Bekijk resultaten enquête: Totaal gezinsvermogen

Aantal stemmers
143. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • < 100 000 €

35 24,48%
  • 100 000 - 200 000 €

23 16,08%
  • 200 000 - 300 000 €

22 15,38%
  • 300 000 - 400 000 €

13 9,09%
  • 400 000 - 500 000 €

9 6,29%
  • 500 000 - 600 000 €

10 6,99%
  • 600 000 - 800 000 €

12 8,39%
  • 800 000 - 1 miljoen €

3 2,10%
  • 1 miljoen - 2 miljoen €

8 5,59%
  • > 2 miljoen €

8 5,59%
Pagina 8 van 8 Eerste ... 45678
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    80 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Met de nadruk op kan. Ik ken veel meer gezinnen met een appartement of huis dat ze verhuren dan met een garage. En dat stuk grond is toch evengoed een investering. Zo'n kleine bouwgronden vind je enkel in drukbebouwde gebieden waardoor de waarde stijgt door de ligging ipv door de grootte...

Als ik in mijn eigen omgeving kijk, is het percentage in elk geval hoger.
    Vergeet niet dat je vlug eigenaar wordt van een tweede woning bij een erfenis. En dan meestal geen 100% eigenaar, maar een tweede, een vierde,... Zo zijn er redelijk wat mensen die al lang eigenaar zijn van stukjes van woningen, maar daar niks mee doen omdat bvb de bomma of oma er nog woont.

Zelfde geldt natuurlijk voor garages en co.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Vergeet niet dat je vlug eigenaar wordt van een tweede woning bij een erfenis. En dan meestal geen 100% eigenaar, maar een tweede, een vierde,... Zo zijn er redelijk wat mensen die al lang eigenaar zijn van stukjes van woningen, maar daar niks mee doen omdat bvb de bomma of oma er nog woont.

Zelfde geldt natuurlijk voor garages en co.
    Inderdaad, ik ben zelf ook voor 1/150 ofzo eigenaar van wat landbouwgrond in the middle of nowhere.
    Dat is nagenoeg niks waard maar voila, wel al meteen een 20tal gezinnen met een 2de vastgoed-eigendom.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromker Bekijk bericht
    Inderdaad, ik ben zelf ook voor 1/150 ofzo eigenaar van wat landbouwgrond in the middle of nowhere.
    Dat is nagenoeg niks waard maar voila, wel al meteen een 20tal gezinnen met een 2de vastgoed-eigendom.
    Mijn grootouders hebben ook zoiets. En het is onmogelijk te verkopen want je moet van allemaal een akkoord hebben. En intussen zitten er een paar van die (200 tal dacht ik) aan de andere kant van de wereld.
    Die 1 op 6 wilt dan eigenlijk heel weinig zeggen als al die gedeelde erfenissen er in zitten.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    80 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Mijn grootouders hebben ook zoiets. En het is onmogelijk te verkopen want je moet van allemaal een akkoord hebben.
    Gedwongen openbare verkoop kan altijd.
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn grootouders hebben ook zoiets. En het is onmogelijk te verkopen want je moet van allemaal een akkoord hebben. En intussen zitten er een paar van die (200 tal dacht ik) aan de andere kant van de wereld.
    Die 1 op 6 wilt dan eigenlijk heel weinig zeggen als al die gedeelde erfenissen er in zitten.
    Dergelijke toestanden zijn uitzonderlijk oplosbaar als verkrijgende verjaring van toepassing is.

De kostprijs om die mensen te localiseren en aan te schrijven eventueel via de rechtbank zijn meestal hoger dan de individuele opbrengst. En dan mogen er geen minderjarige erfgenamen tussen zitten.

Zonder verkrijgende verjaring is dit meestal hopeloos.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk bericht
    Leuk weetje: 1 op 6 huishoudens bezit een 2de vastgoed volgens De Standaard
    Officieel ja.

als je het niet opgegeven vastgoed mee rekent is het eerder 1 op 3

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Volgens jou bezit 33% van alle huishoudens illegaal een huisje/appartement ergens in het buiteland?
    Op wat baseer je dat? Dat een heel stuk van de immigranten dat doet (puur buikgevoel, geen vaststaand feit) kan ik nog geloven, maar dat is maar een heel klein deel van alle huishoudens.
    En de fiscus heeft daar ook al achter zitten zoeken waardoor een heleboel buitenlandse vastgoedeigenaars enerzijds betrapt zijn en anderzijds toch hun vastgoed aangegeven hebben.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens jou bezit 33% van alle huishoudens illegaal een huisje/appartement ergens in het buiteland?.....
    Niet 33% maar eerder een procent of 15 die we niet in de officiele statistieken terugzien.

Dus bij elkaar zal eenderde vd huishoudens wel een tweede huis hebben.
    Als ik om me heen kijk is dat nog veel hoger trouwens.

Vooral migranten om me heen hebben allemaal vastgoed in hun thuisland. Sommigen geven dat niet op maar velen hebben dat vastgoed gewoon in beheer middels bedrijfjes, lokale familieleden of andersoortige rechtsconstructies.
    Het is lang niet altijd duidelijk hoe en of je dat vastgoed moet invullen op je belastingformulier.
    De Belgische belastingwet is ook helemaal nog niet geequipeerd voor complexere og zaken die anders zijn dan een Belg met een loonstrook die een vakantiehuisje aan de kust of een villa in Frankrijk heeft.

Maar echt illegaal zou ik het allemaal niet noemen.
    En denken dat je geen belasting betaalt is ook een illusie. Veel van mijn Turkse vrienden zijn (mede) eigenaren van appartementen complexen geworden aan de Turkse (en Cypriotische) kusten. Die betalen daar gewoon belastingen hoor. En niet zo'n beetje ook.

Bij elkaar opgeteld maakt het dat eenderde van de huishoudens 2e vastgoeden heeft.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dogmatisch Bekijk bericht
    Niet 33% maar eerder een procent of 15 die we niet in de officiele statistieken terugzien.

Dus bij elkaar zal eenderde vd huishoudens wel een tweede huis hebben.
    Als ik om me heen kijk is dat nog veel hoger trouwens.

Vooral migranten om me heen hebben allemaal vastgoed in hun thuisland. Sommigen geven dat niet op maar velen hebben dat vastgoed gewoon in beheer middels bedrijfjes, lokale familieleden of andersoortige rechtsconstructies.
    Het is lang niet altijd duidelijk hoe en of je dat vastgoed moet invullen op je belastingformulier.
    De Belgische belastingwet is ook helemaal nog niet geequipeerd voor complexere og zaken die anders zijn dan een Belg met een loonstrook die een vakantiehuisje aan de kust of een villa in Frankrijk heeft.

Maar echt illegaal zou ik het allemaal niet noemen.
    En denken dat je geen belasting betaalt is ook een illusie. Veel van mijn Turkse vrienden zijn (mede) eigenaren van appartementen complexen geworden aan de Turkse (en Cypriotische) kusten. Die betalen daar gewoon belastingen hoor. En niet zo'n beetje ook.

Bij elkaar opgeteld maakt het dat eenderde van de huishoudens 2e vastgoeden heeft.
    Kom eens wat af met cijfermateriaal ipv dit ethisch betwijfelbaar buikgevoel.

Over de 1 op 6 overigens : Lijkt me ook dat dit mee zal hangen met het hogere aantal alleenstaanden en echtscheidingen. Aangezien er meer mensen alleen een woonst kopen, zullen er op termijn ook meer huishoudens zijn die meerdere panden hebben, eenmaal dat er dan toch (terug) een partner gevonden word.

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Als ik mijn hypotheek in rekening breng kom ik zeker niet eens aan 100.000 euro, wat wil je ook, ben nog maar 2 jaar aan het afbetalen.
    Als ik de huidige boekwaarde van mijn eigen zaak bereken volgens het % dat ik daarin heb dan kom ik erboven, maar imo is dat niet helemaal correct. Ik kan dat aandeel niet vlug vlug in geld omzetten tenzij ik verkoop of de zaak liquideer, wat niet de bedoeling is natuurlijk.
    Let us pray for all the fools that be

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Als ik de huidige boekwaarde van mijn eigen zaak bereken volgens het % dat ik daarin heb dan kom ik erboven, maar imo is dat niet helemaal correct. Ik kan dat aandeel niet vlug vlug in geld omzetten tenzij ik verkoop of de zaak liquideer, wat niet de bedoeling is natuurlijk.
    Ook die waarde mag je meerekenen.

Het is misschien niet heel liquide, maar een huis is dat ook niet. En zeker niet omdat je toch een dak boven je hoofd nodig hebt

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Als ik mijn hypotheek in rekening breng kom ik zeker niet eens aan 100.000 euro, wat wil je ook, ben nog maar 2 jaar aan het afbetalen.
    Ik vind het persoonlijk ook logischer dat uw hypotheek meetelt als uw vermogen. Aangezien die ook effect heeft op uw spaarvermogen.
    Stel dat je 3000€ beschikbaar hebt om te sparen. Zonder hypotheek is uw spaarvermogen dan 3000€. Met een hypotheek is uw spaarvermogen maar (bvb) 2500€ en 500€ kapitaalaflossing. Bijgevolg moet je voor een toekomstperspectief uw spaarvermogen + uw hypotheek gaan tellen, maar niemand doet dat omdat ge hypotheek telt als een kost en niet als spaarvermogen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    80 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik vind het persoonlijk ook logischer dat uw hypotheek meetelt als uw vermogen. Aangezien die ook effect heeft op uw spaarvermogen.
    Stel dat je 3000€ beschikbaar hebt om te sparen. Zonder hypotheek is uw spaarvermogen dan 3000€. Met een hypotheek is uw spaarvermogen maar (bvb) 2500€ en 500€ kapitaalaflossing. Bijgevolg moet je voor een toekomstperspectief uw spaarvermogen + uw hypotheek gaan tellen, maar niemand doet dat omdat ge hypotheek telt als een kost en niet als spaarvermogen.
    wat mij betreft tellen alle zaken waardoor mijn vermogen uiteindelijk structureel stijgt, als sparen, voor het bedrag dat het kan liquideren. Dus:
    - spaarrekening: 100%
    - pensioensparen: 100% (die paar euro's beheerskosten reken ik even niet aan)
    - hypotheek: het stuk kapitaalsaflossing
    - verbouwing: de geschatte waardestijging (min natuurlijk de persoonlijke ivestering, dus meestal negatief omdat je spaargeld opsoupeert)
    ...
    Mij nodig? Tag me @JPV

Regels voor berichten