Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ohm Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klinkt allemaal wel mooi om uw laatste jaren daar te verslijten.

Maar wat bij ziekte? Op een dag ben je hulpbehoevend en zit je daar. Zorg is daar serieus minder als hier.
    Of uw partner valt ziek en moet je terugkomen naar België voor de zorg.
    Of uw partner komt te sterven. Alleen in een vreemd land zitten? Brrr. Ok, je maakt misschien wel wat vrienden daar, maar toch.
    Wat met familie hier? Je kunt elke dag bellen, maar je bent wel niet beschikbaar om eens een week op uw kleinkind te passen of voor “naschoolse opvang”.
    Of nog simpeler. Wat als uw partner niet meer wilt?

Thailand en co. Dacht dat je daar als buitenlander geen eigen grond mag bezitten, tenzij je getrouwd bent met iemand van daar. Hou daar ook rekening mee.
    Thailand, Vietnam, ... dat zijn dan ook de extreme gevallen he. Maar je kan bvb ook een pak goedkoper leven in Spanje of Griekenland. En het is nu niet dat vliegen zo veel kost.

Als wij nooit kinderen zouden hebben, zie ik ons dat ook nog wel doen (al zal het dan eerder Z-Afrika ofzo zijn, bij voorkeur N-Europa maar daar heb je dan het tegenovergestelde effect en is het onbetaalbaar).

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merlion Bekijk bericht
    Dus toch weer institutionele discriminatie. We leren het nooit.
    Is niet zo vreemd, dat is hier hetzelfde. Als ik hier tot men 67ste werk en dan naar België zou gaan wonen heb ik nul pensioen (allez, hetgene wat ik krijg van mijn 2 jaar werken in Belgie)
    *** Also sprach Zarathustra ***

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Is niet zo vreemd, dat is hier hetzelfde. Als ik hier tot men 67ste werk en dan naar België zou gaan wonen heb ik nul pensioen (allez, hetgene wat ik krijg van mijn 2 jaar werken in Belgie)
    Ik ben vrij zeker dat je nog altijd recht hebt op je Noors pensioen, zelfs al woon je ondertussen al in België.

Wanneer de werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst sluit met een buitenlandse werkgever en zijn volledige arbeidstijd daarbij in de andere EER-lidstaat (waar de nieuwe werkgever gevestigd is) presteert, dan zal de Belgische sociale zekerheid niet meer van toepassing zijn. Er worden dan in principe bijdragen betaald volgens het in dat land geldende stelsel, en ook het wettelijk pensioen wordt opgebouwd in het buitenland volgens de in dat land geldende regelgeving.

Hoe dat dat zit met buitenlandse nationaliteit, andere landen buiten de EER,... Dat zijn nog andere elementen.
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is institutionele diefstal. Mijn inziens zou de Noorse overheid dan alle bijdragen en interesten over die periode moeten terugbetalen.

Ikzelf heb in Singapore gewerkt, waar de overheid mijn bijdragen en die van mijn werkgever volledig of maandelijks zal uitkeren op mijn 65ste inclusief de geaccumuleerde interesten. Sommige buitenlanders werken daar inderdaad onder een werkvergunning, maar die zijn ook niet onderworpen aan die bijdragen. Meestal legt de werkgever dan het verschil in bijdrage bij in loon.

Dat zou overigens een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Het zou interessant zijn mocht iemand dergelijke discriminerende praktijken aanhangig maken bij het Europese Gerechtshof. Heel benieuwd hoe die daar over zouden oordelen.

AlexisS's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als ik oud ben wil ik ook wel naar Thailand verhuizen, 70 jaar en elke dag Thaise tieners (18+ ofc) afdaven, living the good life.

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    In Thailand kan je alles kopen, maar nooit op gelijkvloers. Enkel vanaf 1e verdieping.

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Kuisvrouw zal later rijk door het leven gaan

Hoe gebeurt dat eigenlijk met alle papieren van god weet ik wat? Ik zou bv nog altijd in België aangesloten willen zijn bij de ziekenkas, DKV mooi op tijd betalen, als er iets is dat ze mij kunnen contacteren?

Dus misschien toch beter nog een adres hebben in België? De kwaliteit van de gezondheidszorg of bv eindigen in een rusthuis is iets wat iedere Belg wel wil behouden denk ik.

Ik ken er ook een paar die in Tenerife overwinteren op hun oude dag. Ok, het is daar duurder, maar als er iets is ben je op 4u terug in Brussel. Misschien is dat laatste nog het beste.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 2 februari 2020 om 21:57

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ohm Bekijk bericht
    Klinkt allemaal wel mooi om uw laatste jaren daar te verslijten.

Maar wat bij ziekte? Op een dag ben je hulpbehoevend en zit je daar. Zorg is daar serieus minder als hier.
    Of uw partner valt ziek en moet je terugkomen naar België voor de zorg.
    Of uw partner komt te sterven. Alleen in een vreemd land zitten? Brrr. Ok, je maakt misschien wel wat vrienden daar, maar toch.
    Wat met familie hier? Je kunt elke dag bellen, maar je bent wel niet beschikbaar om eens een week op uw kleinkind te passen of voor “naschoolse opvang”.
    Of nog simpeler. Wat als uw partner niet meer wilt?

Thailand en co. Dacht dat je daar als buitenlander geen eigen grond mag bezitten, tenzij je getrouwd bent met iemand van daar. Hou daar ook rekening mee.
    amai.

-Ze kennen daar ook ziekenhuizen en dokters hoor. Hoezo is zorg daar minder? Je kan daar net meer zorg betalen. En moet iemand die dat echt wilt het daarvoor laten, zodat hij lang en ongelukkig kan leven in België vs korter en gelukkig daar?

maar je bent wel niet beschikbaar om eens een week op uw kleinkind te passen of voor “naschoolse opvang”.
    lol. Het is de taak van de ouders om op de kinderen te passen, niet de verantwoordelijkheid van de grootouders.

Voor velen die effectief de stap zetten is dat geen impulsief plan en zijn ze al meerdere malen in dat land geweest. Sommigen mensen waarderen het meer hun oude dag daar door te brengen.

Ik denk trouwens dat velen die naar azie vertrekken ofwel single zijn, ofwel een partner van daar hebben.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S.conceiçao7 Bekijk bericht
    uiteraard is dit geen ver eiste

toch genoeg voorbeelden van belgen die op pensioen in thailand gaan rentenieren, en hun pensioen op doen.

ik zal daar ook één van zijn trouwens
    pattaya?

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Natuurlijk ga je dan gewoon je Noors pensioen krijgen... Hoe kom je er bij dat dit dan in een of ander zwart gat zou verdwijnen?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Natuurlijk ga je dan gewoon je Noors pensioen krijgen... Hoe kom je er bij dat dit dan in een of ander zwart gat zou verdwijnen?
    Omdat niet alle landen een dubbelbelastinsgsverdrag hebben rond pensioen met België/EU. Noorwegen behoort natuurlijk tot de EER, maar het is niet omdat je bvb gewerkt hebt in Noorwegen, dat België dat aanvaardt voor werkloosheidsuitkeringen (wel in het geval van Zara).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    amai.

-Ze kennen daar ook ziekenhuizen en dokters hoor. Hoezo is zorg daar minder? Je kan daar net meer zorg betalen.
    Je kan relatief meer betalen, maar kwaliteit zal in veel gevallen nog altijd lager zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Hoe gebeurt dat eigenlijk met alle papieren van god weet ik wat? Ik zou bv nog altijd in België aangesloten willen zijn bij de ziekenkas, DKV mooi op tijd betalen, als er iets is dat ze mij kunnen contacteren?
    Je kan je nog altijd vrijwillig aansluiten bij de ziekenkas, maar zal niet meer genieten van de Belgische sociale zekerheid qua terugbetaling medische kosten. DKV zal je ook aansluiten, maar zal maar betalen wat de Belgische sociale zekerheid normaal niet terugbetaalt.

Dus bvb, fictief voorbeeld:
    je hebt kanker en betaalt 10000 euro in Thailand voor behandeling, dan zal je:
    - 5000 euro terugkrijgen van DKV
    - 4000 euro NIET terugkrijgen van de RSZ
    - 1000 euro sowieso zelf moeten betalen (het gewone remgeld)

Terugkeren naar België en dan genieten van sociale zekerheid is nog mogelijk, maar je verhuist je hebben en houden niet voor elke ziekte die je hebt.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    amai.

-Ze kennen daar ook ziekenhuizen en dokters hoor. Hoezo is zorg daar minder? Je kan daar net meer zorg betalen. En moet iemand die dat echt wilt het daarvoor laten, zodat hij lang en ongelukkig kan leven in België vs korter en gelukkig daar?

lol. Het is de taak van de ouders om op de kinderen te passen, niet de verantwoordelijkheid van de grootouders.

Voor velen die effectief de stap zetten is dat geen impulsief plan en zijn ze al meerdere malen in dat land geweest. Sommigen mensen waarderen het meer hun oude dag daar door te brengen.

Ik denk trouwens dat velen die naar azie vertrekken ofwel single zijn, ofwel een partner van daar hebben.
    Als je denkt dat de zorg in dat soort landen gelijkwaardig is aan de zorg hier dan ben je toch nog nooit daar gaan kijken denk ik.

Niet dat dat echt een probleem moet zijn, mijn neef woont ook in Thailand en is voor de behandeling van kanker ook gewoon terug naar belgië gekomen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merlion Bekijk bericht
    Dat zou overigens een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Het zou interessant zijn mocht iemand dergelijke discriminerende praktijken aanhangig maken bij het Europese Gerechtshof. Heel benieuwd hoe die daar over zouden oordelen.
    Totaal niet zoals jij denkt.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Omdat niet alle landen een dubbelbelastinsgsverdrag hebben rond pensioen met België/EU. Noorwegen behoort natuurlijk tot de EER, maar het is niet omdat je bvb gewerkt hebt in Noorwegen, dat België dat aanvaardt voor werkloosheidsuitkeringen (wel in het geval van Zara).

Je kan relatief meer betalen, maar kwaliteit zal in veel gevallen nog altijd lager zijn.

Je kan je nog altijd vrijwillig aansluiten bij de ziekenkas, maar zal niet meer genieten van de Belgische sociale zekerheid qua terugbetaling medische kosten. DKV zal je ook aansluiten, maar zal maar betalen wat de Belgische sociale zekerheid normaal niet terugbetaalt.

Dus bvb, fictief voorbeeld:
    je hebt kanker en betaalt 10000 euro in Thailand voor behandeling, dan zal je:
    - 5000 euro terugkrijgen van DKV
    - 4000 euro NIET terugkrijgen van de RSZ
    - 1000 euro sowieso zelf moeten betalen (het gewone remgeld)

Terugkeren naar België en dan genieten van sociale zekerheid is nog mogelijk, maar je verhuist je hebben en houden niet voor elke ziekte die je hebt.
    Denk dat je DKV zelfs niet zal tussenkomen omdat je te lang in het buitenland verblijft.
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Als je denkt dat de zorg in dat soort landen gelijkwaardig is aan de zorg hier dan ben je toch nog nooit daar gaan kijken denk ik.

Niet dat dat echt een probleem moet zijn, mijn neef woont ook in Thailand en is voor de behandeling van kanker ook gewoon terug naar belgië gekomen.
    De vraag is een beetje over welke landen het gaat natuurlijk, maar niet heel de wereld is bij wijze van spreken Somalië. Gewoon al naar (het zuiden) van Spanje verhuizen laat je koopkracht stijgen. Ook Latijns-Amerika is interessant, ik heb met mijn vrouw die discussie al gehad. Als je daar goed verdient kan je naar private ziekenhuizen die wel in orde zijn, en daar kan je bij wijze van spreken voor een appel en een ei verpleging aan huis krijgen die je misschien wat langer zelfstandig houdt. Soit, uiteraard zijn er ook nadelen aan verbonden, en tegen dat het bij ons zover is stroomt er nog veel water naar de zee.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Regels voor berichten