iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Auto op zaak maar bedrijfsleiders onbezoldigd --> VAA?

Hoi iedereen!

ik zou graag gebruik maken van de kennis mbt boekhouden en algemene business om te weten wat ik best zou doen.

Laat me eerst even de situatie schetsen :

Sinds februari 2019 ben ik samen met mijn maat een BVBA gestart in e-commerce. De verkoop gaat goed en er komt elke 2 weken geld binnen dat we dan gebruiken voor de aankoop en promotie van nieuwe producten. Wij hebben beiden een hoofdberoep dus de activiteit in deze bvba doen wij beiden in bijberoep.

Mijn compagnon heeft nu een nieuwe auto nodig en we zouden deze graag op de zaak aankopen/leasen/renten zonder de status "onbezoldigd" te verliezen.

Van onze boekhouder hebben wij gehoord dat de korf voor VAA tot 1500€ per jaar kan gevuld worden zonder deze status te verliezen.
    We zijn nu aan het kijken naar een Tesla model 3 maar wnr we de VAA berekenen komen we uit op 1700€, dus eigenlijk net iets te hoog op het eerste zicht.

Hier komen nu de vragen :

- Is er een manier om deze tesla te kopen en door middel van een maandelijkse eigen bijdrage (privé) deze VAA te laten minderen?
    - Wat zou de beste formule zijn : Kopen op lening/ financiele renting / operationele lease (we willen de auto sowieso op het einde van de termijn in bezit hebben of optie hebben tot aankoop, privé of met de bvba)
    - Kent er iemand een goede maatschappij die al deze formules aanbiedt en ons kan bijstaan in de juiste keuze te maken? Ik dacht aan leaseplan en directlease, maar deze doen bij mijn weten enkel full operational lease, dus als we voor één van de andere formules zouden gaan kunnen zij ons niet helpen lijkt me.

Alvast bedankt voor jullie input
    Laatst gewijzigd door doctr; 1 juli 2020 om 10:51

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doctr Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoi iedereen!

ik zou graag gebruik maken van de kennis mbt boekhouden en algemene business om te weten wat ik best zou doen.

Laat me eerst even de situatie schetsen :

Sinds februari ben ik samen met mijn maat een BVBA gestart in e-commerce. De verkoop gaat goed en er komt elke 2 weken geld binnen dat we dan gebruiken voor de aankoop en promotie van nieuwe producten. Wij hebben beiden een hoofdberoep dus de activiteit in deze bvba doen wij beiden in bijberoep.

Mijn compagnon heeft nu een nieuwe auto nodig en we zouden deze graag op de zaak aankopen/leasen/renten zonder de status "onbezoldigd" te verliezen.

Van onze boekhouder hebben wij gehoord dat de korf voor VAA tot 1500€ per jaar kan gevuld worden zonder deze status te verliezen.
    We zijn nu aan het kijken naar een Tesla model 3 maar wnr we de VAA berekenen komen we uit op 1700€, dus eigenlijk net iets te hoog op het eerste zicht.

Hier komen nu de vragen :

- Is er een manier om deze tesla te kopen en door middel van een maandelijkse eigen bijdrage (privé) deze VAA te laten minderen?
    - Wat zou de beste formule zijn : Kopen op lening/ financiele renting / operationele lease (we willen de auto sowieso op het einde van de termijn in bezit hebben of optie hebben tot aankoop, privé of met de bvba)
    - Kent er iemand een goede maatschappij die al deze formules aanbiedt en ons kan bijstaan in de juiste keuze te maken? Ik dacht aan leaseplan en directlease, maar deze doen bij mijn weten enkel full operational lease, dus als we voor één van de andere formules zouden gaan kunnen zij ons niet helpen lijkt me.

Alvast bedankt voor jullie input
    1) Je hebt net een vennootschap gestart met 2 vennoten en gaat nu 1 van de 2 een "loon" uitkeren en de andere niet. Hou er al maar rekening mee dat daar uiteindelijk problemen van komen.
    2) Elke bank biedt financiering van auto's aan, Tesla zelf ook trouwens.
    3) Hou er rekening mee dat een Model 3 u 724€ excl BTW per maand kost aan leasing he, dat is al ne serieuze omzet voor een bijberoep.
    4) renting, lening of leasing maken in praktijk weinig uit als je het op 5 jaar zet. Operationele leasing kost u een pak meer en is de moeite niet waard voor 1 wagen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoi Sander, bedankt voor je antwoord.

Mijn excuses, ik bedoelde Februari 2019. dus het is niet meer net gestart.
    De auto komt op de zaak met mijn compagnon als eerste bestuurder maar ik rijd er ook mee dus in die zin komen er niet echt problemen.

1) gaat vooral over het feit of deze wagen kan aangekocht worden zonder de status "onbezoldigd" te verliezen.
    2) van banken was ik op de hoogte maar ik zocht eerder aanbevelingen van bedrijven die specifiek solutions bieden voor car financing maar geen bank zijn.
    3 ) de omzet is ruimschoots voldoende om dit te coveren
    4 ) bedankt voor de tip

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    VAA op rekening-courant boeken. (En/Of terugbetalen aan vennootschap)
    Dan is er geen bezoldiging.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doctr Bekijk bericht

Van waar komt dat bedrag van 1.500€?

De mandataris van een vennootschap (zaakvoerder, bestuurder …) die op papier en feitelijk onbezoldigd is en daarnaast geen andere zelfstandige activiteit uitoefent (bijvoorbeeld als werkend vennoot) is niet verzekeringsplichtig.

Alleen als je voldoende kunt bewijzen dat je een onbezoldigde mandataris bent, ben je vrijgesteld van aansluiting. Om als onbezoldigd mandataris beschouwd te worden, moet je tegelijkertijd aan deze drie voorwaarden voldoen:

Je mag naast het onbezoldigde mandaat geen enkele andere activiteit uitoefenen in de vennootschap (geen boekhoudkundige, commerciële, administratieve of andere taken). Doe je dat wel, dan ben je werkende vennoot of heb je een uitvoerende functie op zelfstandige basis. Je wordt ook als zelfstandige beschouwd als je enige zaakvoerder bent. Tot slot zijn vennoten in bepaalde vennootschappen (zoals de vof) altijd verzekeringsplichtig als werkend vennoot.

Je mandaat moet als onbezoldigd beschreven zijn in de statuten van je vennootschap tenzij de raad van bestuur of algemene vergadering uitdrukkelijk heeft beslist tot de kosteloosheid.

Je geniet in de praktijk geen enkel voordeel, ook niet in natura of als belastingvoordeel, vanwege je functie als mandataris.
    Als je voldoet aan bovenstaande voorwaarden ben je niet langer verzekeringsplichtig en mag je aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds worden stopgezet.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Van waar komt dat bedrag van 1.500€?

De mandataris van een vennootschap (zaakvoerder, bestuurder …) die op papier en feitelijk onbezoldigd is en daarnaast geen andere zelfstandige activiteit uitoefent (bijvoorbeeld als werkend vennoot) is niet verzekeringsplichtig.

Alleen als je voldoende kunt bewijzen dat je een onbezoldigde mandataris bent, ben je vrijgesteld van aansluiting. Om als onbezoldigd mandataris beschouwd te worden, moet je tegelijkertijd aan deze drie voorwaarden voldoen:

Je mag naast het onbezoldigde mandaat geen enkele andere activiteit uitoefenen in de vennootschap (geen boekhoudkundige, commerciële, administratieve of andere taken). Doe je dat wel, dan ben je werkende vennoot of heb je een uitvoerende functie op zelfstandige basis. Je wordt ook als zelfstandige beschouwd als je enige zaakvoerder bent. Tot slot zijn vennoten in bepaalde vennootschappen (zoals de vof) altijd verzekeringsplichtig als werkend vennoot.

Je mandaat moet als onbezoldigd beschreven zijn in de statuten van je vennootschap tenzij de raad van bestuur of algemene vergadering uitdrukkelijk heeft beslist tot de kosteloosheid.

Je geniet in de praktijk geen enkel voordeel, ook niet in natura of als belastingvoordeel, vanwege je functie als mandataris.
    Als je voldoet aan bovenstaande voorwaarden ben je niet langer verzekeringsplichtig en mag je aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds worden stopgezet.
    1500 aan voordelen op fiche is grens voor vrijstelling in bijberoep te blijven, maar zoals hierboven gezegd.. boeken op RC en terugbetalen.

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Apelords Bekijk bericht
    1500 aan voordelen op fiche is grens voor vrijstelling in bijberoep te blijven, maar zoals hierboven gezegd.. boeken op RC en terugbetalen.
    't is niet omdat het geboekt wordt op een R/C dat het ineens geen voordeel in natura meer is hé.
    Als daar controle op komt dan hebt ge het toch aan uwe rekker volgens mij.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 63

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximumOfBass Bekijk bericht
    't is niet omdat het geboekt wordt op een R/C dat het ineens geen voordeel in natura meer is hé.
    Als daar controle op komt dan hebt ge het toch aan uwe rekker volgens mij.
    En waarom dan? Deze terugbetaling zorgt er juist voor dat er geen "voordeel" meer is... Deze regel is net hetzelfde zoals bij een werknemer die een eigen bijdrage betaald om zijn voordeel alle aard te compenseren.

Tags for this Thread

Regels voor berichten