Pagina 7 van 7 Eerste ... 34567
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    55 Post(s)
    rekeninguittreksels kan je tot 10 jaar later nog opvragen, dat is meestal het probleem niet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In de praktijk wordt er rekening gehouden dat A 30.000 EUR geschonken kreeg denk ik.

Trouwens tip aan de mensen die getrouwd zijn en een schenking krijgen/erven. Hou kopijen van de bankafschriften bij, als je niet kan bewijzen dat je bvb. 20.000 EUR had gekregen van je ouders, sta je nergens bij een scheiding (is een collega van me overkomen).
    Mjah, wat als de wereldreis effectief ontstaan is door erfenis? Dankzij de erfenis kon het koppel op wereldreis. dus je kan stellen dat het op dat moment een vrije beslissing was van partner A om partner B mee te laten genieten van het geld. Je kan moeilijk achteraf eisen dat partner B daarna de wereldreis moet terugbetalen aan partner A omdat het geld kwam van een erfenis in voordeel van A.

Ander voorbeeldje.
    De erfenis wordt gebruikt voor renovaties van de gezinswoning die in gemeenschap ligt. Na drie jaar gaan ze uit elkaar. Hoe verdeel je dat?

Het is om maar om aan te duiden dat het in realiteit vaak niet zwart of wit is. De spelregels zijn vrij simpel maar de realiteit maakt het complex.
    o/

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik had een bedrag gekregen als schenking + ook een bedrag geërfd toen we begonnen. Bij aankoop van ons huis heb ik dit in de gezamenlijke pot gegooid.
    Haar ouders wilden ongeveer hetzelfde bedrag schenken, maar dat moest geschreven worden bij de notaris.
    Heb haar naar haar thuis gestuurd met de melding dat we het onder die voorwaarde niet moesten hebben.
    Paar dagen later hebben we het cash in een enveloppe gekregen.

Alles is hier 100% gemeenschappelijk. We gaan ons dat beklagen als we ooit uit elkaar gaan, maar geen idee hoe het anders te regelen.
    Ene partner verdient wat meer dan de andere. Andere doet wat meer in het huishouden en voor de kinderen, waar ook een waarde tegenover staat.

We hebben geen astronomische bedragen gekregen van thuis, dat vergemakkelijkte de situatie wel.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Vandaag even navraag gedaan via via - het is blijkbaar het beste een erfenis op een aparte rekening te plaatsen en met die rekening verder niets mee te doen. Interesten kan je wel transfereren want die zijn blijkbaar wel gemeenschappelijk? (!)

Maar ja die raad gaat ook uit van worst case. Dat je ooit uiteen zal gaan. En ga je dat geld dan effectief laten rotten op die rekening speciaal voor die reden? Neen toch?

Via die mens die ik heb gesproken, wordt het verhaal wel lastiger als je zoals hierboven gemeld met de erfenis gemeenschappelijke zaken gaat doen of aankopen.
    In theorie blijft het jou geld dan, alleen in praktijk wordt het dan een lastig verhaal.
    Laatst gewijzigd door makila; 4 juli 2020 om 15:33

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Vandaag even navraag gedaan via via - het is blijkbaar het beste een erfenis op een aparte rekening te plaatsen en met die rekening verder niets mee te doen. Interesten kan je wel transfereren want die zijn blijkbaar wel gemeenschappelijk? (!)

Maar ja die raad gaat ook uit van worst case. Dat je ooit uiteen zal gaan. En ga je dat geld dan effectief laten rotten op die rekening speciaal voor die reden? Neen toch?

Via die mens die ik heb gesproken, wordt het verhaal wel lastiger als je zoals hierboven gemeld met de erfenis gemeenschappelijke zaken gaat doen of aankopen.
    In theorie blijft het jou geld dan, alleen in praktijk wordt het dan een lastig verhaal.

Brengt het kapitaal van een schenking of erfenis bepaalde interesten op, dan zullen deze gemeenschappelijk zijn, zelfs als het kapitaal op een eigen rekening stond.

https://www.notaris.be/erven-schenke...-een-schenking

Verhuur van iets dat je geërfd hebt, zelfde principe.
    ...
    o/

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    In de praktijk wordt er rekening gehouden dat A 30.000 EUR geschonken kreeg denk ik.

Trouwens tip aan de mensen die getrouwd zijn en een schenking krijgen/erven. Hou kopijen van de bankafschriften bij, als je niet kan bewijzen dat je bvb. 20.000 EUR had gekregen van je ouders, sta je nergens bij een scheiding (is een collega van me overkomen).
    Je kan er zoveel rekening mee houden als je wil. Doorgaans is zo'n rekening eentje waar ook gemeenschappelijke inkomsten en uitgaven landen. Hoe ga je hard maken dat de gemaakte uitgaven betaald werden met het looninkomen en niet met je erfenis? Je kan dat onderscheid niet meer maken want dit is troebel. Een euro is een euro.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Je kan er zoveel rekening mee houden als je wil. Doorgaans is zo'n rekening eentje waar ook gemeenschappelijke inkomsten en uitgaven landen. Hoe ga je hard maken dat de gemaakte uitgaven betaald werden met het looninkomen en niet met je erfenis? Je kan dat onderscheid niet meer maken want dit is troebel. Een euro is een euro.
    Ga ik dus niet mee akkoord, stel dat ik 30.000 EUR geschonken krijg van mijn ouders en ik smijt dat in de gezamenlijke spaarrekening waar 50.000 EUR op staat.

Stel dat we dan een auto van 60.000 EUR kopen is jouw redenering dat het mogelijk met het gemeenschappelijk geld zal gekocht zijn en je dus geen onderscheid meer kan maken tussen het gezamenlijke en die 30.000 EUR?

Wees maar zeker dat als het op de rechtbank voor komt, de rechter rekening zal houden met de schenking van 30.000 EUR en voor die auto gesteld wordt dat de inbreng 50/50 zal gebeurd zijn en dus 30.000 EUR van mijn ex-partner en 30.000 EUR van mezelf. Als er tegen dan geen spaargeld is bijgekomen en het saldo is nog steeds 20.000 EUR, dan zal de rechter wel degelijk oordelen dat van de 10.000 EUR die de wagen "extra" kostte bovenop het totale spaarbudget, de volledige 10.000 EUR van de schenking zal geweest zijn en gaat het spaargeld naar mij. Enkel als we melden dat de wagen werd aangekocht met de schenking en dat we beide zelf 15.000 EUR van ons spaargeld erbij hebben gelegd, prima. Dan is de wagen voor 75% van mij en voor 25% van mijn ex-partner.

Als we er niet uit geraken en ikzelf zeg dat de schenking niet werd gebruikt voor de wagen, buiten die 10.000 EUR en mijn ex partner zegt dat de schenking hier volledig voor gebruikt werd... Dan zal het aan de rechter zijn om te beoordelen welke stelling zal gebruikt worden, de ex-partner in dit verhaal zal het moelijk krijgen om te bewijzen dat de schenking effectief voor de wagen gebruikt werd. Ikzelf die de schenking kreeg kan daarentegen wel bewijzen dat ik de schenking heb gekregen, ik zie mezelf in dat fictieve verhaal dus duidelijk in mijn voordeel.

Pas op, dit is mijn eigen redenering van wat ik bij andere koppels hoor die uit elkaar gaan hé... Op vlak van centen oordeelt de bank wel degelijk zeer zwart-wit en is er weinig ruimte voor een grijze zone.
    \0/

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Volgens mij gaat die rechter dan toch ook het argument overwegen dat als partner Y dit had geweten, hij/zij dan ook niet akkoord zou gegaan zijn met het kopen van een wagen van 60K.

Als partner Y dat zo argumenteert lijkt me dat wel kans op slagen te hebben.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Volgens mij gaat die rechter dan toch ook het argument overwegen dat als partner Y dit had geweten, hij/zij dan ook niet akkoord zou gegaan zijn met het kopen van een wagen van 60K.

Als partner Y dat zo argumenteert lijkt me dat wel kans op slagen te hebben.
    Slagen op wat? Dat de wagen dus gekocht werd met de schenking + 15K van beiden?
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ga ik dus niet mee akkoord, stel dat ik 30.000 EUR geschonken krijg van mijn ouders en ik smijt dat in de gezamenlijke spaarrekening waar 50.000 EUR op staat.

Stel dat we dan een auto van 60.000 EUR kopen is jouw redenering dat het mogelijk met het gemeenschappelijk geld zal gekocht zijn en je dus geen onderscheid meer kan maken tussen het gezamenlijke en die 30.000 EUR?

Wees maar zeker dat als het op de rechtbank voor komt, de rechter rekening zal houden met de schenking van 30.000 EUR en voor die auto gesteld wordt dat de inbreng 50/50 zal gebeurd zijn en dus 30.000 EUR van mijn ex-partner en 30.000 EUR van mezelf. Als er tegen dan geen spaargeld is bijgekomen en het saldo is nog steeds 20.000 EUR, dan zal de rechter wel degelijk oordelen dat van de 10.000 EUR die de wagen "extra" kostte bovenop het totale spaarbudget, de volledige 10.000 EUR van de schenking zal geweest zijn en gaat het spaargeld naar mij. Enkel als we melden dat de wagen werd aangekocht met de schenking en dat we beide zelf 15.000 EUR van ons spaargeld erbij hebben gelegd, prima. Dan is de wagen voor 75% van mij en voor 25% van mijn ex-partner.

Als we er niet uit geraken en ikzelf zeg dat de schenking niet werd gebruikt voor de wagen, buiten die 10.000 EUR en mijn ex partner zegt dat de schenking hier volledig voor gebruikt werd... Dan zal het aan de rechter zijn om te beoordelen welke stelling zal gebruikt worden, de ex-partner in dit verhaal zal het moelijk krijgen om te bewijzen dat de schenking effectief voor de wagen gebruikt werd. Ikzelf die de schenking kreeg kan daarentegen wel bewijzen dat ik de schenking heb gekregen, ik zie mezelf in dat fictieve verhaal dus duidelijk in mijn voordeel.

Pas op, dit is mijn eigen redenering van wat ik bij andere koppels hoor die uit elkaar gaan hé... Op vlak van centen oordeelt de bank wel degelijk zeer zwart-wit en is er weinig ruimte voor een grijze zone.
    Alles wat niet aantoonbaar eigen is, is gemeenschappelijk (bij wettelijk stelsel).
    Jij kan niet 100% zeker bewijzen met welk deel van die gelden de auto aangekocht is, dus wordt verondersteld dat wat overblijft gemeenschappelijk is.

Als je geen problemen wil en eigen gelden echt eigen wenst te houden, dan hou je een aparte rekening voor erfenissen/schenkingen.
    En daar geen gemeenschappelijke inkomsten op laten komen, en het erfenis/schenkingsbewijs bijhouden.
    Je kan er gemeenschappelijke uitgaven mee doen, maar hou er rekening mee dat wat je daarmee koopt dan ook gemeenschappelijk wordt.
    Tenzij je expliciet het aangekochte op factuur met enkel jouw naam zet (bij bv. auto of meubelen), of laat noteren in de akte (bij vastgoed).

Dat lijkt onromantisch maar als het over deftige bedragen begint te gaan, wordt het delicater...

Want van tijd tot tijd gaat een relatie wel eens stuk.
    En van tijd tot tijd komen daar dan plots advocaten bij te kijken.
    Of igv overspel of andere zaken die de rationele verstandhouding serieus de grond in boren.
    Dan wordt geen enkele rekening meer gehouden met de mondelinge afspraken van in de tijd toen alles nog rozegeur en maneschijn was :-)
    Laatst gewijzigd door janusderoose; Gisteren om 07:58

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Neen want je leeft samen dus zal er altijd iemand zijn bepaalde dingen meer verbruikt.
    Mijn vriendin zal meer energie verbruiken als mezelf, ik eet meer, ...

Maar ik ga op een seizoen 5 a 6 keer skiën, tel daar nog wat materiaal bij. Dan denk ik niet dat er veel partners dit zouden blijven sponseren zonder commentaar.

Hoe de regeling is moet ik echt geen verantwoordelijk afleggen als ik iets koop en mijn vriendin ook niet als zij eens iets duurder wilt.
    Op een gegeven moment wordt het verschil tussen individuele en gezamelijke rekeningen ook wat artificieel hoor. Wij hebben individuele spaarrekeningen, maar dat wilt niet zeggen dat ik vanaf die rekening "zonder verantwoording" duizenden euro's aan persoonlijke uitgaves kan doen. Of toch niet meer dan dat ik dat van de gezamelijke rekening kan doen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Op een gegeven moment wordt het verschil tussen individuele en gezamelijke rekeningen ook wat artificieel hoor. Wij hebben individuele spaarrekeningen, maar dat wilt niet zeggen dat ik vanaf die rekening "zonder verantwoording" duizenden euro's aan persoonlijke uitgaves kan doen. Of toch niet meer dan dat ik dat van de gezamelijke rekening kan doen.
    In sé wel toch. Of heb je het puur over gevoel?

Ik zit met hetzelfde als hier al beschreven. Fiets als hobby vs lopen als hobby. Nieuwe fiets kopen + onderhoud etc tegenover die vriendin die bij wijze van spreken één keer in het jaar een nieuw paar loopschoenen van 100 euro koopt.

Regels voor berichten