Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Advies nog over lastige situatie

Beste forumleden,

Ik heb hiervoor maar een dubbelaccount aangemaakt, ik weet dat het niet toegelaten is, maar soms wil je een extra laag privacy.

Ik zou graag wat advies krijgen over de volgende situatie...na het erven van wat eigendom van mijn ouders zijn mijn broer en ikzelf elk 50% eigenaar van de ouderlijke woning, een vakantieappartementje, en een klein appartementsgebouw. Mijn broer woont in de ouderlijke woning, het appartement staat te koop, en de huur van het appartementsgebouw gaat naar een gemeenschappelijke rekening.

Mijn broer heeft in het verleden financiële problemen gehad, die opgelost waren, en met de nieuwe vriendin leek hij zijn leven te beteren. In de periode van de erfenis veel aan gehad ook dus dan ben je naïef en denk je niet aan eventuele problemen. Dit ging ook goed tot recent.

Recent begon mijn broer dan het huurgeld af te halen, heb hem aangesproken en hij ging stoppen en we gingen het verrekenen bij verkoop appartement. Alarmbellen luidden in de verte. Dan vroeg hij mij rond kerst om geld te lenen, waarna ik zag dat hij terug geld van die rekening afhaalde. Gezien zijn verleden ben ik dan ook alle vertrouwen kwijt dat dit nog opgelost gaat worden. Binnenkort krijgen we kosten aan de appartementen, of komen er facturen om te betalen, en alleen ik zal geld hebben. Dat zal dan willen zeggen dat ik betaal voor eigendom waar mijn broer de huur van afhaalt. Dit moet dus stoppen.

Ik dacht onze notaris te raadplegen, aangezien ik dacht dat sowieso een eigendom verdelen iets is waar wettelijk niemand toe verplicht is. Ik zou dus kunnen vragen dat mijn broer mij uitkoopt. Aangezien er geen geld is, denk ik dan ook dat de enige oplossing is om het appartementsgebouw te koop te zetten. De problemen zijn dus:

-Een gedeelde rekening, waar hij geld afhaalt. Ik wil nog niet alles opblazen dus deze laten blokkeren wacht ik nog even mee.
    -Een appartementsgebouw, verkopen lijkt de enige optie.
    -De ouderlijke woning, waar hij in woont. Ik heb nooit huur willen vragen, het blijft familie, maar het beste lijkt mij dat hij mij uitkoopt eerlijk gezegd.

Enig idee wat ik het best doe? Wie contacteer ik, notaris, advocaat? Ik zit er nogal mee, ik gij natuurlijk eerst proberen te praten, maar ik weet uit ervaring dat de kans op een normale uitkomst nogal klein is.

Edit: De nog in de titel moest natuurlijk nodig zijn.
    Laatst gewijzigd door Lenfer; 14 januari 2020 om 16:08

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ben je zelf geïnteresseerd om het appartement volledig te kopen? Anders kan je dat voorstellen, je broer heeft duidelijk geld nodig en als hij zijn helft verkoopt heeft ie dat geld.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ben je zelf geïnteresseerd om het appartement volledig te kopen? Anders kan je dat voorstellen, je broer heeft duidelijk geld nodig en als hij zijn helft verkoopt heeft ie dat geld.
    Het zijn ondertussen ook al appartementen op leeftijd, er gaan sowieso een hoop kosten aankomen. Komt nog bij dat ik net op zoek ben naar een woning en we dus ons spaargeld (en daarna een hypotheek) zullen nodig hebben. Ik heb nooit met die appartementen rekening gehouden, en dat als een apart kapitaal gezien, waar de huurgelden dienden om kosten op te vangen.

Maar nu zijn we op een punt dat er kosten aan gaan komen, en enkel ik ze ga kunnen betalen. Dingen zoals brandverzekering en KI. Ik weet ook niet wat mijn broer aan het uitspoken is, maar als er binnenkort deurwaarders over de vloer komen heb ik er liever niets mee te maken.
    Laatst gewijzigd door Lenfer; 14 januari 2020 om 16:11

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Vooraleer te kunnen inschatten: wat is de waarde van de gebouwen (geschat) waarover je spreekt? Mag gerust in PM
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Vooraleer te kunnen inschatten: wat is de waarde van de gebouwen (geschat) waarover je spreekt? Mag gerust in PM
    Ik heb je een PM gestuurd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    je geeft de overige helft van de ouderlijke woning aan hem, hij geeft zijn helft van de appartementsblok aan jou en je verrekent het verschil? of dit jouw plannen voor je eigen woning niet in de weg staat hangt natuurlijk af van het resterende bedrag dat je zou moeten bijlenen voor het appartementsgebouw tov de huurinkomsten en kosten er aan.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je hebt inderdaad het recht om uit de onverdeeldheid te treden dus je broer kan een verkoop niet tegenhouden, hij kan de blok volledig kopen als hij dat aankan (sterke twijfel als ik dit lees), en zoniet verkopen aan derde partij maar kan jou niet dwingen voor 50% te blijven omdat het hem goed uitkomt.

Het idee hierboven van ruil met ouderlijk pand en op basis van schattingsverslag ofzo de afrekening maken kan zeker werken als dit in jouw plannen past, zoniet gewoon recht van onverdeeldheiduittreding aanhalen, al de rest gaat miserie geven lijkt me..

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neem eens een afspraak bij de notaris, is gratis en je zal er sowieso later nog moeten passeren om onroerend goed van eigenaar te doen veranderen.

Je kan inderdaad gerechtelijk vragen om uit onverdeeldheid te treden indien hij zou weigeren om je uit te kopen of het aan een derde te verkopen. Makkelijker is natuurlijk dat je overeen komt, en een ruil doet zoals hierboven voorgesteld, of een vrijwillige verkoop aan een derde.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Je hebt inderdaad het recht om uit de onverdeeldheid te treden dus je broer kan een verkoop niet tegenhouden, hij kan de blok volledig kopen als hij dat aankan (sterke twijfel als ik dit lees), en zoniet verkopen aan derde partij maar kan jou niet dwingen voor 50% te blijven omdat het hem goed uitkomt.

Het idee hierboven van ruil met ouderlijk pand en op basis van schattingsverslag ofzo de afrekening maken kan zeker werken als dit in jouw plannen past, zoniet gewoon recht van onverdeeldheiduittreding aanhalen, al de rest gaat miserie geven lijkt me..
    is dat in de praktijk wel haalbaar? zij kan haar deel verkopen als ze wil, maar dat wil niet zeggen dat haar broer dat moet doen. Met andere woorden, het is niet omdat zij uit onverdeeldheid wil treden en haar wil wil verkopen dat dat automatisch haar broer verplicht om samen het gebouw in zijn geheel te verkopen. Ik denk dat weinig kopers geïnteresseerd zijn om 50% van een appartementsgebouw te kopen (in onverdeeldheid). Bij mij zouden toch enkele rode vlaggen opgaan wanneer iemand zoiets probeert te verkopen.

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    is dat in de praktijk wel haalbaar? zij kan haar deel verkopen als ze wil, maar dat wil niet zeggen dat haar broer dat moet doen. Met andere woorden, het is niet omdat zij uit onverdeeldheid wil treden en haar wil wil verkopen dat dat automatisch haar broer verplicht om samen het gebouw in zijn geheel te verkopen. Ik denk dat weinig kopers geïnteresseerd zijn om 50% van een appartementsgebouw te kopen (in onverdeeldheid). Bij mij zouden toch enkele rode vlaggen opgaan wanneer iemand zoiets probeert te verkopen.
    Dat gaat zeker, als hij niet akoord is om vrijwillig mee te verkopen gaat het naar de rechter en wordt het een gedwongen openbare verkoop. Kost wel wat tijd.
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat kan wel, maar dan zit je in principe met een procedure voor de rechter en een openbare verkoop

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Duidelijk dat je broer niet met geld kan omgaan, jammer. Doe er iets aan, zodat dit nie uitdraait op het verhaal van Kaïn en Abel.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    zie antwoorden onder u

rode vlagverhaal niet akkoord, er zijn genoeg legitieme redenen om uit de onverdeelheid te stappen, vooral omdat de onverdeeldheid meestal ontstaat ongepland, met name door erfenis/schenking.
    Meeste mensen gaan nu eenmaal niet snel, en al zeker niet familiaal, in onverdeeldheid over geldzaken en dus willen ze uit die situatie, meestal ook vooral om te cashen, om mee op reis te gaan/te verbouwen/de kinderen zetje mee te geven...
    Moest dit vanuit bedrijf/businesspartners komen lijkt de kans nog eens groot dat minstens 1 vd 2 financiele moeilijkheden heeft, dan is dit net opportuniteit om lager in te kopen. Maar het is altijd -beredeneerd- gokwerk naar de echte redenen waarom iets verkocht wordt, de ene keer met wat meer zekerheid als de andere..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Alvast bedankt voor al het advies, de meest vredevolle oplossing lijkt mij dan dat we mijn helft van het ouderlijk huis voor zijn helft van het appartementsgebouw wisselen. Dan dien ik hem nog een verschil te betalen, wat hij hopelijk zal aanvaarden als oplossing. Ik vrees natuurlijk dat hij zijn inkomstenbron zal willen houden, aangezien het hem soms aan realiteitszin ontbreekt. Maar goed, dan is plan B nog om het gewoon te verkopen.

Familie en geldzaken, het is me wat.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Betaal het verschil dan in maandelijkse schijven

Dan behoudt hij de maandelijkse inkomstenbron tot hij zijn zaakjes op orde heeft ;-)

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten