Pagina 1 van 12 1234511 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Lonen te laag of niet?

Wat vinden jullie van de netto-lonen?

Hoeveel heeft voor u persoonlijk iemand netto nodig om menswaardig te leven?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De lonen zijn oké in België.
    Mensen leven gewoon boven hun stand.

Als men 3000 euro netto verdiend gaat men meestal leven op 3000-4000 euro per maand.
    Ik zie veel koppels klagen over te hoge lasten terwijl ze samen eigenlijk een pak verdienen.
    Het is geen kwestie van een te laag netto. De meeste mensen hun uitgaven zijn gewoon te hoog.

Als men met 2 mensen elk 1600 euro netto verdiend kan je in dit land een normaal leven hebben.

Onlangs was er een jonge kerel die 22 was ofzo en nog maar 1 jaar werkt, en op zijn zijn loonfiche had hij tussen 1900-2000 netto, veel bijkomende premies. En ik zei dat is een heel mooi bedrag, en die gast zei dat je nooit te veel geld kan hebben. En dat het moelijk is om alleen te wonen...
    Ik keek toen ook eventjes scheef. 22 jaar en bijna 2000 euro, en nog klagen ??

Veel mensen maken een grote fout, ze verdienen veel en gaan dan ook veel beginnen uitgeven, dan ben je geen stap verder, de kunst is veel verdienen en minder uitgeven.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    910,52 euro netto voor een alleenstaande + alle andere sociale voordelen is voldoende voor een menswaardig leven.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    "de lonen", veel vager kan het bijna niet

Het minimumloon ligt net onder de 1600 euro dankzij de werkbonus voor een voltijds werkende en dat vind ik voldoende. Maar als daar kinderen bij komen waarbij de vader geen alimentatie betaalt bvb, is dat ferm krap!
    Ik ken bvb iemand die na de scheiding een heel goede co-ouderschapregeling had. Haar ex was vrachtwagenchauffeur en zij ving de dochter van maandag tem vrijdag op, vrijdagavond en maandagochtend was de "kindwissel". Zij werkte als opvoedster in een vaste weekenddienst waardoor beide ouders er volledig konden zijn voor de dochter. Zij verdiende 1100 euro netto voor haar 22u werken maar betaalde al 550 euro huur. Geen eigen wagen natuurlijk want dat was niet te betalen. Toestel stuk? Op afbetaling dan maar. En haar loon kwam overeen met het OCMW-inkomen van iemand als gezinshoofd. Maar als je het haar vraagt, zal ze zeker blijven zeggen dat het alles waard was om haar dochter te zien opgroeien én tegelijk een nuttige job uit te oefenen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    "de lonen", veel vager kan het bijna niet

Het minimumloon ligt net onder de 1600 euro dankzij de werkbonus voor een voltijds werkende en dat vind ik voldoende. Maar als daar kinderen bij komen waarbij de vader geen alimentatie betaalt bvb, is dat ferm krap!
    Ik ken bvb iemand die na de scheiding een heel goede co-ouderschapregeling had. Haar ex was vrachtwagenchauffeur en zij ving de dochter van maandag tem vrijdag op, vrijdagavond en maandagochtend was de "kindwissel". Zij werkte als opvoedster in een vaste weekenddienst waardoor beide ouders er volledig konden zijn voor de dochter. Zij verdiende 1100 euro netto voor haar 22u werken maar betaalde al 550 euro huur. Geen eigen wagen natuurlijk want dat was niet te betalen. Toestel stuk? Op afbetaling dan maar. En haar loon kwam overeen met het OCMW-inkomen van iemand als gezinshoofd. Maar als je het haar vraagt, zal ze zeker blijven zeggen dat het alles waard was om haar dochter te zien opgroeien én tegelijk een nuttige job uit te oefenen.
    Soms snap ik dat co-ouderschap niet. Is het dan gewoon niet beter om terug samen te zijn?

Er zal wel een reden zijn dat ze uit elkaar zijn, maar brengt een co-ouderschap soms niet meer problemen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Strijkregel Bekijk bericht

Als men 3000 euro netto verdiend gaat men meestal leven op 3000-4000 euro per maand.
    Ik zie veel koppels klagen over te hoge lasten terwijl ze samen eigenlijk een pak verdienen.
    Het is geen kwestie van een te laag netto. De meeste mensen hun uitgaven zijn gewoon te hoog.

Als men met 2 mensen elk 1600 euro netto verdiend kan je in dit land een normaal leven hebben.

Onlangs was er een jonge kerel die 22 was ofzo en nog maar 1 jaar werkt, en op zijn zijn loonfiche had hij tussen 1900-2000 netto, veel bijkomende premies. En ik zei dat is een heel mooi bedrag, en die gast zei dat je nooit te veel geld kan hebben. En dat het moelijk is om alleen te wonen...

Veel mensen maken een grote fout, ze verdienen veel en gaan dan ook veel beginnen uitgeven, dan ben je geen stap verder, de kunst is veel verdienen en minder uitgeven.
    Je kunt dan inderdaad een normaal leven leiden voor uw normale maandelijkse uitgaven. Maar veel sparen zit daar niet in om na x aantal jaar de sofa te vervangen, of een voorschot te betalen bij aankoop van een wagen...of uw boiler moet maar eens kapotgaan.

Persoonlijk ben ik pro dit: Voor een minimumloon van €14 - Fight for €14

De 14 euro-eis vindt zijn oorsprong in de mondiale campagne die gevoerd wordt “Fight for $15” en komt overeen met een billijk inkomen van 2.300 euro bruto op maandbasis.
    https://www.horval.be/nl/actualiteit...gne-fight-eu14

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Je kunt dan inderdaad een normaal leven leiden voor uw normale maandelijkse uitgaven. Maar veel sparen zit daar niet in om na x aantal jaar de sofa te vervangen, of een voorschot te betalen bij aankoop van een wagen...of uw boiler moet maar eens kapotgaan.

Persoonlijk ben ik pro dit: Voor een minimumloon van €14 - Fight for €14

https://www.horval.be/nl/actualiteit...gne-fight-eu14
    Met die 1600 netto zit je al bijna aan die 14€ per uur. En aangezien het blijkbaar gebaseerd is op een mondiale campagne en je dus ook moet rekening houden met vakantiegeld en eindejaarspremie, zit iemand die 1600 netto heeft al een stukje boven die 14€ per uur.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Veel mensen maken een grote fout, ze verdienen veel en gaan dan ook veel beginnen uitgeven, dan ben je geen stap verder
    Natuurlijk ben je dan een stap verder. Je hebt meer comfort en/of doet meer dingen en/of doet meer ervaringen op etc etc.

Hangt er maar net af van wat je doel is in het leven.

Soms snap ik dat co-ouderschap niet. Is het dan gewoon niet beter om terug samen te zijn?
    Eh? Wat zou daar beter aan zijn? Snap je wel wat co-ouderschap inhoudt?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Natuurlijk ben je dan een stap verder. Je hebt meer comfort en/of doet meer dingen en/of doet meer ervaringen op etc etc.

Hangt er maar net af van wat je doel is in het leven.

Eh? Wat zou daar beter aan zijn? Snap je wel wat co-ouderschap inhoudt?
    Jawel hoor. Maar al die afspraken en dergelijke, wie wat doet... Het zelfde bij getrouwde koppels die willen scheiden, rechtszaken en allerhande zaken die er bij komen, bezoekrecht van kinderen, het lijkt me echt enorm veel papierwerk, en heen en weer geloop en veel stress.

Is het dat niet makkelijker om gewoon samen te blijven.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ligt eraan wat je bedoelt met te laag.

Neem de bovenste cijfers in achter en denk hierbij dat het minimumloon 1600€ bruto is. Dan zie je dat de lonen van veel mensen toch niet royaal zijn. Wees vooral blij dat de overheid werkende mensen met een laag inkomen financieel steunt met de woonbonus. Zonder deze woonbonus zouden veel mensen echt wel op hun tellen moeten letten.
    Jawel hoor. Maar al die afspraken en dergelijke, wie wat doet... Het zelfde bij getrouwde koppels die willen scheiden, rechtszaken en allerhande zaken die er bij komen, bezoekrecht van kinderen, het lijkt me echt enorm veel papierwerk, en heen en weer geloop en veel stress.

Is het dat niet makkelijker om gewoon samen te blijven.
    Heb je ooit al eens een relatie gehad?
    Het heeft een reden waarom mensen uit elkaar gaan. Beter bij elkaar blijven is geen goede optie. Pas op sommige blijven wel bij elkaar voor de kinderen of het financiële. Maar of dit het waard is om ongelukkig te zijn? Anno 2020 voor veel mensen zeker en vast niet.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Voor het overgrote deel van de bevolking deel ik je mening maar zoals Mulan zegt mag men gerust wat meer doen voor de laagste lonen, niet zozeer het brutoloon is laag maar de belastingsdruk is erg hoog, zeker voor alleenstaande ouders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Meeste mensen zijn gewoon niet verstandig.

Ze beseffen niet wat bijvoorbeeld energie kost. (Zijn blij met goedkope huur voor een huis maar zijn dan verbaasd dat ze duizenden euro's moeten betalen voor energie.)
    Ze denken dat ze veel verdienen met hun twee halfttijdse jobs maar vergeten dat de fiscus afkomt.
    Vergeten hoeveel een auto kost als er herstellingen of onderhoud moet gebeuren.

Ik zou perfect kunnen menswaardig leven, zelfs een beetje sparen met 1.500 netto als alleenstaande zonder extra voordelen. Dat betekent weliswaar geen verre reizen, gadgets kopen, duurdere restaurants, eten uithalen,...

Mijn huur op dit moment is ietsjes te hoog om te leven op basis van een OCMW-uitkering (928 per maand volgens vlaanderen.be). Moest dat nog een 100 euro's lager liggen, zou ik wel het einde van de maand halen daarmee.
    o/

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    belastingdruk voor de laagste lonen? eerder het omgekeerde https://www.hln.be/geld/netto-inkome...hift~afbc3323/
    (hier is trouwens de loonstudie van Deloitte https://multimedia.tijd.be/loonstudie/ )

Het minimum brutoloon kan men best aligneren met de buurlanden om te vermijden dat bedrijven net buiten onze grenzen nieuwe filialen en distributiecentra openen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind zulke berekeningen niet betrouwbaar. Houden ze rekeningen met de woonbonus of andere aftrekposten?
    Het is in ieder geval moeilijk vergelijken.

Amenra's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iedereen verdient natuurlijk graag zoveel mogelijk. Persoonlijk vind ik dat we in dit apenland nog niet zo slecht betaald zijn. Ok de lasten zijn hoog, we betalen allemaal veel belasting enz enz. Maar zoals ik hierboven al eens mocht lezen : We leven gewoon boven onze stand. Ik besef goed genoeg dat er mensen zijn die door omstandigheden bijna niet of helemaal niet rondkomen. En met die mensen voel ik echt mee. Jammer genoeg zijn er ook genoeg zagers en klagers waarbij het nooit goed is.

Jef van achter het hoekske verdient zoveel meer dan ik, voor hetzelfde werk. Of Greta van den overkant krijgt meer 'dop' of pensioen dan mijne man die 50 jaar gewerkt heeft... Zo kun je nog wel even doorgaan. Jaloezie dus.

Het is allemaal niet zo simpel, maar moest het wel zo zijn, dan zou ik zeggen : iedereen loon naar werken. Werk je hard dan ga je veel verdienen. Werk je niet, dan heb je ook minder, maar wel een minimum om mee rond te komen. En met hard bedoel ik niet iemand met een diploma van hier tot in Jeruzalem, maar iemand die elke dag 'zijn botten afdraait', ongeacht de studies.

Waarschijnlijk zullen er niet veel mensen deze logica volgen, want iedereen studeert de dag van vandaag liever een jaar langer dan een jaar minder.

Enfin, altijd met de voetjes op de grond blijven. Ik ga niet zeggen dat ik het slecht heb (in vergelijking met anderen) , maar er is een periode in ons leven geweest waarbij we samen (+ 1 kind) 1100 euro netto hadden. Als je alle onkosten hier aftrekt, dan blijft er niet zoveel meer over om van te leven. Maar het gaat ! Je moet je lever hier gewoon naar aanpassen. Niet iedereen kan of wil dit.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 1 van 12 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten