoeveel eigen middelen ik zal inbrengen. Maar nu zit ik nog even met een twijfel ivm mijn financiële buffer.

Even de situatie momenteel qua huidige kosten:
    Zelf woon ik nu in een huis van mijn ouders (schenking) samen met mijn partner. Ik moet dus hiervoor geen afbetaling doen of dergelijke. Ik heb geen leningen lopen.
    Vanaf november december zal ik mijn aangekocht huis verhuren en met het huurgeld kan ik perfect mijn lening afbetalen. Max: ik kan goed sparen ongeacht mijn lening. Enkel ongeveer €350 per maand aan vaste kosten.

Hoeveel financiële buffer vinden jullie aangeraden in deze situatie? (Geen kinderen, huurgeld betaald lening af, elke maand €1000/€1400 kunnen sparen, geen andere leningen, eigen wagen, tankkaart, ...). Zou een buffer van €10000 voldoende zijn? Of eerder toch €13000-€15000? Natuurlijk... hoe meer geld ik kan inbrengen hoe lager de afbetaling per maand zal zijn.

Bedankt !

DM_Nova's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou één jaar inkomen als buffer nemen
    what is seen and what is unseen

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    1 jaar is echt wel extreem hoor.
    Wij hebben samen ongeveer een 15-20k reserves. Soms wat meer, soms wat minder. Is voor onze levensstandaard meer dan voldoende.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Aangezien je toch aangeeft zoveel te kunnen sparen zal het echt nit zoveel uitmaken. Of het dan 10k, 15k, 5k of 20k is. Als je geen kosten verwacht, dan scheelt het zich niet veel. Je hebt 5k weer op 3-5 maanden gespaard. Vaak wordt er gezegd "6 maanden loon", maar op zich is er niets mis met op zo'n moment daar ff onder te zitten als je toch verwacht dit snel terug opgebouwd te hebben.

Wat ik vreemder vind is de manier waarop je te werk gaat. Hoeveel je inlegt gaat toch mee bepalen wat je rentevoet is. "Je moet dit aan de bank laten weten." Heb je dan niet rondgeshopt? Kan zijn van wel he, maar het komt wat vreemd over.

Ik zou vooral kijken naar hoeveel voordeel in het tarief een hogere inleg eventueel kan opleveren. Je buffer zou ik me niet al te veel zorgen om maken.

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    De "norm" is vanaf 3 maanden nettoloon

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    20k? Kan je nog geen jaar mee doorkomen met 2. Vind ik toch veel te weinig hoor.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijn23 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    20k? Kan je nog geen jaar mee doorkomen met 2. Vind ik toch veel te weinig hoor.
    En wanneer zou dat ooit nodig zijn? In welke situatie denk je te bekomen dat je plots met twee personen ZONDER inkomen valt? Zeker als je reeds een dak boven je hoofd hebt.

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijn23 Bekijk bericht
    20.000 euro / (Teruggeschroefde uitgaven - uitkering): een jaar zal wel lukken hoor

Mijn mening van een buffer is 25k

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Velen zeggen "zie dat je zoveel maandlonen opzij zet", dat is pure quatsch. Als iemand 5.000 EUR netto verdient per maand en maandelijks slechts 2.000 EUR opdoet, waarom zou die persoon bij wijze van spreken X maandlonen opzij moeten zetten?

Neen, zie gewoon dat je nakijkt de afgelopen jaar of twee hoeveel je gemiddeld uit gaf. Zie dat je een jaar jouw uitgaven kan betalen als alle inkomsten zouden stoppen. Idem met je verhuurpand, zie dat je daar extra een jaar aan aflossing krediet handje contantje uit kan betalen en je zal prima zitten qua spaargeld. Gezien je situatie en dat je slechts 350 EUR per maand aan kosten hebt (doet is een folieke, pakt 500 EUR aan kosten om zeker te zijn), zorg dat je daar 6.000 EUR voor jezelf opzij hebt gezet en 12x je kredietaflossing. De rest als eigen middelen gebruiken. Kredietaflossing zal natuurlijk afhangen ook van je eigen inbreng, schat dat dus een beetje.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Gewoon het maximale dat je kan lenen nu lenen. Dan hou je zo veel mogelijk over en kan je beginnen sparen voor je tweede vastgoed om te verhuren. Wat een stuk makkelijker gaat met een grote inbreng dan met een loon waar nog genoeg overschiet om extra te lenen maar weinig inbreng is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volledig correct. Idem mijn redenering.
    Afbetaling ligt nu op €800 op 15 jaar en met €14450 buffer.
    Denk dat die buffergrootte goed is om opnieuw te kunnen sparen voor nieuwe aankoop binnen tien jaar bijvoorbeeld.
    Wat denk jij van deze buffer?
    Normaal kan ik elke maand €1000 sparen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    In jouw situatie zou ik ook het maximale lenen.
    Zeker gelet op de inflatie die de komende jaren op ons afkomt en de lage rentevoet momenteel.

Op die manier hou je bovendien ook genoeg spaargeld zodat je voldoende eigen inbreng hebt om eventueel bijkomende panden te verwerven.

Zie hierover ook de boeken "In 10 jaar binnen" en "Zo word je steenrijk" van Frank van Rycke. Zeker aanraders als je wil gaan verhuren!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door astrid1986 Bekijk bericht
    Zeker gelet op de inflatie die de komende jaren op ons afkomt en de lage rentevoet momenteel.

Op die manier hou je bovendien ook genoeg spaargeld zodat je voldoende eigen inbreng hebt om eventueel bijkomende panden te verwerven.

Zie hierover ook de boeken "In 10 jaar binnen" en "Zo word je steenrijk" van Frank van Rycke. Zeker aanraders als je wil gaan verhuren!
    Denk dat die buffergrootte goed is om opnieuw te kunnen sparen voor nieuwe aankoop binnen tien jaar bijvoorbeeld.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Gewoon het maximale dat je kan lenen nu lenen. Dan hou je zo veel mogelijk over en kan je beginnen sparen voor je tweede vastgoed om te verhuren. Wat een stuk makkelijker gaat met een grote inbreng dan met een loon waar nog genoeg overschiet om extra te lenen maar weinig inbreng is.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door astrid1986 Bekijk bericht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Ik zou eerder laag lenen en/of op zo lang mogelijke termijn als gaat.
    De bank kijkt nu eenmaal naar je inkomen, en je huidige aflossingen. eens geleend staat die huidige aflossing vast, als dat de reden is dat je bv geen volgende lening krijgt kan je dat moeilijk veranderen. als de reden te weinig inbreng is kan je wel gewoon nog even doorsparen. Daarnaast zorgt een lagere lening/langere termijn ook voor meer cashflow waardoor je opnieuw sneller die inbreng voor je volgend pand bijeen spaart.

Wat jij aanhaalt is goed als hij bv van plan is de hele lening uit te doen (15j) alvorens zijn volgend pand te kopen.

en over de nodige buffer hier:

"X aantal maanden inkomen" is de grootste quatch ooit. Het hangt gewoon af van uw vaste kosten per maand. De ene doet met 3 maanden inkomen 3 maanden, weer iemand anders doet mss met 3 maanden inkomen 9 maanden, enz...

Regels voor berichten