Pagina 1 van 5 12345 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Verdienen zelfstandigen veel meer dan werknemers via liquidatie?

Ik besef dat het de zoveelste topic is van freelancer vs werknemer in deze forum (IT sector), maar mijn vraag is best concreet. Er wordt vaak vergeleken tussen het loon dat je overhoudt als werknemer en het uitkeren van de omzet als zelfstandige en dat klopt natuurlijk niet.

Ik heb begrepen dat je zoveel mogelijk van de omzet in het bedrijf wilt houden om te investeren in inkomstenbronnen (onroerend goed bv) of om je aankopen mee uit te voeren waar je in privé ook iets aan hebt. Dat wordt namelijk aan een veel lagere belasting uitgekeerd.

MAAR ik leer nu onlangs dat je liquidatiereserves kan opbouwen. Je betaalt dus op je belaste winst 10% om die in liquidatiereserves te steken. Als je binnen 5 jaar jouw bedrijf niet stopzet, dan mag je dat op 5% belasting uit je vennootschap halen (en zelfs 0% als je op dat moment jouw bedrijf liquideert). Met dit in gedachte kon ik het niet laten om toch terug de rekensom te maken van werknemer vs zelfstandige:

Werknemer

Stel dat je als werknemer 4000 euro bruto verdient per maand, dan ontvang je 2405 euro netto. Je kan daar wagen, maaltijdchecques, verzekeringen enzovoort bij tellen... Laten we zeggen dat dit een waarde van 2700 euro oplevert. Dit is jaarlijks 32400 euro. Tel daar nog vakantiegeld en jaarpremie bij en je komt wel aan 37000 euro.

Zelfstandige

Als je als zelfstandige 500 euro per dag vraagt en je neemt 20 verlofdagen op een jaar, dan kan je rekenen op een jaarlijks omzet van 500*20*11 = 110000 euro. Trek daar nog jaarlijks vanaf:
    - boekhouderskosten (3000 euro),
    - verzekeringen (8000 euro? geen idee hoeveel men betaalt aan verzekeringen en welke je echt nodig hebt),
    - sociale bijdragen (350 euro)
    - bezoldiging (2000 euro per maand, of 24000 per jaar)
    - maaltijdchecques (150 euro per maand of 1650 per jaar want 11 gewerkte maanden)

dan blijft over: 73000 euro. Daar betaal je 25% belasting op (20% in de eerste 4 jaar, maar laten we worst case even nemen) dus dat wordt 54750 euro. Als we niet geïnteresseerd zijn om de vennootschap te doen groeien en dit rechtstreeks naar onze persoonlijke rekening willen storten, dan betalen we daarop 10% om ze in de liquidatiereserves te steken. Dat wordt dan 49275 euro. Na 5 jaar mogen we ze uit de vennootschap halen dus betalen we 5% belasting (we willen het bedrijf niet stopzetten), dus wij schrijven een slordige 47000 euro over. Dit is bovenop de bezoldiging van 2000 bruto die ik mezelf maandelijks uit keer, want dat is toch wel 1600 euro dat erbij komt elke maand. Jaarlijks is dit 19200 euro. Totaal inkomstenplaatje van 1 jaar (waarvan het grootste deel na 5 jaar uitgekeerd wordt): 66200 euro !

Discussie

Ik denk dat ik best liberaal ben geweest met de netto maandloon als werknemer en vooral streng met mijn kosten als zelfstandige? In werkelijkheid heb ik een vermoeden dat de jaarlijkse verzekeringen als zelfstandige niet zo duur zullen uitvallen hoewel ik dit nog niet goed uitgedokterd heb. Het kan zijn dat ik hier de grootste fout heb gemaakt in mijn berekening.

Het helpt ook dat ik heel wat kosten in de vennootschap kan brengen terwijl je daar in privé hard op belast wordt. In werkelijkheid verwacht ik als zelfstandige meer over te houden omdat ik de eerste 4 jaar maar 20% belasting betaal. Mijn dagtarief ligt feitelijk ook hoger dan 500 per dag maar ik wou graag een worst case scenario verzinnen voor als de zoektocht minder gunstig uitdraait dan verwacht.

Ik zeg niet dat je al je geld over moet dragen naar je persoonlijke rekening. Het voordeel van een vennootschap is nu net dat je daar veel betere investeringen mee kan doen omdat je veel meer over houdt. Het verhaal dat ik vaak hoorde was dat je geen zelfstandige moet worden als je geen eigen kosten hebt en als je gewoon geld wilt doorstorten naar je eigen rekening. Maar met het verhaal rond de liquidatiereserves die je kan opbouwen lijkt het veel beter om gewoon altijd zelfstandige te worden als je 5 jaar kan overleven op een lagere maandelijkse uitkering.

Heeft iemand bedenkingen over dingen waar ik niet aan gedacht heb? Ik heb schrik dat ik het te optimistisch in zie. Een verdubbeling van het netto inkomen puur door te wisselen van statuut lijkt me te goed om waar te zijn.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Uw kosten bevatten nog geen auto etc. Je vergeet ook een hele hoop belastingen (2400€ nettoloon kost uw vennootschap bijna +4000€ bruto), ...
    Jaarlijkse kosten zit ik rond de 100k.
    Maar ja, een zelfstandige verdient veel meer, hij bouwt dan ook minder pensioenrechten en heeft een minder goed sociaal vangnet.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Die 2000 euro is het brutoloon dat ik mezelf uit keer. Ik ontvang dan maandelijks 1650 euro op mijn persoonlijke rekening. Dit is voor mij voldoende om van te leven.

De auto heb ik inderdaad nog niet inbegrepen om de vergelijking niet te vertroebelen. Dat is een eenmalige kost voor mijn vennootschap die ik hopelijk vele jaren kan blijven gebruiken. De benzine kosten zou ik wel best mee rekenen. Ik verwacht maandelijkse diverse kosten (waaronder benzine) van 500 euro. Dat komt jaarlijks inderdaad al op 6000 euro.
    Laatst gewijzigd door opschepper; 27 juli 2020 om 21:07

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    40 Post(s)
    Hoe vertroebelt een wagen de vergelijking? Als je die als WN krijgt reken je dat ook in als zelfstandige he. Anders ben je toch geen gelijke zaken meer aan het vergelijken?

Nogal logisch dat als je je kosten nog lager zet, je nog meer zal overhouden.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opschepper Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die 2000 euro is het brutoloon dat ik mezelf uit keer. Ik ontvang dan maandelijks 1650 euro op mijn persoonlijke rekening. Dit is voor mij voldoende om van te leven.

De auto heb ik inderdaad nog niet inbegrepen om de vergelijking niet te vertroebelen. Dat is een eenmalige kost voor mijn vennootschap die ik hopelijk vele jaren kan blijven gebruiken. De benzine kosten zou ik wel best mee rekenen. Ik verwacht maandelijkse diverse kosten (waaronder benzine) van 500 euro. Dat komt jaarlijks inderdaad al op 6000 euro.
    Uw minimum brutoloon moet 45000€ om van een aantal voordelen te kunnen genieten (verlaagde vennootschapsbelasting bvb).
    Je rekent er nu ook op dat je altijd billable bent, in praktijk zie je dat dat niet zo is (bvb, verschillende klanten die alles hebben stopgezet door Corona).

Ik zou toch eens bij een boekhouder langs gaan met uw financieel plan.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Uw minimum brutoloon moet 45000€ om van een aantal voordelen te kunnen genieten (verlaagde vennootschapsbelasting bvb).
    Je rekent er nu ook op dat je altijd billable bent, in praktijk zie je dat dat niet zo is (bvb, verschillende klanten die alles hebben stopgezet door Corona).

Ik zou toch eens bij een boekhouder langs gaan met uw financieel plan.
    Die 45k hoeft eigenlijk niet per se. Ik ken eigenlijk zelfs geen enkele zelfstandige die zo veel loon uitkeert, de enige zijn degene op dit forum.
    Er zijn er redelijk wat (maar die zijn van totaal ander kaliber dan freelancers) die zelfs het minimumloon uitkeren en toch zeer royaal leven.
    Allemaal legaal, want de fiscus komt bij hen regelmatig op bezoek .
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Die 45k hoeft eigenlijk niet per se. Ik ken eigenlijk zelfs geen enkele zelfstandige die zo veel loon uitkeert, de enige zijn degene op dit forum.
    Er zijn er redelijk wat (maar die zijn van totaal ander kaliber dan freelancers) die zelfs het minimumloon uitkeren en toch zeer royaal leven.
    Allemaal legaal, want de fiscus komt bij hen regelmatig op bezoek .
    Dat kan inderdaad, maar financieel maakt dat geen enorm verschil voor "de kleine zelfstandige". Als uw winst sowieso met minimum 5 cijfers te schrijven zijn, dan zit je al in een heel andere klasse

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.kbc.be/ondernemen/nl/nie...belasting.html

Startende vennootschappen moeten geen minimumbezoldiging uitkeren. Onder een startende vennootschap wordt verstaan: een vennootschap die op 1 januari van het aanslagjaar jonger is dan vier jaar

Ik hoor vaak net dat dat in de praktijk geen probleem is. Daar zijn gemengde meningen over precies. Ik zie alleszins veel contracten passeren die een duur hebben van 6 tot 12 maanden. Zelfs als het contract vroegtijd stopgezet wordt kan je je contractueel beschermen door een opzegtermijn overeen te komen (2 weken - 1 maand). Dit wordt aanbevolen op:
    https://www.freelancenetwork.be/Deze...melden-469-tip

Als ik dit goed lees:
    https://ondernemingsdatabank.indicat...011001/related
    begrijp ik zelfs dat er impliciet een 'redelijke' overgangsperiode moet zijn zonder dat het contractueel bevestigd is. Wat redelijk is is natuurlijk zeer vaag. Beter om het expliciet in contract vast te leggen. Contracten die niet op tijd verlengd worden zijn natuurlijk een ander verhaal, maar ik ga ervan uit dat men op tijd de volgende job verzekert.

Freelancers waar ik mee heb gewerkt binnen consultancy bedrijven lijken nooit last te hebben van een tekort aan werk. Verschilt jouw ervaring hierin Sander?

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    40 Post(s)
    Alleszins geen goed idee om je financieel plan op te stellen met slechts 20 non-billable dagen. Ziekte, opleiding/training, eens kort zonder project zitten, sluitingsdagen van de klant, feestdagen en dan wil je toch ook zelf nog wat verlof nemen.

Zorg ervoor dat je plan klopt met 220 billable dagen en bekijk dat als realistische ondergrens. Meer werken kan je nog altijd.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    https://www.kbc.be/ondernemen/nl/nie...belasting.html

Startende vennootschappen moeten geen minimumbezoldiging uitkeren. Onder een startende vennootschap wordt verstaan: een vennootschap die op 1 januari van het aanslagjaar jonger is dan vier jaar

Ik hoor vaak net dat dat in de praktijk geen probleem is. Daar zijn gemengde meningen over precies. Ik zie alleszins veel contracten passeren die een duur hebben van 6 tot 12 maanden. Zelfs als het contract vroegtijd stopgezet wordt kan je je contractueel beschermen door een opzegtermijn overeen te komen (2 weken - 1 maand). Dit wordt aanbevolen op:
    https://www.freelancenetwork.be/Deze...melden-469-tip

Als ik dit goed lees:
    https://ondernemingsdatabank.indicat...011001/related
    begrijp ik zelfs dat er impliciet een 'redelijke' overgangsperiode moet zijn zonder dat het contractueel bevestigd is. Wat redelijk is is natuurlijk zeer vaag. Beter om het expliciet in contract vast te leggen. Contracten die niet op tijd verlengd worden zijn natuurlijk een ander verhaal, maar ik ga ervan uit dat men op tijd de volgende job verzekert.

Freelancers waar ik mee heb gewerkt binnen consultancy bedrijven lijken nooit last te hebben van een tekort aan werk. Verschilt jouw ervaring hierin Sander?
    Technisch gezien moet je geen minimumbezoldiging hebben. Maar als je gebruik wil maken van auteursrechten wel.

En in "normale" omstandigheden, is er inderdaad werk genoeg. Maar aangezien we nu aan de start staan van een serieuze economische crisis, zou ik daar niet meer van uit gaan.
    Mijn vorige klant heeft alle contracten stopgezet (40-tal) en kon dat zonder de opzegtermijn te volgen door "overmacht". Ik heb een maand moeten zoeken voor iets nieuws, en er zijn verschillende collega's die niks meer vinden aan de rate die ze ervoor konden vragen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Alleszins geen goed idee om je financieel plan op te stellen met slechts 20 non-billable dagen. Ziekte, opleiding/training, eens kort zonder project zitten, sluitingsdagen van de klant, feestdagen en dan wil je toch ook zelf nog wat verlof nemen.

Zorg ervoor dat je plan klopt met 220 billable dagen en bekijk dat als realistische ondergrens. Meer werken kan je nog altijd.
    220 dagen is zelfs al een vrij hoge ondergrens he. Dat is +- 30 dagen non-billable. Ik had als werknemer al meer vakantie, en heb in de voorbije 3 jaar ook 2 jaar gehad dat ik meer vakantie heb genomen (lange reizen).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    En in "normale" omstandigheden, is er inderdaad werk genoeg. Maar aangezien we nu aan de start staan van een serieuze economische crisis, zou ik daar niet meer van uit gaan.
    Mijn vorige klant heeft alle contracten stopgezet (40-tal) en kon dat zonder de opzegtermijn te volgen door "overmacht". Ik heb een maand moeten zoeken voor iets nieuws, en er zijn verschillende collega's die niks meer vinden aan de rate die ze ervoor konden vragen.
    Zeer terechte opmerking. Dat is inderdaad waar ik momenteel veel schrik voor heb. Langs de ene kant is het mogelijk om veel thuiswerk af te dwingen. Dat is genoeg om een aantal maanden kapitaal te verzamelen om dan via de vennoot een wagen te kunnen kopen. Langs de andere kant zijn er mensen die maanden ziek vallen met deze epidemie. Dat wordt een regelrechte ramp als ik dan net geen bijstand meer heb. Als het aantal contracten in aanbieding dan nog daalt wordt het inderdaad een groot risico.

220 dagen is zelfs al een vrij hoge ondergrens he. Dat is +- 30 dagen non-billable. Ik had als werknemer al meer vakantie, en heb in de voorbije 3 jaar ook 2 jaar gehad dat ik meer vakantie heb genomen (lange reizen).
    Ik was hier inderdaad wat te optimistisch. Als werknemer had ik vaak het gevoel 'te veel' vakantiedagen te hebben. Ik had geen nood aan meer dan 10-15 vakantiedagen op een jaar. Maar rekening houdend met de bovenstaande risico-factoren zou ik misschien beter rekenen op 180 dagen werk op een jaar.

Ik zal de berekening opnieuw moeten voeren.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Zeer terechte opmerking. Dat is inderdaad waar ik momenteel veel schrik voor heb. Langs de ene kant is het mogelijk om veel thuiswerk af te dwingen. Dat is genoeg om een aantal maanden kapitaal te verzamelen om dan via de vennoot een wagen te kunnen kopen. Langs de andere kant zijn er mensen die maanden ziek vallen met deze epidemie. Dat wordt een regelrechte ramp als ik dan net geen bijstand meer heb. Als het aantal contracten in aanbieding dan nog daalt wordt het inderdaad een groot risico.

Ik was hier inderdaad wat te optimistisch. Als werknemer had ik vaak het gevoel 'te veel' vakantiedagen te hebben. Ik had geen nood aan meer dan 10-15 vakantiedagen op een jaar. Maar rekening houdend met de bovenstaande risico-factoren zou ik misschien beter rekenen op 180 dagen werk op een jaar.

Ik zal de berekening opnieuw moeten voeren.
    Nu, je moet die berekening niet doen om te weten of je meer kan verdienen als zelfstandige. Ja, je kan (en hoogstwaarschijnlijk zal) meer verdienen. Maar, er komen wat grotere risico's bij kijken en je onderschat hoogstwaarschijnlijk wel wat kosten.

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    40 Post(s)
    Ja goed punt eigenlijk. Ik heb eens gekeken en in eerste boekjaar 234.5 billable dagen, maar dat was een boekjaar van 13 maanden. 1 ziektedag, rest verlof en feestdagen.

Dit boekjaar zal richting 225 gaan normaal.

Skyscraper's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    - sociale bijdragen (350 euro)
    Qué? Doe maar minstens maal 10, niet?

Inv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyscraper Bekijk bericht
    Qué? Doe maar minstens maal 10, niet?
    Het absolute minimum als zelfstandige in hoofdberoep is €739.05*4 = 2956.2 per jaar (zie https://www.xerius.be/-/media/projec...klant-nllr.pdf )

Regels voor berichten