Pagina 1 van 8 12345 ... Laatste
    pijlman's schermafbeelding
    iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Belgen kopen voor miljarden euro's over de grens

Naar aanleiding van dit artikel:
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12...-buitenlandse/

Ik begrijp de hele hetze van de handelaars en van Unizo.
    Maar als de mogelijkheden en de prijzen over de grens beter zijn, waarom zou een consument dan toch kiezen voor lokaal?

Is die hele problematiek niet iets waar de overheid moet stimuleren of bekijken hoe het beter kan?

Ik wil dit even open trekken omdat het zo eenvoudig is om op de houd van de consument te zitten.
    Terwijl die gewoon profiteert van de open grenzen en vrije markt.

Daarenboven is dit gewoon een druppel op een hete plaat.
    Merendeel van de consumenten gaat hier niet van wakker liggen en doen lustig verder.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je moet die cijfers ook wel met een korreltje zout nemen natuurlijk:
    5,5 miljard euro gaven we volgens Unizo vorig jaar uit in webshops als Bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue. Daar kwam nog eens 2,5 miljard euro bij aan fysieke grensaankopen in supermarkten in Nederland, Frankrijk en Luxemburg.
    Hoe komt Unizo aan die cijfers?
    En dus eigenlijk moet het artikel vooral zijn dat er meer in webshops gekocht wordt dan in lokale, fysieke winkels. En dat vind ik daarom niet abnormaal. Als het goedkoper is + sneller beschikbaar is + aan huis geleverd wordt, waarom zouden mensen dan moeite doen om eerst naar een fysieke winkel te gaan om te zien of het product voorhanden is om het dan duurder te kopen (voor bepaalde artikels natuurlijk, kleren bv pas ik ook liever eerst).
    Dat Unizo en de lokale handelaars zich dan inzetten op klanten lokken i.p.v. het op de klant te steken.

Wat is het volgende onzin artikel dat aan de klant zou liggen? Belgen kopen massaal meer bij een supermarkt dan bij buurtwinkels? Wat in veel gevallen ook logisch is als die supermarkten langer open zijn, een groter aanbod hebben en nog eens goedkoper zijn...

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Online is de keuze gewoonweg ontelbare keren groter. De gemiddelde kleine handelaar heeft misschien 4-5 tv's in z'n winkel hangen waaruit je kan kiezen. En als ze al andere modellen aanbieden en deze moeten bestellen duurt het vaak 1-2 weken vooraleer er geleverd wordt. Of hoe vaak ik al niet in een winkel een bepaald product wou hebben om nadien te horen "sorry, uitverkocht". En dan uiteraard het prijsverschil. Voor een projectje had ik een composiet kabel nodig. Hier in een lokale elektronica winkel: 24,99€. Online: 2,45€, ik heb er dan nog een extra laadkabel voor m'n gsm bijgekocht en was voor 11€ inclusief verzending gesteld.

Ook gewoon het gemak. In plaats van dat ik naar de winkel moet rijden, hopen dat er parkeerplaats is en het product dat ik wil nog op voorraad is of überhaupt verkocht wordt door de winkel is het een pak makkelijker door online te bestellen en het te laten leveren. Dat het de dag nadien al geleverd wordt is nog het minste eigenlijk, er zijn weinig zaken die ik expliciet dezelfde dag of dag nadien al nodig heb.

En eerlijk gezegd, ik werk voor m'n eigen portefeuille, niet voor die van een ander. Dit zijn zaken die je op voorhand wist als handelaar of al jarenlang zag afkomen. Ik zou trouwens het aantal klagende zelfstandigen waar wekelijks thuis wel een pakketje van bol, coolblue of amazon geleverd wordt niet de kost willen geven.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Verder dan de discussie van gemak-aanbod-prijs-...zou ik wel eens willen weten wat een stad/gemeente/land/'gemeenschap'... hier aan verliest. Lokaal shoppen vs bol.com zeg maar. Ergens schieten we natuurlijk onszelf hier grandioos mee in de voet. Hoeveel jobs verliezen we hier mee? Op lange termijn zal er geen enkele buurtwinkel meer zijn, tenzij de winkels waarbij je echt nog fysiek moet aanwezig zijn (bakker-slager). Wat mij betreft is het realiteit. Ik hoor het hier graag: ja, het is aan de winkelier om zich te onderscheiden van blablablabla...Zever in pakskes want op het einde van de rit tellen twee dingen: de prijs en de wens dat ze aan uw deur komen brengen. Geen enkele lokale handelaar gaat zich tussen bol.com kunnen wringen, het is te laat daar voor.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Verder dan de discussie van gemak-aanbod-prijs-...zou ik wel eens willen weten wat een stad/gemeente/land/'gemeenschap'... hier aan verliest. Lokaal shoppen vs bol.com zeg maar. Ergens schieten we natuurlijk onszelf hier grandioos mee in de voet. Hoeveel jobs verliezen we hier mee? Op lange termijn zal er geen enkele buurtwinkel meer zijn, tenzij de winkels waarbij je echt nog fysiek moet aanwezig zijn (bakker-slager). Wat mij betreft is het realiteit. Ik hoor het hier graag: ja, het is aan de winkelier om zich te onderscheiden van blablablabla...Zever in pakskes want op het einde van de rit tellen twee dingen: de prijs en de wens dat ze aan uw deur komen brengen. Geen enkele lokale handelaar gaat zich tussen bol.com kunnen wringen, het is te laat daar voor.
    Ik denk dat de bakker en de slager net eerder zullen verdwijnen? De bakker omdat je daar veel moet voor opgeven. Er zijn weinig mensen die nog zin hebben om 's nachts te werken. De slager omdat die geen enkele meerwaarde bieden tegenover de slager in de supermarkt. We gaan naar een economisch landschap waar enkel ketens zich nog kunnen verweren, simpelweg omwille van schaalvoordelen.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Ik denk dat de bakker en de slager net eerder zullen verdwijnen? De bakker omdat je daar veel moet voor opgeven. Er zijn weinig mensen die nog zin hebben om 's nachts te werken. De slager omdat die geen enkele meerwaarde bieden tegenover de slager in de supermarkt. We gaan naar een economisch landschap waar enkel ketens zich nog kunnen verweren, simpelweg omwille van schaalvoordelen.
    Die twijfel heb ik inderdaad soms, maar wat mij betreft zijn het zowat de enige zelfstandige winkeliers met wat toekomst. Ze kunnen enkel zichzelf rollen omdat, ja: het te zwaar is. Hier bij ons is nog een traditionele slager om de hoek die heel veel werk heeft, meer dan Colruyt-Lidl...etc. De bakkers moeten ook niet klagen. Voor de rest is het bijzonder triestig, ook wat betreft horeca en voornamelijk café's. Niemand wil dat nog doen, terwijl mensen er toch nood aan blijven hebben.

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk ook wel dat slagers en bakkers zullen blijven bestaan.
    De kwaliteit en het artisanale (ook al is dat niet altijd het geval) gaat mensen altijd naar die zaken drijven.
    Ik vermoed ook dat slagers en bakkers nog meer het onderscheid zullen maken op dat soort zaken.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Die twijfel heb ik inderdaad soms, maar wat mij betreft zijn het zowat de enige zelfstandige winkeliers met wat toekomst. Ze kunnen enkel zichzelf rollen omdat, ja: het te zwaar is. Hier bij ons is nog een traditionele slager om de hoek die heel veel werk heeft, meer dan Colruyt-Lidl...etc. De bakkers moeten ook niet klagen. Voor de rest is het bijzonder triestig, ook wat betreft horeca en voornamelijk café's. Niemand wil dat nog doen, terwijl mensen er toch nood aan blijven hebben.
    Misschien hebben we het gewoon "te" goed, waardoor de meerwaarde van hard werken niet langer zinvol is? Dokters (en tandartsen?) richten ook geen solopraktijken meer op bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe het zit met stielmannen, iemand die weet hoe het werk daar veranderd is?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier iets kleins online gekocht voor Sinterklaas bij een grote Belgische keten die ook online verkoopt, er zelfs een speciale actie voor deed.

Vorige week zou het verzonden zijn, nog altijd niets geleverd, het was iets kleins, dus een drama is het niet dat het ontbreekt voor Sinterklaas, maar 0,0 reactie op mijn mails naar de klantendienst. Hopelijk krijg ik het nog, of mijn geld terug op zijn minst. Bij Coolblue krijg je binnen x aantal uur reactie op een vraag of mail.

Bij een andere webshop hadden ze naast geantwoord, al een nieuw exemplaar opgestuurd.

Zal ook de laatste keer zijn dat ik daar koop.

iTrader
    25 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Misschien hebben we het gewoon "te" goed, waardoor de meerwaarde van hard werken niet langer zinvol is? Dokters (en tandartsen?) richten ook geen solopraktijken meer op bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe het zit met stielmannen, iemand die weet hoe het werk daar veranderd is?
    onderaannemers! Enorm veel werken (6 op 7)! kleine marges! Geen werk meer aannemen! Geen volk meer vinden! Je eigen volk zien weggekaapt worden door grote spelers!

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De politiek moet vooral verder gaan met hun suikertaksen, accijnsverhogingen, hoog BTW-tarief etc.

Dan zullen mensen zeker minder over de grens gaan kopen.
    Let us pray for all the fools that be

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    De politiek moet vooral verder gaan met hun suikertaksen, accijnsverhogingen, hoog BTW-tarief etc.

Dan zullen mensen zeker minder over de grens gaan kopen.
    BTW-tarief is gemiddeld laag in België. OESO raadt al enige tijd aan om belasting op arbeid te vervangen door belasting op consumptie. MAAR: dat gaat over het gemiddelde tarief, men zou dus zaken die typisch online aangekocht worden hier goedkoper kunnen maken (binnen bepaalde EU-bepaalde marges) en andere zaken (kranten, ...) duurder.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    BTW-tarief is gemiddeld laag in België. OESO raadt al enige tijd aan om belasting op arbeid te vervangen door belasting op consumptie. MAAR: dat gaat over het gemiddelde tarief, men zou dus zaken die typisch online aangekocht worden hier goedkoper kunnen maken (binnen bepaalde EU-bepaalde marges) en andere zaken (kranten, ...) duurder.
    Langs andere kant staan we weer derde wat betreft fiscale druk.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Belgen kopen voor miljarden euro's over de grens

Via automatisatie zijn er ook al veel jobs verloren. We zullen ons er gewoon moeten bij neerleggen. Aan de andere kant zullen er ook altijd jobs bijkomen.

Fietsenmaker was ook een beroep dat dood was (geen geld meer mee te verdienen) en tegenwoordig hebben ze genoeg werk met al die elektrische fietsen. Wie lang zelfstandige wil zijn, moet meegaan met de wereld. En soms enorm flexibel zijn. Enorm.

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Afgelopen zomer nog een zware discussie over gehad met m'n schoonvader. Die is absoluut anti-online shoppen.
    Maar als ik op Amazon.de pampers aan 22 cent/stuk vind ipv in de winkel aan 45 cent/stuk, sja... Dan is't aan de supermarkten toch om hun prijzen te verlagen?

Lokale ondernemers moeten de nieuwe realiteit onder ogen durven zien en inzetten op online. Of als nieuwe ondernemer gewoon enkel voor online kiezen. Er zijn genoeg erg mooie voorbeelden van Vlaamse webshops die compleet online boomen zonder fysieke winkel. Neem daar een voorbeeld aan.
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

Pagina 1 van 8 12345 ... Laatste

Regels voor berichten