kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Allerhande kleine defecten bij intrede/aanvang huurcontract

Hi,

ik zit met een situatie waar ik tijd heb om het probleem op te lossen, maar ik wil wel kordaat optreden doch binnen het wettelijk kader. Bij het ingaan van mijn huurcontract, op 15 januari (huurappartement), waren er allerlei kleine defecten, deels door slecht materiaal, deels door slecht onderhoud van vorige huurder. Zo is:

• de sierradiator in de badkamer met twee pluggen rechtstreeks in de gyproc bevestigd. Eentje hiervan is volledig los gekomen. De loodgieter (die de 14e langskwam ivm defect boiler en douche) zei dat er geen houten plaat achter bevestigd is, en hij het niet kon herstellen - deze radiator gaat eraf donderen met verloop van tijd;
    • de dampkap defect, deze werkt soms wel, soms niet, samen met de twee stopcontacten er langs. Ik ga ervan uit dat hier ergens een klein defectje is (losse aansluiting?) waardoor hij in veiligheid springt. Het is erg irritant omdat hij dus soms wel, soms niet werkt;
    • het klepje van het deurtje van het diepvriesvak defect. Dit gaat gauw volledig afbreken;
    • een kastje (met spiegel) van het badkamermeubel eruit gevallen (bij het poetsen).

Met de eigenaar heb ik geen rechtstreeks contact - alles loopt via de rentmeester, die ook de plaatsbeschrijving opmaakte. Hier nam ze echter een paar dingen niet in op, dewelke ik nog adhv foto- en videomateriaal zal aanvullen. Zo heb ik bvb een filmpje gemaakt over de dampkap (toen die wél en niet werkte), maar deze lijkt de rentmeester niet te willen herstellen ("De dampkap heeft altijd gewerkt, voorste stuk moet je eruit trekken."). Ook, en ik citeer uit de laatste e-mail, zal de gyprocmuur+badkamermeubel niet hersteld worden? "Schrijnwerker heb ik helaas niet." Daarnaast zijn er nog kleine dingen, zoals geen onderhoudsattest van de boiler (die volgens mij ook niet conform de wetgeving geplaatst is, aangezien er geen ruimte is om de schouw te controleren), en allerlei kleine dingen die ze niet in de PB wou opnemen (schade aan vensterbanken, lijmherstellingen in houten vloer, verfschade vorige huurder, ..). Deze zijn allemaal veroorzaakt door de vorige huurder, en kwalitatief inferieur materiaal.

Soit. Ik heb geen enkel probleem met 't feit dat dit een paar weken in beslag zal nemen, maar ik wil zeker zijn dat ik de juiste stappen onderneem om kordaat te zijn. Ik heb juridische bijstand in mijn brandverzekering (misschien moet ik nog iets aanvullend nemen?). Best eerst de huurdersbond contacteren? En zeker niet stoppen met de huur te betalen?

Alle input is welkom!

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Staan die 4 punten die je aanhaalt al in de plaatsbeschrijving?

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeo Pablo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Staan die 4 punten die je aanhaalt al in de plaatsbeschrijving?
    Yep, sowieso bij mijn eigen aanvullingen.

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Per direct de rentmeester via aangetekende brief nogmaals op de hoogte brengen van de problemen .
    Daarin een "redelijke termijn" voorstellen voor het herstellen van de problemen.
    De uitleg van de rentmeester "ik heb geen schrijnwerker" is bs, schrijnwerkers genoeg te vinden.
    Dat er geen onderhoudsattest is van de boiler is mij toch een serieus probleem, raadpleeg uw huurcontract omtrent het onderhoud van die boiler.
    Strookt de realiteit niet met uw bevindingen, per direct de rentmeester daarop aanspreken.
    En inderdaad, nooit als drukkingsmiddel stoppen met de huur te betalen, want dan gaat gij nog erger in de fout dan zij.
    Alhoewel ik toch al verhalen heb gehoord dat bij deze tactiek de eigenaar redelijk snel in gang schiet.

Ik huur ook, ook via een rentmeester, doch heb ik tot hiertoe nog geen negatieve ervaringen gehad.

Ten laatste, ivm die boiler nogmaals, kan je voor zo een zaken geen expertise laten opmaken door iemand van de verzekering?
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper-- Ik zit wat anders in elkaar.
    [<BR>]Crusher, regiment leader Black Raiders @ Modern Warfare (2019) -- Christiana Rogiers 12/03/1941 - 06/03/2020

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Aangetekende brief, inderdaad. Het is je taak als huurder om de verhuurder op de hoogte te stellen van gebreken. Dus als straks de radiator naar beneden dondert, moet jij kunnen laten zien dat je hen gewaarschuwd hebt. Zeg in dat schrijven ook dat je vraagt dat het opgelost wordt, conform het contract. "Dingen die ze niet in de PB wou opnemen" vind ik raar. Dat is toch iets wat jullie overeenkomen?

Het onderhoudsattest van de boiler, is dat niet voor de huurder? De verwarmingsinstallatie in ieder geval wel. Volgens mij moet jij daar dus voor zorgen, maar dat staat normaal ook in je contract.

Zeker niet beginnen met geen huur betalen.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Aangetekende brief, inderdaad. Het is je taak als huurder om de verhuurder op de hoogte te stellen van gebreken. Dus als straks de radiator naar beneden dondert, moet jij kunnen laten zien dat je hen gewaarschuwd hebt. Zeg in dat schrijven ook dat je vraagt dat het opgelost wordt, conform het contract. "Dingen die ze niet in de PB wou opnemen" vind ik raar. Dat is toch iets wat jullie overeenkomen?

Het onderhoudsattest van de boiler, is dat niet voor de huurder? De verwarmingsinstallatie in ieder geval wel. Volgens mij moet jij daar dus voor zorgen, maar dat staat normaal ook in je contract.

Zeker niet beginnen met geen huur betalen.
    Onderhoudsattest is inderdaad voor de huurder, maar er moet wel één aanwezig zijn bij uittrede van de vorige huurder.
    Welk bewijs heb je anders als verhuurder dat de installatie in orde is?
    Bij het ontbreken van dat attest zouden er bij mij al alarmbellen afgaan als potentiële nieuwe huurder.
    Ik mag al hopen dat de boiler niet meer in de badkamer hangt?
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper-- Ik zit wat anders in elkaar.
    [<BR>]Crusher, regiment leader Black Raiders @ Modern Warfare (2019) -- Christiana Rogiers 12/03/1941 - 06/03/2020

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Eerste stap (als je dat nog niet gedaan hebt): mailen naar de rentmeester (= iets op papier) dat de volgende zaken defect zijn: (je 4 puntjes). Laat bij het punt van de radiator en de koelkast weten dat er hier nog geen defect is (alles werkt nog), maar dat je je verplichtingen als huurder (tijdig melden van gebreken) hierbij voldaan hebt en dat de gevolgen (kapotte waterleiding / waterschade / ...) met alle gevolgen aan de verzekering zullen gemeld worden, die dan eventueel de kosten op de rentmeester zullen verhalen.

Vraag voor de gebreken die wél een veiligheidsprobleem vormen of je rustig genot van de woning verhinderen (dampkap/stopcontacten) een begin van een oplossing binnen de 2 weken. Zoniet zal je verdere stappen moeten ondernemen (dat zal dan vrederechtbank worden, hoef je nu nog niet te vermelden). Als de sierradiator zo'n zwaar geval is, is dat natuurlijk ook een veiligheidsprobleem.

Vraag een bevestiging van ontvangst van de mail binnen de 48 uur. Geen reactie op de mail => Aangetekend zending naar de rentmeester (eventueel kopie naar de eigenaar als je die kent).

Geen reactie op de aangetekende zending/geen voortgang? Aangetekende zending met officiële ingebrekestelling en melding dat je bij gebrek aan reactie binnen de 7 werkdagen de zaak zal inleiden voor de vrederechter.

Altijd het volledige huurbedrag blijven betalen, te weinig/niks betalen kan je enkel doen als de rechter het goedkeurt.

Voor de plaatsbeschrijving geldt hetzelfde: als de rentmeester de toevoegingen niet bevestigt, stuur je een aangetekende zending.

(sorry voor de herhaling van sommige zaken, post stond al eerder klaar).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Regels voor berichten