mistertimmy952's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Dividendbelasting Duitsland Terugvorderen

Hey forum!

Ik heb sinds dit jaar bijna 1000 euro aan dividenden ontvangen vanuit Duitsland. Op al deze dividenden is er een bronbelasting van 26% betaald.
    Nu heb ik snel even gegoogled en vind ik weinig informatie over het terugvorderen, ik lees vooral dat het het niet waard is voor de gewone belegger?
    Iemand ervaring hiermee? Is het daadwerkelijk zoveel werk om dit terugtevorderen?

Mvg,

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mistertimmy952 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hey forum!

Ik heb sinds dit jaar bijna 1000 euro aan dividenden ontvangen vanuit Duitsland. Op al deze dividenden is er een bronbelasting van 26% betaald.
    Nu heb ik snel even gegoogled en vind ik weinig informatie over het terugvorderen, ik lees vooral dat het het niet waard is voor de gewone belegger?
    Iemand ervaring hiermee? Is het daadwerkelijk zoveel werk om dit terugtevorderen?

Mvg,
    Probeer deze link eens: https://tax-reclaim.nl/wp-content/up...E_englisch.pdf

Het komt er op neer dat Duitsland 11 % te veel heeft ingehouden. In de Belgische aangifte zult u hoe dan ook stuk moeten aangeven.
    Als Duits brutodividend = 1000
    Duits nettodividend = 850 (85% van 1000)

850-812 = 38 euro is belastbaar aan 30 %.
    812 € is vrijgesteld indien het gaat over dividend van aandelen.

Bij trackers en/of fondsen: € 850 belastbaar aan 30 %.

Master S's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BB1990 Bekijk bericht
    Probeer deze link eens: https://tax-reclaim.nl/wp-content/up...E_englisch.pdf

Het komt er op neer dat Duitsland 11 % te veel heeft ingehouden. In de Belgische aangifte zult u hoe dan ook stuk moeten aangeven.
    Als Duits brutodividend = 1000
    Duits nettodividend = 850 (85% van 1000)

850-812 = 38 euro is belastbaar aan 30 %.
    812 € is vrijgesteld indien het gaat over dividend van aandelen.

Bij trackers en/of fondsen: € 850 belastbaar aan 30 %.
    Ik dacht dat dividenden van ETF's en fondsen niet aftrekbaar zijn van de belastingen.
    Game PC: Intel i7-8700K @5GHz - Corsair Hydro H115i - Asus ROG Maximus X Formula - Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 3200MHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G - Samsung 860 EVO M.2 500GB SSD - Samsung 850 EVO 1TB SSD - Corsair HX750i - be quiet! Dark Base Pro 900 Black - Asus ROG Swift PG348Q G-SYNC monitor - Logitech Z623 2.1 - Corsair Strafe RGB MX Silent - Logitech G502 / Xbox One X 1TB / PS4 Pro 1TB / A/V: LG OLED55E6V - Yamaha YSP-2200 - Panasonic DP-UB820EFK 4K DV Blu-ray player

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Master S Bekijk bericht
    Ik dacht dat dividenden van ETF's en fondsen niet aftrekbaar zijn van de belastingen.
    Dat zegt hij ook niet. Hij zegt enkel dat de ingehouden bronheffing voor maximaal 15% in mindering mag worden gebracht.

Ik zie wel niet in waar de 812 euro vandaag komt. De berekening van vrijstelling op dividenden uit het buitenland gebeurt trouwens op het brutodividend en niet op het nettodividend. De berekening is dan als volgt:

(brutodividend - 800,00 euro vrijstelling) - (percentage bronheffing volgens dubbelbelastingverdrag) = aan te geven bedrag.
    in dit concreet voorbeeld:
    (1000,00 euro - 800,00 euro) - 15% = 170,00 euro aan te geven in België.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Dat zegt hij ook niet. Hij zegt enkel dat de ingehouden bronheffing voor maximaal 15% in mindering mag worden gebracht.

Ik zie wel niet in waar de 812 euro vandaag komt. De berekening van vrijstelling op dividenden uit het buitenland gebeurt trouwens op het brutodividend en niet op het nettodividend. De berekening is dan als volgt:

(brutodividend - 800,00 euro vrijstelling) - (percentage bronheffing volgens dubbelbelastingverdrag) = aan te geven bedrag.
    in dit concreet voorbeeld:
    (1000,00 euro - 800,00 euro) - 15% = 170,00 euro aan te geven in België.
    812 € is het vrijgesteld dividend voor aanslagjaar 2021. Ik was meer bezig over aanslagjaar 2021 dan aanslagjaar 2020.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BB1990 Bekijk bericht
    812 € is het vrijgesteld dividend voor aanslagjaar 2021. Ik was meer bezig over aanslagjaar 2021 dan aanslagjaar 2020.
    Ah natuurlijk, ik zit nog helemaal ondergedompeld in aj 2020 dat ik niet verder nadacht,

Regels voor berichten