Pagina 1 van 4 1234 Laatste
    Lifen's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Tot welk bedrag sparen?

Even de situatie schetsen:

Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht, en zijn het aan het renoveren.
    We lenen hier voor, en betalen maandelijks zo'n 1100 af met twee.

Ikzelf zit nu terug op +-21K spaargeld van mezelf en maandelijks komt er 500-700 bij.

Nu vermoed ik dat het niet meer echt nuttig is om nog veel meer geld te laten staan op dat klassieke spaarboekje, waar je niets meer mee verdient.
    Enkele dagen terug stond er dan in de krant dat wie belegd had in aandelen, goud, etc veel meer winst zou hebben gehaald dan via een spaarboekje.

Mijn idee was nu om alles dat boven de 20K zit op mijn spaarboekje te investeren in een mengeling van aandelen, goud, ...
    Of is het nu toch nog interessanter op bv. te evolueren naar 30K spaargeld en dan pas te kijken naar beleggingen?

Alle tips zijn welkom.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lifen Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Even de situatie schetsen:

Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht, en zijn het aan het renoveren.
    We lenen hier voor, en betalen maandelijks zo'n 1100 af met twee.

Ikzelf zit nu terug op +-21K spaargeld van mezelf en maandelijks komt er 500-700 bij.

Nu vermoed ik dat het niet meer echt nuttig is om nog veel meer geld te laten staan op dat klassieke spaarboekje, waar je niets meer mee verdient.
    Enkele dagen terug stond er dan in de krant dat wie belegd had in aandelen, goud, etc veel meer winst zou hebben gehaald dan via een spaarboekje.

Mijn idee was nu om alles dat boven de 20K zit op mijn spaarboekje te investeren in een mengeling van aandelen, goud, ...
    Of is het nu toch nog interessanter op bv. te evolueren naar 30K spaargeld en dan pas te kijken naar beleggingen?

Alle tips zijn welkom.
    2019: Rendement spaarboekje => 0,12%. Rendement trackers: 12,1%.
    Factor 100 dus. Maar dat wil niet zeggen dat 2020 hetzelfde is natuurlijk

chalyken's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het rendement is hier niet de belangrijkste parameter, wel het risicoprofiel.
    Hoe zeker ben je van je inkomsten en hoe vlot kan je bijvoorbeeld een andere job vinden? Wat zijn mogelijke grote onverwachte uitgaven (auto, verwarmingsketel, ...) Ben je een grote uitgave van plan in de komende 5 jaar?
    Als je die zaken wat kan inschatten heb je al een beter beeld van de liquide buffer die je nodig hebt. In het algemeen wordt zeker 6x je huidige maandelijkse uitgaven aangeraden. Hoe meer risicoavers je bent hoe groter die buffer moet zijn.

Lifen's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Inderdaad indrukwekkend. Prognoses zijn denk ik wel iets lager voor 2020?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chalyken Bekijk bericht
    Het rendement is hier niet de belangrijkste parameter, wel het risicoprofiel.
    Hoe zeker ben je van je inkomsten en hoe vlot kan je bijvoorbeeld een andere job vinden? Wat zijn mogelijke grote onverwachte uitgaven (auto, verwarmingsketel, ...) Ben je een grote uitgave van plan in de komende 5 jaar?
    Als je die zaken wat kan inschatten heb je al een beter beeld van de liquide buffer die je nodig hebt. In het algemeen wordt zeker 6x je huidige maandelijkse uitgaven aangeraden. Hoe meer risicoavers je bent hoe groter die buffer moet zijn.
    Tja, ik ben 4 jaar zeker van inkomen (nu nog 3) aangezien ik doctoreer. Als alles goed loopt heb ik na die periode een PhD in toegepaste economie met een focus op een topic dat wel vrij hot is momenteel. Verwachte uitgaven in het komende jaar: nieuwe 2dehandse auto (moet niet extreem duur zijn), het huis verder renoveren (maar daar is die lening dus voor, het is totaalrenovatie). Daarnaast denk ik niet dat we nog iets extreems duur zullen plannen. Buiten een kind misschien. Dat kan wel duur zijn.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Dit klopt niet hoor.
    De indexen hadden dit jaar een veel hoger rendement dan 12%. Eerder het dubbele en meer.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    ALS je er ook mee kan leven dat de €'s boven de 20k €0 worden.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Dit klopt niet hoor.
    De indexen hadden dit jaar een veel hoger rendement dan 12%. Eerder het dubbele en meer.
    correctie: mijn beleggingen in trackers

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Dit. Rendement = risico. Houd er rekening mee dat we al een goeie 10 jaar in een groeimarkt zitten en de rendementen dus wat vertekend zijn. Er is niemand die weet wat er de komende jaren gaat gebeuren. Het kan nog eens 10 jaar groeien en dan zal je hele mooie rendementen hebben óf het stuikt allemaal ineen volgend jaar en dan is je belegde som ineens 30% minder.

Elk kiest waar hij zich comfortabel bij voelt

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Als de indexen naar 0 gaan dan zal je andere kopzorgen hebben dan je spaargeld.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Als de indexen naar 0 gaan dan zal je andere kopzorgen hebben dan je spaargeld.
    Dat is zoiets dat inderdaad vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. "Aandelen kunnen ook ineen storten", dat klopt, maar vooraleer een index ineen stort heb je een veel groter probleem en is uw spaargeld al lang niks meer waard. Wat véél belangrijker is, is het besef dat je enkel belegt met geld dat je niet nodig hebt. Zodat je het kan laten staan als het een mindere periode is.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wij hebben nog een tussenstap gemaakt, eerst de lening afkorten tot het fiscaal maximaal aftrekbare.
    Geen idee hoeveel het percentage is van uw lening, maar het zal meestal toch een pak hoger zijn dan de 0,11% die je doorgaans op spaarboekjes krijgt.

Dat is zoiets dat inderdaad vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. "Aandelen kunnen ook ineen storten", dat klopt, maar vooraleer een index ineen stort heb je een veel groter probleem en is uw spaargeld al lang niks meer waard.
    Als je diversifiëert met edelmetalen, is het risico weer iets minder.
    Bij een volledige crash zal waarschijnlijk uw spaargeld ook niets meer waard zijn, met een crash zoals in 2008 was dit niet het geval.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Wij hebben nog een tussenstap gemaakt, eerst de lening afkorten tot het fiscaal maximaal aftrekbare.
    Geen idee hoeveel het percentage is van uw lening, maar het zal meestal toch een pak hoger zijn dan de 0,11% die je doorgaans op spaarboekjes krijgt.

Als je diversifiëert met edelmetalen, is het risico weer iets minder.
    Bij een volledige crash zal waarschijnlijk uw spaargeld ook niets meer waard zijn, met een crash zoals in 2008 was dit niet het geval.
    Fincancieel gezien houdt dat toch geen steek?
    je kunt beter zo lang mogelijk lenenen en met dat geld dat maandelijks vrijkomt in een indextracker of zoiets steken. Brengt meer op.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hoezo niet?
    Ik weet niet wat de toekomst brengt, volgend jaar kan de economie omslaan en ben ik werkloos + mijn indextracker is gehalveerd in waarde. Elke maand moet ik wel mijn hypotheek betalen.
    Als ik eerst mijn hypotheek halveer alvorens in aandelen te stappen, is het risico veel kleiner.

Jij bekijkt de toekomst alsof het dezelfde resultaten van de laatste jaren zal behalen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik vind het vaak een rare spreuk om te zeggen bij beleggen in indexfondsen waar je in de top 500 grootste bedrijven zit in de wereld dat je moet rekening houden dat dat geld 0,00 € kan worden.

Je geld op je spaarrekening, de waarde van het papier geld in je matras en je pensioen is ook verdwenen als de waarde van de 500 grootste bedrijven ter wereld plots 0,00 euro is.
    o/

jvc's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Ik vind het vaak een rare spreuk om te zeggen bij beleggen in indexfondsen waar je in de top 500 grootste bedrijven zit in de wereld dat je moet rekening houden dat dat geld 0,00 € kan worden.

Je geld op je spaarrekening, de waarde van het papier geld in je matras en je pensioen is ook verdwenen als de waarde van de 500 grootste bedrijven ter wereld plots 0,00 euro is.
    0% zal het inderdaad niet zijn, vorige recessie was het rond de 50% en in 1930 zelfs 20%.

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten