Pagina 25 van 31 Eerste ... 15212223242526272829 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door :unsure: Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bij vereenvoudigde aangifte ging ik 2000 terugtrekken.
    Na zelf alles in te vullen is het tot 4000 gestegen (voornamelijk dankzij woonbonus).

Degoutant eigenlijk, ze proberen zo weinig mogelijk terug te geven door mensen de snelle/simpele manier aan te bieden
    Beetje zelf moeite doen voor 2000€ is precies ook teveel..

Bij een renovatie komen ze het je ook niet zeggen hier is zoveel €
    Dan moet je het ook zelf aanvragen en bewijzen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Het is waarschijnlijk het eerste jaar van je lening? Dan is het logisch, want je moet zelf beslissen of je van de woonbonus wil gebruikmaken.
    Bij mij is het ook het eerste jaar van mijn lening maar stond alles mooi ingevuld?
    Voor alle duidelijkheid, dit gaat toch om vak 3334 wat niet meer kan zijn dan €2280?

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    194 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat er hier nog verschillende de verdediging van FOD Financiën opnemen is onbegrijpelijk.

Neen, dit is niet normaal!
    Het is inderdaad of ze er bewust op rekenen dat verschillende van de "iets zwakkeren" in onze maatschappij het niet nakijken en ze geld in hun zakken kunnen houden.
    De redenen die hierboven staan kloppen ook al niet; ik kwam al tegen:
    - iemand met al 5 jaar ongewijzigde situatie, documenten van lening erbij...toch niet ingevuld
    - iemand in 1ste jaar, documenten erbij, wel al ingevuld
    - iemand in 1ste jaar, documenten erbij, niet ingevuld

Er zijn heeeeel erg veel mensen die administratief een ramp zijn.
    Er zijn heeeel veel mensen die van zodra het bedrag dat ze moeten betalen of terugkrijgen meevalt, akkoord gaan zonder checken.

De brief die die "zwakkeren" dan nog krijgen is zo opgesteld dat je bijna niet anders zal doen dan "niks doen, en dus akkoord gaan".

Het is gewoon al dan niet bewust bedrog! Al is er 1 op de 100 die dat niet nakijkt...mooi verdiend!
    Ze hebben dit overhaast gedaan om zichzelf op de borst te kunnen kloppen "zoveel % al vereenvoudigde aangifte" terwijl de grote meerderheid de lening niet ingevuld heeft. Een loonbrief overtypen of nakijken is meestal niet zo de moeilijkheid.

En hoe lang kan het duren om dit eens allemaal op een hoop te gooien met je KI?
    Nu is het in september wat krijgen van FOD Financiën, en in oktober het teruggeven aan FOD Financiën voor je KI.
    Trek dat af van elkaar en geef me de overschot of zeg wat ik nog moet betalen! Kan toch zo moeilijk niet zijn he? Ze hebben alle gegevens van je, getuige de documenten die er aan hangen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter3770 Bekijk bericht
    Nu is het in september wat krijgen van FOD Financiën, en in oktober het teruggeven aan FOD Financiën voor je KI.
    Trek dat af van elkaar en geef me de overschot of zeg wat ik nog moet betalen! Kan toch zo moeilijk niet zijn he? Ze hebben alle gegevens van je, getuige de documenten die er aan hangen.
    Heel lang want onroerende voorheffing is Vlaanderen en inkomstenbelasting is België. Zeker met de huidige politieke cultuur. Ik denk dat ze nu pas de mogelijkheid hebben om de teruggave van de inkomstenbelasting te gebruiken voor niet-geïnde verkeerboetes te recuperen en dat is dan alle twee federale materie . Kan me dus niet voorstellen hoe lang het gaat duren om tussen twee overheden te werken .
    o/

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Het is waarschijnlijk het eerste jaar van je lening? Dan is het logisch, want je moet zelf beslissen of je van de woonbonus wil gebruikmaken.
    Nee, 2e jaar. vorig jaar ook moeten ingegeven. Vorig jaar wel herfinanciering gedaan, maar die begon pas vanaf 2020

En inderdaad ik denk dat veel mensen die niet zo georganiseerd zijn gewoon denken 'nice, 2000 euro terug' en het dan gewoon indienen. Terwijl ze eigenlijk 4000 kunnen terugkrijgen

Ik ben zelf heel georganiseerd en hou alles mooi bij, maar om alles na te kijken en op te zoeken hoe ik het moet invullen ben ik toch ook wel snel een volledige avond kwijt.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat er hier nog verschillende de verdediging van FOD Financiën opnemen is onbegrijpelijk.

Het is inderdaad of ze er bewust op rekenen dat verschillende van de "iets zwakkeren" in onze maatschappij het niet nakijken en ze geld in hun zakken kunnen houden.
    - iemand met al 5 jaar ongewijzigde situatie, documenten van lening erbij...toch niet ingevuld

Er zijn heeeel veel mensen die van zodra het bedrag dat ze moeten betalen of terugkrijgen meevalt, akkoord gaan zonder checken.

De brief die die "zwakkeren" dan nog krijgen is zo opgesteld dat je bijna niet anders zal doen dan "niks doen, en dus akkoord gaan".

Het is gewoon al dan niet bewust bedrog! Al is er 1 op de 100 die dat niet nakijkt...mooi verdiend!
    Ze hebben dit overhaast gedaan om zichzelf op de borst te kunnen kloppen "zoveel % al vereenvoudigde aangifte" terwijl de grote meerderheid de lening niet ingevuld heeft. Een loonbrief overtypen of nakijken is meestal niet zo de moeilijkheid.

In uw laatste alinea verlies je al uw geloofwaardigheid al door Vlaamse en federale materie op één hoop te gooien. Lees u eerst in vooraleer kritiek te hebben.

De woonfiscaliteit is trouwens zo complex dat het bijna onmogelijk is om deze volledig te automatiseren. Ook zou het probleem al deels opgelost zijn als banken hun attesten 281.61 volledig en correct invullen. Tip: gebruik de wizard in tax-on-web om je lening in te vullen, zo zal volgend jaar je lening wel op voorhand ingevuld staan.

Tot slot, iemand die er niet in slaagt om na te kijken of zijn lening op het voorstel van vereenvoudigde aangifte staat zal ook niet in staat zijn om de lening zelf correct in te vullen op zijn aangifte. Mei en juni staan voor het personeel dan ook volledig in het teken van mensen te helpen bij hun aangifte.

Maar blinde kritiek geven is natuurlijk gemakkelijk.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    67 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    knip
    Taxman, zelf ook een vraagje aangezien ik tegenstrijdige informatie krijg.

Ik heb een lening van 2010 die dus in het "klassieke" woonbonus-stelsel valt (voldoet aan alle voorwaarden). Was een lening van 150.000 euro, altijd aangegeven in de belastingen. Van 2010 tot en met 2019 hebben we het voordeel van de eerste 10 jaar (3040 euro per persoon momenteel). Na 10 jaar zou dit zakken naar 2280 euro.

Nu zijn we een 2e lening aangegaan, heropname binnen de grenzen van de hypotheek, begin 2019.

Zoals ik het zag, kon ik gewoon die 2e lening niet aangeven dit jaar en dit pas doen vanaf volgend jaar (of zelfs later, aangezien de oude lening nog verder loopt).

Nu lees ik dat ik dit jaar al zou moeten kiezen hoe ik hem aangeef en als ik hem NIET aangeef, ik die later ook niet meer zou kunnen aangeven. Klopt dit of bedoelt men enkel dat ik een keuze moet maken ALS ik hem dit jaar al wil aangeven, maar dat ik gerust nog kan wachten tot later (in de praktijk vanaf inkomsten 2030, aangezien tot dan de oude lening nog voldoende dekt)?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Taxman, zelf ook een vraagje aangezien ik tegenstrijdige informatie krijg.

Ik heb een lening van 2010 die dus in het "klassieke" woonbonus-stelsel valt (voldoet aan alle voorwaarden). Was een lening van 150.000 euro, altijd aangegeven in de belastingen. Van 2010 tot en met 2019 hebben we het voordeel van de eerste 10 jaar (3040 euro per persoon momenteel). Na 10 jaar zou dit zakken naar 2280 euro.

Nu zijn we een 2e lening aangegaan, heropname binnen de grenzen van de hypotheek, begin 2019.

Zoals ik het zag, kon ik gewoon die 2e lening niet aangeven dit jaar en dit pas doen vanaf volgend jaar (of zelfs later, aangezien de oude lening nog verder loopt).

Nu lees ik dat ik dit jaar al zou moeten kiezen hoe ik hem aangeef en als ik hem NIET aangeef, ik die later ook niet meer zou kunnen aangeven. Klopt dit of bedoelt men enkel dat ik een keuze moet maken ALS ik hem dit jaar al wil aangeven, maar dat ik gerust nog kan wachten tot later (in de praktijk vanaf inkomsten 2030, aangezien tot dan de oude lening nog voldoende dekt)?
    Je heropname wordt inderdaad bekeken als een nieuwe lening. Je kan perfect je "oude" woonbonus invullen tot de oorspronkelijke lening is afgelopen, en dan overstappen op de "nieuwe" woonbonus met de heropname die dan nog verder loopt.

Er is/was enkel een verplichte keuze wanneer je een lening in het oude systeem (bouwsparen) hebt en een nieuwe aangaat. Jij kan in principe zelfs elk jaar switchen, geen enkele regel die dat tegengaat.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)

als de overheid de info niet heeft (bv kinderopvang) dan kan hij de cijfers niet toveren he...

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je heropname wordt inderdaad bekeken als een nieuwe lening. Je kan perfect je "oude" woonbonus invullen tot de oorspronkelijke lening is afgelopen, en dan overstappen op de "nieuwe" woonbonus met de heropname die dan nog verder loopt.
    Klopt.

Er is/was enkel een verplichte keuze wanneer je een lening in het oude systeem (bouwsparen) hebt en een nieuwe aangaat. Jij kan in principe zelfs elk jaar switchen, geen enkele regel die dat tegengaat.
    Dit klopt niet, keuze voor een nieuwe lening onder geïntegreerde woonbonus doet het recht op fiscale voordelen voor eender welke lening van voor 2016 definitief vervallen.

(Tot nu toe kon ik je nooit op een incorrectheid betrappen, dus ik dacht eerst dat ik het verkeerd voor had. Ben daarom gaan snuisteren in de Belastinggids 2020. Dus mocht je het willen nalezen, het is terug te vinden op pag 804 onderaan e.v. )

@JPV
    Eén keer de nieuwe lening aangeven en je bent de fiscale voordelen voor de oude definitief kwijt.
    De nieuwe lening mag je ten allen tijde beginnen aangeven, dus je kan daarmee wachten tot de oude lening afgelopen is.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik volg jou hierin wel.

Voorbeelden waar ik me zoal aan erger:
    Werd vorig jaar code 1384 van kinderopvang aangegeven, verstuur het jaar erop dan geen voorstel of maak mensen er attent op dat deze code niet automatisch werd opgenomen en ze dit nog moeten aanvullen.
    Werd vorig jaar een code van co-ouderschap aangegeven, maak mensen er dan attent op dat co-ouderschap niet standaard wordt ingevuld. Ofwel staat hun kind er dus niet op, ofwel wordt het volledig opgenomen.
    Werd vorig jaar een lening aangegeven en dit jaar werd het attest van de bank niet of laattijdig doorgestuurd naar de belastingen, zet dan in koeien van letters op het voorstel dat er vorig jaar een lening werd opgenomen en nu niet.

Zo moeilijk zijn bovenstaande en andere aanpassingen nu ook weer niet. Goede PR krijgen ze alvast niet door zulk geklungel.
    Automatiseren is fantastisch en kan een oplossing zijn voor hun, blijkbaar enorm, personeelstekort.
    Maar laat de automatisatie dan wel op een correcte en vlotte manier gebeuren.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Ik volg jou hierin wel.

Voorbeelden waar ik me zoal aan erger:
    Werd vorig jaar code 1384 van kinderopvang aangegeven, verstuur het jaar erop dan geen voorstel of maak mensen er attent op dat deze code niet automatisch werd opgenomen en ze dit nog moeten aanvullen.
    Werd vorig jaar een code van co-ouderschap aangegeven, maak mensen er dan attent op dat co-ouderschap niet standaard wordt ingevuld. Ofwel staat hun kind er dus niet op, ofwel wordt het volledig opgenomen.
    Werd vorig jaar een lening aangegeven en dit jaar werd het attest van de bank niet of laattijdig doorgestuurd naar de belastingen, zet dan in koeien van letters op het voorstel dat er vorig jaar een lening werd opgenomen en nu niet.

Zo moeilijk zijn bovenstaande en andere aanpassingen nu ook weer niet. Goede PR krijgen ze alvast niet door zulk geklungel.
    Automatiseren is fantastisch en kan een oplossing zijn voor hun, blijkbaar enorm, personeelstekort.
    Maar laat de automatisatie dan wel op een correcte en vlotte manier gebeuren.
    Dit soort aanpassingen kan ik ook wel mee inkopen. Misschien dat taxman deze tot bij het de team krijgt.

Maar laat ons eerlijk zijn, dit is een manier van learning, initieel moet je altijd je aangifte zelf nakijken. Ook in 2020 zijn ze nog niet zover dat alles automatisch gaat

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Klopt.

Dit klopt niet, keuze voor een nieuwe lening onder geïntegreerde woonbonus doet het recht op fiscale voordelen voor eender welke lening van voor 2016 definitief vervallen.

(Tot nu toe kon ik je nooit op een incorrectheid betrappen, dus ik dacht eerst dat ik het verkeerd voor had. Ben daarom gaan snuisteren in de Belastinggids 2020. Dus mocht je het willen nalezen, het is terug te vinden op pag 804 onderaan e.v. )

@JPV
    Eén keer de nieuwe lening aangeven en je bent de fiscale voordelen voor de oude definitief kwijt.
    De nieuwe lening mag je ten allen tijde beginnen aangeven, dus je kan daarmee wachten tot de oude lening afgelopen is.
    Mea culpa, bedankt om me hierop te wijzen! Sommige details zijn blijkbaar foutief geregistreerd bij mij ;-) ik houd me tegenwoordig ook iets minder bezig met woonfiscaliteit, vandaar de vergissing misschien.

De nieuwe belastinggids heb ik volgende week als ik opnieuw naar kantoor mag. Ik ga het zeker aanduiden voor de toekomst!

@JPV mijn excuses, ik was niet helemaal correct.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    ...
    blijkbaar enorm, personeelstekort
    ...
    Bingo, nagels met koppen. Het feit dat ons imago wel wat opgepoetst moet worden maakt de zoektocht naar deftig personeel niet echt gemakkelijker. Dat buiten beschouwing gelaten is het absurd dat er, zeker bij fiscaliteit, bespaard wordt op personeel. Om een voorbeeld te geven, elke collega in mijn team brengt maandelijks een (veelvoud van zijn) jaarloon op door (simpele) nazichten en controles. Door personeelstekort is er gewoon geen tijd om meer te doen, en er glipt best nog veel tussen de mazen van het net. Zeer complexe dossiers waar de opbrengst "laag" wordt ingeschat worden zelfs opzij geschoven omdat het beschikbare personeel zo efficiënt mogelijk moet worden ingezet.

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    194 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zie niet in waarom ik ALLE geloofwaardigheid zou verliezen door die 2 dingen (die bevoegdheid zijn van verschillende overheden) samen te benoemen.
    Hoogstens beetje lullig.

De gewone burger heeft daar allemaal geen boodschap aan.
    Er is toch ook geen verbod op overheden die samenwerken en info uitwisselen, toch?
    Dat toont gewoon nog eens het failliet van onze structuren en vele niveaus en overheden aan. Mocht dat door Corona nog niet belachelijk duidelijk geworden zijn.

Als ze niet nakijken, dan ook te dom om correct in te vullen.
    Zeer zeker correct! Dat toont net het grote probleem aan. Vereenvoudiging doorvoeren politiek en fiscaal quoi?
    Ik geraak er als 'hoog geschoolde' nog niet wijs uit omdat mijn situatie niet de doorsnee is.

En laten invullen...al 2x gedaan in RAC Hasselt. Met alle respect, maar 2x een meisje voor me dat zelf maar half half wist wat te doen. Eerst kotje erlangs vragen, dan zelfs afdelingshoofd bellen.
    Eerste jaar ivm de leningen. Dat werd de 2de keer anders ingevuld 'vorig jaar was fout van collega, in jouw voordeel'. 2de keer ging de moeilijkheid over het ingeven van den roerende voorheffing bij aandelen.

Ik heb er in z'n geheel geen hoge pet van op.
    Imagoprobleem? Ik vrees van wel ja.

Regels voor berichten