ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Erfenis: alle kinderen gestorven

Dit weekend is mijn grootmoeder op 95jarige leeftijd overleden. Ze had alle 3 haar kinderen overleefd dus de 'goeste' was weg de laatste jaren en haar laatste ziekte was er teveel aan.

Zoals gezegd zijn alle 3 haar kinderen reeds gestorven, het deel van mijn moeder wordt dus doorgeschoven naar mijn broer en ik, ... . Maar mijn ene oom is indertijd getrouwd met een gescheiden vrouw met 2 kinderen. Zelf hebben ze geen kinderen.
    Het heeft nooit geboterd tussen mijn grootmoeder en haar schoondochter. 1 van haar laatste woorden waren zelfs dat ze haar in geen geval niet op haar begrafenis wou.

Krijgt haar schoondochter nu het deel van mijn oom? Ik vermoed van niet, maar ik vind nergens een duidelijk antwoord.
    Een testament is er (denk ik) niet, maar als er 1 is, zal er zeker instaan dat ze zo weinig mogelijk krijgt.
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToasT Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dit weekend is mijn grootmoeder op 95jarige leeftijd overleden. Ze had alle 3 haar kinderen overleefd dus de 'goeste' was weg de laatste jaren en haar laatste ziekte was er teveel aan.

Zoals gezegd zijn alle 3 haar kinderen reeds gestorven, het deel van mijn moeder wordt dus doorgeschoven naar mijn broer en ik, ... . Maar mijn ene oom is indertijd getrouwd met een gescheiden vrouw met 2 kinderen. Zelf hebben ze geen kinderen.
    Het heeft nooit geboterd tussen mijn grootmoeder en haar schoondochter. 1 van haar laatste woorden waren zelfs dat ze haar in geen geval niet op haar begrafenis wou.

Krijgt haar schoondochter nu het deel van mijn oom? Ik vermoed van niet, maar ik vind nergens een duidelijk antwoord.
    Een testament is er (denk ik) niet, maar als er 1 is, zal er zeker instaan dat ze zo weinig mogelijk krijgt.
    Zou mij sterk verbazen aangezien er geen bloedverwante tak meer is langs uw overleden nonkel dat er daar nog geld van het testament naartoe zou gaan.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zou mij sterk verbazen aangezien er geen bloedverwante tak meer is langs uw overleden nonkel dat er daar nog geld van het testament naartoe zou gaan.
    https://www.notaris.be/faq/erven-sch...deren-beschouw

Hangt af van hoe uw oom dit heeft aangepakt als ik dit zo lees - maar echt simpel is het niet.
    Heeft hij de kinderen destijds geadopteerd -> dan volwaardig deel
    Heeft hij de kinderen niet geadopteerd, dan hangt het af van wat hij heeft geschreven in zijn testament - lijkt het mij.

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    voor zover ik weet niet, hun vader leefde nog, dus waarom zou hij ze adopteren? (indien dit al kon)
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    56 Post(s)
    Technisch gezien kan dat: Tia Van Haver werd Tia Hellebaut toen de nieuwe partner van haar moeder Tia geadopteerd heeft. Haar biologische vader leeft nog altijd (maar er is geen contact).

Het lijkt me dat een testament na het overlijden van iemand én na de verdeling van zijn bezittingen "nutteloos" is en geen bepalingen meer kan bevatten over wat er later moet gebeuren met eventuele giften. Een dode persoon kan geen erfenissen meer krijgen, hé (enkel kan zijn erfdeel verder verdeeld worden door de wettelijke bepalingen, maar afaik niet door een testament). Neem contact op met een notaris voor alle zekerheid.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het is simpel denk ik: Indien die kinderen geadopteerd zijn krijgen ze een derde van de erfenis. Indien ze niet geadopteerd zijn krijgen ze niets. De schoondochter krijgt sowieso niets.
    Dit geldt enkel indien er geen testament is.

Indien er wel een testament is hangt alles af van wat daar in staat maar dan is er nog steeds een gegarandeerd deel voor de (klein)kinderen.

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik lees dat uw oom getrouwd was, dan gaat het wel daarheen hoor.

Mijn vader was ook opnieuw getrouwd met zijn nieuwe vlam.
    Die vrouwspersoon is met heel de erfenis gaan lopen.

Als ik uw verhaal goed begrijp, uw moeder heeft recht op 1/3, vervolgens dat nog eens 50/50 met uw broer en daar mogen jullie nog eens 60% belasting op betalen en de notariskosten. Veel succes.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
    Nee, ik weet ook niet alles.

SAR.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is die schoondochter geen weduwe? De stiefkinderen krijgen imo niks maar de schoondochter, geen idee wanneer de schoonouder haar kinderen overleeft...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In principe hebben enkel bloedverwanten erfrechten. Schoonkinderen, zoals hier de schoondochter, zijn dus niet erfgerechtigd.

De stiefkinderen zijn enkel erfgerechtigd, indien er een volle adoptie zou hebben plaatsgevonden (wat zeer onwaarschijnlijk is in deze situatie).

Regels voor berichten