Pagina 2 van 2 Eerste 12

Discussie: ING Star Fund

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    @Nineshots
    De jaarlijkse kosten halen uw rendement naar beneden.
    Pensioensparen zit in een actief beheerd fonds. Als je zelf belegt, kan je uw geld bijvoorbeeld ook in een ETF (niet actief beheerd fonds) met een heel lage TER steken.

De winst van een bank bij pensioensparen zit niet enkel in de 2% à 3% instapkosten.
    Om het cru te zeggen: daarmee kunnen banken hun lonen, bonussen, gebouwen, directeurs, winst, ... niet mee betalen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dan pak je een bank waar de instapkosten 0% zijn en enkel lopende kosten aangerekend worden. En die zijn ook maar 1 of 2%.
    De beurs doet het vaak stukken beter dan dat.

En je blijft het belastingsvoordeel van 30% hebben.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    @Nineshots
    We zullen eens de vergelijking maken voor een belegging op 30 jaar. Belegging 1 is een ETF, genre dit, belegging 2 is pensioensparen.

Voor de ETF nemen een TER van 0,07% (komt overeen met TER van etf hierboven) tov een TER van 1,5% (gemiddelde van uw cijfers en dat zal er volgens mij niet ver af zijn) bij pensioensparen.
    Beide behalen een rendement van 6%. Bij de eerste wordt dit 5,93% na jaarlijkse kosten, bij de tweede wordt dit 4,5% na jaarlijkse kosten.

We starten met een belegging van 990€ bij pensioensparen.
    Bij de ETF starten we met 693€ (= 990€ - belastingvoordeel van 297€).

Pensioensparen: 990€ aan 4,5% op 30 jaar = 3.708€
    ETF: 693€ aan 5,93% op 30 jaar = 3.902€
    (tip: deze site is daarvoor wel handig)

Blijkt dat op een termijn van 30 jaar een ETF met lage kosten wint.
    Hoe verder van uw 65e, hoe meer een ETF wint. Naarmate je dichter bij de uitbetaling komt, zal pensioensparen beter zijn.

Op wat punten en komma's na zal bovenstaande redenering wel kloppen denk ik.
    Ik hou bijvoorbeeld geen rekening met aankoopkosten bij de ETF, (deze zijn wel enorm laag als je een goedkope broker kiest), geen rekening gehouden met anticipatieve heffing, gemeentebelastingen, ...

Pakken we het hogere plafond voor pensioensparen dan zou een ETF trouwens ruimer winnen, want het percentage belastingvermindering is daar lager.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Iedereen vergeet hier de eindbelasting op het einde. Sterk in het nadeel voor pensioensparen
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We zullen eens de vergelijking maken voor een belegging op 30 jaar. Belegging 1 is een ETF, genre dit, belegging 2 is pensioensparen

....

Pakken we het hogere plafond voor pensioensparen dan zou een ETF trouwens ruimer winnen, want het percentage belastingvermindering is daar lager.
    Dank je voor de uitleg, zo had ik het nog niet gezien.
    Je vergeet wel nog een belangrijk iets. Die 30% die je terugkrijgt, kan je ook weer beleggen.
    Maar los daarvan is het wel veel minder voordelig dan ik eerst dacht.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Je vergeet wel nog een belangrijk iets. Die 30% die je terugkrijgt, kan je ook weer beleggen.
    Daar is al rekening mee gehouden want hij rekent maar 693 euro voor de ETF.

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxman Bekijk bericht
    Hij vergeet wel zijn fiscaal voordeel te vermelden dat hij heeft ontvangen gedurende al deze jaren. Pensioensparen is voor de gewone man in de straat nog steeds één van de meest voordelige beleggingen long-term in verhouding tot het risico vanwege dit voordeel.

Uw vergelijking gaat trouwens niet op. Stel dat het pensioenspaarfonds op 40 jaar tijd niet in waarde stijgt, kan jij dan met zekerheid zeggen dat uw vastgoed dat wel zal doen?
    Ik had best mijn bron moeten geven om mijn oordeel te staven. Het is gewoon al zo vaak gezegd geweest. Mijnkapitaal heeft dit ook al meermaals uitgerekend:
    https://www.mijnkapitaal.be/beleggin...nte-belegging/
    https://www.mijnkapitaal.be/beleggin...-doe-het-zelf/

Het is altijd hetzelfde, pensioensparen is mss interessant als je echt totaal geen interesse hebt in beleggen en niet 1 pink zelf wil uitsteken. Anders, doe het gewoon zelf, met een minimum aan moeite kan je makkelijk beter doen. Ik heb het persoonlijk volgehouden omdat ik nog een extra voordeel kreeg via mijn werkgever maar nu ik dat niet meer doe en ook niet meer zal doen, stop er ik gewoon mee.

Uiteraard is er altijd de asterisk dat je de toekomst niet kan voorspellen maar dit geld voor, nuja, alles, je leven.
    Laatst gewijzigd door coldvinc; 4 april 2020 om 13:02
    My fight towards financial independence: Fight to FI/RE

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Als alle spelregels blijven zoals nu, zal ik persoonlijk pas op mijn 40e nog eens de berekening maken. Ondertussen spaar ik wel voor mijn pensioen op een andere manier.

(Maar als je van uzelf weet dat je niet makkelijk kan sparen of als van zodra er op uw bankrekening een paar duizend euro staat dat dat dan per se op moet, begin dan aub zo snel mogelijk met pensioensparen.)

Regels voor berichten