Pagina 1 van 32 1234511 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)

Tax on Web 2020: geen regering, dus minder codes

Ik eis me naar jaarlijkse gewoonte deze post op

Voor wie zich verveelt tijdens de corona-crisis: je kan je nu al bezighouden met het invullen van de belastingen. Tax On Web verschijnt pas begin mei (exacte datum nog onbekend), maar dit is nuttig leesvoer voor wie de veranderingen wil zien:
    https://www.practicali.be/blog/aangi...elasting-2020/

Je kan ondertussen op Myminfin de meeste attesten al downloaden.

Wegens ontbreken van een werkende regering in 2019, hebben we 18 minder mogelijkheden om extra of net minder belastingen te betalen, dus 18 minder codes die aangegeven moeten worden. In de praktijk zullen de meeste mensen er niks van merken.

Dit is het aangifteformulier:
    https://www.practicali.be/media/wysi...ren-aj2020.pdf

Zelf al manueel alles uitgerekend, ik kom voorlopig op 4600 euro terug, moet wel nog een attest van loopbaanonderbreking van m'n vriendin krijgen. Tevreden
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    10 Post(s)
    Vraagjes.

1. Voor KOTK (van het jaar 2019) heb ik 40€ als bijdrage gegeven. Onder welke code valt dit?
    2. Ik heb een herfinanciering aangegaan vorig jaar. De oorspronkelijke lening is van 2015. Vul ik dan gewoon nog steeds de bedragen in onder code 3360 en 4360?

Al het overige gaat normaal al door de overheid zelf ingevuld staan ..

PS. Net gekeken in tax on web, de overheid heeft mijn fiscale attesten inclusief de herziening al gewoon ontvangen/verkregen en zelfs mijn gift naar KOTK hebben ze ook al ontvangen. Dus ik vermoed dat alles straks al op voorhand zal ingevuld zijn op mijn aangifte. De overheid weet alweer alles van mij.

Maar voor de zekerheid stel ik hier de vraag.
    Laatst gewijzigd door makila; 19 april 2020 om 14:32

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)
    1. 394
    2. in principe wel
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Herfinanciering doet er niet toe. Er wordt steeds gekeken naar de oorspronkelijke lening dus inderdaad 3360 en 4360. Soms automatisch ingevuld, maar zeker niet altijd dus zeker nakijken.

En giften is nog steeds code 1394. Als het attest in myminfin zit dan zal dit automatisch worden ingevuld.

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Meeste attesten zie ik hier ook al st aan sinds eind feb/ begin maart. Nu nog even afwachten tot TOW opengaat.
    In 2019 zijn wij gehuwd met scheiding van goederen. Is dit dan ook 1 gemeenschappelijke aangifte of ...?
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Voor diegenen die normaal de aangifte laten invullen op het lokale belastingkantoor: dit jaar kan je vanwege de corona-maatregelen niet terecht op kantoor. Wel zal je telefonische hulp kunnen krijgen. Verdere info hierover: https://financien.belgium.be/nl/part...e/invulsessies

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frado2005 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Meeste attesten zie ik hier ook al st aan sinds eind feb/ begin maart. Nu nog even afwachten tot TOW opengaat.
    In 2019 zijn wij gehuwd met scheiding van goederen. Is dit dan ook 1 gemeenschappelijke aangifte of ...?
    Jaar van huwelijk is nog een aparte aangifte.

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Jaar van huwelijk is nog een aparte aangifte.
    Sorry, maar in 2018 zijn we wettelijik gaan samenwonen. Dus in 2019 was het nog afzonderlijk. Nu zal het dan gezamenlijk zijn? Maar het is niet dat dit nog eens zal veranderen gezien scheiding van goederen?
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Sorry, maar in 2018 zijn we wettelijik gaan samenwonen. Dus in 2019 was het nog afzonderlijk. Nu zal het dan gezamenlijk zijn? Maar het is niet dat dit nog eens zal veranderen gezien scheiding van goederen?
    Dan krijg je inderdaad één gemeenschappelijke aangifte en aanslag aangezien je in 2018 reeds wettelijk samenwonend was. Enkel het huwelijk op zich is trouwens van tel. Het huwelijksstelsel waarin je gehuwd bent is niet bekend voor de fiscus, en doet er in de meeste gevallen ook niet toe. Wanneer dit wel van belang zou kunnen zijn (bv. bij aangifte van roerende of onroerende inkomsten), dan kan de fiscus hierover vragen stellen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    De attesten zijn pas vrijdag beschikbaar op Myminfin. De data van februari/maart betekenen enkel dat deze in het systee zijn geraakt. De administratie moet al deze attesten verwerken.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Voornaamste nieuwigheid is de wijziging van de code 1199. Vanaf dit aanslagjaar worden ook de aangiftes speciaal geprorateerd.

BlackOccult's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Ik ben daar meestal op tijd bij, dus ik zal begin mei in het achterhoofd houden. Normaal trekken we ook wel een behoorlijk bedrag terug.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BB1990 Bekijk bericht
    Voornaamste nieuwigheid is de wijziging van de code 1199. Vanaf dit aanslagjaar worden ook de aangiftes speciaal geprorateerd.
    Dit is niet nieuw, is al zo vanaf aanslagjaar 2018. Hierop is zelfs reeds een controle-actie geweest/bezig.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Dit is niet nieuw, is al zo vanaf aanslagjaar 2018. Hierop is zelfs reeds een controle-actie geweest/bezig.
    De code bestaat idd sinds aanslagjaar 2018. Maar mijn punt is dat sinds aanslagjaar nu ook de exits geconfronteerd worden met de proratering van de federale voordelen. Tot nu toe is dit enkel het geval geweest bij nieuwe rijksinwoners. Nu worden beide systemen toegepast.

drolf's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is precies elk jaar maar later en later alvorens je de aangifte kan indienen.
    Het is nu al begin mei, vroeger was dat nog midden april.

Regels voor berichten