Pagina 1 van 2 12 Laatste

Discussie: ING Star Fund

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

ING Star Fund

Is het verstandig om direct te beginnen aan pensioensparen na je studies?
    Er stond een 3 procent entry fee en een jaarlijkse fee van 1.17 procent, hoe werkt dit?

Sent from my Mi 9T Pro using Tapatalk

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is inderdaad verstandig om zo rap mogelijk te beginnen aan pensioensparen (voor zover de financiën dat toelaten uiteraard).

De entry fee is een eenmalig bedrag dat bij het overschrijven naar het pensioenfonds wordt afgehouden. De jaarlijkse fee is wat ze zegt: een jaarlijkse kost die betaald wordt. Als je in jouw voorbeeld € 100 zou storten in het fonds zou je € 3 moeten betalen bij het storten, waardoor er maar € 97 effectief in het fonds komt. Dan zal er jaarlijks 1,17% van de waarde afgehouden worden. Stel dat de beurzen stijgen en je € 97 stijgt naar € 102, dan zal er na een jaar nog € 1,19 (= 1,17 % van 102) worden afgehouden. Er blijft dus € 100,81 over in het fonds. Het jaar daarna wordt er weer 1,17% van wat er dan in het fonds zit afgehouden als kost.

Ik ken de markt niet goed, maar die kosten lijken me aan de hoge kant. Hoor eventueel eens rond of er voordeligere fondsen zijn (in ING zelf of bij andere banken), of onderhandel eventueel om die kosten omlaag te krijgen.

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Ik heb daar een totaal andere mening over. Als je ziet hoeveel 1.000BEF waard was 40 jaar geleden, en hoeveel €25 vandaag de dag waard is, dan is pensioensparen zo vroeg niet zo zinvol. Op jonge leeftijd kan je beter het geld dat je dan al hebt in vastgoed steken. Als je nog even wacht, zie ik de vastgoed markt trouwens dalen met die corona crisis nu.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb daar een totaal andere mening over. Als je ziet hoeveel 1.000BEF waard was 40 jaar geleden, en hoeveel €25 vandaag de dag waard is, dan is pensioensparen zo vroeg niet zo zinvol. Op jonge leeftijd kan je beter het geld dat je dan al hebt in vastgoed steken. Als je nog even wacht, zie ik de vastgoed markt trouwens dalen met die corona crisis nu.
    Waarom zou vastgoed de markt outperformen?

https://www.spaargids.be/sparen/pens...rgelijken.html geeft een mooi overzicht. Op de website van De Tijd vind je ook jaarlijks een overzicht (wel even zoeken tussen alle artikels).
    De lopende kosten zullen overal ongeveer gelijk zijn, de instapkosten verschillen daarentegen wel (van 0% bij Argenta tot 3% bij ING/BNP/Belfius).

+ Belastingaftrek van 25 of 30%
    + Ongeveer zelfde rendement & kosten als een ander actief beheerd fonds
    - Je geld zit vast tot aan je pensioen
    - De overheid durft bij begrotingstekorten wel eens een extra taks te verzinnen/verhogen

Anoniem13's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Het is inderdaad verstandig om zo rap mogelijk te beginnen aan pensioensparen (voor zover de financiën dat toelaten uiteraard).

De entry fee is een eenmalig bedrag dat bij het overschrijven naar het pensioenfonds wordt afgehouden. De jaarlijkse fee is wat ze zegt: een jaarlijkse kost die betaald wordt. Als je in jouw voorbeeld € 100 zou storten in het fonds zou je € 3 moeten betalen bij het storten, waardoor er maar € 97 effectief in het fonds komt. Dan zal er jaarlijks 1,17% van de waarde afgehouden worden. Stel dat de beurzen stijgen en je € 97 stijgt naar € 102, dan zal er na een jaar nog € 1,19 (= 1,17 % van 102) worden afgehouden. Er blijft dus € 100,81 over in het fonds. Het jaar daarna wordt er weer 1,17% van wat er dan in het fonds zit afgehouden als kost.

Ik ken de markt niet goed, maar die kosten lijken me aan de hoge kant. Hoor eventueel eens rond of er voordeligere fondsen zijn (in ING zelf of bij andere banken), of onderhandel eventueel om die kosten omlaag te krijgen.
    Die 1,17% wordt normaalgezien continu afgehouden en niet eenmalig op het einde van het jaar.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

1. Drogreden, inflatie heeft op zowel vastgoed als fondsen een invloed.
    2. Shill voor vastgoed
    3. Voorspellingen maken over een markt die niet accuraat te voorspellen valt.

Van dit soort mensen hoef je dus zeker geen advies te nemen.

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Normaal gezien beloven ze u €100.000 op uw pensioen. Vraag eens aan die topicstarter wat die 100k nog waard is binnen 40 jaar ;-)

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Normaal gezien beloven ze u €100.000 op uw pensioen. Vraag eens aan die topicstarter wat die 100k nog waard is binnen 40 jaar ;-)
    Ze beloven u helemaal niks. ING star fund is een pensioenspaarfonds. Een klassiek actief beheerd fonds (met dus +- rendement van een ander belgisch fonds), maar fiscaal interessanter.
    Vastgoed & een pensioenspaarfonds zijn 2 totaal verschillende beleggingen naar minimum inleg (€ x0.000 vs €100), liquiditeit, volatiliteit, ... Dus rendementen zijn zeker nu nog niet te vergelijken. Binnen 40 jaar kun je zien wie er gelijk had

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Doe het niet. Zit er al 8 jaar bij -sinds mijn -1 jaar van werken- en sta nu terug in het rood terwijl ik braaf ieder jaar wel beheerskosten betaal. Ik heb het stopgezet sinds dit jaar en laat die ong 7,5K EUR gewoon staan. Ik deed het omdat mijn werkgever een extraatje gaf via cafetariaplan als ik dat wou.
    Dat doe ik nu niet omdat ik het geld gebruik voor iets anders. Hierdoor haal ik er geen extra voordeel meer uit en dus stop ik het liever. Ondertussen investeer ik meer in mijn eigen portfolio.
    My fight towards financial independence: Fight to FI/RE

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    8 Post(s)

ING Star Fund

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Incremental Bekijk bericht
    Van dit soort mensen hoef je dus zeker geen advies te nemen.
    Hehe. Zie post coldvinc hierboven.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hehe. Zie post coldvinc hierboven.
    Hij vergeet wel zijn fiscaal voordeel te vermelden dat hij heeft ontvangen gedurende al deze jaren. Pensioensparen is voor de gewone man in de straat nog steeds één van de meest voordelige beleggingen long-term in verhouding tot het risico vanwege dit voordeel.

Uw vergelijking gaat trouwens niet op. Stel dat het pensioenspaarfonds op 40 jaar tijd niet in waarde stijgt, kan jij dan met zekerheid zeggen dat uw vastgoed dat wel zal doen?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    En vastgoed heeft ook zijn kosten.

EldeMit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Pensioensparen doe je voor het fiscale voordeel, niet voor het (na alle instapkosten en beheerskosten in acht genomen te hebben) minieme rendement.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Vastgoed heeft naast kosten ook inkomsten als je er zelf niet in woont. En als je er zelf in woont, spaart het een huishuur uit.

Voor mensen met een gat in hun hand is pensioensparen uiterst zinvol. Meteen na de studies beginnen en elk jaar het lagere plafond sparen!
    Als je dat niet hebt, ben je volgens mij beter om zelf te beleggen tot rond uw 40e. Het eenmalig fiscaal voordeel weegt niet op tegen de vele jaren suboptimaal rendement.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    En waarom zou dat suboptimaal rendement zijn? Mijn pensioensparen gaat gewoon mee met de beurs. En daarbovenop heb ik nog eens die 30% belastingsvoordeel.
    Je moet natuurlijk ook geen fonds kiezen die vaste rente geeft op 2% per jaar of wat dat ze ook doen tegenwoordig. Daar heb je niet veel aan.

Regels voor berichten