Pagina 26 van 31 Eerste ... 16222324252627282930 ... Laatste
    Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter3770 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat er hier nog verschillende de verdediging van FOD Financiën opnemen is onbegrijpelijk.

Neen, dit is niet normaal!
    Het is inderdaad of ze er bewust op rekenen dat verschillende van de "iets zwakkeren" in onze maatschappij het niet nakijken en ze geld in hun zakken kunnen houden.
    De redenen die hierboven staan kloppen ook al niet; ik kwam al tegen:
    - iemand met al 5 jaar ongewijzigde situatie, documenten van lening erbij...toch niet ingevuld
    - iemand in 1ste jaar, documenten erbij, wel al ingevuld
    - iemand in 1ste jaar, documenten erbij, niet ingevuld

Er zijn heeeeel erg veel mensen die administratief een ramp zijn.
    Er zijn heeeel veel mensen die van zodra het bedrag dat ze moeten betalen of terugkrijgen meevalt, akkoord gaan zonder checken.
    Het is niet de taak van het FOD FIN om iedereen z'n belastingsbrief optimaal automatisch in te vullen he, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
    Vroeger was het gewoon een hoop papieren invullen en terugsturen naar de overheid, toen had je de luxe die we vandaag hebben helemaal niet.
    Ik vind taxonweb één van de beste modules waarmee ze zijn afgekomen de laatste jaren, zeker nu hij de meeste info al op voorhand zelf invult.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    27 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Bingo, nagels met koppen. Het feit dat ons imago wel wat opgepoetst moet worden maakt de zoektocht naar deftig personeel niet echt gemakkelijker. Dat buiten beschouwing gelaten is het absurd dat er, zeker bij fiscaliteit, bespaard wordt op personeel. Om een voorbeeld te geven, elke collega in mijn team brengt maandelijks een (veelvoud van zijn) jaarloon op door (simpele) nazichten en controles.
    Ik snap ook niet dat ze het zo niet meer bekijken, dit is toch een win-win situatie voor iedereen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik snap ook niet dat ze het zo niet meer bekijken, dit is toch een win-win situatie voor iedereen.
    Anderzijds:
    "BBI int zelfs minder dan 20% van haar schuld"
    https://www.standaard.be/cnt/dmf2017...29629BE64445B9

Veel factureren maar er wordt er toch niet veel van betaald. En zo kan iedereen zich rijk beginnen rekenen.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vorig jaar een volledig jaar als interim gewerkt (chemie, volcontinu) en moet nu meer dan 4000! euro terugbetalen. Heb het interimbureau 25% laten afhouden, kan het dan dat ik zoveel moet terugbetalen? Ik woon nog thuis en doe enkel aan pensioensparen. Heeft het zin dat ik die vereenvoudige aangifte laat nakijken, want veel kan daar toch niet verkeerd berekend zijn?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)
    Als je 100 euro verdiend hebt op een gans jaar, kan dat niet. Heb je 100000 euro verdiend op een gans jaar, zou ik maar vlug akkoord gaan met die vereenvoudigde aangifte (ook al ben je zelf verantwoordelijk ervoor dat die juist zou moeten zijn).

het hangt dus af van de bedragen. 25% kan teveel, maar ook te weinig zijn.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een volledig jaar volcontinue in de chemie en maar 25% belastingen betaald, wat sowieso al het laagste tarief is in belgie? Die bijbetaling zal waarschijnlijk wel kloppen ja
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vraagje over studiejaren afkopen:
    Ik heb tot mijn 25ste gestudeerd (verschillende richtingen proberen enzo), maar uiteindelijk een 3 jarige bachelor behaald (op 4 jaar). Betekent dit dat ik 4 studiejaren kan afkopen? Men zegt dat jaren die je opnieuw gedaan hebt, niet kan afkopen, maar uiteindelijk heb ik maar 2 vakken moeten opnieuw doen, en is dat zo gespreid geweest over 4 jaar.

Nog een vraagje over de fiscale aftrekbaarheid: ik doe momenteel een loopbaanonderbreking om een extra bachelor te behalen. Ik werk dus deeltijds, wat betekent dat mijn marginale aanslagvoet maar 25% is. Mijn vriendin werkt echter fulltime, en haar aanslagvoet is 50%. Moest ik nu beslissen om die studiejaren af te kopen, kan ik dat overhevelen naar haar zijde op de belastingaangifte indien we wettelijk samenwonen? Zodat we meer kunnen terugtrekken van die bijdrage. Momenteel wonen we nog feitelijk samen, maar moest dit mogelijk zijn zouden naar wettelijk samenwonen veranderen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whirlpool123 Bekijk bericht
    Vraagje over studiejaren afkopen:
    Ik heb tot mijn 25ste gestudeerd (verschillende richtingen proberen enzo), maar uiteindelijk een 3 jarige bachelor behaald (op 4 jaar). Betekent dit dat ik 4 studiejaren kan afkopen? Men zegt dat jaren die je opnieuw gedaan hebt, niet kan afkopen, maar uiteindelijk heb ik maar 2 vakken moeten opnieuw doen, en is dat zo gespreid geweest over 4 jaar.

Nog een vraagje over de fiscale aftrekbaarheid: ik doe momenteel een loopbaanonderbreking om een extra bachelor te behalen. Ik werk dus deeltijds, wat betekent dat mijn marginale aanslagvoet maar 25% is. Mijn vriendin werkt echter fulltime, en haar aanslagvoet is 50%. Moest ik nu beslissen om die studiejaren af te kopen, kan ik dat overhevelen naar haar zijde op de belastingaangifte indien we wettelijk samenwonen? Zodat we meer kunnen terugtrekken van die bijdrage. Momenteel wonen we nog feitelijk samen, maar moest dit mogelijk zijn zouden naar wettelijk samenwonen veranderen.
    Je kan nooit meer jaren afkopen dan het minimum dat nodig is om het betreffende diploma te behalen dacht ik, in uw geval zouden dit dus 3 jaren zijn. Voor de zekerheid de pensioendienst eens contacteren, of misschien @JPV ?

Fiscaal gezien zijn deze betaalde bijdragen persoonsgebonden. Je gaat deze dus niet bij je partner kunnen invullen ook al ben je wettelijk samenwonend of gehuwd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Je kan nooit meer jaren afkopen dan het minimum dat nodig is om het betreffende diploma te behalen dacht ik, in uw geval zouden dit dus 3 jaren zijn. Voor de zekerheid de pensioendienst eens contacteren, of misschien @JPV ?

Fiscaal gezien zijn deze betaalde bijdragen persoonsgebonden. Je gaat deze dus niet bij je partner kunnen invullen ook al ben je wettelijk samenwonend of gehuwd.
    Bedankt voor de informatie. Ander vraagje: kan je woonbonus overhevelen of is dat ook persoonsgebonden?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter3770 Bekijk bericht
    Ik zie niet in waarom ik ALLE geloofwaardigheid zou verliezen door die 2 dingen (die bevoegdheid zijn van verschillende overheden) samen te benoemen.
    Hoogstens beetje lullig.
    Je verliest alle geloofwaardigheid door combinatie van een aantal (al dan niet bewust) foutieve redeneringen en conclusies van jou kant:
    1. Het is een voorstel tot vereenvoudigde aangifte, waar duidelijk bijstaat dat het moet gecontroleerd worden (dit o.a. om de onderstaande redenen). Bijkomend gaat dit voor de meeste mensen correct zijn.
    2. Het meerendeel van je belastingverminderingen zijn premies en subsidies die niet eens door de FOD uitgereikt worden. Deze kunnen ze enkel in rekening brengen als ze er weet van hebben. Dit betekent ook dat de FOD niet minder belastingen heft, gewoon dat ze de premies en subsidies elders halen en niet bij u...
    3. Voor de meeste premies en subsidies ligt de bewijslast bij u! Ik vind het al zeer mooi dat dit al deels gestroomlijnd is (zoals voor hypotheken, wat mij net 1 van de moeilijkste lijkt gezien alle verschillende instanties zoals banken en gewesten die hiermee gemoeid zijn)
    4. Bijkomend bij het bovenstaande: de info die door de bevoegde instanties niet uitgewisseld wordt met de FOD, kunnen ze dus onmogelijk al zelf invullen... Dat probleem ligt dan eerder bij die instanties dan bij de FOD lijkt mij...

Disclaimer: ik werk niet voor de FOD en ben geen fiscaal expert, dus als er fouten instaan, mogen deze altijd gecorrigeerd worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whirlpool123 Bekijk bericht
    Bedankt voor de informatie. Ander vraagje: kan je woonbonus overhevelen of is dat ook persoonsgebonden?
    Hangt er vanaf. Wanneer je wettelijk samenwonend of gehuwd bent, beide eigenaar en beide ontlener, dan mag je de aflossingen vrij verdelen.

Wanneer jij 100% eigenaar bent en je partner helemaal niet, dan kan je in sommige gevallen gebruik maken van een administratieve tolerantie:

- als je gehuwd bent volgens het wettelijk stelsel (geen scheiding van goederen) dan is het voldoende dat je de lening laat aanpassen zodat beiden ontlener zijn. Aangezien je in theorie beide de helft van het onroerend inkomen moet aangeven bij een huwelijk volgens het wettelijk stelsel, mag je hierdoor de aflossingen voor de woonbonus vrij verdelen tussen beiden.

- als je gehuwd bent met scheiding van goederen of wettelijk samenwonend bent, dan geldt bovenstaande met als extra voorwaarde dat de partner een eigendomsrecht in de woning moet verkrijgen. Dit kan volle eigendom of vruchtgebruik zijn. Het percentage maakt niet uit en mag 1% zijn. Door de administratieve tolerantie mogen de aflossingen dan volledig vrij verdeeld worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Vraagje, ik betaal elke maand lidgeld aan een vakbond en heb recent een syndicale premie gekregen, zoals elk jaar. Nu kan ik het betaalde lidgeld inbrengen in de belastingen of telt dit niet?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door khendro Bekijk bericht
    Vraagje, ik betaal elke maand lidgeld aan een vakbond en heb recent een syndicale premie gekregen, zoals elk jaar. Nu kan ik het betaalde lidgeld inbrengen in de belastingen of telt dit niet?
    Nee.

Allez, eigenlijk wel, maar dan moet je je werkelijke kosten bewijzen en dan moet je ook je syndicale premie als inkomst aangeven.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Indien werkloosheidsuitkering, ja
    Indien beroepsinkomsten, enkel als je je werkelijke beroepskosten bewijst en je moet ook de ontvangen premie verwerken.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20140620_01148458
    Staat hier vrij goed uitgelegd.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Gedeeltelijk indien je werkloosheidsuitkering hebt ontvangen in 2019. Dan krijg je een attest van je vakbond met het fiscaal aftrekbare bedrag, dit mag je dan rechtstreeks aftrekken van het aan te geven bedrag van werkloosheidsuitkering.

Regels voor berichten