Pagina 1 van 3 123 Laatste
    Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Vreemde brief van een curator over een onbekende factuur

Hallo,

vrienden van ons hebben gisteren een brief gekregen van een Frans advocatenkantoor (wel met kantoor in brussel, Racinebrussels) over een onbetaalde factuur van een failliete schrijnwerker die zij totaal niet kennen, er is daar ok al jaren geen zelfstandige in de bouw over de vloer geweest.

In de brief wordt expliciet vermeld asap te betalen en vragen/betwistingen expliciet via brief te sturen.

Onderaan staat wel een naam van een advocaat bij dat kantoor en telefoonnr, deze gegevens blijken wel te kloppen volgens een snelle google search.
    Als ik het faillissement van deze schrijnwerker opzocht zag ik ook daar weer de curatorgegevens kloppen met hetgeen in de brief staat.

Wat adviseer ik best aan deze mensen?
    Het lijkt me echt maar fishy, ik zou de telefoon al gepakt hebben en gebeld naar dat kantoor voor inlichtingen maar de vrouw in kwestie staat erop de instructies van de brief te volgen en dus alles schriftelijk te gaan doen.

Een curator heeft normaal toch zicht op de volledige boekhouding en moet dus een factuur als bewijs moeten kunnen laten zien en over welke werken het gaat.
    Kan die factuur nog betwist worden indien die vervalst zou blijken, het is toch een tamelijk hoog bedrag.

Thanks

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is in elk geval een bekend/gerespecteerd advocatenkantoor. Het zou inderdaad om een scam kunnen gaan, dus zeker niet zomaar betalen.

Ik zou aanraden dit zsm middels aangetekend schrijven te betwisten en samengevat opwerpen dat 1) de schrijnwerker in kwestie nooit diensten heeft geleverd (meer nog, dat deze persoon onbekend is voor je vrienden) en 2) er bij uitbreiding dus nooit enige factuur is ontvangen zodat 3) je vrienden geen enkele verplichtingen/schuld tav

Daarnaast kan het uiteraard geen kwaad om - naast het schriftelijk gedeelte - even telefonisch contact op te nemen met de curator en om wat toelichting te vragen (zeker nu er blijkbaar een geurtje aanhangt).
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo,

vrienden van ons hebben gisteren een brief gekregen van een Frans advocatenkantoor (wel met kantoor in brussel, Racinebrussels) over een onbetaalde factuur van een failliete schrijnwerker die zij totaal niet kennen, er is daar ok al jaren geen zelfstandige in de bouw over de vloer geweest.

In de brief wordt expliciet vermeld asap te betalen en vragen/betwistingen expliciet via brief te sturen.

Onderaan staat wel een naam van een advocaat bij dat kantoor en telefoonnr, deze gegevens blijken wel te kloppen volgens een snelle google search.
    Als ik het faillissement van deze schrijnwerker opzocht zag ik ook daar weer de curatorgegevens kloppen met hetgeen in de brief staat.

Wat adviseer ik best aan deze mensen?
    Het lijkt me echt maar fishy, ik zou de telefoon al gepakt hebben en gebeld naar dat kantoor voor inlichtingen maar de vrouw in kwestie staat erop de instructies van de brief te volgen en dus alles schriftelijk te gaan doen.

Een curator heeft normaal toch zicht op de volledige boekhouding en moet dus een factuur als bewijs moeten kunnen laten zien en over welke werken het gaat.
    Kan die factuur nog betwist worden indien die vervalst zou blijken, het is toch een tamelijk hoog bedrag.

Thanks
    Ik vraag mij af of oplichters niet beter voor psycholoog gestudeerd hadden?
    Lijkt me wel duidelijk dat ze moeten bellen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vraag in dit AS ook om een kopie van die vermeende factuur toe te sturen.

Een vervalste factuur is een ernstig misdrijf, valsheid in geschrifte.

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarom zou dit fishy zijn?
    Kan toch gewoon zijn dat de gegevens niet kloppen en ze ten onrechte die brief ontvangen hebben.

Gewoon even mailen/brief sturen en zou opgelost moeten zijn. Indien niet dan zou het fishy kunnen zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neen AS, geen mail.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Waarom zou dit fishy zijn?
    Kan toch gewoon zijn dat de gegevens niet kloppen en ze ten onrechte die brief ontvangen hebben.

Gewoon even mailen/brief sturen en zou opgelost moeten zijn. Indien niet dan zou het fishy kunnen zijn
    De factuur zelf zit er niet bij. Persoonlijk zou ik dat gewoon negeren, ofwel is het een scam, ofwel is het een te gemakzuchtige curator die verwacht dat je zijn administratie voor hem doet.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoiets negeren is zowat het domste wat je kan doen. Het is niet omdat die er niet bij zit dat die niet bestaat.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merlion Bekijk bericht
    Zoiets negeren is zowat het domste wat je kan doen. Het is niet omdat die er niet bij zit dat die niet bestaat.
    Het is wel hun taak die factuur erbij de steken. Een brief naar iemand sturen met de boodschap "Ik heb hier ergens een factuur liggen met X bedrag erop, wil je die betalen aub" , is gewoon lui en doet geen enkel recht ontstaan. Niemand gaat je kwalijk nemen dat je dat negeert.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt, maar dat verandert niets aan het feit dat je je een hoop miserie en kosten op je nek kan halen door zoiets te negeren. Kopie factuur vragen, het zou de eerste keer niet zijn dat van "ooh ja,....... Nu herinner ik me dat weer..." Ook al is dit administratief geknoei of zelfs fraude, dit AS zou je wl eens heel goed van pas komen als je in Kafka terecht komt, BE werkt nu eenmaal op die manier.

Zat onlangs nog in Kafkaiaanse toestanden met mijn kredietkaart die op het punt stond te vervallen. De bank had mij spontaan een nieuwe opgestuurd, die nooit aangekomen is. Bleek dat zij er 2 adresbestanden op na hielden met een correct en een fout adres. Toen begon de mallemolen. Na 3 weken geblokkeerde kaarten, heen en weer getelefoneer, nieuwe, ook geblokkeerde kaarten beschuldigingen dat ik hen een foutief ads had medegedeeld alhoewel al hun correspondentie op mijn echt adres aankwam was de toestand zo chaotisch geworden dat het enigste wat zij mij nog konden aanbieden alles schriftelijk af te sluiten en mij in een kantoor helemaal vanaf het begin een nieuwe kaart aan te vragen.

Ook dit was niet mijn fout. Erger nog, anno 2019 zou je op zijn minst een verontschuldiging verwachten, nee enkel medewerkers daar die de hete aardappel naar mij probeerden te kaatsen.
    Laatst gewijzigd door Merlion; 11 december 2019 om 11:26

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Het is wel hun taak die factuur erbij de steken. Een brief naar iemand sturen met de boodschap "Ik heb hier ergens een factuur liggen met X bedrag erop, wil je die betalen aub" , is gewoon lui en doet geen enkel recht ontstaan. Niemand gaat je kwalijk nemen dat je dat negeert.
    Ook t.a.v. niet handelaren kan een omstandig stilzwijgen (zoals jij nu aanraadt) worden beschouwd als een aanvaarding van de schuld/factuur (voor zover die er is). Niet reageren is enkel om die reden al bijzonder onverstandig.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _ns_ Bekijk bericht
    Ook t.a.v. niet handelaren kan een omstandig stilzwijgen (zoals jij nu aanraadt) worden beschouwd als een aanvaarding van de schuld/factuur (voor zover die er is). Niet reageren is enkel om die reden al bijzonder onverstandig.
    Er is een brief die zegt dat je een bedrag verschuldigd bent, zonder een datum, zonder een omschrijving over welke werken of producten het gaat, zonder een vermelding wanneer die factuur of vordering al eerder gemeld zou zijn aan de klant. Als de uitleg van OP klopt staat er gewoon zo goed als niets van info in over de schuld zelf. Je kan niet eens deftig betwisten want ze zeggen niet waarover het gaat. Zo'n vage brieven doen echt wel geen stilzwijgend akkoord ontstaan. Moest ik zo'n brief krijgen wacht ik gewoon tot er een serieuze brief binnenkomt voor ik reageer.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Er staat inderdaad niks van info in die brief over datum factuur, omschrijving...

er staat enkel:

Volgens de boekhouding van de gefailleerde blijkt dat u, behoudens vergissing of vergetelheid, aan de gefailleerde nog een bedrag verschuldigt blijft tvb xxxx euro's.
    Hierbij verzoek ik u dit bedrag binnen de 8 dagen te willen overschrijven op de faillissementsrekening BE..... onder vermelding van hogere referte (en dan bovenaan een interne referte van hen, geen factuurnr of zo)

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ook zoiets meegemaakt. Er stak daar bij de waarschuwing van de deurwaarder geen factuur bij.. Dat was gewoon een bericht "gelieve x te betalen binnen de 24u voor onbetaalde factuur ziekenhuis - referentienummer: 1234".

Ik wist wel waarover het ging gezien ik meegewerkt had aan een universitair onderzoek en daarom 1 dag in dat ziekenhuis binnen was. Deelname aan universitaire onderzoeken, dat was gratis natuurlijk dus moet er iemand gemist zijn met de toewijzing van de kost daar in dat ziekenhuis .

Ik vind het ook wel ridicuul dat de deurwaarder niet eens de moeite doet om een kopie van de factuur bij te steken. Maarja, klantvriendelijkheid heb je natuurlijk niet bij die beschermde jobs.
    o/

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    107 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is een brief die zegt dat je een bedrag verschuldigd bent, zonder een datum, zonder een omschrijving over welke werken of producten het gaat, zonder een vermelding wanneer die factuur of vordering al eerder gemeld zou zijn aan de klant. Als de uitleg van OP klopt staat er gewoon zo goed als niets van info in over de schuld zelf. Je kan niet eens deftig betwisten want ze zeggen niet waarover het gaat. Zo'n vage brieven doen echt wel geen stilzwijgend akkoord ontstaan. Moest ik zo'n brief krijgen wacht ik gewoon tot er een serieuze brief binnenkomt voor ik reageer.
    Doet niets af aan het gegeven dat ook in dergelijk geval het altijd aangewezen om is om die beweerde schuld schriftelijk te betwisten. Indien het daadwerkelijk om een vergissing gaat, is daarmee vaak dan ook de kous af (i.p.v. alles te negeren en uiteindelijk een dagvaarding in je bus te ontvangen).

Maar goed, wie ben ik .

Voor alle duidelijkheid @ TS: het feit dat de brief zegt dat betwistingen in elk geval schriftelijk moeten worden betwist, sluit uiteraard niet uit dat je telefonisch contact op mag nemen. Kan je misschien verduidelijken aan je vrienden.
    Laatst gewijzigd door _ns_; 11 december 2019 om 11:50

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten