Pagina 40 van 40 Eerste ... 303637383940

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ambtenaren zijn nog steeds mensen en geen robots. En als we iedere fout die de belastingplichtige maakt in zijn eigen nadeel gaan laten staan, dan zal het ook niet goed zijn want "de belastingen weten toch alles?".

Ik spreek dan ook enkel over wijzigingen die de administratie aanbrengt in het voordeel van de belastingplichtige en de termijn die de administratie heeft om eventuele fouten recht te zetten. Voor de belastingplichtige zelf blijft er een wettelijke bewaartermijn van 6 maanden na verzending van het aanslagbiljet, of 5 jaar bij toepassing van art. 378 wib92.
    In de commentaar van art 346 WIB92 staat het volgende:

Nummer 346/21
    Ingeval de aanslagambtenaar een aangifte wijzigt en als grondslag van de belasting een lager cijfer neemt dan datgene aangegeven door de belastingplichtige, is hij er niet toe gehouden, alvorens de aanslag te vestigen, dat cijfer aan de betrokkene te doen kennen (Cass., 9.3.1936, Le Jeune en Van Opstal, Pas. 1936, I, 180) (zie evenwel 346/20).
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    In de commentaar van art 346 WIB92 staat het volgende:

Nummer 346/21
    Ingeval de aanslagambtenaar een aangifte wijzigt en als grondslag van de belasting een lager cijfer neemt dan datgene aangegeven door de belastingplichtige, is hij er niet toe gehouden, alvorens de aanslag te vestigen, dat cijfer aan de betrokkene te doen kennen (Cass., 9.3.1936, Le Jeune en Van Opstal, Pas. 1936, I, 180) (zie evenwel 346/20).
    Dit dus ook.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Stel jij geeft een pensioen aan van 5000€. Ambtenaar ziet in zijn gegevens slechts Belgisch pensioen voor 2000€ staan dan mag dit zonder bericht worden aangepast.
    Komt er nadien (binnen de termijn) nog een fiche boven van bv. een Nederlands pensioen van 3000€ mag er dus een aanvullende aanslag worden opgemaakt waarbij de code terug wijzigt naar 5000€ zonder de belastingplichte hiervan op de hoogte te stellen volgens mij

Leuk is het niet want als jij je centjes al hebt uitgegeven of je er niet aan verwacht valt dat dik tegen. En er had in eerste instantie wel een vraag gestuurd kunnen worden, maar qua procedure is dat dan toch correct

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silence Bekijk bericht
    Stel jij geeft een pensioen aan van 5000€. Ambtenaar ziet in zijn gegevens slechts Belgisch pensioen voor 2000€ staan dan mag dit zonder bericht worden aangepast.
    Komt er nadien (binnen de termijn) nog een fiche boven van bv. een Nederlands pensioen van 3000€ mag er dus een aanvullende aanslag worden opgemaakt waarbij de code terug wijzigt naar 5000€ zonder de belastingplichte hiervan op de hoogte te stellen volgens mij

Leuk is het niet want als jij je centjes al hebt uitgegeven of je er niet aan verwacht valt dat dik tegen. En er had in eerste instantie wel een vraag gestuurd kunnen worden, maar qua procedure is dat dan toch correct
    Klopt. Wanneer het om inkomsten gaat zal in de praktijk meestal ofwel een vraag om inlichtingen worden verstuurd ofwel de aangifte worden gevolgd. Maar puur qua procedure kan jouw voorbeeld perfect.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Ambtenaren zijn nog steeds mensen en geen robots. En als we iedere fout die de belastingplichtige maakt in zijn eigen nadeel gaan laten staan, dan zal het ook niet goed zijn want "de belastingen weten toch alles?".

Ik spreek dan ook enkel over wijzigingen die de administratie aanbrengt in het voordeel van de belastingplichtige en de termijn die de administratie heeft om eventuele fouten recht te zetten. Voor de belastingplichtige zelf blijft er een wettelijke bewaartermijn van 6 maanden na verzending van het aanslagbiljet, of 5 jaar bij toepassing van art. 378 wib92.
    Zo was mijn commentaar toch niet bedoeld. Omgekeerd moet de belastingplichtige maar weten in hoeverre hij per ongeluk te veel heeft aangegeven. Ik versta gewoon niet waarom enkele ambtenaren zoiets doen terwijl er voldoende procedures zijn in het voordeel van de administratie.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Excuses indien die vraag al gevallen is, maar indien je bericht krijgt dat je terug trekt tegen ten laatste 31 dec, wachten ze dan echt tot de laatste week?

Andere jaren nooit bij stil gestaan, maar dit jaar is die paar duizend euro door omstandigheden plots broodnodig..

mazzi's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tompoesje Bekijk bericht
    Excuses indien die vraag al gevallen is, maar indien je bericht krijgt dat je terug trekt tegen ten laatste 31 dec, wachten ze dan echt tot de laatste week?

Andere jaren nooit bij stil gestaan, maar dit jaar is die paar duizend euro door omstandigheden plots broodnodig..
    In mijn ervaring wel.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Van de week mijn aanslagbiljet gekregen, had al schrik dat er iets mis zou zijn.

Een stuk minder moeten betalen, nieuwe gemeente waar de gemeentebelasting lager ligt. Heb terug mijn woonbonus kunnen gebruiken ipv gewestelijk langetermijnsparen.

Eddy Kannibaal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Meestal 1-2 dagen voor de datum dat op het aanslagbiljet staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Meestal is dit enkele dagen vóór vervaldatum. Dit is afhankelijk van de maand ervoor. De maand ervoor wordt de betaling definitief uitgevoerd.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Lap, krijg ik eindelijk mijn ID-lezer nog eens aan de gang, ligt de site van FOD Fin. plat. Of toch de verbinding.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Lap, krijg ik eindelijk mijn ID-lezer nog eens aan de gang, ligt de site van FOD Fin. plat. Of toch de verbinding.
    Itsme installeren, dan is die ellende met id-lezers verleden tijd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je nu diverse eenmalige inkomsten gehad hebt in bv. 2018 (bv. het verkopen van een schilderij), en deze pas aangegeven hebt in aanslagjaar 2020 (inkomstenjaar 2019), kan dat beboet worden? Wordt dat aanzien als fraude ofzo?

Regels voor berichten