iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Aankopen in het buitenland als je vrijgesteld van btw

Zijn er hier kleine ondernemers die al dingen hebben gekocht in het buitenland. Het is te zeggen domeinnaam, hosting,...dus eerder diensten. Niet echt goederen.
    Ok. 2 vragen hieromtrent :

1/ Doe je dan toch een bijzondere aangifte van btw (1 maal op het einde van het jaar bvb of toch elk kwartaal)?
    2/ Als je iets koop in het buitenland en je laat je btw nummer er niet opzetten...breng je die factuur dan nog in je boekhouding (als onkost)?

Mvg

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draven Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    1/ Doe je dan toch een bijzondere aangifte van btw (1 maal op het einde van het jaar bvb of toch elk kwartaal)?
    Ik geef dat aan de boekhouder. Mijn hosting kost €7 per jaar, dus het kan mij eigenlijk geen bal interesseren of hij daar papierwerk voor gaat doen, voor die euro aan BTW moet dat niet voor mij.
    2/ Als je iets koop in het buitenland en je laat je btw nummer er niet opzetten...breng je die factuur dan nog in je boekhouding (als onkost)?
    Natuurlijk, je bent ook verplicht dat te doen. En bovendien kan je dan inderdaad de onkosten nog aftrekken, wat volledig legaal is. Onkosten aftrekken en de BTW zijn 2 verschillende dingen. Bij een binnenlandse factuur kan je de BTW én de kosten aftrekken, bij een buitenlandse factuur zonder BTW blijven enkel de kosten nog over om af te trekken.

Twinturbo's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als er buitenlandse BTW op de facturen staat kan je dit via een jaarlijkse aangifte terugvragen (minstens 50€ aan BTW per land) of per kwartaal (minstens 400€ aan BTW per land)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Natuurlijk, je bent ook verplicht dat te doen. En bovendien kan je dan inderdaad de onkosten nog aftrekken, wat volledig legaal is. Onkosten aftrekken en de BTW zijn 2 verschillende dingen. Bij een binnenlandse factuur kan je de BTW én de kosten aftrekken, bij een buitenlandse factuur zonder BTW blijven enkel de kosten nog over om af te trekken.
    Je bent verplicht zeg je. De fiscus weet toch niet waarvoor ik dat heb aangekocht voor mijn zaak? Misschien was het voor privé-doeleinden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Twinturbo Bekijk bericht
    Als er buitenlandse BTW op de facturen staat kan je dit via een jaarlijkse aangifte terugvragen (minstens 50€ aan BTW per land) of per kwartaal (minstens 400€ aan BTW per land)
    Wat als er geen btw opstaat terwijl je vrijgesteld van btw. Bvb. Je koopt een dienst in Israel via Fiverr (je hebt je btw nummer opgegeven). Je krijgt een factuur van 20$--<wat zijn dan de boekhoudkundige handelingen die je doet?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draven Bekijk bericht
    Je bent verplicht zeg je. De fiscus weet toch niet waarvoor ik dat heb aangekocht voor mijn zaak? Misschien was het voor privé-doeleinden.
    Als het privé dan betaal je gewoon de BTW en geef je geen BTW-nummer door.
    Als het voor je zaak is geef je je BTW nummer door. Meeste gaan geen BTW aanrekenen en diegene die het wel doen moet je factuur afgeven aan je boekhouder zodanig dat hij de BTW kan verrekenen.
    Ik zie het probleem niet.

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Aankopen in het buitenland als je vrijgesteld van btw

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Als het voor je zaak is geef je je BTW nummer door. Meeste gaan geen BTW aanrekenen en diegene die het wel doen moet je factuur afgeven aan je boekhouder zodanig dat hij de BTW kan verrekenen.
    Zal zijn omdat hij vrijgesteld is van BTW.

Geef je dan je BTW-nr. op zal de leverancier (of hij zou het toch moeten) geen BTW aanrekenen binnen Europa.
    Gezien hij geen periodieke aangiftes indient moet je dan inderdaad een bijzondere aangifte doen.

Vorige week nog een klant gehad die een brief kreeg van de BTW-administratie dat hij geen bijzondere aangifte had gedaan.
    Hij had nl. iets gekocht in Nederland, waar ze geen BTW gerekend hadden.
    Het stond wel op de IC-listing van die Nederlander, maar in België was dat dus niet aangegeven via een bijzondere BTW-aangifte.

Voor zo’n vrijgestelde kleine ondernemingen zeggen we meestal om geen BTW-nr. op te geven bij kleine aankopen online in bijvoorbeeld Nederland, anders heb je daar teveel rompslomp aan (alhoewel je in feite verplicht ben je BTW-nr. op te geven).
    Laatst gewijzigd door SilentSpring; 17 december 2019 om 20:24

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Bij vrijgesteld van BTW gelden er toch andere regels?
    Ik heb zelfs al van mensen vernomen dat ze voor die reden niks meer willen bestellen in het buitenland om de rompslomp te vermijden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilentSpring Bekijk bericht
    Zal zijn omdat hij vrijgesteld is van BTW.

Geef je dan je BTW-nr. op zal de leverancier (of hij zou het toch moeten) geen BTW aanrekenen binnen Europa.
    Gezien hij geen periodieke aangiftes indient moet je dan inderdaad een bijzondere aangifte doen.

Vorige week nog een klant gehad die een brief kreeg van de BTW-administratie dat hij geen bijzondere aangifte had gedaan.
    Hij had nl. iets gekocht in Nederland, waar ze geen BTW gerekend hadden.
    Het stond wel op de IC-listing van die Nederlander, maar in België was dat dus niet aangegeven via een bijzondere BTW-aangifte.

Voor zo’n vrijgestelde kleine ondernemingen zeggen we meestal om geen BTW-nr. op te geven bij aankopen online in bijvoorbeeld Nederland.
    Anders moeten wij een bijzondere aangifte doen en dan is het voordeel van de BTW die je niet hoeft te betalen meestal al weg
    Inderdaad. Ik ben vrijgesteld van BTW. Zie topic.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Er dient te worden opgemerkt dat de kleine onderneming haar identificatienummer
    voorafgegaan door de letters BE niet mag meedelen aan haar leveranciers voor haar
    intracommunautaire verwervingen van goederen zolang zij deze drempel van €11.200
    niet heeft overschreden en voor zover zij niet heeft gekozen voor de belastingheffing van
    haar intracommunautaire verwervingen van goederen. Zij wordt namelijk automatisch
    geacht gekozen te hebben voor de belastingheffing van al haar
    intracommunautaire verwervingen van goederen van zodra zij haar
    identificatienummer voorafgegaan door de letters BE meedeelt aan haar
    leverancier bij de intracommunautaire aankoop van een goed.

https://financien.belgium.be/sites/d...-belasting.pdf
    o/

Regels voor berichten