Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Gezamenlijke rekening/spaarboek VS scheiding

Iemand die mij raad kan geven omdat die mss het zelfde meegemaakt heeft..?

Het zit zo, ik en mijn ex vriend zijn nu uiteen aan het gaan.
    Wij hebben november 2019 een huis gekocht en januari 2020 wettelijk samen wonend. Nu sinds de corona crisis is het verkeerd gelopen. Mei 2020 stop wettelijk samenwonen. In mei 2020 heb ik mij een advocaat genomen voor het huis te delen en een regeling te treffen voor ons kindje van nu 1 jaar oud. Midden juni nam hij een advocaat.
    Nu hadden wij ook sinds april 2019 een gezamenlijke rekening.
    En nu is de vraag bij ons thuis: welke kosten kan hij van die rekening terug vorderen, van de gezamenlijke dan? Of kan ik ook iets terug vorderen?
    Er werd ook altijd geld op een spaar boek gezet die op Mijn naam alleen stond en op een spaarboekje van de klein.
    Volgens mijn moeder zou hij, sinds we wettelijk samen wonen, recht hebben op de helft van alle gelden die gestort zijn op de spaarboek. Maar volgens mij lijkt me dat niet logisch want die staat op Mijn naam alleen en komt van de gemeenschappelijke? Dan kan je toch niet zeggen wie juist gestort heeft..
    Nu de gezamenlijke rekening wordt nu beschouwd als betalin-rekenking voor de lening en andere kosten. Desondanks hij niks meer betaald, buiten de lening tot de maand juni.

Iemand hier een idee hoe het hiermee juist zit..?

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Daar moet je dan eens je contract van wettelijke samenwoning op naslaan. Als ik me niet vergis is het bij WS standaard een vermoeden van onverdeeldheid, het equivalent van de scheiding van goederen bij een huwelijk. Wat wil zeggen dat alles wat van jou was voor het WS ook van jou blijft, inclusief inkomen van je werk of opbrengsten van je eigendommen (interesten bvb). De dingen die onverdeeld zijn (waarvan eigenaarschap niet kan vastgesteld worden, of die gezamelijk zijn aangekocht) worden die standaard 50/50 verdeeld, tenzij anders bepaald werd in het WS-contract.

Nu voor een gemeenschappelijke rekening valt dat uiteraard gemakkelijk op te zoeken wie er wanneer wat bijgedragen heeft, en wat er met die gelden aangekocht is geweest, je hoeft daarvoor maar een jaartje rekeninguittreksels uit te vlooien.

Dat van jouw spaarboek en de spaarboek van het kind snap ik niet. Dus je wil zeggen dat er geld van de gemeenschappelijke rekening teruggevloeid is naar jouw persoonlijke spaarrekening, en ook naar de spaarrekening van het kind? Da's wel een potentieel wespennest, en je zal er ook niet verbaasd over mogen zijn dat hij die stortingen op jouw persoonlijke spaarboek voor de helft zal terugvragen. Daar ga je zelf over moeten onderhandelen, maar aangezien hiervan niet aangetoond kan worden van wie het geld komt, zal het sowieso uitdraaien op een 50/50 verdeling mochten er gerechtelijke stappen volgen. (ik snap ook niet waarom er geld terugvloeit van de gemeenschappelijke naar de spaarboek, of had/heeft hij ook zo'n constructie?). Spaarrekening kind hangt ervan af of die rekening op de naam van het kind staat, of op jouw/ex/beiden naam. Als het op naam van het kind staat, is dat zijn/haar geld (en kan die daarover beschikken als hij/zij 18 jaar is).
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 1 juli 2020 om 14:40

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Van in begin hadden we samen afgesproken dat we gingen sparen voor een huis, dat geld werd op een spaarboek gezet, het mijne. Na de aankoop werd er afgesproken om te sparen voor een nieuwe auto en een reis, en dat werd ook verder gespaard op mijn spaarboek. Dit omdat ik puur het financiële regelde tussen ons 2. Er werd nooit gepraat of een probleem gemaakt dat het geld op mijn spaarboek gezet werd.
    Het boekje van het kind staat ook via mijn naam, alleen is de zichtbare naam gewijzigd naar mijn zoontje, maar officieel is het ook mijn spaarboek.

Voor de gemeenschappelijke snap ik wat je bedoeld, al werden die kosten verricht door ons beide en spreek ik niet van grote kosten die gedaan zijn. Maar kan het oo' niet dat ik die kosten kan opeisen van bepaalde uitgaven? Want waarom moet ik per de deze terug betalen?

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nelytje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Van in begin hadden we samen afgesproken dat we gingen sparen voor een huis, dat geld werd op een spaarboek gezet, het mijne. Na de aankoop werd er afgesproken om te sparen voor een nieuwe auto en een reis, en dat werd ook verder gespaard op mijn spaarboek. Dit omdat ik puur het financiële regelde tussen ons 2. Er werd nooit gepraat of een probleem gemaakt dat het geld op mijn spaarboek gezet werd.
    Het boekje van het kind staat ook via mijn naam, alleen is de zichtbare naam gewijzigd naar mijn zoontje, maar officieel is het ook mijn spaarboek.

Voor de gemeenschappelijke snap ik wat je bedoeld, al werden die kosten verricht door ons beide en spreek ik niet van grote kosten die gedaan zijn. Maar kan het oo' niet dat ik die kosten kan opeisen van bepaalde uitgaven? Want waarom moet ik per de deze terug betalen?
    Maar waarom wil je dit geld dan allemaal zelf bijhouden, is toch duidelijk dat dit dan van beide is?
    Er gaat sowieso al genoeg geregeld moeten worden, dus deel dit geld door 2 en voorkom verdere problemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ah, dus eigenlijk zijn het twee feitelijk gemeenschappelijke spaarrekeningen, die op jouw naam staan (dan is je ex erg dom/naïef geweest dat toe te staan, dit geheel terzijde), maar waar wel beiden evenveel (of zo goed als evenveel) aan bijgedragen werd, met als doel het te kunnen gebruiken voor gemeenschappelijke doeleinden (huis, reis, auto)? Daar gaat sowieso op een 50/50 verdeling aangestuurd worden (en als er stappen genomen worden, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook een 50/50 verdeling gevonnist worden), het is immers ook zijn geld dat bijgedragen is, met een gemeenschappelijk doel. Ik zou daar niet te moeilijk over doen, en een dure en lang aanslepende procedure ten allen koste willen vermijden, niet alleen omdat je zo goed als zeker aan het kortere eind gaat trekken, maar temeer dat dit geld gaat kosten dat veel beter gebruikt kan worden (bvb voor de opvoeding van het kind, of als "zetje" als de koter 18 wordt).

Kosten van de gemeenschappelijke rekening, alleen kosten die ten voordele van 1 partner zijn, kunnen voor de helft teruggevraagd worden (bvb: hij wou een koersfiets, en dat is van de gemeenschappelijke gekocht, met toestemming van beide titularissen). Maar dat zijn onderhandelingen die je met hem gaat moeten voeren, voor item per item.

Voor het huis: hangt af op wiens naam het staat. Als het op naam van 1 van de ex-partners staat, kan die echter niet het huis zomaar verhypothekeren of verkopen zonder toestemming van de andere partner (bij feitelijk samenwonen kan dit wel). Als de woning samen gekocht is -> onverdeeldheid -> 50/50 verdeling (dus de ene kan de andere uitkopen, of het wordt verkocht en de opbrengst 50/50 verdeeld).
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 1 juli 2020 om 15:04

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Omdat ik met dat geld de notariskosten zal moeten betalen en ook hem uitkopen en dan blijft er nog een klein beetje misschien over die ik zelf als buffer wil houden omdat ik een huis, lening en kind heb.
    En ook omdat het uiteindelijk op mijn naam staat..
    Hij daarentegen geen huis of huur heeft, geen lening en een beetje alimentatie moet betalen, vind ik ook niet eerlijk dat ik die kleine buffer nog zou moeten delen..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja ongeveer evenveel bijdrage.
    Maar met het gehele bedrag zal ik de notaris kost en hem moeten uitkopen, dus blijft er een klein overschotjes. Zoals ik in een vorig bericht zei op de site wil ik dat ook houden omdat ik een huis, lening en kind heb en hij niks meer.. Is het ook niet logisch dat ik daar op sta, niet alleen omdat hét op mijn naam staat vind ik het erg dat mijn spaarboek gedeeld zal worden ondanks het daarop gestort werd via de gemeenschappelijke.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het huis is samengekocht met mijn ex vriend maar ik bezit 70% en hij 30% van de woning. Ik wil hem uitkopen

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    ge gaat hem dus uitkopen met zijn eigen geld... ik hoop dat je snapt dat dit gewoon niet correct is.
    8 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je kunt zulke dingen wel willen en wensen, maar eigenlijk wil je je ex nu gewoon financieel een poot uittrekken.

Jij wil het huis houden (fair enough), en daar moeten notariskosten op betaald worden. Je kunt, als het huis gezamenlijk gekocht is, onderhandelen om die notariskosten 50/50 te verdelen (daar kunnen de resttegoeden op de gemeenschappelijke perfect voor dienen), hij is daar echter niet verplicht om daarop in te gaan, aangezien het niet zijn huis meer gaat zijn. Dat je hem moet uitkopen is een rechtstreeks gevolg van jouw persoonlijke keuze om het huis te willen houden. Daar hoeft hij, nu, geen enkele rekening mee te houden, aangezien dat uw persoonlijke keuze is. Dat gaat financieel pijn doen, om alleen een huis te moeten kopen, maar dat is uw persoonlijke keuze en uw persoonlijke financiële verantwoordelijkheid. U kunt hem niet dwingen om in uw verhaal/keuze mee te gaan. Als u schrik heeft van niet genoeg financiële buffer te hebben, dan is de optie er ook om het huis te verkopen, en ieder 50% van de opbrengst bij te houden.

Over het kind, dat hangt er uiteraard vanaf hoe de omgangsregeling gaat zijn (co-ouderschap, week-om-week, of week-weekend, of...).

TL: DR: het geld op de gemeenschappelijke rekeningen is gemeenschappelijk, het geld op "jouw" spaarboek en op het spaarboekje van het kind zijn ook feitelijk gemeenschappelijk vanwege het gemeenschappelijke doel (ook al is hij geen titularis). Dat gaat allemaal 50/50 verdeeld worden, en een rechter zal met een naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ook vonnissen (na al veel geld verloren te hebben om een procedure op te starten).

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nelytje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja ongeveer evenveel bijdrage.
    Maar met het gehele bedrag zal ik de notaris kost en hem moeten uitkopen, dus blijft er een klein overschotjes. Zoals ik in een vorig bericht zei op de site wil ik dat ook houden omdat ik een huis, lening en kind heb en hij niks meer.. Is het ook niet logisch dat ik daar op sta, niet alleen omdat hét op mijn naam staat vind ik het erg dat mijn spaarboek gedeeld zal worden ondanks het daarop gestort werd via de gemeenschappelijke.
    Je zegt het eigenlijk hier zelf: er werd op gestort via de gemeenschappelijke rekening , dus letterlijk door jullie beiden. Dat jij hem wil uitkopen en andere kosten zal hebben is naast de kwestie.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met welk geld moet ik het anders doen als die er niet zijn? Dat is ook het enige dat ik heb na de aankoop van ons huis.. Op 5maanden tijd heb ik geen 1 000 op mijn rekening staan

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dat is zijn probleem niet. Hij heeft recht op dat geld.
    Als je het huis niet kan permitteren, dan is dat de situatie. Ofwel gaat ge lenen bij familie/vrienden/bank, ofwel ga je andere plannen moeten maken, maar als je je nu al geen 1000€ kan permitteren, zou ik het zeker gewoon eerlijk spelen, want een advocaat gaat u meer kosten en hoogstwaarschijnlijk trek je uiteindelijk toch aan het kortste eind.

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    De helft van dit geld en de rest ergens lenen...
    Hem kost de scheiding toch ook geld dat hij ergens moet halen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hem zal dit enkel opbrengen, buiten de kosten van zijne advocaat. De afspraak was wel dat hij inderdaad ook de helft van de notariskosten zou mee betalen maar ik weet nu niet of hij dit nog zal doen, betwijfel ik ook dat hij dit nog zal willen doen

Regels voor berichten