Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    11 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)

huur op een verkeerde rekening overgeschreven

Hey,
    Iemand dit al meegemaakt? Lijkt me toch straf in deze digitale tijd dat ik dit nog niet eerder heb gelezen
    En dat er niets tegen te doen is??
    Heb via mijn telefoon per ongeluk de huur van de maand december op een verkeerde rekening overgeschreven: naam huisbaas dus correct maar een verkeerd rekening nr
    Vrijdag pas ontdekt nadat de huisbaas vroeg waar de huur bleef …
    Dan in paniek naar ING gebeld en het enige dat ze kunnen doen is een klacht naar de andere financiële instelling sturen met de vraag om dit terug te storten
    Kostprijs 30€ !!! zonder garantie
    Ik kan mij nu voorstellen dat als ik dit per ongeluk naar een bedrijf/kmo zelfstandige rekening heb gestuurd dat zij dit nu wel terugstorten maar als het een particulier iemand is??
    Die kan het gewoon houden en buiten de huur ben ik dan ook nog eens 30€ extra kwijt

Ben nu zelf wel van middelbare leeftijd maar nu men de papieren overschrijvingen/bank bedienden wilt afschaffen wat dan met de “ouderen” die eens een cijfertje verkeerd ingeven ?

IS IBAN dan nog wel van deze tijd bij Visa/paypal heb je nog een soort “aankoop bescherming” maar bij een overschrijving dus helemaal niets volgens de ING ..

Als ik het geld niet terugkrijg mag ik een klacht indienen bij de politie enkel op basis van een rekening nr… want de naam van de persoon/instelling dat mogen ze ook na betaling van 30€ niet zeggen ... dat gaat ook veel garantie geven volgens mij? (hoop dat ik mis ben )

Mocht het een klein bedrag zijn zou ik nog zeggen stomme idioot kijk in het vervolg beter uit maar de huur is toch een stevig bedrag
    En ja als je een cijfer mist en het is geen correct rekening nr krijg je een foutmelding, nu dus niet het geval

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als particulier ben je niet verplicht om geld terug te storten dat per ongeluk op jouw rekening komt te staan.

En vaak doen banken checks om te zien dat iban wel correspondeert met opgegeven naam, maar dat is voor zover ik weet niet altijd het geval.
    Je hebt ook enkel IBAN nodig om een EUR betaling uit te voeren.

Een bank is ook geen liefdadigheidsinstelling, zo'n terugvordering kost tijd en moeite, dus is normaal dat je er ook voor betaalt... Het is niet omdat jij fouten maakt dat de bank hiervoor moet opdraaien.

Daarnaast is het niet omdat je een cijfertje fout ingeeft in een IBAN dat het onmiddellijk een correct rekeningnummer is. Er zit een bepaalde check/formule achter een IBAN nummer vooraleer het geldig is... (Er bestaan IBAN-checkers als je via google zoekt)

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik dacht dat banknummers zodanig tot leven kwamen dat 1 nummertje fout intikken een ongeldige rekeningnummer gaf.

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Huur gaat normaal toch per bestendige opdracht?
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper-- Ik zit wat anders in elkaar.
    [<BR>]Crusher, regiment leader Black Raiders @ Modern Warfare (2019)

komkommerman's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De ontvanger van geld dat verkeerdelijk werd overgemaakt, is wettelijk verplicht om het terug te storten.
    Bij iban is er inderdaad een soort check dat het moeilijker maakt om fouten te maken

-het protocolnummer of de bankcode: een eerste blok van drie cijfers, die informatie geven over de bank (zo geeft de Bank van de Post rekeningnummers uit die beginnen met 000).
    -een blok van zeven cijfers, het eigenlijke rekeningnummer bij die bank.
    -een laatste blok met twee controlecijfers, deze twee cijfers zijn de rest (modulo) bij deling door 97 van het getal dat gevormd wordt door de 10 voorafgaande cijfers. (indien de rest 0 is, wordt 97 als controlegetal gebruikt).

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door komkommerman Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    -een laatste blok met twee controlecijfers, deze twee cijfers zijn de rest (modulo) bij deling door 97 van het getal dat gevormd wordt door de 10 voorafgaande cijfers. (indien de rest 0 is, wordt 97 als controlegetal gebruikt).
    => en dit is de eigenlijke check (kortweg mod97-check genoemd) die ervoor zorgt dat je vanaf een geldig IBAN nummer al minstens 2 typfouten (dacht ik) moet maken om een kans te hebben op een geldig rekeningnummer - en dan nog is die kans relatief beperkt.

Dezelfde check zit ingebouwd in ons aller rijksregisternummer, dat opgebouwd is uit je geboortedatum (in YYMMDD formaat), vervolgens een oplopende dagteller van 3 cijfers (oneven voor mannen, even voor vrouwen) en daarna het mod97 controlegetal van 2 cijfers.

iTrader
    11 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja als ik een fout maak dan is het ineens tegoei
    heb dus een werkelijk rekening nr gebruikt alleen weet ik niet van wie
    de APP geeft inderdaad een foutmelding als het geen echt rekening nr is

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    1) daarom is bij zo'n bedragen, als het toch recurrent is, een doorlopende opdracht beter
    2) exporteer uit homebanking eens alle verrichtingen en controleer of dat rekeningnummer daar niet bij een vorige verrichting tussen zat. Kans is wss groot.
    3) leer 30 euro betalen voor je eigen fout als bovenstaande 2 zaken niet lukken.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    3) leer 30 euro betalen voor je eigen fout als bovenstaande 2 zaken niet lukken.
    Wel zonder garantie dat je het geld terugziet.

Ik acht de kans zeer groot dat je gewoon naar iets of iemand hebt overgeschreven waar je al eerder naar overgeschreven hebt. Een iet of wat faire persoon zal dit ook terugstorten lijkt me.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Bij mijn weten zal je na storting van die 30 euro ofwel het geld ofwel de identiteit van de tegenpartij kunnen bekomen, waarbij je dan mét de hulp van de weigering via ING, een strafklacht kan indienen. Dan zal je, enkel indien de tegenpartij insolvabel is, je geld wel degelijk terugzien (zonder die 30 euro natuurlijk).

Is dus zeker een nuttige stap om te zetten in derde orde.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door darkempire Bekijk bericht
    Hey,
    Iemand dit al meegemaakt? Lijkt me toch straf in deze digitale tijd dat ik dit nog niet eerder heb gelezen
    En dat er niets tegen te doen is??
    Heb via mijn telefoon per ongeluk de huur van de maand december op een verkeerde rekening overgeschreven: naam huisbaas dus correct maar een verkeerd rekening nr
    Vrijdag pas ontdekt nadat de huisbaas vroeg waar de huur bleef …
    Dan in paniek naar ING gebeld en het enige dat ze kunnen doen is een klacht naar de andere financiële instelling sturen met de vraag om dit terug te storten
    Kostprijs 30€ !!! zonder garantie
    Ik kan mij nu voorstellen dat als ik dit per ongeluk naar een bedrijf/kmo zelfstandige rekening heb gestuurd dat zij dit nu wel terugstorten maar als het een particulier iemand is??
    Die kan het gewoon houden en buiten de huur ben ik dan ook nog eens 30€ extra kwijt

Ben nu zelf wel van middelbare leeftijd maar nu men de papieren overschrijvingen/bank bedienden wilt afschaffen wat dan met de “ouderen” die eens een cijfertje verkeerd ingeven ?

IS IBAN dan nog wel van deze tijd bij Visa/paypal heb je nog een soort “aankoop bescherming” maar bij een overschrijving dus helemaal niets volgens de ING ..

Als ik het geld niet terugkrijg mag ik een klacht indienen bij de politie enkel op basis van een rekening nr… want de naam van de persoon/instelling dat mogen ze ook na betaling van 30€ niet zeggen ... dat gaat ook veel garantie geven volgens mij? (hoop dat ik mis ben )

Mocht het een klein bedrag zijn zou ik nog zeggen stomme idioot kijk in het vervolg beter uit maar de huur is toch een stevig bedrag
    En ja als je een cijfer mist en het is geen correct rekening nr krijg je een foutmelding, nu dus niet het geval
    Je hebt zelf de fout begaan, toch? Dan moet je ook niet zo het slachtoffer uithangen:

1. de bankt rekent je een kost aan. Ja, want die brief gaat zichzelf niet sturen. Daar kruipt tijd en werk in. De bank hoeft niet op te draaien voor jouw fout.
    2. Eén cijfertje mitypen is onmogelijk, want dan klopt het rekeningnummer niet meer. Je hebt gewoon een volledig foutief rekeningnummer ingetypt. Nogmaals; je eigen fout.
    3. IBAN is zeker nog van deze tijd, maar er zit inderdaad geen beschermingsmechanisme rond. Geld overschrijven is op eigen initiatief en risico.
    4. Ja de zaken worden digitaler, daar hoef je het excuus van leeftijd niet bij te gooien. Zelfs bij een manuele overschrijving zou die gewoon door zijn gegaan als je het verkeerde IBAN nummer opschrijft.

Succes met je case, maar je hoeft echt niet zo om je heen te slaan voor je eigen (domme) fout.
    Let us pray for all the fools that be

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Je hebt zelf de fout begaan, toch? Dan moet je ook niet zo het slachtoffer uithangen:

1. de bankt rekent je een kost aan. Ja, want die brief gaat zichzelf niet sturen. Daar kruipt tijd en werk in. De bank hoeft niet op te draaien voor jouw fout.
    2. Eén cijfertje mitypen is onmogelijk, want dan klopt het rekeningnummer niet meer. Je hebt gewoon een volledig foutief rekeningnummer ingetypt. Nogmaals; je eigen fout.
    3. IBAN is zeker nog van deze tijd, maar er zit inderdaad geen beschermingsmechanisme rond. Geld overschrijven is op eigen initiatief en risico.
    4. Ja de zaken worden digitaler, daar hoef je het excuus van leeftijd niet bij te gooien. Zelfs bij een manuele overschrijving zou die gewoon door zijn gegaan als je het verkeerde IBAN nummer opschrijft.

Succes met je case, maar je hoeft echt niet zo om je heen te slaan voor je eigen (domme) fout.
    Ivm puntje 2. --> 2 tikfouten kan wel een bestaand ander nummer opleveren want het is modulo 97 (2 cijfers). 1 tikfout kan inderdaad niet.

PS. Een tijdje geleden tikte ik effectief maar 1 cijfertje fout via de MobileApp. De app gaf GEEN foutmelding en stortte het bedrag gewoon door.
    Daarna kreeg ik de melding dat het nummer NIET bestond (dat kon ook niet hé) en werd het geld zonder kosten terug overgeschreven op mijn rekening.
    Laatst gewijzigd door makila; 16 december 2019 om 20:30

=CID=Drone's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    tegenpartij is bij wet verplicht het bedrag terug te storten, dit noemen ze een onverschuldigde betaling;

Wanneer iemand bij vergissing of met zijn weten iets heeft ontvangen dat hem niet verschuldigd was, spreekt men van een onverschuldigde betaling.

Diegene die de onverschuldigde betaling heeft ontvangen, is verplicht het terug te geven aan diegene van wie hij het heeft ontvangen. (art. 1376 B.W.)
    Walther Hagens
    31/10/1947 - 5/4/2006
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    11 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door =CID=Drone Bekijk bericht
    tegenpartij is bij wet verplicht het bedrag terug te storten, dit noemen ze een onverschuldigde betaling;

Wanneer iemand bij vergissing of met zijn weten iets heeft ontvangen dat hem niet verschuldigd was, spreekt men van een onverschuldigde betaling.

Diegene die de onverschuldigde betaling heeft ontvangen, is verplicht het terug te geven aan diegene van wie hij het heeft ontvangen. (art. 1376 B.W.)
    bedankt hiervoor

en ja voor de andere ik zeg toch ook dat het mijn eigen domme fout is
    vroeg me gewoon af of dit niet vaker is voor gevallen en hoe dit dan werd opgelost

=CID=Drone's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door darkempire Bekijk bericht
    bedankt hiervoor

en ja voor de andere ik zeg toch ook dat het mijn eigen domme fout is
    vroeg me gewoon af of dit niet vaker is voor gevallen en hoe dit dan werd opgelost
    als de tegenpartij gekend is (naam, adres, etc . . . ) via aangetekend schrijven, alle kosten kunnen dan verhaald worden op de tegenpartij als die geen gehoor geeft aan de vraag tot terug betaling

volgende stap is dan via het vredegerecht, afhankelijk van het bedrag
    Walther Hagens
    31/10/1947 - 5/4/2006

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten