Keno's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Vervroegd vakantiegeld

Ik was net bezig met het invullen van onze gezamelijke belastingsbrief van mijzelf en mijn partner.

Nu zag ik staan in het voorstel: Vervroegd vakantiegeld code 251... met x bedrag.

Wat is dit precies? Mijn partner is vorig jaar van werk veranderd, maar zij beweert dat zij dit niet ontvangen heeft.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rubenvb's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je van werk verandert tijdens het jaar, betaalt je vorige werkgever het vakantiegeld van dat jaar volledig (meestal bij de laatste loonstorting).
    Je nieuwe werkgever moet dat dan niet aan jou betalen (ik vermoed dat die dat dan pro rata aan je vorige werkgever terugbetalen).

Als je dat niet hebt ontvangen moet je contact opnemen met je vorige werkgever.
    Je gaat dus de volgende keer vakantiegeld niet ontvangen (je hebt dat immers al gekregen).
    Ik vind dit persoonlijk een heel vreemde regeling maar heb dat dus al twee keer meegemaakt, en is blijkbaar wat er moet gebeuren.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    55 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubenvb Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je van werk verandert tijdens het jaar, betaalt je vorige werkgever het vakantiegeld van dat jaar volledig (meestal bij de laatste loonstorting).
    Je nieuwe werkgever moet dat dan niet aan jou betalen (ik vermoed dat die dat dan pro rata aan je vorige werkgever terugbetalen).
    Klopt niet.

Als je vandaag uit dienst gaat, betaalt je oude werkgever:
    - het enkel vakantiegeld van 2020: dit is het loon voor de dagen die je dit jaar nog moet nemen (op basis van je gewerkte dagen in 2019)
    - het dubbel vakantiegeld van 2020: dit is vakantiegeld dat je normaal in mei-juni-juli moet krijgen (op basis van je gewerkte dagen in 2019)
    - het enkel vakantiegeld van 2021: dit is het enkel vakantiegeld voor de vakantiedagen die je opgebouwd hebt dit jaar
    - het dubbel vakantiegeld van 2021: dit is het enkel vakantiegeld voor de vakantiedagen die je opgebouwd hebt dit jaar

Je nieuwe werkgever, mocht je direct in dienst gaan, betaalt:
    - dit jaar het enkel vakantiegeld op de dagen dat je je verlof neemt, maar mag dat enkel vakantiegeld in 1 keer aftrekken op het moment dat je je hoofdvakantie neemt. Het kan dan zijn dat je dus nauwelijks loon krijgt, zelfs al heb je de ganse maand gewerkt.
    - dit jaar het dubbel vakantiegeld op het moment dat je je hoofdvakantie neemt (en dus op basis van je nieuwe loon), maar mag het dubbel vakantiegeld dat je van je oude werkgever kreeg aftrekken
    - volgend jaar het volledige vakantiegeld, alsof je in 2020 een gans jaar gewerkt hebt, mét aftrek van het enkel en dubbel vakantiegeld dat je van je oude werkgever kreeg.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

rubenvb's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    I stand corrected. Ik had kunnen weten dat mijn antwoord maar en schimmige illusie van correctheid ging bevatten...

Het is dus nog erger dan ik dacht: je kan een maand verminderd loon krijgen omdat je dat geld dus eigenlijk al ontvangen hebt van je vorige werkgever als vakantiegeld na je ontslag. Des te meer reden om zeker te zijn de dat je vorige werkgever alles correct heeft gedaan!

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubenvb Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    I stand corrected. Ik had kunnen weten dat mijn antwoord maar en schimmige illusie van correctheid ging bevatten...

Het is dus nog erger dan ik dacht: je kan een maand verminderd loon krijgen omdat je dat geld dus eigenlijk al ontvangen hebt van je vorige werkgever als vakantiegeld na je ontslag. Des te meer reden om zeker te zijn de dat je vorige werkgever alles correct heeft gedaan!
    Code 1251 (vervroegd vakantiegeld) op fiche zetten en niet uitbetalen is gewoon fraude hoor. Fiches 281.10 (en bij uitbreiding alle fiches) moeten steeds overeenkomen met de werkelijk uitbetaalde bedragen.

Ter zijde: Toevallig heb ik momenteel zo een dossier lopende: bedragen op fiches die niet werkelijk zouden zijn uitbetaald. Hier gaat de (voormalige) werkgever moeten aantonen wat hij wanneer aan wie en op welke rekening heeft gestort. Als er aanwijzingen zijn tot fraude dan is het bankgeheim trouwens heel gemakkelijk op te heffen.

Regels voor berichten