iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Heb ik als jobstudent recht op een betaalde feestdag?

Beste,

Ik vroeg mij af of mijn werkgever het recht heeft om mij een betaalde feestdag te ontzeggen? Tijdens de zomervakantie werk ik met maandcontracten, normaliter 2 maand.
    Door het coronavirus heb ik ook voor de maand mei en juni met een maandcontract gewerkt. De feestdag in kwestie betreft 1 juni (pinkstermaandag).

De werkgever heeft mijn contract zo opgesteld dat het voor de maand mei eindigde op vrijdag de 29ste, en voor de maand juni startte op dinsdag de 2e. Nu, ik ben ermee akkoord dat
    mijn contract niet actief was op 1 juni, maar een beetje research leert mij dat als je meer dan 15 dagen ononderbroken -wat dus het geval was- werkt voor dezelfde werkgever, recht
    hebt op de eerstvolgende betaalde feestdag binnen 15 dagen na het eindigen van dat contract.

Nu, ik heb dit logischerwijs maar gezien op mijn loonbrief die ik ontving op 5 juli en ben dit nadien gaan navragen bij de HR-dienst van het werk (bouwbedrijf). Daar wist men mij
    te vertellen dat ik hier geen recht op heb omdat mijn volgende contract maar startte op 2 juni + dat men nadien geen dimona meer kon aanmaken, waardoor dit niet geregeld kan worden.

Ik heb dit even laten rusten en nog eens om een schriftelijke bevestiging gevraagd waarom men mij deze feestdag ontneemt, zodat ik ook iets op papier heb.
    In afwachting van een antwoord hierop (bouwverlof) had ik ook eens jullie opinie willen vragen of de werkgever hier recht in zijn schoenen staat?

Alvast bedankt.

ReBirTh's schermafbeelding
    iTrader
    10 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het klopt niet wat de werkgever zegt. Je hebt weldegelijk recht op die feestdag. Je zou zelfs recht hebben op die feestdag als je dat 2e contract dat startte op 2 juni niet had gekregen, en daar dus niet meer werkte.
    PSN: rebke

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    2 opties wat hier gaande is:

- de zoveelste onbkwame HR met een diploma sociaal werk
    - ze weten wat ze 'doen' en hopen dat jobstudenten hun rechten niet kennen

Heb je rechtstreeks contract vh bedrijf of van interimkantoor?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb vroeger ook zoiets meegemaakt toen ik via een interimkantoor een studentenjob uitoefende met wekelijkse contracten. De werkgever waarvoor ik werkte was een groot bedrijf met een sterke reputatie. Zij vonden het ook maar raar dat ik die dag niet betaald kreeg. Contactpersoon bij interimkantoor hield eraan vast dat ik hier geen recht op had en kwam af met allerlei excuses. Ik herinner me nog wat voor een miserie dat was. Ik kende natuurlijk mijn rechten en heb zelfs allerlei wettelijke artikels en links doorgestuurd naar hen en na meerdere aanmaningen hebben ze uiteindelijk toegegeven en die wettelijke feestdag uitbetaald. Met als resultaat hebben zij zich voor schut gezet bij één van hun grootste klanten (de grote werkgever waarvoor ik heb gewerkt was op de hoogte van alles) en volgens mij gingen zij niet meer samenwerken met die interimkantoor. Nadien heb ik ook nooit meer via interimkantoren gewerkt. Maar het op je eentje als student opnemen tegen een organisatie en je gelijk halen, dat gevoel kan ik niet beschrijven natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is rechtstreeks in contact met het bedrijf. Men werkt niet met interimkantoren.

Ik zal nu even afwachten op zijn response maar aangezien het bedrijf nu 3 weken gesloten is zal dat wel nog effe duren.

Tammiej's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    - de zoveelste onbkwame HR met een diploma sociaal werk
    Beetje kort door de bocht, niet? Er zullen er inderdaad wel zo zijn zoals je zegt, maar ik vind het een beetje jammer dat je dit zo verwoordt. Ik ben zelf ook een diploma Sociaal Werk en als ik HR zou overwegen, zou ik daar sowieso een opleiding voor bijvolgen. (ook al werk ik al bijna 7 jaar met werkzoekenden, maar dus niet in HR).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ReBirTh Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het klopt niet wat de werkgever zegt. Je hebt weldegelijk recht op die feestdag. Je zou zelfs recht hebben op die feestdag als je dat 2e contract dat startte op 2 juni niet had gekregen, en daar dus niet meer werkte.
    klopt. Bovendien is de werkgever illegaal bezig: hij kan niet zelf opeenvolgende contracten van 1 maand geven. zie bvb https://ondernemingsdatabank.indicat...031301/related
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weet wel dat die contracten gebeuren in samenspraak met mij. Ik kies er in principe voor om met maandcontracten te werken gezien ik op meerdere plaatsen werk en niet altijd voor 2-3 maand vooruit kan kijken.
    Vandaar dat ik zelf voorgesteld heb om per maand een contract op te maken. Als dit al dan niet wettelijk is, daar heb ik geen idee van.

skywriter's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb iets gelijkaardig gehad. Ik werkte als interim bij een bedrijf van januari t.e.m april 2008. Daarna kreeg ik een vast contract dat ze lieten ingaan vanaf 2 mei zodat ze me de feestdag niet moesten betalen.

Ik heb altijd verondersteld dat dit gewoon wettelijk was.

Regels voor berichten