Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Huis kopen met hulp ouders

Dag iedereen,

In de nabije toekomst ga ik naar de notaris om de mogelijkheden te bekijken, maar ik wil daar niet toekomen zonder al wat oplossingen te weten.
    Hieronder een schets van de situatie:

Ik zou graag een huis kopen (eerste woning, ik woon nu nog bij mijn ouders). Ik werk een jaar met een vast contract terwijl mijn vriendin nog studeert. Mijn vriendin voltooit haar studies pas binnen 4 jaar. Dit zorgt ervoor dat zij nog geen lening kan aangaan.
    Mijn ouders zouden een deel van het huis kunnen financieren (op welke manier dat dan moet gebeuren weet ik niet).
    De ouders van mijn vriendin hebben geen geld die ze in deze investering kunnen steken.

Huis tussen 300 en 400k.

Ik weet ook niet perfect hoe ik het moet formuleren, maar ik ben op zoek naar een manier waarop mijn ouders bij aankoop van de woning bv. de helft van de woning kunnen financieren en ik de andere helft. Later zou het dan de bedoeling zijn dat het huis volledig van mijn vriendin en van mij is.
    Het zou de bedoeling zijn om het huis de eerste 4 jaar te verhuren om zo mijn lening wat dragelijker te maken in het begin.

Ik probeer even mijn vragen te formuleren:
    Hoe kan dit praktisch het best opgelost worden?
    Zijn er manieren waarop mijn ouders nu geld investeren in het huis waarbij mijn vriendin dit dan binnen 5 jaar begint af te betalen aan mijn ouders?
    Wat als de relatie met mijn vriendin fout loopt tijdens dat proces?

Er gaat informatie ingewonnen worden bij de notaris maar alle informatie/tips/ervaringen zijn meegenomen. Ik wil me graag wat kunnen voorbereiden. Links naar interessant leesvoer, zijn ook altijd welkom.

Ik ben jullie alvast zeer dankbaar voor mogelijke antwoorden. Als jullie meer informatie nodig hebben, just shoot!

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Als dat de effectieve reden is:
    Laat uw ouders een maandelijkse gift doen op uw rekening en zo betaal jij de volledige lening. Je gaat veel meer problemen hebben met de verdeling tussen u en uw vriendin.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als dat de effectieve reden is:
    Laat uw ouders een maandelijkse gift doen op uw rekening en zo betaal jij de volledige lening. Je gaat veel meer problemen hebben met de verdeling tussen u en uw vriendin.
    Ik vermoed dat hij dan eerder zoekt van hoe dat op papier te zetten dat zijn ouders zich daar toe verbinden. Anders kan dat nog leuk worden als er eens een haar in de boter zit
    *** Also sprach Zarathustra ***

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Maak je de situatie niet waanzinnig veel moeilijker dan ze eigenlijk zou moeten zijn?

* U ouders doen een schenking voor hun deel van het aankoopbedrag.
    * Gij gaat een lening aan voor de rest van het bedrag en betaald die lening ook zelf af van u eigen rekening.
    => het huis is 100% u eigendom. Als er ooit iets mis loopt in jullie relatie gebeurt er helemaal niks, het huis is namelijk 100% van u.

Over 4 jaar kan je de situatie dan alsnog evalueren en kan je eventueel kijken of je vriendin een deel van de woning kan overnemen of dat je een aantal jaar down the road een andere woning koopt en dan met een verdeelsleutel werkt.

Wij zijn recent naar de notaris geweest voor de aankoop van een huis omdat wij ook met oneven inbrengen zitten en het eerste dat de notaris toen zei was: "keep it simple" en dat is dus ook exact wat ik hier zou doen, er van uitgaande dat dit de effectieve reden is zoals Sander al zegt...

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    De lening zal je nooit krijgen gok ik enkel op jouw naam. Je zal ofwel borg moeten stellen (het huis van je ouders) ofwel je ouders en jijzelf laten schrijven als de personen die de lening aanvragen.

Ik zou zeggen, ga eerst op gesprek naar de notaris, daar is hij voor en zal hij je met plezier helpen. Schrijf scenario's uit en vraag hoe je ze best aanpakt.
    Je kan alles laten schrijven door een notaris (wie welke inbreng heeft), maar dit kost ook geld natuurlijk.

Praat ook goed met je ouders en vriendin hierover. Zo moet het voor je vriendin bvb oke zijn dat het huis dan eigenlijk niet (of maar voor een klein deel) van haar zal zijn (tenzij trouwen en dit laten schrijven, ...).
    Indien je wil zorgen dat het huis 50/50 is voor je vriendin en jezelf: zijn je ouders hier akkoord mee (is gaat tenslotte over heel veel van hun geld)?

Ik zou dus eerst nadenken over wat jullie willen doen, en dan op die situatie pas gaan zoeken maar de juiste oplossing voor de lening of het schrijven.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is inderdaad veel van hun geld.
    Inderdaad, mijn vriendin zou graag mee investeren in het huis zodat het van ons beide is (zou ik ook willen in haar geval). Mijn ouders willen natuurlijk wel hun geld of een deel ervan terug zien. Zou het op één of andere manier mogelijk zijn dat mijn vriendin dit (wanneer ze werkzaam is) terugbetaalt aan mijn ouders en ze zo uitkoopt?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drie Bekijk bericht
    Het is inderdaad veel van hun geld.
    Inderdaad, mijn vriendin zou graag mee investeren in het huis zodat het van ons beide is (zou ik ook willen in haar geval). Mijn ouders willen natuurlijk wel hun geld of een deel ervan terug zien. Zou het op één of andere manier mogelijk zijn dat mijn vriendin dit (wanneer ze werkzaam is) terugbetaalt aan mijn ouders en ze zo uitkoopt?
    Theoretisch kan dat allemaal, maar dan verhuist de eigendom van eigenaar en bijgevolg ga je opnieuw beschrijf betalen. Dus het kan, maar het gaat een duur worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    EDIT: Vergeet dit, reverse heeft gelijk
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 11 februari 2020 om 16:33

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Stel, Ik opteer voor een 60/40 verdeling, wanneer er aan het huis verbouwingen zijn moet ik dan ook 60 procent van die kosten op mij nemen of hoe doe je dat dan. lijkt me redelijk complex.

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drie Bekijk bericht
    Stel, Ik opteer voor een 60/40 verdeling, wanneer er aan het huis verbouwingen zijn moet ik dan ook 60 procent van die kosten op mij nemen of hoe doe je dat dan. lijkt me redelijk complex.
    Moeten? Nee... maar ge zet u vriendin eigenlijk wel in het zak dan, want als je 50/50 betaald om een mooie nieuwe carport te zetten (ik zeg maar iets) dan is die na oplevering wel gewoon 60/40 van u.

Wij zitten met hetzelfde voor ons huis, door inbreng van mijn ouders / schoonouders zal de verdeling voor ons nieuw huis kwa inbreng op 60/40 neer komen. Echter zou het zo geregeld worden dat we in aankoop 50/50 eigenaar worden maar dat mijn vriendin een vordering heeft op mij.

Kort geschetst met fictieve bedragen:
    Huis kost 200k. Mijn vriendin legt 120k en ik 80k. Mijn vriendin heeft echter een vordering van 20k (+ indexering) op mij zodat zij bij verkoop uiteindelijk wel haar 60% terug ziet.

Dit was voor ons de meest eenvoudige en logische oplossing. We hadden ook gewoon 60/40 kunnen zeggen maar dat zou niet interessant zijn aangezien we dan ook alle toekomstige investeringen 60/40 zouden moeten financieren (of 50/50 maar dan betaald ik eigenlijk altijd 10% die mijn vriendin eigenlijk krijgt)
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Trouwens denk ook 2x na vooraleer je een huis koopt samen met iemand die nog 4 jaar moet studeren.
    Ik zou de optie "huren tot ze werk heeft" eerder nemen.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Moeten? Nee... maar ge zet u vriendin eigenlijk wel in het zak dan, want als je 50/50 betaald om een mooie nieuwe carport te zetten (ik zeg maar iets) dan is die na oplevering wel gewoon 60/40 van u.

Wij zitten met hetzelfde voor ons huis, door inbreng van mijn ouders / schoonouders zal de verdeling voor ons nieuw huis kwa inbreng op 60/40 neer komen. Echter zou het zo geregeld worden dat we in aankoop 50/50 eigenaar worden maar dat mijn vriendin een vordering heeft op mij.

Kort geschetst met fictieve bedragen:
    Huis kost 200k. Mijn vriendin legt 120k en ik 80k. Mijn vriendin heeft echter een vordering van 20k (+ indexering) op mij zodat zij bij verkoop uiteindelijk wel haar 60% terug ziet.

Dit was voor ons de meest eenvoudige en logische oplossing. We hadden ook gewoon 60/40 kunnen zeggen maar dat zou niet interessant zijn aangezien we dan ook alle toekomstige investeringen 60/40 zouden moeten financieren (of 50/50 maar dan betaald ik eigenlijk altijd 10% die mijn vriendin eigenlijk krijgt)
    Helemaal gelijk.

Mijn betuig over "haar geld laten lenen van zijn ouders" kan daarbij de vuilbak in. Ze kunnen het regelen met een vordering.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    HUREN IS WEGGESMETEN GELD WIJ ZIJN SLIMMER
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    HUREN IS WEGGESMETEN GELD WIJ ZIJN SLIMMER
    Ik zet gewoon een schuldvordering van 40K op mijn 19 jarige (? 4 jaar studeren nog) vriendin en koop een huis met geld van mijn ouders! Klaar!

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Schenking door je ouders kan gratis via een bankgift. Je vraagt best aan notaris de documenten hiervoor (meestal gratis). Het is aangeraden om te werken met een intentiebrief, dan een overschrijving van gelden zonder mededeling (dus niet schenking bijschrijven), en daarna wordt er een wederzijds document gemaakt als bewijsstuk van de schenking. Eventueel kan voorzien worden dat de gelden of de woning automatisch terugkeert naar je ouders als je zonder kinderen zou overlijden. Dit is volledig belastingvrij in principe.

Aangezien je vriendin nog geen deel van de prijs kan dragen zou ik overwegen om het 100% op jouw naam te zetten. De interessantste manier om het later van jullie twee te maken is wel door te trouwen.

Als ze meteen mede-eigenaar wordt werk je best met 50/50 verhouding. Dit maakt een aantal juridische technieken zoals een anticipatieve inbreng en een beding van aanwas mogelijk. Je notaris kan je daar eventueel meer over vertellen.
    Zoals reverz zegt is de meest praktische oplossing een schulderkentenis van je vriendin aan jou, zodat ze bij relatiebreuk/verkoop/overlijden/.. dit bedrag aan jou of je erfgenamen verschuldigd is.

Als je je ouders wil beveiligen is volledig op jouw naam kopen interessanter.
    Later gemeenschappelijk maken kan dan wel het beste door te trouwen en een huwelijkscontract te maken. Anders zal je veel belastingen moeten betalen (10% op helft woning)
    Laatst gewijzigd door Xeo Pablo; 11 februari 2020 om 19:54

Regels voor berichten