Pagina 5 van 5 Eerste 12345

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nu, heel eerlijk, ik vind niet dat ik veel belastingen betaal als zelfstandige.
    Uit een omzet van 140k, haal ik meer dan 80k netto + auto + een aantal onkosten die ik kan inbrengen.
    Ben je nog steeds van die mening als je auteursrechten buiten beschouwing laat?
    Want dat is imo toch echt een fiscaal gedrocht (niet dat ik iemand kwalijk neem dat ze er gebruik van maken en ik zou het zelf ook doen).

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Want dat is imo toch echt een fiscaal gedrocht (niet dat ik iemand kwalijk neem dat ze er gebruik van maken en ik zou het zelf ook doen).
    Dat scheelt de vennootschapsbelastingen en de kostenaftrek. Zal jaarlijks zo'n 4000€ zijn. Dat is natuurlijk niet niks, maar ook niet (meer) het bedrag dat het verschil gaat maken.
    Het is inderdaad een fiscaal gedrocht, maar ik ben wel van mening dat IT'ers daar evenveel recht op hebben dan pakweg ghostwriters. Het is raar dat auteursrecht anders belast wordt dan ander beroepsinkomen (net zoals bvb die regeling voor voetballers), maar ik vind het niet raar dat IT'ers auteursrechten verkopen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik volg deze wetgeving sedert 2008, wat ze werd ingevoerd op het moment dat ik startte.
    Persoonlijk vind ik dit een totaal overbodig en onbegrijpelijk cadeau.

Over de essentie waarom ze werd ingevoerd: Ik zie niet in waarom een Tom Lanoye of Koen Wauters die passieve inkomsten hebben voor creatieve zaken uit het verleden, daarop een extra cadeau moeten krijgen.
    Minder lasten op arbeid, meer lasten op passieve inkomsten. Dit gaat er uiteraard compleet tegenin.

Ik verwacht dat dit auteursrechten-regime nog maximaal 5 jaar bestaat.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik volg deze wetgeving sedert 2008, wat ze werd ingevoerd op het moment dat ik startte.
    Persoonlijk vind ik dit een totaal overbodig en onbegrijpelijk cadeau.

Over de essentie waarom ze werd ingevoerd: Ik zie niet in waarom een Tom Lanoye of Koen Wauters die passieve inkomsten hebben voor creatieve zaken uit het verleden, daarop een extra cadeau moeten krijgen.
    Minder lasten op arbeid, meer lasten op passieve inkomsten. Dit gaat er uiteraard compleet tegenin.

Ik verwacht dat dit auteursrechten-regime nog maximaal 5 jaar bestaat.
    Het idee achter de regeling was dat veel kunstenaars een heel onregelmatig inkomen hadden en dat dat tot onrechtvaardige fiscale situaties leidde. Ze verdienen bvb 2 jaar 25K euro per jaar om dan een derde jaar 100K te verdienen op het moment dat ze een boek succesvol boek uitgeven. Daardoor vielen ze dat jaar in heel hoge belastingschijven terwijl ze gemiddeld genomen maar een inkomen hadden van 50K hadden en zo werden ze veel zwaarder belast dan iemand met hetzelfde gemiddelde inkomen.

Een andere piste die toen openlag was het belastingtarief ook te laten afhangen op basis van het inkomen van vorige jaren (wat correcter zou zijn) maar om één of andere reden is er dan toch gekozen om ze gewoon een lager tarief toe te kennen via dat auteursrecht. Het oorspronkelijk idee was om het enkel aan kunstenaars toe te kennen, maar uiteindelijk is het ook een beetje gekaapt door de IT sector.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Het idee achter de regeling was dat veel kunstenaars een heel onregelmatig inkomen hadden en dat dat tot onrechtvaardige fiscale situaties leidde. Ze verdienen bvb 2 jaar 25K euro per jaar om dan een derde jaar 100K te verdienen op het moment dat ze een boek succesvol boek uitgeven. Daardoor vielen ze dat jaar in heel hoge belastingschijven terwijl ze gemiddeld genomen maar een inkomen hadden van 50K hadden en zo werden ze veel zwaarder belast dan iemand met hetzelfde gemiddelde inkomen.

Een andere piste die toen openlag was het belastingtarief ook te laten afhangen op basis van het inkomen van vorige jaren (wat correcter zou zijn) maar om één of andere reden is er dan toch gekozen om ze gewoon een lager tarief toe te kennen via dat auteursrecht. Het oorspronkelijk idee was om het enkel aan kunstenaars toe te kennen, maar uiteindelijk is het ook een beetje gekaapt door de IT sector.
    Een ander alternatief lijkt mij om uw belastingstarief als een formule te beschrijven ipv als een "schijven"-systeem? Er zijn ook meer dan genoeg "kunstenaars" die wel gewoon een vrij stabiel inkomen hebben (journalisten, tv-makers, ...) natuurlijk.

Ik vind het niet onterecht dat de IT-sector dit gebruikt (ik snap dat er kritiek komt op het idee, maar vergelijk een IT consultant eens met een ghostwriter en het wordt moeilijk om de verschillen te bepalen), maar ik vind het wel raar dat het belastingstarief zodanig veel scheelt tov het belastingstarief op loon (tov dividend zit het verschil in de kostenaftrek eigenlijk).

Regels voor berichten