Pagina 1 van 2 12 Laatste

Discussie: Woonbonus

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Woonbonus

Snel vraagje ivm geïntegreerde woonbonus.
    In september 2019 hebben we onze lening afgesloten en vanaf december zijn we beginnen af betalen. Het spreekt voor zich dat de eerste afbetaling nog onder de grens van de geïntegreerde woonbonus [€1520+€760] ligt.
    Nu vermelden ze die €2280 steeds als "basis"bedrag.
    Moet ik dit interpreteren als een forfait bedrag? Of een plafond bedrag?

M.a.w. moet ik mijn werkelijke aflossing (<€2280) ingeven of gewoonweg het basisbedrag?

EDIT: na nog wat opzoekwerk gemerkt dat het dus een plafondbedrag is. Meh.
    Laatst gewijzigd door sinvayne; 1 juli 2020 om 22:06

scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    In jouw geval had je een fiscale schuldsaldoverzekering moeten nemen. Dan kon je je SSV ook in die korf van 2280 steken, met als "nadeel" dat er na een uitkering bij overlijden door de ontvangende partij nog belastingen op de uitkering moeten betaald worden. In de praktijk heb je dan een SSV van 90% i.p.v. 100%, maar betaal je dankzij het belastingvoordeel maar de prijs van een SSV van 50%.
    Te laat nu, helaas .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scriptkiddie Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In jouw geval had je een fiscale schuldsaldoverzekering moeten nemen. Dan kon je je SSV ook in die korf van 2280 steken, met als "nadeel" dat er na een uitkering bij overlijden door de ontvangende partij nog belastingen op de uitkering moeten betaald worden. In de praktijk heb je dan een SSV van 90% i.p.v. 100%, maar betaal je dankzij het belastingvoordeel maar de prijs van een SSV van 50%.
    Te laat nu, helaas .
    Het is inderdaad een gok. Ikzelf heb besloten om mijn SSV niet in te brengen hoewel ik niet aan het maximumbedrag van € 2.280 kwam in 2019.

Indien een partner komt te overlijden, mag je op toch heel wat verlies rekenen, door dit ene belastingvoordeel.

Minstens 1% (dit wordt hoger zodra leeftijd >40j is) voor (max) 13 jaar van het uitgekeerde kapitaal dat belast wordt kan toch op heel wat komen. Net op het moment dat je als nieuwe éénverdiener meer netto wil overhouden (van je eigen loon).

Iedereen een andere mening natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij zitten in precies dezelfde situatie zoals Sinvayne. We hebben iets meer dan 400 euro afbetaald in 2019.
    Wat is in dit geval dan de beste optie? Gewoon die 400 euro in je belastingaangifte invullen? SSV breng ik liever niet in, je weet maar nooit.

Het komt er dan op neer dat je 1 van die 10 jaar van de verhoging verliest? Of zie ik dit verkeerd?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stynieke Bekijk bericht
    Het is inderdaad een gok. Ikzelf heb besloten om mijn SSV niet in te brengen hoewel ik niet aan het maximumbedrag van € 2.280 kwam in 2019.

Indien een partner komt te overlijden, mag je op toch heel wat verlies rekenen, door dit ene belastingvoordeel.

Minstens 1% (dit wordt hoger zodra leeftijd >40j is) voor (max) 13 jaar van het uitgekeerde kapitaal dat belast wordt kan toch op heel wat komen. Net op het moment dat je als nieuwe éénverdiener meer netto wil overhouden (van je eigen loon).

De oplossing is heel simpel: neem een schuldsaldoverzekering van 110 of 120%. De meerprijs zal lager liggen dan het belastingvoordeel dat je krijgt. Bv. je betaalt 5000 euro i.p.v. 4500 euro (+500 euro) maar krijgt 1200 euro extra terug van de belastingen. Dat is 700 euro in je zak.

Op het moment dat iemand overlijdt, is de woning volledig afbetaald, én krijg je een extra bedrag waarmee je de verschuldigde belasting ruimschoots kunt betalen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)

Stel nu nog dat het 2% is van het kapitaal (omdat je al 46 jaar bent als je partner overlijdt). Dan heb je op een lening van 200.000 euro die je voor 100% financiert een belasting van ongeveer 180 euro per maand gedurende 13 jaar. Maar wel een woning waarvoor je niks meer moet aflossen, hé.

Is dat onoverkomenlijk? Ik denk van niet. Hangt natuurlijk af van wat het verschil is tussen 2280 en het bedrag dat je wél kon aangeven, maar als je nog zo'n 4000 euro zou kunnen aangeven, zou ik niet twijfelen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Stel nu nog dat het 2% is van het kapitaal (omdat je al 46 jaar bent als je partner overlijdt). Dan heb je op een lening van 200.000 euro die je voor 100% financiert een belasting van ongeveer 180 euro per maand gedurende 13 jaar. Maar wel een woning waarvoor je niks meer moet aflossen, hé.

Is dat onoverkomenlijk? Ik denk van niet. Hangt natuurlijk af van wat het verschil is tussen 2280 en het bedrag dat je wél kon aangeven, maar als je nog zo'n 4000 euro zou kunnen aangeven, zou ik niet twijfelen.
    Wij hebben 2 schuldsaldoverzekeringen genomen, 1 fiscale van 65% (inbrengen in belastingen en eventueel belastingen betalen bij overlijden) en 1 niet-fiscale van 35%. Best of both worlds!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)
    Wij hebben 2 schuldsaldoverzekeringen genomen, 1 fiscale van 65% (inbrengen in belastingen en eventueel belastingen betalen bij overlijden) en 1 niet-fiscale van 35%. Best of both worlds!
    best of both worlds: gewoon geen 100% schuldsaldo nemen . Een beperkt risico is zeker draagbaar bij een overlijden.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Topic kapen

Is een SSV altijd verplicht of beter gezegd, wordt het altijd verplicht door een bank? Ik kan er wel inkomen dat er in sommige gevallen het weinig nut heeft om een SSV te hebben.

Bijvoorbeeld:
    - Je hebt geen erfegenamen. who cares. Desnoods neem je er later eentje?
    - je hebt erfgenamen maar die zitten er zelf warmpjes bij waardoor de betaling van het pand geen probleem is.
    - De lening is al voor een beperkt bedrag van het pand. (bijvoorbeeld maar 50% van de waarde van het goed geleend. Waarom dan nog eigenlijk een SSV aangaan?)
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De oplossing is heel simpel: neem een schuldsaldoverzekering van 110 of 120%. De meerprijs zal lager liggen dan het belastingvoordeel dat je krijgt. Bv. je betaalt 5000 euro i.p.v. 4500 euro (+500 euro) maar krijgt 1200 euro extra terug van de belastingen. Dat is 700 euro in je zak.

Op het moment dat iemand overlijdt, is de woning volledig afbetaald, én krijg je een extra bedrag waarmee je de verschuldigde belasting ruimschoots kunt betalen.
    Hmm, dit begrijp ik niet zo goed... Kan je dit even verduidelijken in mijn geval?

In 2019 konden ik en mijn vriendin elks 1.550€ invullen voor de woonbonus (ipv het plafond van € 2.280,00). We hadden in 2019 onze SSV volledig (100%?) betaald, maar besloten om deze toch niet in te brengen. Brengt natuurlijk een "verlies" van (2.280 - 1.550) x 2 x 40% = € 584,00 met zich mee.

Wat hadden we beter gedaan? Ik begrijp het niet goed met de meerprijs - en de hoeveelheid extra in je zak .

Goed punt. Daar had ik idd niet bij stilgestaan - die lening dat je niet meer moet afbetalen! Dom van mij

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)
    Hmm, dit begrijp ik niet zo goed... Kan je dit even verduidelijken in mijn geval?

In 2019 konden ik en mijn vriendin elks 1.550€ invullen voor de woonbonus (ipv het plafond van € 2.280,00). We hadden in 2019 onze SSV volledig (100%?) betaald, maar besloten om deze toch niet in te brengen. Brengt natuurlijk een "verlies" van (2.280 - 1.550) x 2 x 40% = € 584,00 met zich mee.

Wat hadden we beter gedaan? Ik begrijp het niet goed met de meerprijs - en de hoeveelheid extra in je zak .
    Wat Scriptkiddie voorstelt is om je lening te "oververzekeren".
    Stel dat je nu 3000 euro zou moeten betalen voor je SSV (100%) en 120000 euro krijgt als je partner doodgaat.
    Scriptkiddie stelt voor om voor 3750 euro te verzekeren (25% extra, dus 125%) en dan dus 150000 euro (25% extra) te krijgen.

Die 750 euro is een extra kost, maar omdat je nu het risico neemt om die fiscaal in te brengen, bespaar je 30-40% van die 3750 euro (=> méér dan 1000 euro) en doe je dus op korte termijn winst.

Op lange termijn is het ook nog "voordeliger" als je partner overlijdt, want dan krijg je 150000 euro ipv 120000 euro, waardoor je met die 30000 euro ruimschoots je kost kan betalen van die (in mijn fictief voorbeeld) 180 euro/maand.
    (pas op: je krijgt natuurlijk slechts het bedrag dat je nog aan kapitaal moet aflossen, maar het belastbare bedrag zal ook daarop berekend zijn)

Enige wat ik niet weet is of de redenering van scriptkiddie wel correct is dat je méér dan 100% kan verzekeren én dat ook het stuk dat méér dan 100% verzekerd is, fiscaal aftrekbaar is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stynieke

Goed punt. Daar had ik idd niet bij stilgestaan - die lening dat je niet meer moet afbetalen! Dom van mij
    je kan nog eens proberen om een ambtshalve rechtzetting te vragen (bvb door te zeggen dat je dacht dat je dit pas dit jaar mocht ingeven).
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Is SSV inbrengen in de belastingen tegenwoordig nog interessant? Het is me niet geheel duidelijk of die 'woonbonus' kort nog bestaat voor SSV.
    En is het dat eigenlijk wel waard, tov de belasting die je op het bedrag zal betalen indien er een overlijden is?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Is SSV inbrengen in de belastingen tegenwoordig nog interessant? Het is me niet geheel duidelijk of die 'woonbonus' kort nog bestaat voor SSV.
    En is het dat eigenlijk wel waard, tov de belasting die je op het bedrag zal betalen indien er een overlijden is?
    Als je niet sterft dan doe je winst indien uw korf niet gevuld is.
    Indien je sterft scheur je wel je broek.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    best of both worlds: gewoon geen 100% schuldsaldo nemen . Een beperkt risico is zeker draagbaar bij een overlijden.
    Tweemaal 100% genomen hier en nooit geen cent van ingebracht. Als iemand doodgaat wil je die zever niet meer horen. Huisje afbetaald en klaar.
    Potje zit uiteraard vol met de standaard 2x 2280 euro.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    En als je het potje nog niet zou kunnen vullen (nu hebben we geen woonbonus meer om dat te kunnen doen), zou je dan nog steeds SSV niet inbrengen?

Regels voor berichten